• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym objazdem Bramy Nizinnej?

Katarzyna Moritz
17 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W 2016 roku zakończył się remont Bramy Nizinnej, ale obiecane zniknięcie ruchu samochodowego nie nastąpiło. W 2016 roku zakończył się remont Bramy Nizinnej, ale obiecane zniknięcie ruchu samochodowego nie nastąpiło.

"Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku" - zapowiadał dwa lata temu budowę objazdu zabytkowej Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska wiceprezydent Piotr Grzelak. Obecnie są kolejne deklaracje, problem w tym, że miasto nie kupiło potrzebnych gruntów pod inwestycje.



Czy powstanie objazd dla Bramy Nizinnej?

Brama Nizinna to niezwykle cenny zabytek, który dzięki staraniom wielu środowisk dwa lata temu przeszedł, warty 4,5 mln zł, od dawna wyczekiwany remont. Po jego zakończeniu zapowiadano także budowę objazdu obok bramy.

Tak się jednak nie stało, a zabytek jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła ruchowi pojazdów, które były i są głównym czynnikiem przyczyniającym się do degradacji.

Konkrety czy kolejna obietnica?



Zapytaliśmy się urzędników o aktualne plany odnośnie objazdu omijającego bramę, tym bardziej, że Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska dwa lata temu zleciła wykonanie dokumentacji technicznej.

- Dokumentacja jest gotowa. Prowadzimy rozmowy z inwestorem, który miałby wybudować części wspólne dróg. Do końca tego roku wystąpimy o wydanie decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - red.], tak byśmy w przyszłym roku mogli ogłosić przetarg i przystąpić do realizacji inwestycji - obiecuję tym razem Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki inwestycyjnej.
Przypomnijmy, nowa droga ma przebiegać w miejscu dawnej linii kolejowej i dzięki budowie nowego mostu. Zmodernizowana zostanie również ul. Mostowa. Dokumentacja techniczna umożliwia podzielenie inwestycji na etapy.

Miasto jeszcze nie wykupiło gruntów od PKP



Objazd ma być wykonany w ramach tzw. umowy szesnastkowej. Jest to umowa zawierana pomiędzy zarządcą dróg a deweloperem. Na jej podstawie inwestor realizujący projekt "niedrogowy" jest zobowiązany do budowy nowego układu drogowego, jego przebudowy, bądź finansowania - w sytuacji, gdy realizowana przez niego inwestycja wpływa na istniejący układ drogowy. W tym rejonie planuje budowę kilku deweloperów. Obecnie trwają analizy prac, które w przyszłości będzie realizował wybrany deweloper.

Koszt etapu związanego z budową objazdu Bramy Nizinnej (w tym remont ul. Mostowej) szacowany jest na ok. 10 mln zł.

Co istotne, i o czym od lat było wiadomo, inwestycja będzie mogła powstać w miejscu starej linii kolejowej, tylko wtedy gdy nastąpi wykupienie gruntu od PKP SA. Miasto do tej pory tego nie zrobiło, w takim razie termin rozpoczęcia realizacji objazdu nie jest przesądzony.

Co z wrotami zdjętymi przed remontem?



W 2013 roku z Bramy Nizinnej zdjęto oryginalne furty i wrota do przeprowadzenia prac konserwatorskich.

Wrota i furty zdemontowano w 2013 roku. Są one tym cenniejsze, że są oryginalne i pochodzą z tego samego okresu, kiedy budowano bramę w 1626 roku.
Wrota i furty zdemontowano w 2013 roku. Są one tym cenniejsze, że są oryginalne i pochodzą z tego samego okresu, kiedy budowano bramę w 1626 roku.
Radny Adam Nieroda obecnie oczekuje na odpowiedź od prezydenta Gdańska na interpelacje w sprawie powrotu tych elementów na dawne miejsce. Pierwotnie zapowiadano, że nastąpi to w 2017 roku.

Czy w tej sytuacji, kiedy przez kolejne może nawet lata nie zniknie z bramy ruch samochodowy, warto narażać oryginalne elementy zabytku na zniszczenie?

Opinie (90) 6 zablokowanych

  • Pewnie Kacper P. zechce tam zrobić przystanek tramwajowy stąd taka decyzja. (1)

    • 14 28

    • Lepszy kacper niż towarzysze z PO

      Towarzyszom z PO zawdzieczamy niemiecką firmę trującą gdańszczan portservice do niedawna pod przywództwem kolegi starego Wałęsiuka Pusza
      Smród z Szadółek z niesprawnej instalacji biogazowni biokompostowni które w całej Polsce działaja bez zarzutu i nie śmierdzą
      Nisprawny Tristar korkujący miasto
      Linię PKM na pola zamiast choćby na Gdańsk południe
      Najgorszą komunikację publiczną w Polsce a nawet w Europie pod przewodnictwem towarzysza partyjnego z PO któremu pozostał już tylko przemysł terenowy itd itp

      • 13 8

  • Decyzja ZRiD zastępuje negocjacje wykupowe...

    Wykup terenu może nastąpić w trybie tzw. specustawy drogowej, gdy decyzja pod nazwą Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) staje się prawomocna, co stanowi podstawę wywłaszczenia właściciela terenu niezbędnego dla zrealizowania takiej inwestycji.

    • 12 3

  • objazdu nie ma, Zejmana nie ma (2)

    jest Budyń i Dulkiewicz :D

    • 21 9

    • Zejmana nie ma? (1)

      To ciekawe gdzie chodzę na szanty?
      Sądziłam, że do Zejmana...

      • 7 1

      • chodziles do forum gdansk informuje cie. ta brama jest troche dalej.

        • 2 4

  • Najlepsze jest to że za bramą powstaje nowa piekarnia z której będą zasuwały ciężarówki codziennie (1)

    ach Adamowicz i wszystko jasne

    • 19 9

    • Wystarczy ograniczyć tonaż aut do 1,9 t. Potem mandaty srogie

      • 4 2

  • obudzą się jak będzie zapóżno (3)

    Przykład jak szanuje się zabytki w Gdańsku i jak działa władza i konserwator zabytków ! Czemu tak przeszkadzają zabytki ? to nasza historia i uroki tego miasta ,świadectwo wjazdu Napoleona ,któremu Gdańsk jest winien pamięć !

    • 21 5

    • "Gdańsk jest winien pamięć !"?

      Napoleon miał nas głęboko w d...

      • 5 0

    • Tak się dzieje bo na takim zabytku ani nie można zarobić ani dostać mieszkania w podzięce

      • 4 1

    • Napoleon to Hitler 19 wieku.

      • 2 3

  • Chociaż jeden artykuł…

    …nie traktuje od tym, jak wspaniale jest zarządzany Gdańsk.

    • 19 3

  • Łajdactwo

    Kolejne i pewnie nie ostatnie kłamstwo Adamowicza. Które to już na przestrzeni 20 lat?. 1000?.

    • 20 6

  • A dlaczego (3)

    A dlaczego brama nie może pozostać otwarta dla ruchu. Jedyne co bym zrobił to zakazał przejazdu samochodom ciężarowym i tyle. A tak używać remontować jak każdy inny obiekt i szczycić się tak starą i dalej użytkowaną bramą. Może nawet zamykać na noc…..
    Niezależnie od tego na pobliskim moście kolejowym też wybudowałbym drogę.

    • 18 11

    • Popieram.

      • 4 5

    • Nie popieram

      Brama Nizinna nie powinna być wykorzystywana jako brama wjazdowa, bo wzmożony ruch samochodowy ją niszczy.

      • 3 5

    • dlatego, że ruch samochodowy niszczy bramę, proponuje czytanie ze zrozumieniemi

      • 2 2

  • Władza w Gdańsku nie musi spełniać żadnych obietnic

    Gdańszczanie są tak zaczadzeni antypisowską propagandą, że władza może robić cokolwiek, a i tak znowu na nich zagłosują.

    • 25 11

  • Widomo w obiecywaniu to oni są najlepsi

    tylko chyba milusińscy się zorientowali i już nie będą machali do nich łapkami.. Adamowicz jak żyć?

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane