- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (140 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (146 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (74 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (60 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (408 opinii)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (129 opinii)
Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat)
Sześć lat temu władze Gdyni uznały, że w centrum miasta powinien powstać dodatkowy przystanek SKM - Śródmieście. Dziś po zapowiedziach pozostało wspomnienie. Według urzędników miejskich winę za to ponoszą kolejarze. Kolejarze robią wielkie oczy ze zdziwienia.
Okolica się rozwinie, więc przystanek się przyda
- [W przyszłości - dop. red.] będzie to obszar silnie zurbanizowany, wiele osób będzie tam miało sprawy do załatwienia, więc nowy przystanek SKM Gdynia Śródmieście ułatwi wszystkim życie - podkreślał sześć lat temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, podczas sesji Rady Miasta Gdyni.
Radni mu przyklasnęli i w 2013 r., przy uchwalaniu planu zagospodarowania Działek Leśnych, utworzono tzw. rezerwę terenową dla nowej stacji w rejonie ulic Podolskiej i Śląskiej. Pojawiły się wstępne założenia tego, jak będzie wyglądało otoczenie - wśród nich bezkolizyjne przejścia i całoroczne obiekty handlowo-usługowe.
Urzędnicy przyznawali wówczas, że zabudowa nieodległego skweru Hossy pomiędzy Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej , a także terenu Invest Komfortu przy CH Batory , gdzie działa płatny parking, wymusi inwestycje komunikacyjne w okolicy. Nie pozostawiali jednak złudzeń, że to melodia przyszłości, a wiele będzie zależało od rozmów i współdziałania z SKM Trójmiasto, bo sam przystanek był zawsze określana jako "opcjonalna".
"Za" i "przeciw" przystankowi
Inwestycja ma jednak tylu przeciwników, co zwolenników.
Ci pierwsi przekonują, że przystanek nie jest potrzebna, bo odcinek pomiędzy przystankami Wzgórze i Gdynia Główna jest zbyt krótki i pociąg nawet nie zdąży się na nim rozpędzić. Poza tym swoją rolę dobrze spełniają autobusy, a do tego niebawem pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się przy budowanej w okolicy stacji przy stadionie piłkarskim, więc szkoda pieniędzy na dodatkową stację.
Zwolennicy budowy odpowiadają, że dobrych rozwiązań komunikacyjnych w postaci nowej kolejowej infrastruktury dla pasażerów nigdy za wiele. Zwłaszcza że zabudowa śródmieścia będzie w najbliższych latach postępowała, więc warto pomyśleć zawczasu o alternatywie dla samochodów, autobusów i trolejbusów jeżdżących przez centrum. Jak przekonują, odległość nie była problemem dla budowniczych stacji Śródmieście w Gdańsku.
Miasto: kolej nie jest zainteresowana
Cztery lata po decyzji radnych o utworzeniu rezerwy terenowej sprawę postanowili przypomnieć radni gdyńskiej opozycji. W odpowiedzi na skierowane do władz miasta interpelacje w tej sprawie napisano, że sprawa nie posunęła się ani o krok.
"Dla zapewnienia właściwych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w śródmieściu Gdyni lokalizacja stacji jest w pełni uzasadniona i leży w interesie miasta. Brak dalszych działań zmierzających do realizacji stacji wynika z braku zainteresowania ze strony kolei" - wyjaśnia w oficjalnej odpowiedzi na interpelację Pawła Stolarczyka Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
SKM: nie było rozmów
O zajęcie stanowiska w tej sprawie postanowiliśmy więc poprosić przedstawicieli Szybkiej Kolei Miejskiej, na której terenie miałby powstać przystanek. Spółka niedawno dzięki wsparciu unijnemu rozpoczęła modernizację starszych gdyńskich przystanków, obejmującą także remont dworca podmiejskiego.
Budowa nowej stacji mogłaby wpisać się w poprawę komfortu podróżowania, ale tak się nie stało.
Nasze pytanie wywołało zdziwienie, a jedyne, co usłyszeliśmy, to że żadne poważne rozmowy z miastem w sprawie budowy stacji Śródmieście nie były prowadzone.
Kolejarze z PLK: z nami też nie rozmawiano
O inwestycji niewiele wiadomo także pracownikom Polskich Linii Kolejowych nadzorującym większość szlaków torowych w Polsce. Tu powód jest jednak prosty: przystanek od początku miał powstać na torach 501 i 502 administrowanych przez SKM.
Zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych PLK Leszek Lewiński przy okazji pozbawia złudzeń tych, którzy liczyli na powstanie trzeciego w Gdyni przystanku dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w okolicach Centrum Riviera. Jego zdaniem także ten przystanek nie powstanie w najbliższym czasie.