• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

Michał Brancewicz
14 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Atrakcyjnie położony teren Nauty od kilku lat czeka na inwestora. Atrakcyjnie położony teren Nauty od kilku lat czeka na inwestora.

Stocznia Nauta po raz kolejny szuka nabywcy atrakcyjnych gruntów w centrum Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia.



Czy teren Nauty jest warty ponad 90 mln zł?

Przynajmniej od pięciu lat stocznia Nauta próbuje znaleźć nabywcę atrakcyjnych terenów zlokalizowanych w Śródmieściu, bezpośrednio nad wodą. Dotąd inwestorów skutecznie odstraszał brak miejscowego planu, który zezwoliłby na tym przemysłowym obszarze wybudować mieszkania i obiekty handlowo-usługowe.

W międzyczasie teren inwestycyjny skurczył się z 8,5 ha do 6,2 ha, bowiem działkę o powierzchni ponad 20 tys. m kw. Nauta sprzedała swojemu sąsiadowi - Portowi Gdynia, który posiada prawo pierwokupu wszystkich gruntów należących do stoczni.

Planu miejscowego nie ma do dzisiaj, gdyż został on zaskarżony do sądu przez kilka działających tam firm (m.in. Sword) oraz wojewodę. Co więcej, może okazać się, że nie będzie potrzeby w ogóle go uchwalać, przynajmniej nie w takiej formie jak zakładano.

Czytaj też: Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

- Projekt planu nie został jeszcze skierowany do uchwalenia przez Radę Miasta Gdyni, ponieważ terenem tym zainteresowany jest Port Gdynia. Jeśli faktycznie dojdzie do zakupu, plan wymagał będzie dostosowania do nowych potrzeb - teraz uchwalony od razu stałby się w znacznym stopniu nieaktualny - wyjaśnia Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni. - Co prawda zagospodarowanie terenu Nauty na cele portowe nie wymaga miejscowego planu dopuszczającego funkcje mieszkaniowe czy handlowe, jednak nowy plan powinien ustalić lokalizację niezbędnych inwestycji celu publicznego, jak chociażby przebieg ul. Nowej Waszyngtona.
- Port ma prawo pierwokupu i pierwszeństwa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich. Jednak ze względu na swoje atrakcyjne położenie oraz zainteresowanie tym terenem zgłaszane wcześniej przez wiele podmiotów Zarząd Stoczni Nauta podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego, w którym zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta - mówi Anna Bulman, rzecznik Nauty.
Do nabycia jest teren o łącznej powierzchni 61,935 tys. m kw. Cena wywoławcza wynosi 90 mln zł. Oferty można składać do 26 lutego 2018 roku

Czy port zamierza złożyć swoją ofertę?

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia przystąpił do analiz technicznych, prawnych i ekonomicznych, których celem jest zamiar złożenia oferty w tym przetargu - mówi Adam Meller, prezes ZMPG S.A.
Po sąsiedzku swoje projekty realizują inni inwestorzy. Na terenach należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości, ruszyła budowa mieszkań i mariny. Z kolei latem na tzw. Waterfroncie firma Vastint rozpocznie budowę mieszkań i biurowców.

Zobacz też: Ruszyła inwestycja na terenach po Dalmorze

Natomiast wciąż w sferze planów pozostaje zagospodarowanie Międzytorza przez PKP i dewelopera Semeko.

Opinie (239) 4 zablokowane

  • Głośno pytam jeszcze raz (9)

    Co ma Gdynia, a zwłaszcza gdynianie, z tych wszystkich apartamentowców i i ich lokatorów? Spekulacyjny kapitał, wzrost cen mieszkań, mniej zieleni i terenów rekreacyjnych, zwłaszcza w centrum. W dzielnicach natomiast zakorkowane ulice dojazdowe, ogrodzone posesje i brak miejsc parkingowych.

    • 52 4

    • Pełna zgoda (6)

      Tak się składa że też jestem gdynianin m Kaszuba z połowy ubiegłego wieku i z opiniami odnośnie korzyści i skutków niekorzystnych różnej zabudowy w mieście częściowo się zgadzam tylko to co piszesz gdynia nie nie nie dotyczy portu ani Stoczni nauta którą nie zarządza miasto tylko Obecna władza w Warszawie to oni decydują o wystawieniu terenów stoczni nauta na sprzedaż to oni nie tak dawno pozmieniali władzę w porcie i stoczni na tych którzy Podobno lepiej rozumieją kierunki rozwoju portu i stoczni według prezesa i jego ludzi a prezes jest tylko jeden

      • 2 4

      • mylisz skutki z przyczynami

        • 3 0

      • problem jest w planowaniu przestrzennym (3)

        to Wenda miał wizję jak moźna ten kawałek Naszej Ziemi zagospodarować z korzyścią dla Polski i powstającego miasta. Teraz nie ma wizji. Plany zagospodarowania to jest konkurs. Kto i co chce zbudować na danym terenie i zapłaci za ziemię. Sprawdź jak jest sporządzany plan dla Grabówka, a szczególnie dla ulicy Beniowskiego. Gdy prywatny właściciel wystąpił o zezwolenie na 8 kondygnacji to otrzymał odpowiedź, że nie ma powodu (i słusznie, to jest dzielnica o niskiej zabudowie), ale gdy deweloper wyraził chęć na postawienie wysokościowców w miejscu obecnych akademików, to tylko tam będzie można zrealizować MW3. Około 200 metrów dalej. Sprawdź ile i czyje są działki. Kto, kiedy i o co występował. To jest przykład.

        • 10 0

        • Zasady zabudowy portu (2)

          Zupełnie inne zasady obowiązują przy budowie naszego portu i terenów stoczniowych gdyby weszły w skład portu Tam niewiele miasto ma do powiedzenia no może poza udziałem wytyczeniu dróg komunikacyjnych łączących port z miastem. Nie wiem może jestem w błędzie bo od kilku lat na emeryturze ale wydaje mi się że w tym przypadku się nie mylę Jak port będzie chciał na swoim terenie wybudować budynki biurowe mieszkalne to je wybuduje nawet przy sprzeciwie miasta a Tereny o których mowa sprzedaje państwo a nie miasto

          • 0 2

          • To Szczurek doprowadził do tego że te tereny nie są w porcie

            • 4 0

          • Nawet port.będzie mógł wybudowac to na co pozwoli mu plan zagospodarowania. Oczywiście będą mogli postawić budynki biurowe, ale znowu, plan określi jakiej wielkości i jaki procent zabudowy.

            • 1 0

      • Jak rozumie kierunki rozwoju portu i stoczni Prezydent Gdyni i jego urzędnicy? Wyjaśnisz bo poza wizualizacją mało wiadomo.

        • 1 0

    • Przecież to nie jest teren Gdyni, to teren Nauty, spółki państwowej zarządzanej przez obecną władzę z PIS.

      De facto mogę powiedzieć, że PIS sprzedaje tereny w centrum Gdyni.

      • 1 9

    • niektórzy gdynianie mają w tym perspektywę bajecznego interesu...

      "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

      " Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      Gondolowy geniusz Stępa?

      • 3 0

  • Czy w Gdyni (1)

    mieszka aż tak dużo złych i głupich ludzi, że zostali pokarani prezydenturą szczurka?

    • 34 8

    • to miliony wydane na pijar szczurka sprawiają, że mieszkańcy nie widza co sie dzieje.

      • 8 6

  • 90 baniek

    będzie akurat na Port Lotniczy Gdynia- nie ma tu jak dojechać - Kosakowo

    • 16 3

  • (6)

    jak wszystko sprzedadzą to co później będą sprzedawać ?

    • 12 1

    • sie...

      sie beda sprzedawac...

      • 4 0

    • Przecież Nauta to spółka państwowa zarządzana przez obecną władzę z PIS. PIS sprzedaje tereny w Gdyni. (2)

      • 0 1

      • Kto sprzedaje, a komu zależy na zabudowaniu tego terenu (1)

        Jeżeli:
        Rada Miasta już dawno wystąpiła o okrojenie terenów portowych;
        Rada Miasta stworzyła plan zagospodarowania taki, że można to zabudować;
        Plan zaskarżono (ten paskudny wojewoda z PO) i w dwóch instancjach sądy zablokowały taką rozbudowę. Miały pozostać tereny portowe.
        Teraz miasto idzie w zaparte i nadal plan "z niewielkimim poprawkami".
        To komu zaleźy na tej zabudowie. Kto stworzył ten pierwszy plan, czyj to był pomysł?
        Zwalanie teraz winy na Nautę, że chcą sprzedać ziemię w Gdyni? Będą chcieli sprzedać temu kto da najwiecej, a kto da najwięcej, ten kto na tym zrobi majątek, a kto mu to umoźliwi, ten kto może podjąć decyzję co z tym terenem można zrobić. Gdyby miasto chciało utrzymać portowy charakter tej dzielnicy to nie byłoby tego planu zagospodarowania. Kto wpłaci więcej do kasy miasta, port czy lokatorzy tych budynków?
        Więc te wszystkie płacze, że to PO blokowało rozwój Gdyni, PIS wyprzedaje ziemię to tak jakby otworzyć drzwi do kurnika i lamentować, że lis porwał kury.
        Czekam na opinie, że jestem trollem, narzekającym dziadem, wrogiem Gdyni.

        • 3 0

        • to dotyczy wszystkich portów ale Gdynia najbardziej po bandzie pojechała...

          "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

          We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu. "

          Więc co? Nadal twierdzicie, że UM nie macza w tym palców?

          • 2 0

    • Sie sprywatyzuje w ostateczniosci tym zlym kapitalistom sie odbierze

      • 1 0

    • Wtedy to już będą mieć to w D bo będą na emeryturze w ciepłych krajach

      • 2 0

  • W Gdyni pogoda jest dla bogaczy a dla niebogaczy są prognozy złe bardzo złe

    • 26 2

  • Matko święta... zamiast rozbudowywać port... skandal... Kwiatkowski w grobie się przewraca!!!

    • 28 1

  • Dla mnie Gdynia przespała ostatnie 25 lat (1)

    Jest totalnie źle zarządzana

    • 35 4

    • Nie demonizujmy

      Ale trzeba wstrzasnąć ten koleżeński układ w mieście. Powinni poczuć oddech mieszkańców na plecach. Naprawdę nie ma nikogo komu gdynianie dali by kredyt zaufania. Podpowiadajcie nazwiska, może "wynająć"kogoś z okolicy?

      • 4 3

  • Tylko Port (1)

    Tam powinna być TYLKO zabudowa Portu. Z tego żyje Gdynia, z tego żyjemy my. Szklane domy bla bla bla, to nie ta część świata kochani :)

    • 25 3

    • Napisz tak, żeby ludzie mogli zrozumieć. Ani ladu ani składu.

      • 1 2

  • Ik

    Na tym terenie jest bardzo słaby MPZP wydziału planowania miasta. Tak naprawdę sprzedaje się wskaźniki zMPZP. Apel w tym miejscu, Rado Miasta zmieńcie coś w biurze planowania Gdynii, zanim zrobią skansen !!!!

    • 11 0

  • żenada do kwadratu

    zamiast zabudować te tereny zgodnie z logiką czyli przeznaczyć to na rejony portowe to będą budować bloki dla nuworyszy ze stolicy byłej kongresówki...

    myślałem, że w Gdańsku jest źle (bo jest), ale to już jest skandal i szerokopojęty dramat

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane