• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zrobić, gdy trafisz na sfrustrowanego kierowcę komunikacji miejskiej?

Michał Stąporek
28 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule. Nasz czytelnik twierdzi, że kierowca autobusu miejskiego odezwał się do niego w wulgarny sposób. Uwaga: autobus na zdjęciu nie przedstawia tego, który został opisany w artykule.

- Często obserwuję zachowanie kierowców autobusów miejskich i zwykle jest bez zarzutu. Ale dzisiejsza sytuacja kazała mi zweryfikować moją dotychczasową opinię - napisał nasz czytelnik, pan Tomasz. Kierownictwo ZKM obiecało wyjaśnić, czy kierowca rzeczywiście wulgarnie odezwał się do pasażera, ale to może być trudne.



Jak oceniasz relacje między pasażerami a kierowcami komunikacji miejskiej?

Pan Tomasz (nazwisko znane redakcji), na wstępie swojego listu zaznaczył, że wysoko ocenia pracę kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku. Przyznał, że często zdarza mu się obserwować ich zachowanie i ocenia je bez zarzutu. "Stąd wniosek, że firma dba o standardy w zakresie zwracania się do pasażerów" - pisze.

Jednak we wtorek, 28 stycznia, natknął się na kierowcę, który zwrócił się do niego w wulgarny sposób.

- Chciałbym zawnioskować o zwrócenie uwagi kierowcy, który prowadził dziś autobus nr 2032 na linii 162, aby zachował kontrolę nad swoimi odzywkami. Kierowca ten zwlekał z otwarciem pierwszych drzwi do autobusu na przystanku Dobrowolskiego w kierunku Dworca PKP Wrzeszcz, a gdy jednak umożliwił wejście do autobusu dwójce pasażerów: młodej kobiecie i mnie, to przywitał nas słowami: "przechodź, k..wa" - relacjonuje pan Tomasz. - Być może kierowca ten był czymś zdenerwowany, może się spieszył, może otrzymał niekorzystną informację z pracy, może jego sytuacja prywatna jest niezadowalająca - nie wiem, co może się kryć za taką reakcją.

Pan Tomasz przesłał opis tej historii nie tylko do portalu Trojmiasto.pl, ale i do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który kontroluje przewoźników wożących pasażerów po Gdańsku, oraz do Zakładu Komunikacji Miejskiej, który obsługuje linię autobusową 162.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy więc Krzysztofa Wojtkiewicza, pełniącego obowiązki rzecznika prasowego ZKM Gdańsk.

- Temat przyjmuję jako skargę, którą zgodnie z procedurami wyjaśnimy. Niezwłocznie po otrzymaniu informacji odniosę się do tego konkretnego przypadku - zapewnił nas. - Niezależnie od tego, czy takie zachowanie faktycznie miało miejsce, jest ono całkowicie sprzeczne z przyjętymi zasadami i kierunkami zmian w firmie. Obowiązuje zasada, iż kierowca czy motorniczy oprócz kwalifikacji zawodowych musi mieć predyspozycje do kontaktów z ludźmi.

Szefostwu ZKM nie będzie jednak łatwo ustalić, czy taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Choć wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku wyposażone są w monitoring, który obejmuje także kabinę prowadzącego, to kamery nie zapisują dźwięku. Tylko to pozwoliłoby na 100 procent ustalić, co powiedział kierowca do pasażera.

Od strony formalnej kwestie te są uregulowane w "Instrukcji dla kierujących pojazdami", która wprowadzana jest zarządzeniem dyrektora ZKM, a każdy kierowca i motorniczy indywidualnie potwierdza jej odbiór i oczywiście zobowiązany jest do jej przestrzegania.

W postanowieniach wstępnych widnieje zapis, że "obowiązkiem kierującego pojazdem jest przewożenie pasażerów w sposób zapewniający możliwie najwyższy poziom: bezpieczeństwa, jakości świadczonych usług, kultury obsługi."

- Punkt "zachowanie wobec pasażera" zaczyna się od podpunktu "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie" - cytuje Krzysztof Wojtkiewicz.

Od końca 2011 r. wszyscy kierowcy i motorniczowie przechodzą szkolenia praktyczne (prowadzone przez zewnętrzną firmę) w zakresie zachowania wobec pasażerów, zwłaszcza w sytuacjach stresowych. Psychologowie aranżują scenki typowe dla komunikacji, a następnie cała grupa ocenia zachowanie i szuka najlepszego scenariusza postępowania w danej sytuacji. Psychologowie prowadzący szkolenie tłumaczą typowe reakcje ludzi na pewne zachowania i użyte słownictwo.

Czytaj także: Jacy są kierowcy komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Zobacz naszą relację z V Mistrzostw Kierowców Komunikacji Miejskiej.

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba złość pokonywać uprzejmością! (8)

    To też są luzie :)

    • 143 19

    • Do pracy w ZKM powinni zatrudniać tylko (2)

      w krawatach, bo przecież wszyscy wiemy, że...

      • 17 2

      • (1)

        i pasażerów też należało by wpuszczać w krawatach :-) i mamy kulturę z obu stron

        • 30 2

        • Wszyscy wiemy, ze...

          • 0 0

    • odpowiedź jest podsunięta na wyświetlaczy u czoła autobusu.

      należy stosować. PEEEEEEKAAAAAAAAPEEEEEEEEE!!!! ale tylko na Suchaninie.

      • 0 7

    • Czasem dobrze jest się zreflektować, ile taki człowiek musi miec problemów (2)

      by być tak sfrustrowanym. Gdy już się zrozumie, to złość sama przechodzi.

      • 3 6

      • Śledziowo = Szurkolandia

        Gdyńscy kierowcy autobusów nie mają problemów i zawsze są uśmiechnięci i kulturalni. / Nie no żartuję - czasem zdarzają się gburki i robią problem z otwieraniem przednich drzwi (rozumiem, że moze im trochę zawiać zimnem, ale jak stoje przy drzwiach a on ich nie otwiera bo twierdzi, że są zepsute a przed chwilą je otwierał i każe sie przedzierać przez pełen autobus to przesada).

        • 6 3

      • to niech sobie taki człowiek nervosol łyknie, a nie się wyżywa na innych. Problemy to każdy swoje może mieć.

        • 7 2

    • czyli jak?

      czyli odpowiedzieć: to ty jesteś ku...wa?

      • 0 0

  • Jak to co zrobić? (4)

    Podejść i powiedzieć "bardzo przepraszam ale Pan tu nie stał". To jest sposób!

    • 49 6

    • powiedz to Zygmuntowi co stoi na kolumnie w Wawce,hehe

      • 10 1

    • komentarz na miarę przedsiębiorstwa ZKM :) super :)

      • 2 1

    • najpierw przeczytalem "sr.." ;) (1)

      Albo inaczej : "prosze wstac bo mam bilet i chce usiasc a nigdzie dalej nie ma wolnego miejsca. a pan masz bilet ze tak siedzisz?"

      • 0 0

      • Jestem flamingiem, jestem flamingiem!!!

        • 0 0

  • W każdym (7)

    autobusie jest wyświetlany nr kierowcy. Podajesz takiego na milicję i reszta cię nie interesuje. Już oni będą wiedzieli co z nim zrobić. Łobuzerii nie brakuje nawet wśród kierowców...

    • 36 105

    • (2)

      Niestety milicja na Ukrainie zajęta jest teraz innymi sprawami i nie przyjęła zgłoszenia lalusia

      • 72 5

      • u nas POmilicja (1)

        • 9 19

        • debil

          • 1 1

    • nie ma żadnego numeru wyświetlanego ale trasa i inne pierdoły (1)

      • 0 13

      • W Gdańsku jest wyświetlany numer kierowcy, a w Gdyni - w kabinie kierowcy jest na widoku karta ze zdjęciem i numerem kierowcy.

        • 9 0

    • ja zawsze po zomo dzwonie jak mi kierowca reszty nie chce wydac

      • 7 2

    • milicja

      chyba nie bardzo wiesz co piszesz.
      jestem kierowcą z kilkuletnim stażem i mógłbym napisać książkę na temat pasażerów.

      • 1 1

  • Nie chciał się przeziębić, a tu mu dmuchnął lodowaty podmuch po szyi... (6)

    ...to się chłopina zdenerwował :)

    • 201 6

    • racja! ja w zime nigdy nie wchodze pierwszymi żeby nie chłodzić kierowcy (3)

      przecież on w kurtce nie jeżdzi

      • 63 3

      • Drzwi kierowcy !!! (1)

        To ten pasażer nie wiedział że w gdańskiej komunikacji "wiejskiej" pierwsze drzwi to drzwi KIEROWNIKA i tylko on może z nich korzystać ??!!
        A ci popaprani producenci autobusów w końcu mogliby produkować autobusy dla gdańskiego ZKM z przednimi drzwiami oznakowanym,i że tylko dla kierowcy i np. na klamkę i kluczyk ???!!

        • 16 7

        • Ostatnie lata pokazują , że zamówione autobusy to nawet nie mają obudowanej kabiny . Odpowiedzialni za przetargi kupują taniochę , bo przecież nie oni siedzą w kabinach .

          • 7 0

      • W niemczech tylko przednimi sie wchodzi i pokazuje bilet kierowcy, sorry taki system

        • 0 0

    • pewnie gość się guzdrał albo jeszcze odpinał guziczki pani w spódniczce bo nie mogła nogi podnieść

      • 22 2

    • i pewnie jeszcze biletu nie kupil

      • 7 2

  • Żona nie posoliła i mamy problem..... (1)

    • 54 9

    • raczej du... niedała bo ją głowa boli :)

      • 21 4

  • po chrześcijańsku proponuję... (2)

    nadstaw drugi policzek tj. daj się znieważyć ponownie, słowami jeszcze bardziej obelżywymi.

    • 54 14

    • Frajer a Chrześcijanin to nie to samo!

      • 11 9

    • ... włączając nagrywanie kamery ;)

      • 6 1

  • no i (3)

    łosie w zimie wsiadający przednimi drzwiami,potem kierowca "przewiany",potem zwolnienie lekarskie w następstwie chory,a my za to płacimy,..

    • 108 35

    • Po kiego

      Wogóle wsiadają, zawracają gitarę

      • 46 7

    • (1)

      To niech zmieni pracę jak mu przeszkadza, ja pracuję na hali produkcyjnej gdzie bramy wjazdowe są co chwile otwierane i też mi zimno i mogę zachorować.Mam z tego powodu obrażać i piłować mor.dę ? Jeśli coś mi na tyle przeszkadza w pracy że uwiera mi to na życiu prywatnym to szukam nowej pracy a nie stękam i wyżywam się na bogu ducha winnych osobach.Przednie drzwi są również po to by wpuszczać ludzi a tym bardziej tych co chcą kupić karnet, a jak się to kierowcy nie podoba to wypad z roboty, przy podpisywaniu umowy był świadomy swoich obowiązków.

      • 15 10

      • gucio

        słusznie mówisz ja otwieram wszystkie dzwi nawet te z przodu i to dwie połowki.po co mam wam d*py grzac kiedy moze byc zimno i przyjemnie w autobusie,wiec zapraszam wszystkich po bilety przednimi dzwiami i wsiadajcie jak najwiecej a będziecie mieli tak ciepło w autobusie ze wam du.... przymarzna do siedzen.

        • 5 3

  • to teraz podtal takiemi pierdołami bedzier sie zajmował skrajnymi pojedynczymi przypadkami? (6)

    jest monitoring niech sprawdzą ,gdyby sie takimi pierdołami zajmowac to by nie było czasu na nic ważnego.Ale portal serwuje tematy zastepcze to ze autobusy niedogrzane spózniaja sie ze GUANiastwo sie panoszy słucha muzyki na ful wyzywa co drugie słowo na ka to juz nieprzeszkadza!

    • 54 14

    • hahaha

      Dokladnie!

      • 3 4

    • no przecież to właśnie jest o przeklinaniu...

      a o słuchaniu muzyki już pisali trojmiasto.pl/wiadomosci/Mlodzi-DJ-e-w-komunikacji-miejskiej-n62883.html

      • 4 1

    • Dzisiaj kierowca na mnie krzywo spojrzał apotem cos pod nosem mówił pewnie mnie obrazał bo niezrozumiałem

      proponuje komisje śledcza pociągnąć do odpowiedzialności finansowej, albo wywalić z pracy :) Portal szuka tematów zastępczych ? To ze ludzie zachowują się jak bydło w szczególności młodzież z chowu bezstresowego .Pamiętam jak taki GUANiarz powiedział wychodzisz ku...wa zamiast przepraszam miał pecha bo liczył ze spotka wystraszonych ludzi udało mu sie wyskoczyć w ostatniej chwili tylko dlatego ze hołota darła jeszcze w jego obronie ryja ze co ja od niego chce.Przecież to normalne ze co drugie słowo to wyzwiska stały sie tak normalne na co dzień ze dziwne że ktoś się czepia kierowcy.Ale jak by kierowca zwrócił uwagę by zachowywali sie kulturalnie to jeszcze by kolejną skargę pisali ze kierowca nanich nakrzyczał.

      • 13 2

    • (2)

      Wystarczy nie wchodzić przednimi drzwiami , to od razu będzie ciepło .

      • 7 0

      • a to jakos trudno zrobic 2 kroki do nastepnych drzwi? (1)

        ale małolaty to obecnie takie wrażliwe bardzo są i nieporadne .gdyby kierowca nie otworzył to by pewnie małolat został na przystanku :)

        • 8 0

        • Miałby stresa biedulek i na fejsie by się poskarżył .

          • 2 0

  • Pan Tomasz (8)

    Pan Tomasz konfident jeden nawet nazwiska nie podal a sam pewnie przeklina jak szewc! Buraczany kamienrz jeden

    • 91 83

    • (1)

      Ogarnij się człowieku.....

      • 8 9

      • chyba Ty

        Pan Tomasz moze?

        • 8 7

    • Do pana Tomasza (2)

      Tomasz ach Tomasza gdzie ty to masz ? / wyjaśnienie chodzi o mózg Tomeczku , bo knutem jesteś kosmicznym!/ Dobrego samopoczucia pieprzony konfidencie.

      • 8 15

      • (1)

        Polecieli po premii szoferaku ? Prawidłowo , z chamusiami trza krótko

        • 7 13

        • ale o kim mówisz?

          O donosicielu Tomaszu czy o przedmówcy?

          • 3 7

    • Przeklina, ale niekoniecznie bezpośrednio do ludzi.

      Tym się różni człowiek od buraka.

      • 1 1

    • to byl pan samochodzik

      • 1 0

    • Tomek OK! Tak trzymaj!

      Urzywasz słowa konfident, pewnie grypserem jesteś co? Albo lamusem biegającym w dresie i myślącym że do mafii sycylijskiej należysz?
      Tomasz bardzo fajnie zainterweniował, ponieważ usługi za które się płaci klient trzeba wykonywać idealnie.

      • 2 1

  • (10)

    Ja tam jestem zdania że obsługa (chodzi o kierowców i motorniczych) jest na bardzo wysokim poziomie, ale no jak wszędzie zdarzają się czarne owce. Ja miałem przyjemność taką spotkać kilka lat. Kierowca autobusu na linii 112 nie zatrzymał się na przystanku Bogatka (który nie jest na żądanie!), a szczerze nie wcisnąłem klawisza stop, bo coś tam się zamotałem i sie nie zatrzymał, mówię mu że się nie zatrzymał, a chciałem wysiąść, a ten tu na mnie z ryjem (no buzią tego nazwać nie można) że to guzik stop jest. Niestety kierowca po dzień dzisiejszy jeździ i co jakis czas potrafi olać przystanki Bogatka czy Wiślinka Szkoła bo mysli że jak nikogo nie przy drzwiach czy na przystanku to nie chce wysiąść.. Albo ZTM niech zrobi n/ż na te przystanki, albo niech wpłynie na takich kierowców!

    • 65 18

    • A może po prostu naucz się przyciskać STOP? (6)

      Wieczorem autobusy linii 315 też nie zatrzymują się na każdym przystanku, bo to bez sensu. Autobus zwalnia i jeśli nikt nie chce wysiąść oraz nikogo nie ma na przystanku to wóz jedzie dalej. Może odczuwa pan przyjemność z ciągłego zatrzymywania się i ruszania autobusu, ale 95% pasażerów nie.

      • 26 15

      • (5)

        Przystanek NIE na żądanie zobowiązuje kierowcę do zatrzymania pojazdu na tym przystanku! Sory, takie mamy przepisy z ZTMu

        • 35 5

        • ekologia (3)

          bezsensowne zatrzymywanie się powoduje większe zużycie silnika oraz większe spalanie paliwa, a więc również zwiększona emisję toksycznych spalin. czasami wyżej przepisów powinien stać zdrowy rozsądek...

          • 15 12

          • ale skoro sa przepisy to oczekujesz że ktoś ich przestrzega

            jakby kazdy wykonywal co do niego nalezy nie byloby takich niedomowien i moznaby uniknac glupich konfliktow

            • 6 3

          • to może w ramach oszczędności paliwa zrobić wszystkie przystanki na żądanie? (1)

            • 2 1

            • lepiej nie, bo wystąpi nadmierne zużycie przycisków

              • 1 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (1)

      Jak się nie zatrzyma na twoim przystanku nie na żądanie, włączasz alarm i łapiesz za hamulec. Autobus się zatrzymuje, otwierasz drzwi dźwignią awaryjną i wysiadasz. A kierowca niech się tłumaczy. Swoją drogą ciekaw jestem czy w autobusie jest tachograf, przecież tam można sprawdzić czy autobus się zatrzymał na wszystkich obowiązkowych przystankach.

      • 3 4

      • a gdzie w autobusie jest alarm i hamulec bezpieczeństwa?

        • 3 2

    • Bogatka to gmina Cedry

      a ty miałeśbilet tylko na Gdańsk więc miał prawo nie zatrzymywać się! i tyle

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane