• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

Michał Brancewicz
14 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Atrakcyjnie położony teren Nauty od kilku lat czeka na inwestora. Atrakcyjnie położony teren Nauty od kilku lat czeka na inwestora.

Stocznia Nauta po raz kolejny szuka nabywcy atrakcyjnych gruntów w centrum Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia.



Czy teren Nauty jest warty ponad 90 mln zł?

Przynajmniej od pięciu lat stocznia Nauta próbuje znaleźć nabywcę atrakcyjnych terenów zlokalizowanych w Śródmieściu, bezpośrednio nad wodą. Dotąd inwestorów skutecznie odstraszał brak miejscowego planu, który zezwoliłby na tym przemysłowym obszarze wybudować mieszkania i obiekty handlowo-usługowe.

W międzyczasie teren inwestycyjny skurczył się z 8,5 ha do 6,2 ha, bowiem działkę o powierzchni ponad 20 tys. m kw. Nauta sprzedała swojemu sąsiadowi - Portowi Gdynia, który posiada prawo pierwokupu wszystkich gruntów należących do stoczni.

Planu miejscowego nie ma do dzisiaj, gdyż został on zaskarżony do sądu przez kilka działających tam firm (m.in. Sword) oraz wojewodę. Co więcej, może okazać się, że nie będzie potrzeby w ogóle go uchwalać, przynajmniej nie w takiej formie jak zakładano.

Czytaj też: Kolejne podejście do planu zabudowy centrum Gdyni

- Projekt planu nie został jeszcze skierowany do uchwalenia przez Radę Miasta Gdyni, ponieważ terenem tym zainteresowany jest Port Gdynia. Jeśli faktycznie dojdzie do zakupu, plan wymagał będzie dostosowania do nowych potrzeb - teraz uchwalony od razu stałby się w znacznym stopniu nieaktualny - wyjaśnia Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni. - Co prawda zagospodarowanie terenu Nauty na cele portowe nie wymaga miejscowego planu dopuszczającego funkcje mieszkaniowe czy handlowe, jednak nowy plan powinien ustalić lokalizację niezbędnych inwestycji celu publicznego, jak chociażby przebieg ul. Nowej Waszyngtona.
- Port ma prawo pierwokupu i pierwszeństwa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich. Jednak ze względu na swoje atrakcyjne położenie oraz zainteresowanie tym terenem zgłaszane wcześniej przez wiele podmiotów Zarząd Stoczni Nauta podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego, w którym zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta - mówi Anna Bulman, rzecznik Nauty.
Do nabycia jest teren o łącznej powierzchni 61,935 tys. m kw. Cena wywoławcza wynosi 90 mln zł. Oferty można składać do 26 lutego 2018 roku

Czy port zamierza złożyć swoją ofertę?

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia przystąpił do analiz technicznych, prawnych i ekonomicznych, których celem jest zamiar złożenia oferty w tym przetargu - mówi Adam Meller, prezes ZMPG S.A.
Po sąsiedzku swoje projekty realizują inni inwestorzy. Na terenach należących do Polskiego Holdingu Nieruchomości, ruszyła budowa mieszkań i mariny. Z kolei latem na tzw. Waterfroncie firma Vastint rozpocznie budowę mieszkań i biurowców.

Zobacz też: Ruszyła inwestycja na terenach po Dalmorze

Natomiast wciąż w sferze planów pozostaje zagospodarowanie Międzytorza przez PKP i dewelopera Semeko.

Opinie (239) 4 zablokowane

  • (1)

    Chcą sprzedać ale jeszcze nie wiadomo jaki jest plan zagospodarowania? No super, brawo urzędnicy.

    • 9 0

    • Jest przykład że ktoś wiedział co chce wybudować

      a tam stały budynki na ziemi miejskiej. Potem budynki i grunt zmieniły właściciela, ten wystąpił o zmianę w planach i jak myślicie jaki plan powstał? Dostosowany do otoczenia czy powstanie osiedle " z marzeń".

      • 6 0

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż Szczurek

    • 9 1

  • Kilka pytań (6)

    Stocznia Nauta jest państwowa, kto jest właścicielem terenu? Port jest państwowy, kto jest właścicielem terenu? Jaki jest status tych terenów? Czy te tereny są w przeznaczone na gospodarkę morską? Kto i jak może podjąć decyzję co tam można budować? Jeżeli plan przewiduje tereny portów morskich to na jakiej podstawie i kto może wydać decyzję o budowie mieszkaniowej? Proszę o odpowiedź fachowców z Urzędu Miasta lub Portu Gdynia. Czy władze miasta muszą czekać z planem zagospodarowania na decyzję stoczni czy im tak wygodnie.

    • 12 0

    • Widać, że komuna odcisnęła na tobie piętno. (1)

      Wszystko państwowe więc wymiana barterowa.

      • 0 4

      • Widać, że nie zrozumiałeś

        to są pytania konkretne, ja nie wiem czy państwowe czy miejskie. Mówią PIS wyprzedaje tereny albo PO posadził Sword. To są wszystko slogany. Konkrety, czyj to teren, kto decyduje o sposobie zabudowy, jakie prawo do tych terenów mają władze Gdyni. Zauważ że tu się wypowiadają, w większości, forumowicze. Jeśli ktoś z UM czyta te teksty to niech zabiorą głos i wytłumaczą na czym stoimy. Krótki artykuł nie wyjaśnia meritum sprawy (dobrze że jest bo tak dowiedzielibyśmy się dopiero jak przyjadą koparki) i ludzie gdzieś coś usłyszą, piszą i tak w kółko.

        • 3 0

    • z tym jest "trochę" zamieszania... (2)

      "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

      To już wiesz jaka odpowiedź jest możliwa ze strony UM?

      • 2 0

      • (1)

        to znaczy ta sama Rada Miasta Gdyni wniosła o to aby pozbawić rozwoju port, który jest "solą" tego miasta?

        • 3 0

        • hasło - "gminy okradły porty" na gospodarkamorska.pl

          "Opinię o zmianie granic miała przedstawić Rada Miasta. Radni doszli do wniosku, że jest to doskonała okazja do pozbawienia portu kolejnych kilku hektarów gruntów, położonych w paru różnych miejscach. Bez konsultacji z Urzędem Morskim czy zarządem portu, przygotowano projekt uchwały, która przewidywała wyjęcie z granic portu, m.in., terenów po Stoczni Nauta, w tym tych, przez które przebiegają tory kolejowe obsługujące nabrzeże Śląskie. Gdyby plany radnych zostały uwzględnione, Basen II gdyńskiego portu, otoczony z trzech stron miejskimi terenami przy nabrzeżach: Angielskim, Przydokowym, Rybnym, Zachodnim i Śląskim, stałby się praktycznie akwenem miejskim, na którym działalność portowa byłaby mocno utrudniona.
          Tereny te stanowią funkcjonalną część portu. Jego zarząd zamierzał przenieść tam pewne swoje i swoich partnerów funkcje biurowo-usługowe, utrudniające dotychczas prowadzenie działalności stricte portowej w pobliżu nabrzeży. Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

          • 2 0

    • To poszukaj sobie w Google informacji jak Szczurek pozwolił na wyłączanie kolejnych terenów z portu. Wpis grabież polskich portów. Była o tym masa artykułów

      • 2 0

  • hm wysoka suma

    Za 90mln i taki brak chętnych na zakup tej nieruchomości? Grunty w mieście nie są tanie więc taką sumę i taki metraż wydaję się nieco za drogie, ciekawe kiedy działkę na rogu ulic Wielkopolskiej i Al. Zwycięstwa w stronę Gdańska i Sopotu zagospodarują?

    • 2 2

  • Mam na sprzedaż działkę

    2000 m2 w pięknej dzielnicy willowej. Za ogrodzeniem Trójmiejski Park Krajobrazowy. Ulica trochę wąska, ale miasto obiecało, że zrobią jednokierunkową i w trakcie budowy ciężarówki dadzą radę. Sąsiadów nie muszę pytać, tylko plan trzeba dostosować, ile pięter wpisać. Czekam na szybkie oferty. Ogłoszenia nie traktować jako oferty sprzedaży. Zastrzegam prawo wybrania oferenta i wycofania ogłoszenia bez podania przyczyn.

    • 4 0

  • Przynajmniej = chociaż.

    Co najmniej = tyle lub więcej.

    Wiem, że ten pierwszy wyraz już zaczął zawłaszczać w codziennej mowie znaczenie tego drugiego (i mnie się często to zdarza), ale póki można ten proces zamazywania znaczeń zahamować, należy to robić.

    • 2 1

  • Cena działki implikuje rodzaj inwestycji. (2)

    Jeśli działka jest droga, to wiadomo że jedyną sensowną inwestycją będą drogie apartamenty lub przestrzeń biurowa wysokiej klasy, bo tylko przy wysokiej cenie można mieć wystarczająco wysoką marżę, aby pokryć koszty działki i wyjść na swoje.
    Dla miasta to dobre, bo w prestiżowej lokalizacji nie będą budowane kurniki.
    Oczywiście miasto musi w planach zagospodarowania pozwolić na zabudowę wysoką i właśnie mieszkalno-biurową, a nie 4-piętrową czynszówkę w ramach programu Mieszkanie+.

    • 3 3

    • Cena działki zależy od tego co miasto pozwoli na niej wybudować. W gestii miasta jest plan zagospodarowania. Ma on odpowiadać na potrzeby mieszkańców i powinien być dostosowany do otoczena, a nie do kalkulacji kto i za ile. Proszę wytłumaczyć co mieszkancy Gdyni będą mieli z tego że port będzie w lesie a drapacze chmur przy nabrzeżu? Jak to pomoże w rozwoju Gdyni? Czy wśród mieszkańców Gdyni jest tak duże zapotrzebowanie na apartamenty?

      • 8 0

    • a właśnie to twoje "miasto" spowodowało budowę 4 piętrowych kurników z ogródkami na morskim nabrzeżu...
      tak wygląda biznes po gdyńsku

      • 3 0

  • Do Światowców co to i Kopenhagę i Hamburg i inne widzieli

    Jo tam mieszkom w Gdingen i mnie to lata co one tam budują. Jak chodzę na spacer nad morze to nie chcę przemykać między tymi wszystkimi drapaczami. W głowie się kręci jak sie patrzy do góry. Wole popatrzeć na staki co w porcie cumują i płacą Gdyni, a nie tym bosym antkom warsiawiakom.

    • 9 1

  • Super miejsce, bardzo słabe wykonanie projektu

    kolejne pytanie dlaczego w tak reprezentacyjnym miejscu w Gdyni wybudowane będą kolejne klocki, jak prze Sea Twowers? Projektanci tylko mają nakaz używania ekierki ?!
    Już te ST jest bardziej i na swój sposób ORYGINALNE niż słabe prostokąty.. tak, tak bo takie najtaniej wybudować i można więcej zarobić... ale czy warto dla Gdyni obchnąć teren i postawić klocki, najlepiej szare heh Żal d*pe ściska jak i ten projekt hiltona, haptona czy co kolwiek co tam stoi szarego. Drugiego takiego miejsca nie ma, więc wielka szkoda...

    • 5 0

  • kwiatkowski

    sie w grobie przewraca gdynia okno na swiat rybolowstwo daleko morskie i inne ,jak jakis fantasta powie mi o histori miasta to mu leb szczele tylko dlatego ze tego nie szanuje tylko piepirzy bzdury dla czego nikt nie utrzymal tego miasta jako portowe z dostepem do morza ludzie to juz jest prarodia dyby czesi mieli dostep do morza a nie do gor to by calowali innych po nogach a u nas co ?bloki biura pozbyc sie klopotu to po co nam lotnisko po co ?a moze w koncu ktos pomysli ze nie wazne ze mamy 21 wiek ze gdynia zawsze zyla z morza i do niego dotepu ze po to statki sie buduje zeby plywaly ze po to sa kutry zeby rybe lowily ze mamay potecjal i dla czego kwiatkowski wybudowal gdynie a nie kolobrzeg cos mi sie wydaje ze to miasto padlo sw pamieci cegielska robila rozbudowe ale nigdy by nie pozwolila na taka ruine ,maciew racje jachty dadza kase i beda staly jak co roku w marinie po to zeby tacy co ja maja beda szpanowac i czuc sie lepsi od tych co ich nie maja super bedzie zaprosic znajomych do mieszkania z widokiem na morze i tylko tyle Panie szczurek czas chyba a zeby pomyslec nie o sobie mieszkajac na wiczlinie a o tym ze blokuje pan rozwoj miasta moze wybudowac wyspe i tez postawic tam dla beduinow mieszkania nie kumam kto to akceptuje ale dla mnie wszyscy radni w tym momecie powinni odejsc i bedzie spokoj

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane