- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 08:46
Oszczędność
" Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi.". Ale za to jaka oszczędność jak przejedzie się całą trasę zgodnie z przepisami.
- 4 4
-
2014-05-05 08:49
wszystkie ciapy które twierdza, ze jeżdżenie przepisowo (5)
sprawi, ze nie dostana mandatu z tristaru srogo się zdziwią gdy przyjdzie do nich mandat na 200 zł i 6 punktow karnych za przejazd na wczesnym żółtym świetle którego nawet nie zauważyli.
takich mandatów będzie więcej niż za prędkość a będą dostawali je głownie te ciapy jeżdżące już teraz 50 km /h tam po alei grunwaldzkiej. hehe- 30 10
-
2014-05-05 09:52
(4)
Nie ma czegoś takiego jak "mandat za przejazd na wczesnym żółtym". Niestety pojęcie "dopuszczalna" zostało zmienione w mentalności kierowców na "minimalna", o dostosowaniu stylu jazdy do warunków mało, który pamięta. Mgła ograniczająca widoczność do 10m i 130km/h na liczniku na obwodnicy, bo "prędkościomierz zaniża prędkość, a 10 więcej wolno".
- 5 3
-
2014-05-05 11:54
oczywiscie ze jest kolego (3)
doucz sie przepisów bo Ci tristar prawo jazdy zabierze:
1. Żółte switało : można wjechać za sygnalizator , ale nie można na skrzyżowanie
2. Czerwone : nie można wjechać za sygnalizator ani na skrzyżowanie.
Otóż co trzeba robić gdy zapala sie żółte? trzeba zacząć hamować i zatrzymać sie przed sygnalizaoterm (najlepiej) albo za nim ale przed wjazdem na skrzyżowanie.
A co robi większość kierowców ( włącznie z tzw. ciapami) ? przejeżdża na żółtym przez cale skrzyżowanie .
wiec uważajcie ciapciaki bo na was tez ten tristar jest krojony.- 10 2
-
2014-05-05 18:38
(2)
Proszę przytocz mi artykuł/przepis/interpretację, bo jeżeli się nie mylę to żółte światło dopuszcza przejazd przez skrzyżowanie w przypadku kiedy gwałtowne hamowanie mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub utrudnienie ruchu (czyli np. zatrzymanie na przejściu dla pieszych czy też na samym skrzyżowaniu).
- 1 1
-
2014-05-05 20:12
(1)
to zle ci sie wydaje
- 1 0
-
2014-05-05 21:23
Jakoś mnie nie przekonałeś
- 0 1
-
2014-05-05 08:53
a już coś mówili o ustawie dotyczącej ilości kamer, sposobu nagrywania tzw ustawa o monitoringu
dziś montują za dwa lata będzie obs... przez gołębie i niedziałające za kupę kasy
- 3 0
-
2014-05-05 09:02
Odcinkowy pomiar prędkości powinien obowiązywać na Estakadzie Kwiatkowskiego, co niektórym wydaje się tam, że nadal jadą autostradą
- 4 7
-
2014-05-05 09:04
Kurierzy
To super informacja dla kurierów i wszystkich którzy muszą szybko jeździć po mieście ponieważ pracodawca stawia cele biznesowe nie licząc się z przepisami.
- 10 1
-
2014-05-05 09:11
chcieliscie po raz kolejny Szczurka to macie podziekowanie
będą teraz lupac kierowcow żeby splacic lotnisko
- 8 4
-
2014-05-05 09:14
Tristar
Jadąc przepisowo nie mamy się czego obawiać
no ale w Polsce 80% kierowców przyznaje się do przekraczania dozwolonej prędkości.- 5 3
-
2014-05-05 09:17
tylko dlaczego tam gdzie będą pomiary to drogi sa dziurawe które i tak nie pozwalają na szybszą jazdę
- 0 0
-
2014-05-05 09:18
Druga strona medalu
Przynajmniej będzie bezpieczniej na ulicach.
- 3 10
-
2014-05-05 09:31
Zagadka (1)
dlaczego ograniczenie prędkości na danym odcinku drogi jest takie samo zarówno w dzień jak i w nocy, latem i zimą, gdy leje deszcz i świeci słońce...
To To pytanie to odpowiedź dlaczego kierowcy jeżdżą szybciej niż znaki wskazują, gdy sa ku temu warunki.
Wszędzie znaki zmiennej treści !!!- 4 7
-
2014-05-05 09:43
Ograniczenie dotyczy warunków idealnych do jazdy. Jak ślisko czy mglisto - jedź wolniej.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.