• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej motorniczych i kierowców idzie na zwolnienie

Szymon Zięba
23 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak w poniedziałek po 6 rano wyglądała sytuacja w tramwaju numer 9, na trasie Stogi - Strzyża. Tak w poniedziałek po 6 rano wyglądała sytuacja w tramwaju numer 9, na trasie Stogi - Strzyża.

Zwiększa się liczba motorniczych i kierowców gdańskiej komunikacji miejskiej, którzy biorą "chorobowe" lub "opiekuńcze". W ostatni piątek mowa była już o 16 proc. pracowników, podczas gdy w przeciętym sezonie grypowym "wskaźnik zwolnień" z reguły nie przekraczał 6 proc. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego spodziewają się, że absencji będzie więcej. To z kolei wpływa na ograniczenia w funkcjonowaniu transportu publicznego.



Jaki środek lokomocji wybierasz obecnie, gdy wychodzisz z domu?

Jak informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM, przeciętny poziom absencji chorobowej w typowym okresie zimowym, czyli wtedy, kiedy stosunkowo dużo osób choruje, dotychczas kształtował się na poziomie 5-6 proc. W tym roku od połowy marca wspomniane liczby zaczęły systematycznie rosnąć, nawet trzykrotnie.

- W piątek, 20 marca, wskaźnik wyniósł 16,4 proc., a średnio za ten cały okres - 12 proc. - mówi Sebastian Zomkowski. Zastrzega, że te liczby nie uwzględniają żadnych planowanych urlopów.
W ZTM słyszymy, że tendencja wskaźnika absencji chorobowej jest rosnąca, a organizator przewozów spodziewa się, że w najbliższych dniach jeszcze się zwiększy. To wpływa na organizację przewozów. Jak w facebookowym wpisie zauważył dyrektor Zomkowski, "bez kierującego pojazdem, ani tramwaj ani autobus nie pojedzie, stąd decyzja o koniecznych ograniczeniach w funkcjonowaniu transportu publicznego."

Po zmianach w komunikacji miejskiej tłok w autobusach i tramwajach



Tyle że po wprowadzanych zmianach, pasażerowie sygnalizowali nam, że w godzinach szczytu w pojazdach panuje tłok, co kłóci się z zaleceniami dotyczącymi prewencji w sprawie koronawirusa. Z drugiej strony, bywały kursy, które "woziły powietrze".

05:16 23 MARCA 20 (aktualizacjaakt. 08:41)

Znów ścisk w tramwajach i autobusach (84 opinie)

Bałagan komunikacyjny trwa .Tramwaj przykładowy lini 2 nie przyjechał ale pojawił się niby dodatkowy lini 8 a tłok jak był taki jest bez zmian .
Bałagan komunikacyjny trwa .Tramwaj przykładowy lini 2 nie przyjechał ale pojawił się niby dodatkowy lini 8 a tłok jak był taki jest bez zmian .


- Wybrane linie funkcjonują według powszednich rozkładów jazdy, większość funkcjonuje wg sobotnich rozkładów jazdy, część linii wg specjalnych rozkładów jazdy (miks sobotnich rozkładów jazdy z kursami zasilającymi w godzinach szczytu). Tam gdzie technicznie jest to możliwe, włączamy do ruchu autobusy przegubowe zamiast autobusów standardowych, by ograniczyć poziom napełnienia. W porozumieniu z zakładami pracy i na prośbę pracodawców planujemy przesunąć godziny wybranych kursów i uruchomić jeszcze dodatkowe kursy wg potrzeb - prosimy śledzić na bieżąco nasze komunikaty - mówi Sebastian Zomkowski.
Czytaj też: Sobotnie rozkłady nie zadziałały, ZTM zapowiada zmiany

Dodaje, że niewykluczone iż w godzinach mniejszego albo wręcz nikłego wykorzystania transportu, wprowadzone zostaną dalsze ograniczenia, aby wygospodarować rezerwy na kursy w tych godzinach, kiedy podróżuje więcej pasażerów.

- Od 1 kwietnia imienne bilety okresowe ZTM będą obowiązywały w pociągach SKM i PolRegio w granicach miasta Gdańska; to oferta, która wprowadzi nowe, dodatkowe możliwości podróżowania - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski.
Niedługo po przesłanym nam stanowisku, ZTM poinformowało o kolejnych zmianach w rozkładach w komunikacji, o czym przeczytać można w Raporcie z Trójmiasta.

Koronawirus. Po zmianach w rozkładach nie ma zysków



Co ciekawe, zmniejszenie liczby kursów, nie przekłada się na oszczędności przewoźnika. Przedstawiciele ZTM przyznają, że faktycznie ponoszone są... straty.

- W marcu 2019 r. wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły 9,3 mln zł. Od 1 marca 2020 r. do wczoraj [tj. niedzieli, 22 marca - red.] wartość sprzedaży wyniosła 4 mln i prawdopodobnie będzie wynosiła 4,3 mln na końcu marca. Przychody ze sprzedaży biletów jedynie za marzec 2020 spadną więc o około 5 mln zł. To efekt m.in. mniejszego wykorzystania transportu publicznego, sporo osób pracuje zdalnie i nie kupuje biletów na następny okres. Wartość pracy przewozowej na marzec 2020 r. wg planu (tj. przed sytuacją związaną z koronawirusem) wynosiła 31,6 mln zł. Koszty faktyczne za marzec 2020 będą się kształtować na poziomie 29,8 mln zł - wylicza dyrektor ZTM.

Biletu okresowego zwrócić nie można



Przewoźnik podaje również ważną informację dla posiadaczy okresowych biletów, którzy z różnych przyczyn nie korzystają obecnie z komunikacji miejskiej.

- Aktualna uchwała taryfowa nie przewiduje możliwości zwrotu opłat za bilety, których okres ważności już trwa. Zwrot biletu okresowego może nastąpić jedynie przed rozpoczęciem okresu ważności - informuje Sebastian Zomkowski.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Oznacza to, że osoby, które np. 1 marca kupiły bilet okresowy ważny od 5 marca, miały do tej daty czas by go zwrócić. Po tym jak uzyskał on "ważność", zwrot stał się niemożliwy.

Miejsca

Opinie (235) ponad 20 zablokowanych

  • rower, spacer

    Można było się tego spodziewać. No nic.. pozostaje transport pieszy, rowerowy, własnym samochodem.. dobrze że chociaż paliwo dość mocno staniało.. nagle okazuje się że można.

    • 1 0

  • no i Dulkiewicz usprawiedliwiona , komunikacja rzadziej kursuje ze względu na braki kierowców, można można.

    • 3 0

  • Gdzie moje wrotki?

    Na zmianę z łyżwami, jak mrozy przyjdą.

    17km dziennie w jedną stronę od pracy, jak potną komunikację jeszcze bardziej to co? Zasponsoruje mi ktoś samochód?

    • 2 0

  • LEWE L 4

    Przecież można cwaniaków skontrolować a jeśli wyjdzie lewactwo cofnąć wyłudzone świadczenie.

    • 2 2

  • Takie braki a wysyłają na urlopy

    Bajer to my a nie nam

    • 2 0

  • zawieszenie biletów okresowych

    ZTM i decyzje Miasta Gdańska to jakaś kpina! Wprowadzają sobotnie rozkłady jazdy powodując tłok w środkach transportu nie dbając o bezpieczeństwo pasażerów- to rzecz pierwsza, po drugie nikt z zarządu ani z miasta nie odezwał się w sprawie biletów okresowych tj. czasowego ich zawieszenia w związku z sytuacją. Inne miasta idą mieszkańcom na rękę i proponują czasowe zawieszenie biletów okresowych, u nas nikt takiej propozycji nie wysunął i nikt takiej propozycji mieszkańców nawet nie chce rozważyć! Niestety tutaj skandal goni skandal a my musimy w tym wszystkim funkcjonować udając, ze jest fajnie l!!!!

    • 1 1

  • Kiedy podwyżki? (1)

    Może po pandemi miasto chociaż doceni starania tych kierowców i motorniczych którzy narazali swoje zdrowie i przychodzili do pracy.

    • 1 0

    • Taa,już to widzę.

      • 1 1

  • W razie zakażeń koronawirusem lub zgonów wytoczymy proces zbiorowy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane