• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont trasy tramwajowej na Stogi pod znakiem zapytania. Oferty przekraczają budżet

Michał Brancewicz
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec remontu na Stogach dopiero po wakacjach

Zły stan trasy tramwajowej na Stogach. Nie wiadomo jednak czy jej remont leży w możliwościach finansowych miasta.


Osiem firm i konsorcjów złożyło swoje oferty w przetargu na remont 3,2 km trasy tramwajowej na Stogi. Oferenci mocno rozminęli się z założeniami miasta, żądając za wykonanie zadania od 110 do ponad 150 mln zł. Tymczasem Gdańsk zaplanował na tę inwestycję 70 mln zł.



Jak oceniasz oferty o tyle wyższe od oczekiwań?

Właśnie zostały otwarte koperty z ofertami w przetargu na remont trasy tramwajowej na odcinku od Trasy Sucharskiego do pętli Stogi Plaża. Wpłynęło osiem ofert - część od firm debiutujących na trójmiejskim rynku.

  • Najkorzystniejsza finansowo okazała się propozycja polsko-hiszpańskiego konsorcjum Aldesa ConstruccionesCoalvi, które za wykonanie zadania zażyczyło sobie 110,6 mln zł.
  • Drugi w kolejności był Strabag - firma wyceniła swoje usługi na 115,5 mln zł.
  • Oferta konsorcjum MTMRajbud opiewała na 116,7 mln zł.
  • Stawkę zamykał Budimex, który wyliczył, że za realizację takiej inwestycji miasto musi zapłacić ponad 152,2 mln zł (wszystkie oferty na końcu tekstu).


Tymczasem budżet inwestycji jest znacznie skromniejszy i wynosi 70,6 mln zł. Co teraz?

- Oferty będą analizowane. W tym momencie trudno powiedzieć, czy uda się znaleźć brakujące środki, bo różnica jest spora - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przebudowę trasy tramwajowej na Stogach podzielono na trzy odcinki:
  1. Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby.
  2. Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli "Pasanil".
  3. Trzeci odcinek obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża".


Wykonawca będzie musiał przebudować istniejące torowisko, zbudować w nim nowy system odwodnienia, a także przebudować przystanki tramwajowe.

W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowę dróg ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi.

Zmodernizowane zostaną sieć wodociągowa i kanalizacji deszczowej. Przebudowany zostanie rów melioracyjny "Kanał K", który zyska większą przepustowość. Przebudowane przystanki będą włączone do monitoringu wizyjnego sieci Tristar, a także zyskają tablice systemu informacji pasażerskiej.

Według założeń prace miały rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku i potrwać do maja 2019 roku. Teraz ten termin może ulec przesunięciu.

Inwestycja jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IVa dofinansowanego przez Unię Europejską.

Oferty firm, które wzięły udział w przetargu:
  1. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA (Madryt)i Coalvi (Saragossa) - 110 651 108,18 zł
  2. STRABAG (Pruszków) - 115 501 490,56 zł
  3. Konsorcjum firm: MTM S.A. (Gdynia) i Rajbud (Szymbark) - 116 724 121,05 zł
  4. Konsorcjum firm: Tor-Kar-Sson (Warszawa) i WPRD Gravel (Gdańsk) - 119 991 101,91 zł
  5. Konsorcjum firm: Colas Rail Polska (Gdańsk) i Colas Rail S.A.S (Maisons-Laffitte) - 122 774 711,15 zł
  6. Konsorcjum firm: Balzola Polska (Warszawa) i Construcciones Y Promociones Balzola S.A. (Bilbao) - 125 438 674,97 zł
  7. ZUE S.A. (Kraków) - 138 813 504,84 zł
  8. BUDIMEX S.A. (Warszawa) - 152 246 293,45 zł

Opinie (182) 4 zablokowane

  • żaden problem znaleźć dodatkowe środki (1)

    1. Zlikwidować trzynastki dla urzędników
    2. Zwolnić na dzień dobry przynjamniej 10% urzedników, w końcu są komputery, obsługa niektórych spraw przez intetrnet - na logikę powinno być mniej ludzi, skoro częśc pracy wykonują maszyny. A tu Z każdym rokiem coraz wiecej urzędników i rozrastające się referaty i coraz to nowe agendy są wymyślane.
    3. Zlikwidować dotacje na ECS, skoro jest taki popularny jak próbują to przedstawiać władze Gdańska, to bez problemu utrzyma się z własnych działań i sprzedazy biletów. No i oczywiście obciąć te miejskie imprezy organizowane tam przez miasto za dodatkowe kilkaset tysięcy rocznie.
    4. Zaprzestać wydatków na "promocję", które rok w rok w wysokości kilkuset tysięcy rocznie trafiają do zaprzyjaźnionej agory pod pretekstem różnych "projektów"
    5. Przywrócić portal gdansk.pl do roli informatora urzędowego z minimalną ilością treści dodatkowych. W tej chwili to jest propagandowa tuba Budynia i synekura dla swoich ludzi kosztująca podatników ok 4 bańki rocznie.

    • 70 5

    • ...

      Sprzedawać działki po cenach rynkowych a nie oddawać kościołowi z bonifikatą 90% lub więcej.

      • 10 4

  • Powinno byc sfinansowane z wykopu bursztynu. (8)

    Dzisiaj znowu widzialem kopiacych. Zadzwonilem na policje i zglosilem. Schowalem sie w krzaki i obserwowalem co sie stanie. Przyjechal patrol i podeszli to ziomkow co pompowali urobek i chwile pogadali i odjechali. Mam nadzieje ze maja ich dane.

    • 56 2

    • (1)

      Po co im ich dane? Dostali wczesniej kase aby w tym czasie tam nie patlowolac i tyle. A kopiacy to tylko zwykle ziomki ze Stogow.

      • 7 0

      • Kto to trzyma ?

        • 0 0

    • (1)

      Kopali dawni milicjanci i policjanci

      • 12 0

      • A co, znasz ich z podwórka ?

        • 0 1

    • Oni kopia ma budowę ołtarza w kościele. Są bezkarni.

      • 6 0

    • pozwolenie na wykopy bursztynu

      albo mają pozwolenie, konsesje.

      • 3 2

    • Debilu (1)

      Po co dzwonisz konfidencie i jeszcze się chowasz w krzakach i konia walisz

      • 2 1

      • J****bac frajeta

        • 1 0

  • Tendencja jest teraz taka wszyscy na umowę o pracę 500 +

    Takie są koszty. Łatwo jest rozdawać trudniej coś zbudować. Stawiam jeszcze dwa lata to pociągnie. Jak gospodarka zacznie zaciągać ręczny, ale wtedy powiedzą że to wina Niemców albo Izraela za tą ustawę.

    • 21 8

  • Najpierw czekanie latami na remont, następnie przedłuzenie otwarcia o miesiąc a teraz za drogie oferty. To jest jakieś fatum... Kiedy będziemy mieć normalny tramwaj? Wyjścia z sytuacji są 2 znaleźć środki poprzez opóźnienie innych mniej ważnych inwestycji albo zmniejszyć zakres projektu.

    • 30 2

  • Zaorać tory i w ich miejsce zrobić buspasy. (6)

    A jak ma być ekologicznie, to trolejbusy niech jeżdżą.

    • 9 32

    • Zgadzam sie ale autobusy tylko elektryczne!! (1)

      Bus pas zajmuje mniej miejsca niz trawaj ,i moze po nim jechac karetka

      • 2 4

      • Buspas zajmuje mniej miejsca? Chyba rozmiarów pojazdów nie znasz. A karetka też może jechać po torach - wystarczy zrobić ich zabruk.

        • 3 3

    • Zaorać tory i zrobić chodniki przecież Gdańsk ma być dla pieszych

      • 1 1

    • Tramwaj tez jest na prad jak i twoj trolejbusssssssssssss

      • 1 0

    • i będzie jeździć po nich kyselak swoim pełnoletnim bmw

      albo "jaco83". albo "pan kierowca". albo po prostu - osioł pospolity - jedna i ta sama osoba pod setką nicków...

