• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?

Patryk Szczerba
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku. Nowy przystanek w śródmieściu był planowany pod kątem nowej biurowej zabudowy w centrum Gdyni, która prędzej czy później dojdzie do skutku.

Sześć lat temu władze Gdyni uznały, że w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni powinien powstać dodatkowy przystanek SKM - Śródmieście. Dziś po zapowiedziach pozostało wspomnienie. Według urzędników miejskich winę za to ponoszą kolejarze. Kolejarze robią wielkie oczy ze zdziwienia.



Czy przystanek SKM Śródmieście jest w Gdyni potrzebny?

Dystans pomiędzy stacjami Gdynia Główna i Wzgórze św. Maksymiliana wynosi ok. 1,5 km. W mniej zaludnionej okolicy taka odległość między przystankami jest zrozumiała, ale w ścisłym centrum miasta stacje kolejki miejskiej czy metra lokuje się zwykle gęściej. Dlatego pomysł budowy dodatkowej stacji kolejki ma sens i gdy pojawił się kilka lat temu - podczas dyskusji o przyszłości części dzielnic Śródmieście i Wzgórze św. Maksymiliana - został zaakceptowany (warunkowo - o czym poniżej).

Okolica się rozwinie, więc przystanek się przyda

- [W przyszłości - dop. red.] będzie to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreślał sześć lat temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, podczas sesji Rady Miasta Gdyni.
Radni mu przyklasnęli i w 2013 r., przy uchwalaniu planu zagospodarowania Działek Leśnych, utworzono tzw. rezerwę terenową dla nowej stacji w rejonie ulic Podolskiej i Śląskiej. Pojawiły się wstępne założenia tego, jak będzie wyglądało otoczenie - wśród nich bezkolizyjne przejścia i całoroczne obiekty handlowo-usługowe.

Urzędnicy przyznawali wówczas, że zabudowa nieodległego skweru Hossy pomiędzy Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni, a także terenu Invest Komfortu przy CH Batory zobacz na mapie Gdyni, gdzie działa płatny parking, wymusi inwestycje komunikacyjne w okolicy. Nie pozostawiali jednak złudzeń, że to melodia przyszłości, a wiele będzie zależało od rozmów i współdziałania z SKM Trójmiasto, bo sam przystanek był zawsze określana jako "opcjonalna".

"Za" i "przeciw" przystankowi

Inwestycja ma jednak tylu przeciwników, co zwolenników.

Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna, bo odcinek pomiędzy przystankami Wzgórze i Gdynia Główna jest zbyt krótki i pociąg nawet nie zdąży się na nim rozpędzić. Poza tym swoją rolę dobrze spełniają autobusy, a do tego niebawem pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się przy budowanej w okolicy stacji przy stadionie piłkarskim, więc szkoda pieniędzy na dodatkową stację.

Zwolennicy budowy odpowiadają, że dobrych rozwiązań komunikacyjnych w postaci nowej kolejowej infrastruktury dla pasażerów nigdy za wiele. Zwłaszcza że zabudowa śródmieścia będzie w najbliższych latach postępowała, więc warto pomyśleć zawczasu o alternatywie dla samochodów, autobusów i trolejbusów jeżdżących przez centrum. Jak przekonują, odległość nie była problemem dla budowniczych stacji Śródmieście w Gdańsku.

Miasto: kolej nie jest zainteresowana

Cztery lata po decyzji radnych o utworzeniu rezerwy terenowej sprawę postanowili przypomnieć radni gdyńskiej opozycji. W odpowiedzi na skierowane do władz miasta interpelacje w tej sprawie napisano, że sprawa nie posunęła się ani o krok.

"Dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w śródmieściu Gdyni lokalizacja stacji jest w pełni uzasadniona i leży w interesie miasta. Brak dalszych działań zmierzających do realizacji stacji wynika z braku zainteresowania ze strony kolei" - wyjaśnia w oficjalnej odpowiedzi na interpelację Pawła Stolarczyka Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
SKM: nie było rozmów

O zajęcie stanowiska w tej sprawie postanowiliśmy więc poprosić przedstawicieli Szybkiej Kolei Miejskiej, na której terenie miałby powstać przystanek. Spółka niedawno dzięki wsparciu unijnemu rozpoczęła modernizację starszych gdyńskich przystanków, obejmującą także remont dworca podmiejskiego.

Budowa nowej stacji mogłaby wpisać się w poprawę komfortu podróżowania, ale tak się nie stało.

Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków. Lokalizacja przystanku w śródmieściu Gdyni może budzić kontrowersje ze względu na bliskość pozostałych przystanków.
Nasze pytanie wywołało zdziwienie, a jedyne, co usłyszeliśmy, to że żadne poważne rozmowy z miastem w sprawie budowy stacji Śródmieście nie były prowadzone.

Kolejarze z PLK: z nami też nie rozmawiano

O inwestycji niewiele wiadomo także pracownikom Polskich Linii Kolejowych nadzorującym większość szlaków torowych w Polsce. Tu powód jest jednak prosty: przystanek od początku miał powstać na torach 501 i 502 administrowanych przez SKM.

Zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych PLK Leszek Lewiński przy okazji pozbawia złudzeń tych, którzy liczyli na powstanie trzeciego w Gdyni przystanku dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w okolicach Centrum Riviera. Jego zdaniem także ten przystanek nie powstanie w najbliższym czasie.

Miejsca

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • Jakim w ogóle cudem ktoś wpadł na tak idiotyczny pomysł? (2)

    Bardzo się cieszę, że mieszkając dosłownie pomiędzy Główną a Wzgórzem nie szłabym AŻ 8 min na SKM tylko 2min.
    Wydaje mi się jednak, że warto zainwestować w tory, które istnieją (!) na Oksywie. Żeby nasi przyjaciele zza estakady mogli wpadać do nas omijając korki.
    Ale w sumie po co..tam turyści nie docierają...

    • 1 0

    • Już widzę jak twoi przyjaciele radośnie popylają z buta ze Wzgórza na Działki i z powrotem. No chyba, że mieszkasz w tym wieżowcu przy Witomińskiej, a o Działkach jako takich nie masz pojęcia.

      • 0 0

    • Jak to i**otyczny pomysł? Równie dobrze można uznać Sopot Wyścigi za zbędny przystanek bo przecież jest Żabianka i to też z 10 min. z buta. A do Głównego to już w ogóle 5 min. A chodzi właśnie o to, żeby taka dzielnica jak Działki, czy cały kawał Śląskiej i Warszawskiej zyskały dogodny przystanek.

      • 0 0

  • jak będzie system roweru metropolitalnego oraz cyklostrada wzdłuż linii SKM (2)

    od stacji Wzgórze św. Maksymiliana do Gdyni Głównej ( z wiaduktem dla pieszych i rowerzystów nad ulicą Podjazd to taki przystanek SKM nie będzie potrzebny.

    Problem polega na nieświadomie prosamochodowym sposobie myślenia wielu gdyńskich decydentów z panem MS na czele.

    • 4 3

    • Minęło 5 lat. Gdzie ta cyklostrada?

      • 0 0

    • Romet Wigry

      Większość populacji stanowią obecnie ludzie po 60-tce. To wyż demograficzny lat 50 tych. Zmuszanie ich do poruszania się rowerami jest niepoważne. Owszem, oni korzystają z roweru, jeżeli zdrowie pozwala, ale rekreacyjnie.

      • 0 1

  • Wkrótce minie 5 lat

    Może warto odświeżyć temat?

    • 0 0

  • ) (13)

    Bez sęsu...przecież to piechotą 10 min...

    • 105 13

    • Tak (6)

      Zwłaszcza jak maż 70 lat i siatki z zakupami.

      • 3 20

      • (1)

        Z Hali miałabym niby wracać skmką do Śródmieścia czy jak?

        • 20 0

        • A czemu nie?

          • 0 0

      • SKM to nie tramwaj! (1)

        Tym bardziej,że to nawet jak odległości miedzy przystankami tramwajowymi nie za wiele...

        • 1 0

        • Kolego...

          Eurotram, w Gdyni tramwaje tylko w porcie, jak do Korei wysyłają...A do przystanku Gdynia Stocznia też blisko, a nikt nie protestuje. Z Chyloni do Leszczynek czy Cisowej rzut beretem, a jakoś funkcjonują. Z Sopotu widać Wyścigi, a z Wyścigów Żabiankę... Kolej jest dla ludzi, a nie dla pie..nych urzędasów, co się za cudze limuzynami szwendają i wymyślają jakieś centralparki i kolejki na Kaczą Górkę

          • 2 0

      • Dziadki jeżdżą komunikacją miejską - bo za darmo;)

        • 5 1

      • Zanim taki staruszek 70letni wejdzie na peron, to zdąży dojść na przystanek autobusowy i dojechać autobusem.

        • 23 0

    • Do następnego z 20 min. piechotą więc też bez sęsu.

      • 1 0

    • Publiczne zabieranie głosu

      warto poprzedzić opanowaniem ortografii !!

      • 2 0

    • tylko rower

      A rowerkiem 3 minutki! :))

      • 1 1

    • bez czego? (2)

      • 10 0

      • bez przekąsu. (1)

        • 6 0

        • 70 lat to jeszcze nie taka starość:)

          Czasy się zmieniły.

          • 7 2

  • (7)

    Z tego przystanku będzie odjeżdżało metro na Międzynarodowy Port Lotniczy Kosakowo

    • 90 9

    • (2)

      Z przesiadką na kamiennej górze

      • 19 0

      • obok stacji GOPR (1)

        • 12 0

        • Tuż obok skoczni gdyńskiej.

          • 0 0

    • Ależ skąd, tam będzie przesiadka do kolejki linowej na Kamienną Górę (1)

      • 6 0

      • a dalej linową na oksywie :D:D:D już w przyszłym roku

        • 0 0

    • Międzynarodowy? (1)

      Co najmniej międzyplanetarny a docelowo międzygalaktyczny.

      I co gdańszczanie łyso wam?

      • 26 5

      • Milcz śledziowa parówo buhahah

        • 0 15

  • Miała byc tam kiedys stacja Gdynia Prokom (1)

    ale Rysiowi sie nie powiodlo i temat ucichl

    • 5 0

    • stacja....

      albo gdynia włoszczowa???

      • 0 0

  • Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna,Fajnie ale czy na pewno potrzebna czy potrzebny????

    • 0 0

  • SZczurek malpuje Gdansk najpierw lotnisko teraz srodmiescie ciekawe co nastepne

    Oddam budynia z doplata !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • przystanek

    Na trasie Gdynia-Chylonia - Gdańsk GŁowny powinny znajdować się same przystanki, jeden za drugim. Jeden się kończy, drugi zaczyna. Każdy miałby blisko. A dojeżdżać do pracy należy rowerem. Zwłaszcza zimą.

    • 1 0

  • SKM-ki mogłyby jeździć w półkilometrowych składach. I tak jedno zatrzymanie się (1)

    obsługiwałoby 2 przystanki. Ci z przodu w Gdyni Głównej, z tyłu w Śródmieściu.
    Na dobrą sprawę, może jeszcze i Wzgórze by się załapało, tyle że dla dobiegających :-)

    • 12 0

    • Kochani!!!

      Chyba najwięcej tu kierowców i pasażerów autobusów... lub mieszkańców zapomnianych części Gdyni, że tak ujadają na koncepcję Gdyni Śródmieście...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane