• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej latamy z Rębiechowa. 3,7 mln pasażerów w 2015 r.

Michał Stąporek
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów. Przez port lotniczy w Rębiechowie przewinęło się w 2015 roku 3,7 mln pasażerów.

Do Londynu, Warszawy i Oslo najchętniej latali pasażerowie z Gdańska w ubiegłym roku. Robili to tak często, że w sumie w ciągu roku przez lotnisko przewinęło się ich 3,7 mln.



3,4 może 3,5 mln - na tyle liczbę pasażerów na lotnisku w 2015 r. szacowano przed dwunastoma miesiącami. Punktem wyjścia był wynik z 2014 (nieco ponad 3 mln pasażerów) i obserwowana tendencja pokazująca stały wzrost przekraczający nieco 10 proc.

Okazało się, że te prognozy były zbyt zachowawcze.

- Po kilku miesiącach ciągłego wzrostu musieliśmy zweryfikować nasze prognozy. W ciągu całego 2015 roku gdańskie lotnisko obsłużyło 3 mln 706 tys. 108 pasażerów, co oznacza wzrost na poziomie 12,7 proc. - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Rekordowe miesiące letnie

W dotychczasowej historii gdańskiego lotniska nie udawało się nigdy przekroczyć granicy 400 tysięcy pasażerów w skali miesiąca. W 2015 roku poziom ten został przekroczony aż dwukrotnie: w lipcu i sierpniu. Lipiec wyznaczył nowy miesięczny rekord, który wynosi odtąd 428 tys. pasażerów.

Dokąd najchętniej lataliśmy? Wśród najbardziej popularnych kierunków są Londyn, Warszawa (Okęcie i Modlin), Oslo, Monachium, Sztokholm, Frankfurt, Kopenhaga, Dortmund, Bergen, Molmoe.

Widać więc, że to nie kierunki turystyczne cieszą się największą popularnością, lecz duże ośrodki polskiej emigracji (Londyn, Oslo), miasta do których podróżują biznesmeni (Warszawa) oraz porty przesiadkowe (Monachium, Frankfurt, Kopenhaga), skąd można polecieć dalej w świat.

Każdy pasażer to zysk dla lotniska

Dlaczego wzrost liczby pasażerów jest tak ważny? Bo gros opłat, które stanowią przychody lotnisk, jest związanych właśnie z liczbą pasażerów.

Teoretycznie port lotniczy w Rębiechowie pobiera od linii lotniczych 48 zł za każdego pasażera, który odlatuje z Gdańska. Nie pobiera tej opłaty od dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych, czyli takich, którzy przylecieli do Gdańska z innego lotniska i od razu odlatują dalej. Od latających po Polsce pobiera 25 zł.

Linie dostają jednak rabaty, które sięgają nawet 50 proc.

Warto jednak pamiętać, że lotnisko zarabia jedynie na pasażerach wylatujących z Gdańska, a więc mniej więcej na połowie z przewijających się przez terminal.

Lotnisko zarabia także na usługach świadczonych właścicielom samolotów. Są opłaty za lądowanie, parkowanie, a nawet pilnowanie samolotu. Kosztuje także posprzątanie po samolocie na płycie postojowej.

Jeśli linia lotnicza chce, by jej pasażerowie weszli do samolotu przez rękaw, a nie po płycie lotniska, to też musi za to dodatkowo zapłacić.

Co pasażer ma z zysków lotniska?

Czy z punktu widzenia pasażera wzrost przychodów lotniska ma znaczenie?

"Skoro tyle zarabiacie, to zmniejszcie czynsz barom na lotnisku, żeby nie sprzedawały wody po 10 zł" - mógłby powiedzieć użytkownik gdańskiego lotniska.

Na to liczyć nie można, bo każda firma, w tym także lotnisko, stale myśli o podniesieniu zysku. Dobrze jednak, gdy zysk inwestuje w podniesienie jakości swoich usług. A tak właśnie dzieje się w Rębiechowie.

Większy terminal i bezpieczniejsze lądowanie

W 2015 roku wyremontowano drogę startową. W trakcie wartej ok. 70 mln zł przebudowy, lotnisko było zamknięte dla samolotów zaledwie przez jeden weekend. Dzięki inwestycji, od początku zimy piloci korzystają z dobrodziejstw ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach systemu ILS drugiej kategorii. W dużym skrócie, pozwala on ograniczyć wpływ pogody na funkcjonowanie lotniska.

ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
Drugą z dużych inwestycji ubiegłego roku było oddanie nowej części terminalu pasażerskiego T2. Dzięki wartej około 104 milionów złotych inwestycji, od września przylatujący pasażerowie odprawiani są już w nowym budynku, a nie starym, pamiętającym lata 90.

Te inwestycje nie byłyby możliwe, gdyby nie zysk generowany przez lotnisko. W 2015 r. było go niemal 24 mln zł.

Podsumowanie roku 2015 na lotnisku w Rębiechowie (PDF)

Miejsca

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Polskie tanie linie lotnicze (2)

    Tylko dlaczego Polska nie ma własnych tanich lini lotniczych??Dlaczego dajemy zarabiac innym a nie sobie???

    • 4 3

    • Polnische Wirtschaft

      Jedyne polskie linie low cost, czyli Centralwings, zrobiły rzecz prawie niespotykaną w branży, czyli zbankrutowały. Mając w ofercie super atrakcyjne kierunki i obłożone loty po sufit. To po prostu trzeba umieć tak spieprzyć robotę.

      • 0 0

    • Załóż.

      • 2 0

  • (1)

    Zlikwidowane zostaly loty do Bremen, wielka szkoda, b.duzo Polakow mieszka w Bremen. Najblizsze lotniska Lubeka, Groningen, ok. 200 km od Bremen.
    Wielka szkoda, ze nie ma polaczen do Bremen.

    • 1 2

    • Język polski

      Do Bremy a nie do Bremen.

      • 0 0

  • Tanie latanie (1)

    W naszym wspaniałym kraju zostają tylko emeryci i renciści no i rząd oczywiście wiekszość pasażerów lata do pracy szkoda że w polsce jej brak.

    • 1 2

    • ..

      Pracy w Polsce jest mnóstwo jedynie wynagrodzeń brak. Ostatnio dostalem pismo z ZUS , zże po przejsciu na emeryturę otrzymam 900pln. 2 tygodnie później wylądowałem na Islandii.

      • 1 0

  • "od latających po Polsce pobiera 25 zł (3)

    Linie dostają jednak rabaty, które sięgają nawet 50 proc."

    No dobra, to kto dokłada takiemu np Ryanair' owi do biletów do Modlina, które często sprzedają po 9 zł jeżeli muszą zapłacić od pasażera 12,50 zł za "obsługę" ?

    • 10 4

    • Inni pasażerowie.

      Pula biletów za 9 zł jest ograniczona. Reszta placi wyższą cenę wyrównując zysk .

      • 1 0

    • Ryanair sam pokrywa straty z takich lotów

      Na obleganych kierunkach ceny w FR zaczynają się w (przeliczeniu) od kilkuset złotych, zatem przewoźnik ma skąd czerpać środki na dotowanie takich kierunków jak GDN-WMI...

      • 6 1

    • Wow jak lecisz za 9 to dopłaca ! Promocja !!!Kumasz ??? A jak ktoś płaci więcej to zarabia !Kumasz ???

      • 9 2

  • Skandal ! (9)

    Nie od dzisj wiadomo że lotnisko w gdańsku to lotnisko robotnicze i latamy glownei jako tania siła robocza !!
    Wiec o niczym dobrym to swiadczy że z pomorskiego latamy głównie za granice do pracy by zwiazac koniec z koncem. Bo za PO i PSL nie było mozliwe by w kraju czegos sie dorobic.

    • 34 31

    • w jakim sensie tania?

      W większości państw w których pracują polacy obowiązuje prawo zabraniające różnicowania zarobków. W skrócie: obcokrajowiec musi zarabiać tyle co miejscowy. Tak więc żadna z nas tania siła. Po prostu zatrudniają nas bardzo chętnie , bo z Polski przywozimy ciężką pracę i strach przed zwolnieniem, dzięki czemu jesteśmy dla nich bardzo elastyczni względem czasu pracy.

      • 1 0

    • Ale gdzie ten skandal? Że ludzie latają zamiast tłuc się autobusami?

      A co do polityki... Ostatnio jakby złotówka rośnie w siłę i ludzie żyją dostatniej, prawda? :D

      Niech jeszcze zakażą handlu w niedzielę, to zmniejszy się i weekendowy ruch lotniczy, wówczas malkontenci tacy jak ty odetchną pełną piersią...

      • 2 1

    • Się za PiS dorobisz (3)

      Garba

      • 17 11

      • (1)

        ..odnosze wrazenie, ze jesli za pisu bedzie gorzej niz za po to dlatego, ze nam niemcy zaczna mocno utrudniac - juz utrudniaja jesli sie przyjrzec gieldzie I walucie..potem matolki powiedza: "bo pis nie potrafi".. - po potrafilo..zrobic z nas Tania sile robocza i tanie grunty dla niemcow.

        • 4 8

        • Głupim zawsze wiatr w oczy

          Jak trzeba, to i z Niemiec

          • 2 1

      • Garba to mam juz za PO i PSL !!!

        • 10 13

    • Najwięcej Polaków wyjechało w latach 2005- 2007 za rządów oszołomów czyli pisowskiej Żydokomuny ! Dane z GUS !!!!

      • 10 6

    • Jarosław to na pewno zmieni kretynie !

      • 4 2

    • W USA też latają głównie do pracy .

      • 8 2

  • Zuryich

    Kiedy powrócę bezpośrednie loty do Zurychu?

    • 1 0

  • Polacy to naród malkontentów. Lotnisko świetnie się rozwija. Dynamika wzrostu liczby pasażerów sięga powyżej 10% rocznie i jak widać na wykresie jest stała. Zeszły rok okazał się nawet lepszy od prognoz. Lotnisko inwestuje w swój rozwój. Nowy ILS poprawia bezpieczeństwo i uniezależnia od pogody. Wzrasta liczba nowych połączeń. A Wy narzekacie na co tylko się da ! Jestem pod wrażeniem Waszej pomysłowości, co jeszcze można skrytykować? W dodatku niektórzy chyba nawet nie przeczytali artykułu, bo krytykują np. że wzrost liczby pasażerów jest mniejszy od oczekiwań ! Po prostu ręce opadają. Wydaje mi się, że w Polsce jest wyjątkowo dużo ludzi którzy uwielbiają narzekać i krytykować co tylko się da. Jak jest dobrze to, że mogloby być lepiej itp. Chciałbym, aby ta nasza narodowa przypadłość zanikała. Czy to się uda, zobaczymy. Ja wolę działać niż narzekać

    • 2 0

  • (14)

    Skoro w Gdańsku jest taki ruch, to czemu nie miałoby być go w Gdyni? Myślę, że towarzysze z Brukseli i z partii oszustów zadbali poprostu o swój interes, zatrzymując otwarcie Gdyni.

    • 40 171

    • wariaci ;)

      budujcie se to lotnisko w gdyni. nie mogę się doczekać aż to postawicie i będziecie z budżetu utrzymywać trupa. Budujcie na przekór wszystkim i postawcie na swoim. Zastaw się a postaw się.

      • 2 0

    • obserwator (1)

      jakie leki przyjmujesz?

      • 12 1

      • Właśnie przestał przyjmować.

        • 1 0

    • Na całej Majorce jest jedno lotnisko, a jest to wyspa i obsługuje 23 miliony pasażerów rocznie (2014). Ogarnij się.

      • 9 1

    • Pytanie do pary Szczurek , Gruszecka Spychała . Oboje pałały miłością nie tylko do lotniska .I tu i tam klapa ?

      • 6 0

    • Mam nadzieje ze lotnisko Gdynia (2)

      Powstanie tak czy siak...
      I wiecej nie bede musial ladowac i startowac we mgle...

      • 9 54

      • W Gdyni zawsze świeci Słońce Bulwaru!

        Mgieł nie ma nigdy!

        • 29 4

      • A mozesz sie nawet przemiesc do
        olsztyna.

        • 27 2

    • (2)

      Strach przed konkurencją. I tyle. Bo gdyby za 15 lat Gdynia przejęła pasażerów, to byłby wielki ból d*pska.

      • 11 52

      • A nie za 45 lat?

        Myślmy długofalowo!

        • 15 1

      • myślisz typowo po gdyńsku

        Niepotrzebne są dwa lotniska w około milionowej aglomeracji i to w odległości 30km. Poza tym lotnisko w Gdańsku stać na sporo większą przepustowość niż obecnie.
        A jakbyś się zaraz miał spiąć to jak coś to jestem z Redy, a nie z tego niedobrego Gdańska.

        • 50 3

    • Odetchnalem z ulga

      bo Kosakow depcze nam po pietach

      • 29 2

    • Sam se jezdzij na te Kosakowo. Do Rebiechowa 30 minut wygodnie pociagiem z centrum Gdyni lub Wrzeszcza, a do Kosakowa? Trzy dni autobusem z ddwoma przesiadkami.

      • 38 6

    • szkoda tylko tych 100 milionów

      zmarnowanych na gdyńskie lotnisko

      • 42 4

  • Odbudujcie Słowackiego za lotniskiem (8)

    Euro już było, terminal wybudowany, dodatkowy grunt udało się pozyskać.
    Co by się musiało stać aby odtworzyć połączenie drogowe łącząc dwa odcinki Słowackiego (przed i za lotniskiem)?

    • 72 35

    • (6)

      Jak Banino będzie dzielnicą Gdańska, to nie widzę przeszkód. Ewentualnie niech mieszkańcy wiosek płacą za wjazd do miasta. Mieszkać na wsi chcecie, ale drogi to mają wam mieszczanie budować?!?!

      • 57 9

      • Proponuję iść na całego !!! (2)

        Rozebrać wjazd do Gdańska od strony Żuław,
        zwęzić poprzez budowę zwężeń ul. Świętego Wojciecha na granicy z Pruszczem.
        Na granicy z Sopotem rozebrać jedną nitkę Grunwaldzkiej.

        Wtedy "prawdziwi" mieszkańcy Gdańska byliby szczęśliwi?

        Rozumiem, że "prawdziwy" mieszkaniec Gdańska nie opuszcza granic administracyjnych miasta i nawet na Wyspę Sobieszewską płynie wpław - po przecież nie skala się postawieniem nogi (opony) na ziemi Gminy Pruszcz Gdański

        • 4 6

        • ;) w sumie tak...

          jako gdańszczanin byłbym szczęśliwy. Dzięki za pomysł. Zagłosowałbym na niego...
          Zrozumcie, że to Wam bardziej zależy na dojeździe do Gdańska z okolic niż na odwrót.

          • 1 1

        • Pruszcz odzyskamy.

          Już był dzielnicą Gdańska.

          • 2 0

      • (1)

        Idąc tym tokiem rozumowania Gmina Kolbudy powinna rozebrać kawałek Świętokrzyskiej do Obwodnicy przez Kowale, chyba że Gdańsk stanie się dzielnicą Kolbud.
        Co za bzdury!

        • 15 26

        • A niech rozbierają. Będą dużo mniejsze korki na Świętokrzyskiej

          • 13 1

      • Chwilowo to nie tylko nie zbudowali ale wręcz rozebrali.

        • 10 1

    • nic się nie zdaży

      w stronę Banina zostawili rezerwę na ewentualne wydłużenie pasa startowego
      nigdy nie będzie tego połączenia dawnej Słowackiego i właśnie dlatego wybudowali ul.Nowatorów

      • 8 3

  • Spokojnie, nowe lotnisko w Szymanach przyhamuje Rębiechowo (28)

    Z Olsztyna i reszty Warmińsko-Mazurskiego nie będą już ciągnąć do Rębiechowa...

    • 69 160

    • I tak nie ciągneli (4)

      Bo Olsztyn latał z waw. A jak teraz jest jeszcze Modlin to zapomnij.

      • 20 3

      • (3)

        Nie zgodzę się. Olsztyn latał też z Gdańska

        • 6 3

        • tak??? (2)

          A masz dane ilu to było pasażerów ????

          • 4 2

          • sama ostatnio lecac na wakcje (1)

            poznałam kilka osób z Olsztyna któe tez leciały w to samo miejsce. Moze nie ma cih nie wiadomo ile, bo wiadomo ze czesc leci z Wawy ale czesc z Gda i nie ma co ukrywac

            • 1 0

            • super dane...

              dzięki. teraz wszystko jasne. skoro poznałeś pare osób na lotnisku to masz rzetelne dane i prawidłowy pogląd statystyczny na sytuacje.

              • 0 0

    • O tak, na pewno (1)

      W końcu z Ruskiej Budy będzie bliżej do Szczytna, niż do Gdańska...

      • 1 0

      • stamtąd bliżej do Wilna niż do lasów pod Olsztynem

        • 0 0

    • Bzdura (3)

      A kto stamtąd będzie latał? Olsztyn, miejscowości na północ od Olsztyna i na północny wschód typu Suwałki. Poza tym tam ma być tak mało połączeń, (Ryanair i Wizz) nie są zainteresowani tym lotniskiem, że te Szymany na Rębiechowo będą miały taki sam wpływ jak Radom na Okęcie.

      • 82 10

      • Dokładnie (2)

        A ludzie w Olsztynie są bardzo podjarani że będą mieli lotnisko ( równie dobrze ten port mógłby się nazywać Port Lotniczy Mazury - Ostrołęka :D - podobna odległość ).
        Z mojego źródła wynika że będzie tam bardzo uboga siatka połączeń, a jak lotnisko z czasem się rozkręci to w najlepszym wypadku będzie mieć tyle pasażerów co 1/10 Rębiechowa.

        • 36 6

        • 1/10? Przesadziłeś (1)

          Teraz oficjalnie celują w 37 tyś. pasażerów rocznie, czyli mniej niż 1% Rębiechowa.

          • 12 0

          • napisał że jak się rozkręcą z czasem.

            • 2 0

    • (1)

      Boje się czy to Szymany nie skończą jak Radom, czyli dwa samoloty w tygodniu.

      • 29 4

      • Szymany tak zaczynają, a jak skończą to wszyscy wiemy - za daleko od Olsztyna a droga dojazdowa taka, że kierownik auta ma oczy wielkie jak spodki jak ją jedzie.

        • 7 0

    • To jest konkurencja? (2)

      Nie sądzę żeby Szczytno podebrało klientów z Rębiechowa, olsztynianie i tak w większości latają z Warszawy. A nowe lotnisko w kwestii konkurencji do Gdańska to tak ja porównywać konkurencyjność Radomia i Łodzi do Warszawy.

      • 19 2

      • (1)

        nie chodzi o konkurencje a stworzenie jakiejs siatki lotnisk
        warminsko mazurskie lotniska nie mialo. zbierze pewnie jeszcze czesc podlasia.
        i dobrze - po co tracic godziny dojazdu samochodem?
        troche rosjan tez szymany wybierze - trudno mi tylko powiedziec ile - maja w kaliningradzie polaczenia do moskwy a z szeremietewa to polaczenia na caly swiat jednak

        • 3 8

        • siatki lotnisk???

          Człowieku najpierw coś musi tam lądować i startować.
          Równie dobrze można powiedzieć, że w siatce lotnisk jest też lotnisko w Kosakowie.

          • 8 0

    • Przychamujcie swoje kompleksy i strach

      • 1 2

    • wątpliwa sprawa ;) (8)

      najpierw potrzeba rozbudowanej siatki połączeń żeby przyciągnąć ludzi ;)

      • 39 1

      • Niekoniecznie (7)

        Duzo ludzi z racji tego ze nie lubi gdanska ,najpewniej skorzysta z innej mozliwosci...

        • 7 66

        • Z pewnością. Zamiast polecieć tam gdzie potrzebują, to polecą tam gdzie akurat będzie jakiekolwiek połączenie aby tylko nie lecieć z lotniska co ma Gdańsk w nazwie.
          Łyknij tabletki i nie przerzucaj na innych swoich fobii, bo znakomita większość ludzi ma jednak normalne podejście do sprawy i zrobi tak, aby im było wygodniej.

          • 21 0

        • Yhym (2)

          Dlatego, że nie lubią Gdańska to polecą z Olsztyna do Radomia żeby stamtąd pociągiem dostać się na Okęcie i w końcu poleciec do tego samego celu co mogliby z Gdańska. Najpierw niech lotnisko przedstawi siatkę połączeń bo przypuszczam, że skończy się jak w w/w Radomiu. Przynajmniej tyle, że będzie można połączyć oba bliźniacze lotniska jednym kursem tygodniowo, awionetką na 15 osób wraz z pilotem.

          • 36 1

          • (1)

            15 osób do Cessny nie wejdzie :) Wystarczyłby Saab ewentualnie Dash raz na tydzień. A tak swoją drogą to technicznie nie istnieje takie coś jak Awionetka

            • 7 1

            • W Olsztynie się wciśnie nawet i 20, byle tylko do Gdańska nie jechać

              I co to niby znaczy, że awionetka "technicznie" nie istnieje. Fakt, że jest to potoczne określenie ale 90% ludzi wie o jaki samolot chodzi.

              • 12 1

        • Byłeś w ogóle dziś w szkole?

          Matka wie?!

          • 24 2

        • matko boska

          Ale te 250 tys ludzi to nie jest dużo ludzi.

          • 28 2

        • Chyba Gdynianie

          Żartuję oczywiście

          • 39 5

    • ależ wy się boicie konkurencji :D

      • 4 19

    • Ruski beda.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane