- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (47 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (271 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (124 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (321 opinii)
Co się zmieniło w przestrzeni Trójmiasta w 2020 r.
To był raczej rok kontynuacji niż rozpoczynania nowych inwestycji, zarówno jeśli chodzi o budynki użyteczności publicznej, jak i przedsięwzięcia infrastrukturalne, których większość ma być gotowa w 2021 roku. Udało się jednak zakończyć i oddać do użytku kilka projektów. Miasta sprzedały po atrakcyjnych cenach swoje działki, co może zwiastować rozpoczęcie w najbliższym czasie nowych inwestycji.
Dla pasażerów
Terminal promowy w Gdyni
Jego budowa rozpoczęła się wiosną 2019 r. Inwestycja realizowana jest zgodnie z planem, warunki pogodowe pozwalają na prowadzenie wszystkich prac, również tych na zewnątrz. Rozpoczęło się także wyposażanie głównego obiektu terminalu. W ostatnim czasie wykonywane zostały prace związane z montażem ruchomych ramp, czyli urządzeń bezpośrednio łączących promy z lądem, które składają się z dwóch pokładów ładunkowych.
Terminal promowy ma być gotowy pod koniec 2021 r. Wartość inwestycji to ok. 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi prawie 117 mln zł.
Pirs lotniskowy
Od października zeszłego roku trwa rozbudowa terminalu pasażerskiego lotniska o pirs, czyli długi na ok. 400 m rękaw, w którym obsługiwani będą podróżni. Dzięki temu przepustowość portu lotniczego zwiększy się z 7 mln do 9 mln pasażerów rocznie.
W grudniu budowniczowie świętowali zawieszenie wiechy, co oznacza, że obiekt osiągnął już najwyższy punkt konstrukcyjny.
Wartą 255 mln zł inwestycję realizuje Doraco. Otwarcie pirsu zaplanowane jest na początek 2022 r.
Remont dworca Gdańsk Główny
Utrudnienia na dworcu trwają od września 2019 r., kiedy ruszyły pierwsze prace związane z modernizacją 120-letniego budynku przy Podwalu Grodzkim.
W ramach prac we wnętrzu odtworzone zostaną witryny kasowe i sklepowe z drewna dębowego, jak na początku XX w., przywrócona będzie pierwotna kolorystyka oraz wróci historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli. Posadzka zostanie wyłożona żółtymi, granitowymi płytami. Wrócą również witraże w półrozetach holu dworca od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów.
Zmiany pojawią się również na zewnątrz, a część z nich jest już widoczna. Budowniczowie odtworzyli wzór mozaiki z kolorowych dachówek, która istniała na budynku w momencie oddania go do użytku w 1900 r. Obecnie rekonstruowany jest dach w północnej części budynku, który zyska formę czterospadową. W dalszych planach jest odtworzenie szklanej kopuły doświetlającej dojście do toalet i pryszniców w skrzydle budynku, oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji, wymiana stolarki okiennej i okrycia dachu na wieży zegarowej czy powstanie tarasu nad barem McDonald's. Gmach zyska też iluminację oraz powstanie nowa część tunelu do wysokości głównego wejścia.
Wykonawcą wartych niemal 100 mln zł prac jest Mostostal Warszawa. Modernizacja dworca ma się zakończyć pod koniec 2021 r.
Węzeł Chylonia
Przebudowa węzła Chylonia w Gdyni rozpoczęła się we wrześniu 2019 r.
W ramach węzła pod pl. Dworcowym powstał parking podziemny. Budowana jest nowa pętla trolejbusowo-autobusowa oraz przebudowywana jest trakcja trolejbusowa. Zmienia się również droga rowerowa wzdłuż ul. Kartuskiej. Inwestycja przewiduje także powstanie jednokondygnacyjnego obiektu z przejściem podziemnym i toalet publicznych. Węzeł zyska nowe oświetlenie i monitoring.
Prace realizuje konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras, a ich koszt to 45,8 mln zł. Przebudowa potrwa do lipca 2021 r.
Oddane do użytku w 2020 roku
Al. Adamowicza
Budowa jezdni i linii tramwajowej pod roboczą nazwą Nowa Bulońska Północna, która połączyła Ujeścisko z Moreną przez Jasień, rozpoczęła się w kwietniu 2018 r.
Inwestycja była udostępniana etapami. Część drogowa została udostępniona kierowcom 13 stycznia 2020 r., ale prace nadal były prowadzone. Natomiast pierwsze tramwaje z pasażerami wyruszyły na tory 30 czerwca. Ostatecznie wszystkie prace zakończyły się 31 sierpnia.
Budowa pochłonęła 243 mln zł, z czego ok. 58,5 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Wykonawcą prac było konsorcjum firm, którego liderem była spółka NDI z Sopotu.
Remont linii tramwajowej na Stogi
Przebudowa torowisk i układu drogowego na Stogach rozpoczęła się w czerwcu 2018 r. Na tę inwestycję mieszkańcy nadmorskiej dzielnicy Gdańska czekali ponad 30 lat.
Prace, które pierwotnie miały zakończyć się w maju 2019 r., przeciągnęły się o ponad rok. Jednak od października tego roku mieszkańcy dzielnicy mogą cieszy się z oficjalnego oddania inwestycji do użytku.
Co prawda tramwaje wróciły na trasę prowadzącą do plaży już latem, ale początkowo pokonywały ją bardzo wolno, bowiem wciąż prowadzone były prace.
Wykonawcą było konsorcjum, którego liderem była spółka Aldesa Construcciones Polska. Koszt modernizacji wyniósł 117 mln zł.
Odnowiona Lastadia
Proces odrestaurowywania budynków przy ul. Lastadia 2 oraz 41 rozpoczął się w 2017 r.
Budynek przy ul. Lastadia 2 został wybudowany w 1837 r. i pełnił funkcję gimnazjum, a w późniejszym czasie technikum chemiczno-spożywczego. Budynek przy ul. Lastadia 41 powstał w 1878 r. na potrzeby dyrekcji poczty.
Po trwającym trzy lata remoncie i pracach adaptacyjnych pierwszy obiekt zajął Wydział Geodezji Urzędu Miejskiego, drugi - Gdański Urząd Pracy.
Rewitalizacja trwała blisko trzy lata i pochłonęła 48 mln zł. Wykonawcą prac była firma Polaqua.
Dla kierowców
Wiadukt Biskupia Górka
Nowy wiadukt, na który składają się dwie osobne nitki jezdni, zaczął powstawać w marcu 2018 r. Inwestycja obejmowała również budowę naziemnego parkingu naprzeciwko budynku urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego.
Pierwotnie prace miały zakończyć w lipcu 2019 r., ale do tego czasu udało się wybudować tylko jedną z dwóch nitek, którą udostępniono kierowcom w sierpniu.
Obecnie wciąż trwa budowa drugiego wiaduktu, prace są tam zaawansowane w ponad 75 proc. Planowane oddanie go do użytku ma nastąpić latem 2021 r. W czerwcu zaś ma być gotowy parking na 388 miejsc postojowych.
Łączny koszt budowy wiaduktu i parkingu wynosi 163 mln złotych. Wykonawcą prac jest firma Budimex.
Trasa Kaszubska
Trasa Kaszubska to potoczna nazwa fragmentu drogi ekspresowej S6 o długości ok. 42 km, która powstaje między Gdynią a Lęborkiem. Jej realizacja została podzielona na cztery odcinki.
Budowa pierwszych trzech, patrząc od strony Gdyni, trwa od jesieni zeszłego roku. Ich łączny koszt wynosi 1,49 mld zł. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa trzech odcinków potrwa do końca 2021 r.
W minionym tygodniu drogowcy otworzyli oferty na ostatni, 22-kilometrowy odcinek TK. Rozpiętość cenowa jest duża - od 577 mln do 915 mln zł. Zaprojektowanie i budowa tej części trasy potrwa do 2024 r.
Tereny pod inwestycje
Osiedle na terenie centrum ogrodniczego
Podczas listopadowej licytacji Gdańsk sprzedał teren po byłym centrum ogrodniczym Okaz na Strzyży za 51 mln zł (ponad 4,8 tys. zł za m kw.). Cena wywoławcza, która wyniosła 10 mln zł, została przebita ponad pięciokrotnie. Taką ofertę złożył deweloper Invest Komfort, który na terenie o powierzchni 10,6 tys. m kw. będzie mógł wybudować osiedle z budynkami o wysokości od 12 do 19 m.
Lewandowski kupuje od Sopotu gdańskie grunty
W Gdańsku zamierza budować także Robert Lewandowski. Jego spółka Monting Development zdecydowała się zapłacić 28,9 mln zł za dwie działki na Łostowicach o łączniej powierzchni niemal 32,5 tys. m kw. Cena wywoławcza obu nieruchomości wynosiła w sumie 16,3 mln zł.
Będzie tam mogło powstać osiedle budynków wysokich na ponad 20 m. Co ciekawe, licytację przeprowadził Sopot, który stał się właścicielem gruntów w Gdańsku po zmianie granic związanych z budową Ergo Areny.
Gdynia sprzedała tereny w centrum
Za 6,7 mln wylicytowano w grudniu działki o powierzchni 1,3 tys. m kw. przy ul. Żeromskiego w centrum Gdyni. Nabywcą została firma Budimex Nieruchomości. Cena wywoławcza wynosiła 3,5 mln zł.
Miejscowy plan dopuszcza w tym miejscy zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, w której usługi wymagane są przynajmniej w parterach budynków .
Według planu miejscowego w pierzei ul. Żeromskiego wysokość elewacji frontowej może sięgnąć pięciu kondygnacji i 18 m. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 21 m pod warunkiem wycofania podwyższonej części w stosunku do linii zabudowy od strony ulicy.
Opinie (142) 6 zablokowanych
-
2020-12-27 09:52
Urząd miasta Gdynia jak prezentował budżet na 2020 rok zapowiadali inwestycje za 500 milionów złotych
Co powstało? Zaczęli budowę węzła Chylonia a i to rozbili na dwa lata, na dwa budżety. Gdzie reszta pieniędzy? Dlaczego przy braku inwestycji miasto ma rekordowe zadłużenie?
- 25 7
-
2020-12-27 10:32
Lot i okolica (4)
Kiedy w końcu coś się ruszy w sprawie budynku lotu i patologii wokoło. Ta okolica to jest wstyd, ohydny budynek lot, krzywe dziurawe płyty chodnikowe, bary z lat 90, patologia i jeszcze ten koszmarny parking na Targu Węglowym kiedy to się zmieni?
- 47 6
-
2020-12-27 10:43
To się nie zmieni konserwator zabytków nie pozwolił (1)
- 9 3
-
2020-12-27 13:35
Bar Pod Kapslem wiecznie żywy...
- 4 0
-
2020-12-27 14:33
Wlasnie wypakowali kolejne setki mln na "tristar" na obwodnicy
Masz swoją odpowiedź. Takiego marnotrawienia publicznych pieniędzy nie ma nigdzie na swiecie
- 5 2
-
2020-12-27 14:46
Ten parking ma zostać i służyć ludziom! Nie dla sprzedazy parkingu deweloperom pod budowę.
- 4 2
-
2020-12-27 10:35
nie wiem dlaczego akurat takie a nie inne inwestycje wybrano - jest ich sporo więcej
dla przykładu w Gdyni chyba rozpoczęto w tym roku budowę biurowca przy węźle Cegielskiej, a plac unii? Prawie kończą, a to w samym centrum miasta.
Nie na skale budów, ale za to wizerunkowo już tak - w Gdyni po latach straszenia turystów, narażania dzieci na uszczerbek na zdrowiu, wreszcie wymieniono dziurawą 'kładkę' na plaży.
To wbrew pozorom bardziej cieszy niż jakaś duża inwestycja.
Przy okazji zrobiono kolejny kawałek tzw. parku centralnego (przepłacanego, ale trudno), no i wymieniono lampy na bulwarze (i o ile dobrze widzę ukończono ścieżkę dla biegaczy)- 3 20
-
2020-12-27 11:06
Zaniedbanie władz Gdańska
Takiej okazji jak teraz na remont elewacji, ulic i podwórek Starówki nie będzie długo. Starówka jest brudna , dziurawa i zaniedbana. Wizytówka tej władzy niech będzie ulica Grodzka obok Hiltona, Targ Rybny, Szeroka, Kozia , Długa, Tkacka. Dziury i połamane płyty chodnikowe. Wstyd władzo i Pani Dulkiewicz.
- 38 15
-
2020-12-27 11:07
Te z piorunami robiły dobra robote! Upiekszaly pomniki! (1)
- 19 7
-
2020-12-27 13:49
te z piorunami oblechy i POtologia
- 6 3
-
2020-12-27 11:10
Jeszcze tylko zaorać lot i pks
I postawić ładny budynek i dworzec zamiast tych prlowskich klocow
- 29 11
-
2020-12-27 11:28
(6)
Żaden z tych projektów nie jest w temacie przestrzeni publicznej dla mieszkańca, tzn. BRAK parków, miejsc o naprawdę sporej przestrzeni dla relaksu, oddechu wśród drzew i placów zabaw, tylko parkingi, terminale i przestrzeń dla patodeweloperki....
przykro mi- 35 9
-
2020-12-27 11:44
Parkingow akurat brak...
- 4 3
-
2020-12-27 11:49
(4)
Wokół całego Trójmiasta masz pas nadmorski pełen zieleni. Od południa Trójmiejski Park Krajobrazowy. Jesteśmy najbardziej "zieloną" metropolią w Polsce! Więc nie narzekaj!
- 12 4
-
2020-12-27 12:39
Jeszcze. Póki co. (1)
- 2 3
-
2020-12-28 18:19
A co miałoby zburzyć relacje między gdynianami a gdańszczanami? Oby tylko jeśli w ogóle brak dobrej woli.
- 0 0
-
2020-12-27 15:09
(1)
Częściowo się zgadzam z tobą gdańszczanin, ale TPK a park miejski lub przestrzeń w mieście to różne sprawy. Miałem okazję być pierwszy raz w Berlinie w tym roku i byłem pod wrażeniem, że w centrum stolicy myśli się o tym i planuje. Nie chodzi o przestrzeń ~1.5km na 1.5km ale znacznie więcej..
A co do lasów w TPK to już dziś widać że dyrekcja Lasów Państwowych traktuje je jak uprawę drewna a nie Park... patrz wycinki w okolicy Cisowej i nie tylko, Obajtek nr 2 w DLP Gdańsk
znów smutne to i przykre- 4 0
-
2020-12-27 17:08
Jednak gdańszczanin z gdynianinem też potrafią się dogadać.
- 2 1
-
2020-12-27 11:31
Kiedy bedzie na portalu aktualna mapa?
Ostatnia aktualizacja była chyba 3 lata temu
- 24 1
-
2020-12-27 11:53
(2)
Trójmiasto najlepsze miejsce do życia w Polsce. Może jeszcze Warszawa z Wrocławiem, ale tam dużo gorsze powietrze.
- 20 12
-
2020-12-27 14:07
To prawda. Trójmiasto jest super.
- 1 7
-
2020-12-28 00:37
i Poznań, Bydgoszcz, Gda jest b. daaaaleko bo nie dba o przestrzeń dla ludzi
- 2 0
-
2020-12-27 12:12
I miałem rację! (2)
Druga nitka wiaduktu przy Biskupiej Górce miała być gotowa w grudniu. Potem na początku przyszłego roku, a teraz to już lato...
Mistrzostwo obiecanek-cacanek! A Trójmiasto.pl jeszcze bezkrytycznie bierze w tym udział bezkrytycznie powtarzając te krzepiące wieści.- 34 8
-
2020-12-27 14:33
Wygrała najtajsza oferta.
Potem " no nie zdążymy na czas" i " no za tą kasę też nie da rady, podwyżki, inflacja".
- 3 1
-
2020-12-27 23:31
Po prostu nie do wiary 3 lata remontu!
Czemu to tak wolno trwa?Liczy się tylko cena?Przeciez tracę na tym wszyscy. Korki,spalone paliwo,zatrucie środowiska itp.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.