- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (49 opinii)
- 2 Był senator skazany na więzienie (211 opinii)
- 3 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (482 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (217 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (106 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (132 opinie)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 06:22
a może wystarczy... (7)
... jeździć zgodnie z przepisami?
- 40 29
-
2014-05-05 06:37
(3)
Powiesz to gdy maksymalna predkoscia w miescie bedzie 30 km/h. Tak chce unia
- 20 12
-
2014-05-05 06:41
podobno unia chce eutanazji troli internetowych z iq poniżej 56 (2)
strefy 30 będą i dobrze mniej pieszych zginie. ale nie w całym mieście baranie jeden.
- 28 13
-
2014-05-05 07:37
nie mow tak do niego, on jest wyznawca pislamu i podobnie jak 40% spoleczenstwa nie rozumie wiadomosci i tego co czyta.
- 9 7
-
2014-05-05 08:55
jak ktoś jest drogową p..dą to zabije się nawet przy prędkości 5 km/h i co tępy ciulu proponujesz?Obłożyć pieszych poduszkami?Zrobić samochody miękkie jak balon?Pozakładać kaski wszystkim?Gdzie są granice idiotyzmu i lewackiego totalitaryzmu stosowanego w imię utopijnych niemożliwych do realizacji celów?
- 7 8
-
2014-05-05 07:02
Prawdziwy Kierowca nie może jeździć zgodnie z przepisami. Jak kompensowałby kompleksy i rozładowywał frustrację?
- 17 6
-
2014-05-05 12:58
koles..... kurna! (1)
tylko ze przepisy chore w tym kraju, - rozumiesz? chore ustawianie znakow, chore zapominanie usuwania znakow po remontach, itp itd.
- 3 6
-
2014-05-05 13:25
Czy to dotyczy np. nagminnie olewanych stref z ograniczeniem do 30 km/h na osiedlowych uliczkach? Wielkopolskiej (ruchliwej miejskiej ulicy z licznymi przejściami dla pieszych i skrzyżowaniami?) Havla (wyścigi pod hasłem "ja muszę szybciej do kolejki do skrętu" na zjeździe do Świętokrzyskiej) Grunwaldzkiej (100 to dla niektórych za mało). Czy nagminne omijanie ustępującego pieszym to wynik "chorych przepisów" i "chorego zapominania usuwania znaków"?
- 8 0
-
2014-05-05 06:35
800 tys na ECS?
Spokojnie, mozemy wylozyc taka kwote- zwoci sie pod koniec roku.
- 22 1
-
2014-05-05 06:38
drżyjcie piraci!
nie ma przyzwolenia na butę chamstwo piractwo drogowe. sami żeście na siebie bacik ukręcili! jak ktoś nie ma nic na sumieniu to mu tristar firmy gumak nie straszny.
- 32 37
-
2014-05-05 06:50
ciemnogrodzie (1)
Czy nie widzicie do czego to prowadzi? Zacznijcie myśleć!
- 15 9
-
2014-05-05 07:38
nie, nie widzimy. rozwin mysl.
- 5 3
-
2014-05-05 06:55
Dyskoteka... (4)
... to teraz ludziska zaczną od połowy cyklów profilaktycznie zwalniać do 20 przed skrzyżowaniami w oczekiwaniu na czerwone światło... i tam, gdzie korków nawet czasami nie było - już będą:) Albo obudzi się w nas duch patrioty:P
- 40 11
-
2014-05-05 06:57
I nic dziwnego
szczególnie jeśli "żółte" będzie króciutkie to o stratę prawka będzie łatwo.
- 13 3
-
2014-05-05 07:02
dokładnie (2)
jedziesz przez Wejherowo a tam przed biedroną na 70-tce do 40 zwalniają bo każdy się denerwuje że mu światła zdjęcie zrobią. Już wielu uczciwych i porządnych ludzi tam skaleczono a wójt wejherowa się cieszy bo filharmonię utrzymać trzeba .
- 16 3
-
2014-05-05 07:09
sąd i udowodnić że z 70 do 0 to przelatujemy za skrzyżowanie.
na pomarańczy. i wolniej wolniej do jasnej ciasnej
- 3 2
-
2014-05-05 07:46
dokladnie
a co ciekawiej przestawili jeden fotoradar. Jadac od Gdyni na Lebork. Byl za ekranami na srodku skrzyzowania - teraz jest 500m przed skrzyzowaniem(na poczatku ekranow) i tam lupia ludzi...
- 1 1
-
2014-05-05 07:12
A ja nie włączam aplikacji o fotoradarach (2)
i jakoś żyję i jak spokój w samochodzie-muzyczka gra z głośniczka.
A w wyścigach o przetrwanie na drodze nie biorę udziału.- 36 5
-
2014-05-05 07:25
Uczciwość... (1)
... jakby miało być uczciwie - to przed każdym z tych skrzyżowań powinny stanąć wyświetlacze z podanym czasem do zmiany świateł na czerwone... Jak kto nie posłucha - słusznie zapłaci, ale nie byłoby polowania na normalnych ludzi... Chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie wierzy, ITD nie przyklaśnie pakietom fotoradarów w Trójmieście...
- 14 4
-
2014-05-05 08:41
co to znaczy normalny człowiek?
taki, który traktuje liczbę w czerwonym kółku jako dolny limit prędkości i wierzy, że wyższe limity prędkości zwiększają przepustowość korytarzy ruchu?
- 6 1
-
2014-05-05 07:13
(3)
Nie będzie łamania prawa to może być i 1000 fotoradarów... Boją się przestępcy w samochodach a nie uczciwi
- 30 18
-
2014-05-05 07:39
czesciowo masz racje, ale tylko gdy to dziala tak jak powinno, a nie tak, ze skraca sie czas pomaranczowego na "dlugim" skrzyzowaniu, tak jak to zrobiono w wejherowie.
- 10 3
-
2014-05-05 07:43
ale o czym Ty mowisz?
u nas nie ma kultury jazdy :) Jeden bedzie gnal 90kmh po miescie tristar go zatrzyma a cala reszta z tylu bedzie przeklinac.
Zapali sie zolte, Ty mocno zahamuje bo sa przeciez kamery - a w kufer zaladuje sie inne auto :)- 10 5
-
2014-05-05 13:39
łamanie prawa rzecz względna, ..."wskaż człowieka a paragraf się znajdzie"
- 1 0
-
2014-05-05 07:17
JEST JEDEN PRAKTYCZNY SPOSÓB (2)
Należy w najbliższym możliwym czasie - wymienić "władze" Miasta.
- 36 17
-
2014-05-05 07:40
(1)
i nastepni przyjda i rozpisza przetarg na likwidacje tristara. wez sie chlopie ogarnij.
- 7 2
-
2014-05-05 07:43
jo rychtyś jo
- 3 1
-
2014-05-05 07:21
Ojojoj jaka szkoda (1)
Gdzie się teraz przeniesie TFI rally etycznym GWE i GKA?
- 16 9
-
2014-05-05 07:40
do ciebie na szadolki (to jeszcze gdansk)
- 7 0
-
2014-05-05 07:31
bez zmian (3)
a na razie bez zmian, czerwona fala
- 25 1
-
2014-05-05 08:42
czerwona fala dla chcących jechać więcej niż 50 po mieście (2)
jestem za
- 3 3
-
2014-05-05 08:56
wyjazd z Warszawskiej w Gdyni czeka 20 samochodów przejeżdżają 3 oto nowoczesne inteligentne światła.
- 2 1
-
2014-05-05 09:56
Kiedy teraz jest czerwona fala dla jeżdżących zgodnie z przepisami
Np. ruszam spod Zieleniaka i jeśli nie będę miał czerwonego przy Bramie Oliwskiej, to będzie na następnym skrzyżowaniu. Na pewno będzie czerwone przy Operze. Nocą zaraz po wjeździe do Gdańska zatrzyma mnie czerwone światło na przejściu dla pieszych przy AWFie, mimo że nie będzie tam żadnych pieszych. Itp., itd.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.