• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym objazdem Bramy Nizinnej?

Katarzyna Moritz
17 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W 2016 roku zakończył się remont Bramy Nizinnej, ale obiecane zniknięcie ruchu samochodowego nie nastąpiło. W 2016 roku zakończył się remont Bramy Nizinnej, ale obiecane zniknięcie ruchu samochodowego nie nastąpiło.

"Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku" - zapowiadał dwa lata temu budowę objazdu zabytkowej Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska wiceprezydent Piotr Grzelak. Obecnie są kolejne deklaracje, problem w tym, że miasto nie kupiło potrzebnych gruntów pod inwestycje.



Czy powstanie objazd dla Bramy Nizinnej?

Brama Nizinna to niezwykle cenny zabytek, który dzięki staraniom wielu środowisk dwa lata temu przeszedł, warty 4,5 mln zł, od dawna wyczekiwany remont. Po jego zakończeniu zapowiadano także budowę objazdu obok bramy.

Tak się jednak nie stało, a zabytek jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła ruchowi pojazdów, które były i są głównym czynnikiem przyczyniającym się do degradacji.

Konkrety czy kolejna obietnica?



Zapytaliśmy się urzędników o aktualne plany odnośnie objazdu omijającego bramę, tym bardziej, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska dwa lata temu zleciła wykonanie dokumentacji technicznej.

- Dokumentacja jest gotowa. Prowadzimy rozmowy z inwestorem, który miałby wybudować części wspólne dróg. Do końca tego roku wystąpimy o wydanie decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - red.], tak byśmy w przyszłym roku mogli ogłosić przetarg i przystąpić do realizacji inwestycji - obiecuję tym razem Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki inwestycyjnej.
Przypomnijmy, nowa droga ma przebiegać w miejscu dawnej linii kolejowej i dzięki budowie nowego mostu. Zmodernizowana zostanie również ul. Mostowa. Dokumentacja techniczna umożliwia podzielenie inwestycji na etapy.

Miasto jeszcze nie wykupiło gruntów od PKP



Objazd ma być wykonany w ramach tzw. umowy szesnastkowej. Jest to umowa zawierana pomiędzy zarządcą dróg a deweloperem. Na jej podstawie inwestor realizujący projekt "niedrogowy" jest zobowiązany do budowy nowego układu drogowego, jego przebudowy, bądź finansowania - w sytuacji, gdy realizowana przez niego inwestycja wpływa na istniejący układ drogowy. W tym rejonie planuje budowę kilku deweloperów. Obecnie trwają analizy prac, które w przyszłości będzie realizował wybrany deweloper.

Koszt etapu związanego z budową objazdu Bramy Nizinnej (w tym remont ul. Mostowej) szacowany jest na ok. 10 mln zł.

Co istotne, i o czym od lat było wiadomo, inwestycja będzie mogła powstać w miejscu starej linii kolejowej, tylko wtedy gdy nastąpi wykupienie gruntu od PKP SA. Miasto do tej pory tego nie zrobiło, w takim razie termin rozpoczęcia realizacji objazdu nie jest przesądzony.

Co z wrotami zdjętymi przed remontem?



W 2013 roku z Bramy Nizinnej zdjęto oryginalne furty i wrota do przeprowadzenia prac konserwatorskich.

Wrota i furty zdemontowano w 2013 roku. Są one tym cenniejsze, że są oryginalne i pochodzą z tego samego okresu, kiedy budowano bramę w 1626 roku.
Wrota i furty zdemontowano w 2013 roku. Są one tym cenniejsze, że są oryginalne i pochodzą z tego samego okresu, kiedy budowano bramę w 1626 roku.
Radny Adam Nieroda obecnie oczekuje na odpowiedź od prezydenta Gdańska na interpelacje w sprawie powrotu tych elementów na dawne miejsce. Pierwotnie zapowiadano, że nastąpi to w 2017 roku.

Czy w tej sytuacji, kiedy przez kolejne może nawet lata nie zniknie z bramy ruch samochodowy, warto narażać oryginalne elementy zabytku na zniszczenie?

Opinie (90) 6 zablokowanych

  • Znowu boty anty Adamowiczowe zostały włączone (1)

    • 4 5

    • One się praktycznie nie wyłączają :)

      • 0 0

  • R (7)

    Miał tam też zdaje się działać Klub Zejman? Co się stało?

    • 41 12

    • Klub Zejman działa, ale tylko dla swoich klubowiczów

      • 1 1

    • Partia Obietnic nie daje rady? (1)

      • 18 16

      • Matołusz da radę

        • 3 3

    • nadal działa (2)

      Brama Nizinna Klub Morza Zejman na FB

      • 24 1

      • na FB dziala, to dziala (1)

        buhahaha

        • 5 11

        • Przychodź na koncerty do Bramy Nizinnej

          zamiast się głupio śmiać.

          • 17 0

    • A nie działa?

      Sprawdziłeś/aś?

      • 21 1

  • To ten radny N i e d o r o d a co obiecał 2 lata temu naprawę Niepołomickiej po działaniach developera ? Dalej leżą płyty i rem

    Dać rozryć developerowi i obiecać naprawę za pieniądze Gdańszczan. To sprawa dla prokuratury. Dość tego ! Wystarczy sprawdzić artykuły na trójmiasto.pl

    • 7 1

  • Remont tej bramy to byl gruby walek z naszyxh publicznych pieniedzy.

    • 5 3

  • Ten remont za 4 i pol melona to przewal.Wystarczy zobaczyc jak zagrzybiony jest Zejman. A suficie i jak odpada zewnetrzna

    Kto odbieral ten remont i na ile lat inwestor udzielil gwarancji ,ze wychodzibw srodku grzyb..Jak oni zabezpieczyli ten obiekt przed wilgocia bo jedyne co widac to nkwa farbe...Kto zrobil odbior inwestycji za 4 i pol miliona???

    • 6 1

  • czy miasto czerpie zyski z wynajmu powmieszczeń w bramie? (2)

    jak gospodaruje się miejskim mieniem?

    • 38 13

    • (1)

      Z tego co wiem to remont bramy spoczywał na zejmanie a to nie małe pieniądze

      • 1 0

      • remont robiło Miasto

        ale Klub oczywiście teraz płaci za użytkowanie obiektu.

        • 2 0

  • Tramwaj (2)

    W śladzie tej nowej drogi powinien iść tramwaj, nawet jednotorowy tylko, prowadzący przez całą ul. Chmielną aż na Orunię Równą.

    • 16 4

    • Za mało tam mieszkańców, inne części Gdańska są gęściej zaludnione.

      • 1 2

    • Te plany i zamysły tramwajowe przez Chmielną na Orunię, pamiętam jeszcze z lat 60-tych, kiedy to prężnie działała, już zabytkowa Zajezdnia Łąkowa!

      • 3 1

  • deweloper

    Deweloper i inni deweloperzy wybudują drogę...
    "Objazd ma być wykonany w ramach tzw. umowy szesnastkowej. Jest to umowa zawierana pomiędzy zarządcą dróg a deweloperem. Na jej podstawie inwestor realizujący projekt "niedrogowy" jest zobowiązany do budowy nowego układu drogowego, jego przebudowy, bądź finansowania - w sytuacji, gdy realizowana przez niego inwestycja wpływa na istniejący układ drogowy. W tym rejonie planuje budowę kilku deweloperów. Obecnie trwają analizy prac, które w przyszłości będzie realizował wybrany deweloper." No i problem z głowy....O to chodzi żeby sprzedać ziemię a deweloper za to wybuduje drogę...

    • 4 1

  • A dlaczego (3)

    A dlaczego brama nie może pozostać otwarta dla ruchu. Jedyne co bym zrobił to zakazał przejazdu samochodom ciężarowym i tyle. A tak używać remontować jak każdy inny obiekt i szczycić się tak starą i dalej użytkowaną bramą. Może nawet zamykać na noc…..
    Niezależnie od tego na pobliskim moście kolejowym też wybudowałbym drogę.

    • 18 11

    • dlatego, że ruch samochodowy niszczy bramę, proponuje czytanie ze zrozumieniemi

      • 2 2

    • Nie popieram

      Brama Nizinna nie powinna być wykorzystywana jako brama wjazdowa, bo wzmożony ruch samochodowy ją niszczy.

      • 3 5

    • Popieram.

      • 4 5

  • XXX

    Bo wszystko chcemy mieć za darmo, to kasy brak.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane