• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z przetargiem na składy dla PKM-ki? Scenariusz na kłopoty Przewozów Regionalnych

Maciej Naskręt
30 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego. Spalinowy zespoły trakcyjny zbudowany w firmie Newag, w barwach samorządu województwa pomorskiego.

Opóźnia się ogłoszenie przetargu na dostawę 10 pociągów z napędem spalinowym dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma być ogłoszony w styczniu, ale czy wtedy trzy pociągi zdążą dotrzeć do Trójmiasta w grudniu 2014 r.? Sprawdzamy też, jaki plan mają samorządowcy na wypadek tarapatów finansowych Przewozów Regionalnych.



Ogłoszenie przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które od połowy 2015 roku mają obsługiwać pasażerów powstającej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, opóźnia się. Najpierw przetarg miał być ogłoszony na początku 2013 r., potem w listopadzie. Do dziś go nie ogłoszono. Dlaczego?

- Cały czas prowadzimy negocjacje w sprawie umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jesteśmy bliscy ich zakończenia, więc przetarg powinien zostać ogłoszony do 10 stycznia 2014 r. - zapewnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne w regionie.

Urzędnicy uspokajają, że jeszcze nie jesteśmy w tzw. momencie krytycznym, po którym dostawa 10 składów mogłaby nastąpić znacznie później, niż otwarcie linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej, a więc w połowie 2015 roku. Co więcej, samorządowcy zakładają, że część pociągów pojawi się w Trójmieście przed końcem przyszłego roku.

- Chcielibyśmy najpierw przetestować składy. Dlatego oczekujemy, że firma, która wygra przetarg, dostarczy nam pierwsze trzy składy już w grudniu 2014 r. - podkreśla zastępca marszałka.

Nowe składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Ponadto, ze względu na prawie górski charakter trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która ma wynosić ok. 76 centymetrów od wierzchołka szyny i będzie dostosowana do wysokości peronów. Każdy skład ma zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Samorządowcy chcą wydać na kupno nowego taboru 150 mln zł. 70 mln zł ma pochodzić z programu operacyjnego Unii Europejskiej Infrastruktura i Środowisko, którego rozdysponowaniem zajmuje się właśnie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jakie pociągi: z polski, czy zagranicy?

Czy PKM będzie popularna wśród mieszkańców Trójmiasta?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch polskich producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach. Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówi Świlski.

Co po elektryfikacji linii PKM?

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest dofinansowywana z obecnego budżetu UE, natomiast linia zostanie zelektryfikowana (a wraz z nią linia kolejowa nr 201 z Gdyni do Kościerzyny) z budżetu na lata 2014-2020. Dzięki temu będą mogły kursować nią pociągi elektryczne, czyli lepiej przystosowane (ze względu na sprawniejsze przyspieszanie) do ruchu na liniach miejskich, z dużą liczbą przystanków.

Czy jednak nie oznacza to, że kupując teraz tabor spalinowy za 150 mln zł, przestaniemy go używać już za kilka lat? Dziś po torach kolejowych na Pomorzu poruszają się nawet 30-letnie składy. Tymczasem tabor spalinowy, który teraz kupimy, po elektryfikacji linii PKM będzie miał raptem sześć lat. Wykorzystamy go na innych szlakach kolejowych Pomorza - argumentuje Ryszard Świlski.

Przewozy Regionalne w złej kondycji finansowej. Mamy plan B?

Kolejowa spółka Przewozy Regionalne, która obsługuje regionalny ruch kolejowy w Polsce, jest od kilku lat w złej kondycji finansowej. W 2012 roku spółka straciła ok. 60 mln zł, w 2013 r. ta kwota może być nawet dwukrotnie wyższa. Przewoźnik może mieć problemy z płatnościami, związkowcy grożą też strajkami. Istnieje groźba niewykonywania kontraktów zawartych z samorządami województw, dla których obsługuje linie kolejowe.

Lekarstwo? Samorządowcy z Małopolski założyli w grudniu własną spółkę przewozową, by zapewnić mieszkańcom województwa sprawne przemieszczanie się na wypadek, gdyby PR miałyby z jakiegoś powodu stanąć.

Czy podobnie będzie na Pomorzu?

- Trudno mi oceniać słuszność decyzji małopolskich samorządowców. Od pewnego czasu jednak, czego nie ukrywam, proponuję przejęcie przez samorząd udziałów w spółce SKM Trójmiasto. Gdyby zabrakło połączeń lokalnych w regionie, wtedy trójmiejski przewoźnik mógłby zająć z powodzeniem miejsce PR i dowozić do celu mieszkańców Pomorza. Choć na razie nie ma się czego obawiać, bo pomorski zakład Przewozów Regionalnych jest prowadzony wzorowo - mówi Świlski.

Dziś właścicielami SKM Trójmiasto są Polskie Koleje Państwowe (ok. 43 proc.), Skarb Państwa (ok. 20 proc.), Gdańsk (15 proc.), samorząd Pomorza (12,4 proc.), Gdynia (3,14 proc.), Sopot (2,56 proc.), Pruszcz Gdański (1,46 proc.) i Rumia (0,15 proc.). Na koniec 2012 roku aktywa spółki szacowano na kwotę 366 mln zł.

Miejsca

Opinie (114) 2 zablokowane

  • najwazniejsze by jeździła minimum co 15 min (18)

    i na wspolnym trojmiejskim bilecie.

    • 131 4

    • i oczywiście do Gdanska Glownego kazdy kurs (16)

      bo na razie grozi nam bubel konczacy sie we Wrzeszczu

      • 22 18

      • Bzdury gadasz. (13)

        PKM od początku planowania miała/ma dojeżdżać do Gdańska Głównego. Te wszystkie informacje o końcu trasy we Wrzeszczu biorą się z tego, iż tam będą się kończyć nowobudowane tory. Ale przecież tory między Gdańskiem Głównym a Wrzeszczem już istnieją ;)
        A zatem spokojnie.

        • 17 10

        • (10)

          gwarantujesz ze kazdy kurs dojedzie do Ģdanska Glownego lub Śródmieście?

          • 13 5

          • do Głównego - tak, do Śródmieście - nie (3)

            • 16 5

            • (2)

              to ok. Nikt jeszcze nie powiedzial konkretnie gfzie beda kończyć bieg. byly znaki zapytania

              • 1 3

              • Wypowiedź z oficjalnej strony PKM - Marzec 2012 (1)

                Sama linia PKM jako nowy 20-kilometrowy odcinek torów zaczynać się będzie w Gdańsku Wrzeszczu i kończyć w Rębiechowie dwoma włączeniami w istniejącą linię 201 (Gdynia Kościerzyna). Jeśli jednak chodzi o pociągi PKM, które od 2015 będą jeździć po nowej trasie, to będą one dojeżdżać aż do Gdańska Głównego (po istniejących torach dalekobieżnych).

                • 13 3

              • z tego nie wynika ze kazdy kurs.

                • 4 3

          • nie każdy pociąg da się wytrasować do Głównego (5)

            Obłożenie linii E-65 może na to nie pozwolić. Jedynym ratunkiem byłąby dalsza przebudowa układu torowego, ale sposób wpięcia PKM w linię dalekobieżną na Zaspie to uniemożliwia.

            • 5 3

            • czyli mialam rację (3)

              jak widac pkm to częściowy bubel...

              • 4 9

              • A co proponujesz? (2)

                Wyburzyć zabudowę Wrzeszcza, żeby zrobić miejsce dla trzeciej pary torów do Gdańska Głównego?

                Zresztą może poczekajmy z tymikomentarzami do publikacji rozkładu jazdy może? Bo na razie to jest wróżenie z fusów. Niwykluczone, że jednak wszystkie pociągi PKM bedą obsługiwac Gdańsk Główny.

                • 7 1

              • (1)

                Jak się nie wie co się robi, to lepiej było nie ruszać. Jak w medycynie, najważniejsze nie szkodzić.

                • 2 3

              • czyli nie budowac wcale?

                bo nie rozumiem, co masz na mysli

                • 1 0

            • ...

              Po uruchomieniu ETCS przepustowość lini znacznie się zwiększy.
              Nie widzę problemu w puszczaniu pociągów PKM co 15min.

              • 2 2

        • (1)

          pamiętaj że wysokość peronu na torach SKM to 96cm a PKM będzie miała 76cm czyli o 1 stopień. Niby nic ale... ;)

          Z drugiej strony bardzo mnie to dziwi bo PKM to tak naprawdę będzie kolejka taka jak SKM i za parę lat naprawdę nie będą się niczym różnić... prócz wysokością peronów. A nie chcą ujednolicić powołując się na kursy do Kartuz i jeszcze dalej...

          • 2 1

          • A co ma do tego SKM skoro...

            ...które od 2015 będą jeździć po nowej trasie, to będą one dojeżdżać aż do Gdańska Głównego (po istniejących torach dalekobieżnych). z powyższego cytatu
            Oj czytanie ze zrozumieniem to trudna sprawa :)

            • 1 0

      • (1)

        a po co do Gdańska Głównego? prawdziwe centrum jest we Wrzeszczu.

        • 9 19

        • We Wrzeszczu jest zaścianek

          • 0 4

    • Maksymalnie co 15 minut!!!

      • 4 2

  • (2)

    Dziwny przetarg. Przecież w 99% przetargów w naszym kraju wyglądałoby to tak, że składy w barwach przewoźnika już by stały u producenta w dniu ogłoszenia przetargu. Jeszcze nie wiedzą kto wygra?

    • 23 28

    • Widzę, że wiele wiesz o przetargach

      • 10 4

    • Widać, że wypowiada się fachowiec i ekspert, którego wiedza i doświadczenie są wzorem dla niego samego!

      • 0 0

  • Dlaczego buduje się na raty ? (9)

    Dlaczego od razu nie buduje się zelektryfikowanej linii kolejowej ? W sumie odpowiedź prosta - aby więcej osób mogło na tym zarobić.

    • 43 30

    • Wyłożysz kasę ? (5)

      Wyłożysz kasę na elektryfikację ?

      • 16 11

      • (4)

        I tak zostanie wyłożona, więc taniej byłoby zrobić to od razu.

        • 11 11

        • W artykule wyraźnie napisano, że to dwa rózne budżety. (3)

          Z różnych okresów rozliczeniowych.

          Oraz, że elektryfikacja PKM musi sie łączyć z elektryfikacją linii PLK z Gdyni do Kościerzyny (dawna magistrala węglowa). Bo od Osowy do Gdyni pociągi PKM beda kursowac o torach tej własnie linii.

          Więc nie pleć bzdur i nie siej zamętu.

          • 12 5

          • Tyle tylko, że te rozwiązanie zostało przyjęte z winy Budynia, który nie wiedział, czego chce. (2)

            • 5 14

            • A co ma Budyń...

              ...do terminu remontu i elektryfikacji magistrali węglowej, czli linii z gdyni do kościerzyny, należacej do PKP PLK?

              Budyń jest w zarządzie PLK, czy jak?

              Owszem można było pomysleć o dofinansowaniu inwestycji z budżtu miejskiego, ale ten odcinek niemal w całości leży na obszarze Gdyni, a tam Budyń tez chyba nie rządzi?

              • 14 1

            • budyń doskonale wiedział, czego chce.

              i z punktu widzenia gdańska miał rację( z punktu widzenia pomorza oczywiście niekoniecznie)- jeśli piszesz o planach nowej abrahama i tramwaju na lotnisko. gdansk ma teraz problem jak poprowadzić połączenie słowackiego-oliwa, a opcja kolejki jest dla niego gorsza, choćby ze wzgledu na wiekszy hałas, mniejszą ilość przystanków, wieksze bariery w dostępie do lasu dla mieszkańców i opłaty, które ztm bedzie musiał odpalać pkm, jeśli bedzie chciał mieć honorowany swój bilet.
              za to nie ma to nic wspólnego z opóźnieniem elektryfikacji, która jest efektem laby w pkp, które nie potrafilo nawet zacząć przygotowywać planów elektryfikacji odcinka gdynia-osowa do momentu, gdy budyń ustąpił.
              tak żeby rozwiać wątpliwości: popieram budowę pkm, ale widzę to też sporo utraconych możliwości dla gdańska.

              • 6 4

    • z tego, co wiem od kolegi pracujacego w PKM (2)

      to sklady elektryczne wcale nie wychodza taniej.

      Prad na pomorzu jest na tyle drogi, jak i sam zakup taboru elektrycznego jest na tyle drogi, ze to wcale nie jest takie cudo poki co.

      • 3 0

      • To czy Twój kolega już wnioskował (1)

        do swojego szefa, żeby ten przekonywał właściciela PKM, czyli marszałka, żeby na SKM (tak piszę o naszej SKM)nowe składy kupował jako spalinowe? Pomijam już taki drobiazg, że ze względu na małą przeciążalność silnik spalinowy misi mieć więcej kW niż elektryczny do takiej samej pracy w przypadku takiej linii jak PKM.

        • 0 2

        • Silniki elektryczne sa bardziej wydajne - to oczywiste z punktu widzenia praw fizyki

          Ale ekonomicznie niekoniecznie. Kolej elektryczna, to nie tylko wydajne silniki, ale tez drogie układy elektryczne i elektroniczne w taborze i - przede wszysstkim - droga w budowie i utrzymaniu infrastruktura: sieć trakcyjna, stacje zasilające, przesył energii, przetworzenie pradu na taki jaki jest w sieci trakcyjnej. I koszt samej energii.

          • 1 0

  • (8)

    najlepij byly by pese bydgoska ksa by zostala w pl ale pan adamowicz z donaldem juz w niemcech kupuja stare kolejki a tramwaj jeden gratis dostana i wielki sukces oglosza.

    • 36 27

    • (2)

      Jak kupujesz samochód, to montowanego w Polsce Opla, czy sprowadzasz używanego z Rajchu?

      • 4 7

      • produkowanego w japonii (1)

        • 3 0

        • opla z japonii

          • 2 0

    • Skąd masz wiadomości... (4)

      ...że ktoś juz kupuje "uzywane kolejki" w Niemczech?

      A co do zakuionego taboru, to on ma miec korzystna relacje ceny do jakości, a nie okreslony kraj pochodzenia. Wisi mi, czy one beda z Pesy, z Newagu, czy z Niemiec, albo z Austrii. Mają spełniac wymogi i mieć korzystną cenę i koszty utrzymania.

      • 9 9

      • głupiś! Każdy Niemiec czy Francuz kupuje swoje bo oprócz ceny jest jeszcze wartość dodana (3)

        Głupiś! Każdy Niemiec czy Francuz kupuje swoje bo oprócz ceny jest jeszcze wartość dodana np. miejsca pracy, podatki, późniejszy serwis. A polak jak zwykle swoje niech zarobi obcy nie swój.

        • 6 4

        • No i dlatego Niemcy i Francja... (1)

          ...najbardziej oberwały na kryzysie. Bo zamiast na ekonomie to patrza na jakies kretyńskie wartości dodane. Sztuczne podtrzymywanie "miejsc pracy". To nie miejsca pracy sa celem działalności gospodarczej, one są tylko środkiem do celu. Celem jest zysk. Jak bedzie zysk, to i miejsca pracy się wytworzą, bez rozczulania sie nad "wartościa dodaną".

          • 4 7

          • alez My Polacy stalismy sie dla siebie Obcy

            zamiast sie wspierac , pomagac, to tylko robimy BIZNES. I wlasnie widze, jak na tym biznesie wychodzimy i jak sie do siebie odnosimy.
            Stworzylismy Prawdziwa Rase Panow i Biedakow.

            Ja, mimo wszystko, wybieram: Swoje, bo polskie

            • 4 2

        • I dlatego Deutsche Bahn do 2021 r. kupi 470 Linków produkcji Pesy? Jak Pesa czy Newag dadzą korzystną ofertę to wygrają, jak nie to nie.

          • 6 1

  • Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych prowadzony wzorcowo?

    Szkoda, że w zeszłym roku do spółki z Marszałkiem zawiesili pociągi na linii Czersk - Kościerzyna, a zmniejszyli liczbę pociągów na większości linii niezelektryfikowanych w województwie.

    • 34 1

  • lacimy najwieksze podatki w całej UE i chcemy miec nowe pociagi nowe tramwaje i autobusy!! (4)

    a nie stare trupy modernizowane odmalowane czy dobrze utrzymany złom z Niemiec!!!Ale niestety Urzedasy Politycy wolą naszą kase marnowac na własne zachcianki czy na pomniki głupoty jak stadion !!

    • 20 25

    • Przy PKB per capita kilkakrotnie niższym niż w Eusropie Zachodniej... (2)

      ...to nawet najwyższe podatki dadzą kwotę niższą, niż niskie podatki w bogatszych krajach. Bo podatki liczone sa jako pewien procent od danej sumy.

      A nowe pociągi sa wyceniane w kwotach, a nie w procentach.

      Tylko, czy to nie za trudne dla wszystkich znawców...?

      • 13 1

      • (1)

        Nie sprawiedliwa to w żaden sposób, wysokich podatków i bizantyjskiego podejścia do wielu spraw.

        • 3 3

        • Nie usprawiedliwia, ale tu była mowa o zakupach taboru kolejowego...

          ...z owych podatków, a nie bizantyjskich zwyczajów.

          • 2 1

    • gdyby nie owy pomnikglupoty nie byloby

      ani PKM,
      ani poludniowej obwodnicy juz teraz,
      ani Trasy Slowackiego juz teraz,
      ani Trasy Sucharskiego juz teraz

      Byle narzekac. Ale jak budowano stadion to pewnie narzekales, ze czemu taki maly...

      • 1 0

  • Zrobić elektryczną kolej! (6)

    Nie truć środowiska.

    • 25 18

    • Pod warunkiem, ze energia bedzie wytwarzana z atomu, wiatru, slonca, czy tez innych czystych zrodel.

      • 14 1

    • Trójmiasto potrzebuje metra. (3)

      • 6 14

      • zaczynaj kopać już teraz

        • 12 2

      • A nawet

        dwóch metrów!

        • 10 2

      • 100 metrow

        Po co metro? Rozumiesz na czym polega metro? To kolej pod ziemia. Budowana wtedy, gdy nie ma miejsca na ziemii. Drozsza pd naziemnej przewaznie, bo drozej jest drazyc tunele pod ziemia.

        Czy naprawde uwazasz, ze w Trojmiescie potrzeba gdzies tak bardzo kolei, gdize nie ma na nia miejsca, ze powinnismy budowac metro? Ja nie widze potrzeby.

        Powinna powstac jeszcze nitka kolei od Oruni przez Chelm do Wrobla Stawu.

        • 3 2

    • a prad z"atomowki"...

      ...odpady zatrzymaj sobie. amen.

      • 0 0

  • PKM do Gdańska Głównego (3)

    Tak tak, ale po torach dalekobieżnych. Studenci z Kaszub nie będą mogli wysiąść na stacji Gdańsk Politechnika... Świetny pomysł, proponuję wprowadzić jeszcze osobne bilety na SKM i PKM.

    • 22 19

    • Szkoda, faktycznie.

      Pod mój dom tez nie bedzie dojeżdżać. Inwestycja do kitu...

      • 11 1

    • "Studenci z Kaszub nie będą mogli wysiąść na stacji Gdańsk Politechnika"

      Nawet gdyby, to co z tego? Do większośi budynków PG jest praktycznie taka sama droga jak ze stacji Wrzeszcz (może z 2 minuty różnicy spacerem), Do części akademików PG jest nawet bliżej z Wrzeszcza. Cały kampus UG i spora część akademików UG też jest bliżej i lepiej skomunikowany z Wrzeszczem, więc w czym problem?

      • 11 4

    • ale jak najbardziej pkm powinna

      mieć inne bilekty niz skm. najlepiej zgodne z zkm gdańsk. niech skm sie dostosuje- swoja drogą to skandal, że 15% skm należy do gdańska, a sa osobne bilety i do tego z idiotycznie naliczana stawką- nigdy nie wiem, ile mam zapłacić, gdy już jadę skm. inna sprawa, ze wtedy zwykle nie przyjeżdża/ ma opóźnienie- widocznie takie moje szczęście.
      i nie, nie musi to być zkm gdańsk, ale wolałbym, by bilety były ujednolicone i to nie na sposób skm.

      • 3 1

  • Niestety, miałem rację. (2)

    Nieraz już pisałem, że ukrytym celem SKM w Trójmieście jest zostanie przewoźnikiem regionalnym. Stąd są te "nieprzezwyciężalne" opory zarządzających tą firmą do zakupu taboru dostosowanego do obsługi Trójmiasta. Nie myślcie mieszkańcy, że będziecie szybko przemieszczali się SKM-ką po Trójmieście. Pociągi SKM będą nadal ciężkie, z małą liczbą drzwi, z małym przyspieszeniem i wolnym hamowaniem, a legendarna już dziura między wagonem i peronem uzyska status nieśmiertelnej.
    Wypowiedź zacytowana w artykule potwierdza moją opinię.

    • 43 5

    • a legendarna już dziura między wagonem i peronem uzyska status (1)

      produktu regionalnego i będzie poparta certyfikatem z unii europejskiej.

      • 14 0

      • Nieźle zasunąłeś

        Teraz kolejarze zażądają dodatkowej opłaty za ten ekstras.

        • 11 1

  • Byleby (3)

    Nie sprowadzać żadnego taboru z Niemiec

    • 27 9

    • (1)

      Ja się obawiam, że wpadną na genialny pomysł kupna 130 używanych Dortmundów, tak je pospawają, tak wycudują, przerobią na LPG i przyciemnią szyby, że powstaną składy rodem z budyniowa, przestronne i niezawodne, ładne i nowoczesne. Nic w przyrodzie się nie zmarnuje, jeśli mamy nasz Gdańsk!

      • 4 3

      • Mopar poprawiłeś mi humor :)

        • 1 1

    • Z Niemiec nie ale za to z Ameryki oni wycofują składy z przełomu lat 50 60 w sam raz dobre na naszą kolej metropolitalną.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane