Fakty i opinie

stat

Co z brakującym odcinkiem Trasy Słowackiego?

Najnowszy artukuł na ten temat

Stara Słowackiego będzie jak nowa

Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki.
Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Gotowa Trasa Słowackiego bez przedłużenia Nowej Kościuszki do al. Hallera przyczyni się do wywołania korków we Wrzeszczu, Zaspie i Brzeźnie. Urzędnicy zakładają, że sytuacja zmieni się najwcześniej w latach 2014-2020. Wtedy ma ruszyć kolejny etap budowy drogi z portu na lotnisko.



Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020.
Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020. graf. Trojmiasto.pl
Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera.
Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera. graf. GIK
W założeniach projektowych władz Gdańska Trasa Słowackiego miała być realizowana etapami. Pierwszym, już zakończonym, była budowa odcinka tzw. leśnego. Kolejnymi budowanymi odcinkami są: fragment z tunelem pod Martwą Wisłą, część Drogi Zielonej, czy ponad 3-kilometrowy fragment wiodący przez Wrzeszcz oraz odcinek lotniskowy. Mają być one gotowe najpóźniej do 2014 r.

Jednak wtedy kierowcom do szczęścia zabraknie dwujezdniowego połączenia między wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego (od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska) a Drogą Zieloną (okolice ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska), albo przynajmniej do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Mowa tu o przedłużeniu ul. Nowej Kościuszki. Dodatkowy układ drogowy zapewniłby płynny dojazd do Trasy Sucharskiego i dalej do Południowej Obwodnicy Gdańska mieszkańcom Przymorza, Zaspy, Żabianki, Wrzeszcza, a nawet Sopotu.

W innym razie korki będą tworzyły się w obrębie ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska czy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Będą to drogi, gdzie dwupasmowe jezdnie przejdą w te z jednym pasem ruchu.

Kiedy miasto planuje zlecić przedłużenie Nowej Kościuszki, jako kolejnego etapu budowy Trasy Słowackiego? - W następnej perspektywie finansowej, tj. na lata 2014-2020. Ze względu na brak jakichkolwiek wytycznych w Unii Europejskiej, dotyczących tego okresu, jak i możliwości finansowych miasta w tym czasie, nie można jednoznacznie przesądzić o terminie realizacji tego zadania - mówi Marcin Dawidowski, kierownik Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim.

- Brakujący fragment drogi, który w swoim założeniu tworzyć będzie przedłużenie odcinka tzw. miejskiego [wiodącego przez Wrzeszcz i Zaspę przyp. red.], zakłada co do zasady ulice o przekroju dwóch jezdni o dwóch pasach. W obecnej chwili trudno podać zarówno szczegółowe parametry techniczne trasy na odcinku od al. Rzeczypospolitej - al. Hallera - Droga Zielona, jak i jej szczegółowy przebieg w terenie ze względu na brak dokumentacji technicznej dla tego odcinka - mówi Dawidowski.

Portal Trójmiasto.pl dotarł do koncepcji budowy przedłużenia ul. Nowej Kościuszki, ale wyłącznie na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zakłada ona budowę drogi o charakterze dwujezdniowym. Oprócz tego uwzględnia realizację ścieżki rowerowej, chodników, przystanków autobusowych i terenów zielonych - plantów.

Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. mat. BPBK


Czy Gdańsk powinien w ogóle zlecić budowę przedłużenia ul. Nowej Kościuszki?

tak, w innym razie ulicę dolnego Wrzeszcza i Brzeźna będą zakorkowane 69%
tak, ale kasa miejska jest wiecznie pusta, co pewnie odwlecze inwestycje na kolejne lata 17%
nie, lepiej inwestować w komunikację miejską 7%
nie, czekają przecież na realizację inne ważne inwestycje niekoniecznie drogowe 7%
zakończona Łącznie głosów: 970
- Budowa tego odcinka wymaga pozyskania dużej ilości zabudowanych nieruchomości, co wiąże się ze stosunkowo dużym kosztem. Przebieg trasy będzie wymagał przeprowadzenia wykupu gruntów i rozbiórek obiektów kubaturowych - wyjaśnia Dawidowski.

Pod nóż musiałyby pójść dwa budynki jednorodzinne (u zbiegu ul. Kopalnianej i al. Hallera) i dwa budynki magazynowe (na zapleczu Centrum Handlowego ETC i przy budynkach mieszkalnych na ul. Lwowskiej) oraz kilkanaście garażów. Aby tego dokonać, trzeba jednak wywłaszczyć dotychczasowych właścicieli.

Ponadto miasto musiałoby wykupić część działek z nieruchomości położonych po południowej stronie ul. Kopalnianej i dogadać się z kilkunastoma użytkowaniami wieczystymi.

Na razie tylko miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zakładają dalsze przedłużenie ul. Nowej Kościuszki od al. Hallera do Drogi Zielonej - tzw. ul. Nowa Gdańska. Trasa miałaby tam przekrój dwujezdniowej alei. Zgodnie z planem przechodziłaby przez środek istniejących aktualnie tam ogródków działkowych tuż przy al. Hallera. Konieczne będzie wtedy usunięcie rezydujących tam działkowców.

Jak miasto zamierza to zrobić? - Zaoferujemy im odszkodowania lub ogrody zamienne - mówi Marcin Dawidowski.

Ze względu na fakt, że w projektach europejskich można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów jedynie w wysokości do 10 proc. wartości projektu, główny ciężar zakupu nieruchomości spoczywać będzie na gminie. - W obecnej chwili realizujemy szereg kluczowych inwestycji i nie ma możliwości finansowych realizacji dodatkowych zadań - opowiada Marcin Dawidowski.

Budowa odcinka dwujezdniowej drogi od al. Hallera przez działki ogrodnicze w kierunku projektowanej Drogi Zielonej jest jednak melodią przyszłości.

Opinie (167) 9 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.