      • 0 0

    • trolejbusy stoją w korkach - niepotrzebna konkurencja dla autobusów

      • 0 0

  • Hahahah, no i cały misterny plan w *****

    • 23 3

  • Urzędasy sobie szacują

    Wymyślają jakieś kuriozalnie niskie, do ofert, kwoty (jak nie dawno z Podwalem Przedmiejskim, 100/% niedoszacowane), wygrywa firma, która zrobi najtaniej (jeśli coś się łapie w tych absurdalnie niskich kwotach), a później mamy taką Łąkową, która, niedawno oddana, już jest w opłakanym stanie, fugi wypadają, kamienie się kruszą, a remontów gwarancyjnych nie widać od ponad roku.

    To samo Św. Ducha. Niby w części pieszej miał być płaski, wygodniejszy kamień, ale odstępy między nim są takie, że ślepy by to lepiej ułożył. Ale na wiosnę się zrobi dofugowanie przecież i nie będzie problemu:)

    • 38 1

  • (1)

    Miasto daje ochlapy, a w zamian chce przebudowy nie wiadomo!jakiej. Zrobic nowe tory, wyremontowac ulice, a nie jakies wymysly urzednicze.

    • 18 1

    • Dokładnie sristar monitoring itd itd.
      Dlaczego nie można po prostu wyremontować torów, przystanków i jezdni? Dlaczego zawsze miasto traci kasę na takie fajerwerki? Przy takich fajerwerkach miasto nigdy nie wyremontuje torów wszędzie tam gdzie to jest potrzebne.
      BTW drobne remonty na Wita Stwosza to to czego najbardziej potrzeba. Koszt śmiesznie mały, brak utrudnień w ruchu, a zawsze trochę szybciej i bardziej komfortowo.

      • 0 0

  • Hmm... (8)

    Ale szczerze to jakaś masakra z ofertami. Biorąc pod uwagę zakres przebudowy i fakt, że odcinek ma 3,2 km to w 70 mln zł powinni się zmieścić.
    To przecież wychodzi za 1km drożej niż średnia cena 1km autostrady.

    • 27 6

    • (2)

      Ale tu trzeba rozebrac to co jest, zutylizowac, i budowac od nowa. Do tego trzeba zapewnic na czas prac zastepcza droge.

      • 8 1

      • co ty bredzisz jaka zastepcza droge las wytną i połozą lyty betonowe? (1)

        • 1 7

        • A ktoredy bedziesz jechal ze Stogow jak rozwala tory i ulice?

          • 6 0

    • ty zdajesz sobie sprawę czym sie różni

      budowa w środku pola od środka miasta?

      • 6 2

    • Oni kopia bursztyn na budowę ołtarza!!!!!!

      • 1 1

    • Zaorac (1)

      70 baniek? Zaorac tory i w to m8ejsce autobus ktory bedzie jezdzil w kolko. Nawet jak bedzie wozil ludzi za darmo to i tak wyjdzie taniej nuz 70 baniek za same tory!

      • 1 7

      • To nie tylko tory, drogi, przystanki, ulice, chodniki, skrzyżowania, system tristar itd.

        • 3 0

    • Koszt 1 km autostrady w Polsce to około 42mln czyli wyszłoby ponad 130mln. Przeczytaj zakres rozebranie, zbudowanie, kanaliza, przystanki, chodniki, ulice, skrzyżowania, system tristar, pętla tramwajowa na stogach z budynkiem socjalnym, pętla tramwajowa na plaży, przebudowa ulicy budzysza na dwukierunkową z rozbudowaniem skrzyżowania przy Sucharskiego no i jeszcze całe torowisko z nową trakcją. Masakra jest więc z liczeniem urzędników bo te 110mln najtańszej oferty jest na granicy opłacalności lekko powinno być 130mln. Tory mają działać 30-40 lat a nie wysypać się po 5 latach a to kosztuje, bo podbudowa z tłucznia i betonu musi mieć dobry metr głębokości inaczej będzie pękać.

      • 5 0

  • (2)

    Na 1 odcinku wystarczy nowe torowisko i nawierzchnia ulicy. Ale urzednicy musza przesunac torowisko o metr, robic zupelnie nowe ulice i od nowa ciag pieszo rowerowy, ktory niedawno zostal zbudowany. Po co?

    • 37 0

    • Większy koszt = większa łapówka = więcej mieszkań do kolekcji

      • 2 1

    • Muszą przesunąć bo droga ma być dwukierunkowa a przez przystanki aktualnie nie ma miejsca coś wiesz ale nie do końca

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane