• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z przetargiem na składy dla PKM-ki? Scenariusz na kłopoty Przewozów Regionalnych

Maciej Naskręt
30 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego. Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego.

Opóźnia się ogłoszenie przetargu na dostawę 10 pociągów z napędem spalinowym dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma być ogłoszony w styczniu, ale czy wtedy trzy pociągi zdążą dotrzeć do Trójmiasta w grudniu 2014 r.? Sprawdzamy też, jaki plan mają samorządowcy na wypadek tarapatów finansowych Przewozów Regionalnych.



Ogłoszenie przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które od połowy 2015 roku mają obsługiwać pasażerów powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, opóźnia się. Najpierw przetarg miał być ogłoszony na początku 2013 r., potem w listopadzie. Do dziś go nie ogłoszono. Dlaczego?

- Cały czas prowadzimy negocjacje w sprawie umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jesteśmy bliscy ich zakończenia, więc przetarg powinien zostać ogłoszony do 10 stycznia 2014 r. - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne w regionie.

Urzędnicy uspokajają, że jeszcze nie jesteśmy w tzw. momencie krytycznym, po którym dostawa 10 składów mogłaby nastąpić znacznie później, niż otwarcie linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej, a więc w połowie 2015 roku. Co więcej, samorządowcy zakładają, że część pociągów pojawi się w Trójmieście przed końcem przyszłego roku.

- Chcielibyśmy najpierw przetestować składy. Dlatego oczekujemy, że firma, która wygra przetarg, dostarczy nam pierwsze trzy składy już w grudniu 2014 r. - podkreśla zastępca marszałka.

Nowe składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto, ze względu na prawie górski charakter trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Samorządowcy chcą wydać na kupno nowego taboru 150 mln zł. 70 mln zł ma pochodzić z programu operacyjnego Unii Europejskiej Infrastruktura i Środowisko, którego rozdysponowaniem zajmuje się właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jakie pociągi: z polski, czy zagranicy?

Czy PKM będzie popularna wśród mieszkańców Trójmiasta?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch polskich producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach. Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówi Świlski.

Co po elektryfikacji linii PKM?

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest dofinansowywana z obecnego budżetu UE, natomiast linia zostanie zelektryfikowana (a wraz z nią linia kolejowa nr 201 z Gdyni do Kościerzyny) z budżetu na lata 2014-2020. Dzięki temu będą mogły kursować nią pociągi elektryczne, czyli lepiej przystosowane (ze względu na sprawniejsze przyspieszanie) do ruchu na liniach miejskich, z dużą liczbą przystanków.

Czy jednak nie oznacza to, że kupując teraz tabor spalinowy za 150 mln zł, przestaniemy go używać już za kilka lat? Dziś po torach kolejowych na Pomorzu poruszają się nawet 30-letnie składy. Tymczasem tabor spalinowy, który teraz kupimy, po elektryfikacji linii PKM będzie miał raptem sześć lat. Wykorzystamy go na innych szlakach kolejowych Pomorza - argumentuje Ryszard Świlski.

Przewozy Regionalne w złej kondycji finansowej. Mamy plan B?

Kolejowa spółka Przewozy Regionalne, która obsługuje regionalny ruch kolejowy w Polsce, jest od kilku lat w złej kondycji finansowej. W 2012 roku spółka straciła ok. 60 mln zł, w 2013 r. ta kwota może być nawet dwukrotnie wyższa. Przewoźnik może mieć problemy z płatnościami, związkowcy grożą też strajkami. Istnieje groźba niewykonywania kontraktów zawartych z samorządami województw, dla których obsługuje linie kolejowe.

Lekarstwo? Samorządowcy z Małopolski założyli w grudniu własną spółkę przewozową, by zapewnić mieszkańcom województwa sprawne przemieszczanie się na wypadek, gdyby PR miałyby z jakiegoś powodu stanąć.

Czy podobnie będzie na Pomorzu?

- Trudno mi oceniać słuszność decyzji małopolskich samorządowców. Od pewnego czasu jednak, czego nie ukrywam, proponuję przejęcie przez samorząd udziałów w spółce SKM Trójmiasto. Gdyby zabrakło połączeń lokalnych w regionie, wtedy trójmiejski przewoźnik mógłby zająć z powodzeniem miejsce PR i dowozić do celu mieszkańców Pomorza. Choć na razie nie ma się czego obawiać, bo pomorski zakład Przewozów Regionalnych jest prowadzony wzorowo - mówi Świlski.

Dziś właścicielami SKM Trójmiasto są Polskie Koleje Państwowe (ok. 43 proc.), Skarb Państwa (ok. 20 proc.), Gdańsk (15 proc.), samorząd Pomorza (12,4 proc.), Gdynia (3,14 proc.), Sopot (2,56 proc.), Pruszcz Gdański (1,46 proc.) i Rumia (0,15 proc.). Na koniec 2012 roku aktywa spółki szacowano na kwotę 366 mln zł.

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

  • SKM mogłaby zająć miejsce PR ?

    błagam, nie, oby do tego nigdy nie doszło...

    • 4 1

  • PKM nie powinno mieć osobnych biletów
    tylko te samo co ZTM i ZKM

    a SKM powinno się rozwiązać i wcielić przemocą do w/w

    • 3 1

  • Cała Europa kupuje produkty (8)

    swoich rodzimych producentów, a u nas nie. Lepiej kupić o bańkę taniej u francuza. Ale, że w Polsce zniknie kilkadziesiąt/set miejsc pracy, to już nie ważne. CO ZA BARANY. WSPIERAJMY SWOJE. WSZYSCY TAK ROBIĄ!

    • 7 8

    • A czy Przewozy Regionalne kupiły już z tego przetargu cokolwiek u Francuza?
      Wszyscy tak robią powiadasz? To dlaczego niemieckie koleje do 2021 r. zakupią prawie pół tysiąca pociągów z Polski? Dlaczego pół Europy kupuje tabor miejski z Polski?

      • 6 2

    • pitolisz pit. (6)

      w calej unii organizowane sa przetargi i nie ma mowy o narodowych preferencjach.

      • 3 1

      • to wejdź do dowolnego marketu zagranicznej sieci (2)

        Real- serwis chłodniczy z niemiec, carrefour - z francji. Można tak długo...

        • 1 2

        • (1)

          A w tych lodówkach produkty m.in. z Polski i co?

          • 0 0

          • To samo co z budowlanką i podwykonawcami

            Kasę zbija czapa a nie podwykonawcy + stanowiska projektowo decyzyjne w centrali. Jak TPSA została kupiona swego czasu przez Francuzów to tez przestała kupować kable z polskiej Telefoniki

            • 0 0

      • W całej unii są przetargi ale tak się dziwnie składa, że (2)

        we Francji jeżdżą pociągi francuskich producentów, w Niemczech niemieckich, we Włoszech włoskich, a w Hiszpanii hiszpańskich czy w Czechach czeskich. Oczywiście o ile są odpowiednio dobrzy ale niekoniecznie najlepsi. Jest to podstawa rozwijania własnego przemysłu. Od czasu do czasu zdarzają się bardziej "otwarte" rozstrzygnięcia szczególnie jak kupujący chce zmobilizować / utemperować swoich tradycyjnych dostawców ale to są wyjątki. Regułą jest kupno od swoich. A Pesa ma opcje na 500szt. a nie obietnicę zakupu takiej liczby pojazdów.

        • 2 3

        • To Bydgoszcz lezy w Niemczech...?

          ...i tamtejsza PESA to producent niemiecki?

          Coś mnie ominęło...?

          • 0 0

        • Ale 36 pojazdów Link zostało już zamówionych i do 2016 r. zostaną dostarczone a pozostała liczba z bardzo dużym prawdopodobieństwem zostanie domówiona. Ponadto Deutsche Bahn zamawia też pociągi Alstomu i Bombardiera użytkowane jako ICE 3 i ICE T oraz ICE TD.
          A takie Solarisy Urbino 18 są użytkowane w ponad 10 krajach w Europie w tym w samym Berlinie jest ich prawie 300, faktycznie wyjątki.

          • 1 0

  • Nie cieszcie się

    Bo budyń znowu was wydyma

    • 2 4

  • żądam zmodernizowania skm

    • 1 2

  • Polska potrafi tylko żebrać pieniądze od Niemców

    Z drugiej strony, Niemcy zniszczyli Polskę, to niech płacą, w sumie.

    • 0 4

  • Kupić

    Pindolino

    • 1 3

  • Znowu ankieta z czapym brak pytania: tak, ale pod warunkiem wystarczjąco częstych kursów

    • 0 0

  • Po trójmieście powinno jeżdzić Pendolino to podniosło by prestiż naszego województwa.

    Zaraz się zlecą pisowskie lemingi bredzące i kłamiące o Pendolino (że torów nie ma, że Pesa 10x taniej, że stara technologia, że stanie na mrozie) i gadający głupoty malkontenci (że 120 km/h w Polsce wystarczy, że po co pociągi, że po co tory).

    • 1 0

  • dyrektor przewozów regionalnych w Gdyni!

    śmiechu warte wzorowy,ja rozumiem ze to jest kabaret prawda?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane