- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (167 opinii)
- 2 Narkotykowa piwnica na Chełmie (61 opinii)
- 3 W tym roku odstrzelono 90 dzików (163 opinie)
- 4 Kierowca wpadł do kanału portowego (50 opinii)
- 5 Najludniejsze ulice w Trójmieście (116 opinii)
- 6 700 nowych mieszkań w centrum miasta (309 opinii)
Co z trzema pasami na obwodnicy? Drogowcy zabrali głos
Najpierw zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Drogi Czerwonej, a dopiero później badania ruchu i ewentualna decyzja o rozbudowie obwodnicy do trzech pasów - taki harmonogram przyjęli drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy na naszą prośbę postanowili odnieść się do pomysłu rozbudowy trasy S6 z dwóch do trzech pasów.
- Pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej - ocenił ten pomysł pytany przez nas dr. inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.
Nieco bardziej podzieleni byli nasi czytelnicy w komentarzach pod ubiegłotygodniowym artykułem. Dyskusja była burzliwa, bo pod tekstem zamieszczono prawie 500 komentarzy.
Prawie 4 tys. osób wzięło udział w naszej ankiecie, w której zapytaliśmy, czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas.
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej, bez względu na koszty i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Co piąty głosujący wskazał, że trzeci pas jest konieczny, ale decyzje o jego budowie miałyby zapaść dopiero po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.
Tylko 13 proc. osób głosujących w ankiecie uznało, że trzeci pas na obwodnicy nie jest potrzebny.
O tym, jak istotna dla poruszania się po Trójmieście jest obwodnica, przekonaliśmy się w środę nad ranem, gdy po kilku dniach dużych utrudnień związanych z wykonywaniem nowej nawierzchni drogowcy wreszcie udostępnili ruch po dwóch pasach w każdym kierunku. Korki zniknęły.

GDDKiA: Najpierw trzeba zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Poprosiliśmy, by do pomysłu odnieśli się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na co dzień zarządzającego Obwodnicą Trójmiasta i realizującego na niej wszelkie inwestycje.
Jak mówi nam Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA z Gdańska, decyzje o ewentualnej przebudowie ekspresówki zapadną najwcześniej po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - podkreśla Michalski. - Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Potrzebne też badania ruchu i... Droga Czerwona
Oddanie Obwodnicy Metropolitalnej, planowane na 2025 rok, nie oznacza jednak automatycznej decyzji o rozbudowie obwodnicy. Najpierw drogowcy będą chcieli przeprowadzić badania ruchu, które wraz z prognozami dadzą odpowiedź, co dalej z obwodnicą.
Ale to nie koniec. Kolejnym warunkiem, który może mieć wpływ na ewentualne decyzje co do przyszłości obwodnicy, jest powstanie planowanej Drogi Czerwonej.

- Przed nami kolejna ważna inwestycja związana z tą trasą - przygotowanie dokumentacji dla realizacji Drogi Czerwonej. Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę - dodaje Michalski.
Rozbudowa to nie tylko trzeci pas
Przypomnijmy, że obecnie z trzech pasów ruchu na obwodnicy kierowcy korzystają na węźle w Karczemkach, a wkrótce poszerzonym odcinkiem pojedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni. Trzy pasy będą także na węźle Gdańsk-Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
- Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe - zastrzega Michalski.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-20 08:20
Trzeci pas konieczny (17)
Nie uciekniemy od tego trzeciego pasa. Oczywiste jest, że nie da się dobudować 3 pasa bez obwodnicy metropolitalnej, która też powinna mieć 3 pasy. Niestety ale po 90tym roku robi się w Trójmieście dużo prowizorek jeśli chodzi o takie rozwiązania komunikacyjne.
- 140 41
-
2022-10-20 08:35
(1)
Zbudujcie sobie od razu 5 pasów i tak będzie za mało, co pokazują przykłady z US.
- 22 29
-
2022-10-20 16:56
i piętro. koniecznie piętro.
luuubię te sceny aitostradowe z filmu "2012"- 2 3
-
2022-10-20 09:00
w Gdyni był trzeci pas (1)
ale go zamalowali, ponoć dla bezpieczeństwa.
- 10 5
-
2022-10-20 09:04
Gdynii to powinni zakazać używania farby do inwestycji
- 17 6
-
2022-10-20 09:10
Może szybciej rozbudować węzły! Na Szadółkach to jakiś dramat!
- 6 3
-
2022-10-20 10:51
Panie Mirku, (6)
dobudowanie kolejnych pasów skończy się tylko tym, że za kilka lat będziemy mieć zakorkowane trzy pasy, tak to się kończy wszędzie na świecie. Mnie też się nie podobało to, że muszę zrewidować sposób postrzegania samochodu jako jedynej i najwygodniejszej opcji, ale znowu, trzy, cztery, pięć pasów - na dłuższą metę to pieniądze wyrzucone w błoto. Mieszkanie w mieście po prostu wiąże się ze staniem w korkach. Pozdrawiam
- 11 8
-
2022-10-20 11:52
To prawda, będziemy mieć to samo co w USA (3)
Tylko to nie obywatel powinien rezygnować z auta pod przymusem. Po to są struktury samorządowe, żeby coś z tym zrobić. Skoro rośnie liczba mieszkańców, rosną wpływy z podatków to niech podąża też infrastruktura transportu zbiorowego.
Szykanowanie prywatnego ruchu osobowego (jak płatne parkingi) nic nie daje, jeśli samochodem z korkami nadal jestem 2x szybciej niż zbiorkomem.
Niestety na tle Warszawy i ich transportu zbiorowego, Gdańsk jest trzecim światem.- 5 4
-
2022-10-20 11:54
płatne parkingi to nie szykanowanie :-) popyt (na miejsce parkingowe) jest wyższy niż podaż - równowagę pozwala ustalić odpowiednia cena. nie ma w tym nic nadzwyczajnego.
- 9 1
-
2022-10-20 12:44
Dlatego trzeba więcej torów i więcej buspasów. (1)
Inaczej dojdziemy do amerykańskiego miasta, w którym zwyczajnie nie da się przemieszczać inaczej niż samochodem, nawet pieszo.
- 2 2
-
2022-10-20 15:06
Prawda
A zobacz na komentarze jak nową Warszawską budują. Same tory i lament że nie ma ulicy.
- 1 0
-
2022-10-20 13:15
To chyba właśnie mieszkanie poza miastem wiąże się ze staniem w korkach?
- 4 1
-
2022-10-20 16:21
korki pozostaną, a długi będą jeszcze większe
- 0 1
-
2022-10-20 10:52
to działanie na krótką metę (1)
https://www.youtube.com/watch?v=a7g41jCoR9Y&t=55s
- 2 3
-
2022-10-20 19:25
Te teorie są oczywiście prawdziwe
Ale zakładają, że miasto jest z gumy - otóż nie jest. Tereny samego Gdańska są zabudowane od granicy do granicy i więcej tanich domeczków nie będzie, bo nie ma zbytnio więcej wolnych gruntów
- 2 0
-
2022-10-20 11:23
Ma zna już zacząć od rozbudowy pod 3 pasy najgorszych węzłów w kowalach i na szadółkach
- 2 0
-
2022-10-20 16:20
66 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie tak i że powinno się to odbyć jak najszybciej
no to już wiecie skąd się biorą długi - sami ich chcecie
- 1 3
-
2022-10-20 19:51
Korek i tak będzie na węzłach i dojazdach
- 0 1
-
2022-10-20 09:00
Budujcie drogi bo brak jednego pasa na obwodnicy pokazał że bez nich nie ma ruchu (1)
Te wszystkie drogi : Trasa Kaszubska, OMT, Droga Czerwona, wraz z Opat oraz Droga Trzech Powiatów i 3 pas na Obwodnicy a także Obwodnica Witomina są potrzebne na wczoraj. To byłyby takie wisienki na torcie i od razu żyłoby się lepiej, mniej korków a co za tym idzie mniej nerwow
- 75 17
-
2022-10-20 11:46
...i jeszcze lotnisko w Gdyni zbudujcie...
...terminal już macie od kogo wynająć...
- 0 4
-
2022-10-20 07:08
Wydaje mi się że badania ruchu nie są potrzebne. (28)
Każdy z kierowców w tym mieście wie jak sprawa wygląda na korkownicy. Nie opóźniajmy tylko szybko budujmy.
- 201 96
-
2022-10-20 07:23
(9)
Widzę kolejny ekspert po instytucie chłopskiego rozumu.
- 60 46
-
2022-10-20 07:33
Ty (1)
Ślepy jesteś
- 23 20
-
2022-10-20 07:39
Weź, przewróciłeś moje wiaderko. I nie syp piaskiem.
- 19 7
-
2022-10-20 08:08
(4)
no tak, urzednik potrzebuje podkladke pod tytulem badania ruchu zanim zacznie cokolwiek robic
- 22 11
-
2022-10-20 10:25
tak, wg ciebie w dokumentacji urzędowej do inwestycji napisze "przecież wszyscy widzieli że potrzeba" (2)
lament byś podniósł jakby tak napisał pod czymś co twoim zdaniem eksperckim akurat nie było potrzebne
- 11 0
-
2022-10-20 12:28
(1)
wystarczy się powołać na ilość nowo utworzonych mieszkań i miejsc pracy w rejonie, niepotrzebne do tego specjalne "badanie".
- 1 4
-
2022-10-20 14:53
Instytut Danych z Duqy już robił takie badania
Uwno wyszło z wyników
- 2 0
-
2022-10-20 12:14
nowe szaty króla...
- 2 0
-
2022-10-20 08:24
Ty znasz wyniki pomiaru natężenia ruchu GPR2020/21? (1)
- 5 8
-
2022-10-20 10:38
Przecież te wyniki są w domenie publicznej
- 3 0
-
2022-10-20 07:35
Dzisiaj każdy widzi ale pewnie chcą zbadać wpływ Metropolitalnej. (4)
- 13 1
-
2022-10-20 08:27
Ależ wy jesteście naiwni (3)
Obwodnica już dawno ma przekroczony zalecany limit dla tego typu drogi.
Metropolitalna tu poprawi tylko trochę i nie ma powodu dlaczego nie mogłyby się już toczyć prace nad dokumentacją wstępną. Po wynikach pomiaru po zbudowaniu metropolitalnej to potrzeba jeszcze 7-10 lat żeby poszerzyć obecną obwodnicę- 22 7
-
2022-10-20 09:02
To skoro nie poprawi (2)
A tu masz rację - według badań samego GDDKiA ruch tranzytowy na niej będzie wynosić oszałamiające 3%), to na cholerę wyrzucać na to miliardy?
- 7 1
-
2022-10-20 11:12
bo to jest jak nazwa wskazuje obwodnica (1)
a obecna obwodnica już wiele lat temu straciła tą funkcję i wiedzie przez zurbanizowane tereny stała się droga którą ludzie jadą do sklepu szkoły czy pracy a nie objeżdżają aglomerację tak aby spowodować jak najmniej utrudnień
te 3% pokazuje skalę problemu -97% ruchu na "obwodnicy" to ruch lokalny- 3 3
-
2022-10-20 17:30
To pokazuje skalę bezmyślnej suburbanizacji
której się w rozwiniętych krajach aktywnie przeciwdziała (a nie stymuluje przez nadmiarowe, udające obwodnice drogi generujące nowy ruch z połowy województwa). Bo oni od dawna wiedzą, że to powoduje koszty, koszty, i... większe korki.
- 3 0
-
2022-10-20 07:37
Zgadza się, wydaje ci się
- 8 3
-
2022-10-20 07:45
To się będzie działo :) (3)
To dopiero będzie małpi cyrk jak przez kilka lat ludzie będą stali bezalternatywnie na zwężonej do jednego pasa z powodu rozbudowy obwodnicy.
- 9 6
-
2022-10-20 08:10
Przecież będzie już Metropolitalna... (2)
Po kiego sadzisz tutaj swoje głupie kocopoły?
- 7 4
-
2022-10-20 08:23
Skoro lata może buc jednopasmową bo będzie metropolitalna to po co trzeci pas? Przecież będzie metropolitalna
- 8 3
-
2022-10-20 10:55
?
Przecież mowa to o nie czekaniu, tylko natychmiastowym rozpoczęciu poszerzania. Przeczytaj pod jakim wątkiem komentujesz.
- 2 1
-
2022-10-20 08:18
Jak nie wiadomo o co chodzi...
Trzea przytulić trochę grosza
- 4 1
-
2022-10-20 10:13
gołym okiem bez badań widać że trzeci pas jest konieczny (2)
zbadajcie sobie co chcecie, ale najpierw zacznijcie budować. Najpierw robota, potem statystyka i papierki.
- 2 5
-
2022-10-20 10:40
Tak, pierw robić potem myśleć
gdzie coś może pójść nie tak? ;)
- 3 1
-
2022-10-20 15:04
Ta, a potem lament "zbudowali nie to co trzeba i nie tam gdzie trzeba, kto za to odpowiada"
- 1 1
-
2022-10-20 11:15
A jak z badań ruchu wyjdzie że potrzebne są 4 pasy?
- 1 1
-
2022-10-20 13:32
trzeba, gdyż nie wiadomo jak się będzie rozkładał ruch po otwarciu trasy kaszubskiej i obwodnicy metropolitalnej . jeszcze w tle nowa kielneńska, która pozwoliłaby mieszkańcom Oliwy i Wreszcza w ogóle ni ekorzystać z obowodnicy jadac od Szczecina
- 2 0
-
2022-10-20 15:01
Znasz już badania ruchu po zakończeniu obwodnicy metropolitarnej?
Może się okazać że ona wystarczająco zmniejszy obciążenie i nie ma sensu wywalać grubej kasy na trzeci pas.
- 2 1
-
2022-10-20 18:28
To tylko się tobie tak wydaje .
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.