Fakty i opinie

stat

Opóźni się przetarg na Obwodnicę Metropolitalną

Koncepcja przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej opracowana w 2016 roku.

Ponad dwa miesiące temu minister infrastruktury zapowiedział, że w czerwcu planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wiele wskazuje jednak na to, że stanie się to później, bowiem resort wciąż jest na etapie przygotowywania dokumentów dla unijnych urzędników, którzy muszą zaakceptować sposób jej sfinansowania.



Twoim zdaniem za ile lat powstanie Obwodnica Metropolitalna?

tak jak deklaruje ministerstwo, do 2023 roku 9%
nie wcześniej niż za 5 lat 34%
dobrze będzie, jak uda się w ciągu dekady 45%
nigdy 12%
zakończona Łącznie głosów: 4090
Obwodnica Metropolitalna jest o tyle ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, że ma wpłynąć na zmniejszenie ruchu na istniejącej obwodnicy a w dalszej perspektywie pozwolić na jej rozbudowę do trzech pasów.

O planach budowy tej trasy pisaliśmy po raz pierwszy już ponad dziewięć lat temu, ale dopiero jesienią zeszłego roku inwestycja otrzymała zielone światło. W jej sprawie musiał wydać wyrok Naczelny Sąd Administracyjny, który ostatecznie oddalił wszelkie skargi na wydaną decyzję środowiskową dla tej ekspresówki.

Już wówczas wiadomo było, że droga nie powstanie w oparciu o standardowe procedury, mimo że jeszcze w 2015 roku gdański oddział GDDKiA ogłosił nawet przetarg na projekt i budowę. Jednak wieloletnie boje z firmami i instytucjami, które blokowały jej budowę sprawiły, że Obwodnica Metropolitalna znalazła się poza limitem wydatków określonych na realizację rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Urzędnicy wpadli więc na pomysł, by trasę wybudować za pieniądze pozabudżetowe w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak i tutaj pojawiły się pewne przeszkody. Inwestycja w takiej formie musi zostać zaakceptowana przez unijnych urzędników z Eurostatu, którzy sprawdzą, czy proponowane warunki realizacji i sposób jej rozliczenia nie powodują, że zostanie ona zaliczona do długu publicznego.

W marcu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że czerwiec będzie miesiącem, w którym resort planuje ogłoszenie przetargu na budowę OMT. Kłopot w tym, że na razie nie ma jeszcze decyzji Eurostatu.

- Obecnie opracowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule PPP, która zyskała już wstępną, pozytywną opinię Głównego Urzędu Statystycznego - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. - Stanowisko GUS poprzedza właściwą kwalifikację projektu przez Eurostat. Do rozpoczęcia realizacji inwestycji będzie konieczne uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu oraz przeprowadzenie analizy Value for Money [ma ona uzasadnić ekonomicznie realizację w formule PPP - red.].
To wszystko sprawia, że zapowiadane ogłoszenie przetargu w czerwcu zapewne zostanie przełożone w czasie. Na kiedy? Na razie nie wiadomo.

Mimo to resort zapewnia, że budowa 33-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji, który został oszacowany już kilka lat temu, zakłada, że pochłonie ona ok. 2,1 mld zł.

Opinie (282) 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.