• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Covidowe tymczasówki" na Grunwaldzkiej i Piramowicza już na stałe

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.
  • Zwężenia al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu pozostają już na stałe.

Zwężenia al. GrunwaldzkiejMapka w Oliwie i Wrzeszczu, które przed rokiem wprowadzono tymczasowo na czas pandemii, by dać więcej miejsca pieszym i rowerzystom, pozostaną na głównej arterii Gdańska już na stałe. Urzędnicy ocenili, że okres testowy przebiegł pomyślnie i w obu miejscach bezterminowo wprowadzili nową organizację ruchu. Magistrat nie przywróci też pierwotnego kierunku ruchu na ul. Piramowicza.



Tymczasowe zmiany w organizacji ruchu wprowadzone na czas pandemii:

Gdy w maju 2020 r. przedstawiciele magistratu ogłaszali na konferencji prasowej chęć zwężenia głównej arterii Gdańska, pomysł został odebrany ze zrozumieniem, ale i obawami. Jedni przyznawali urzędnikom rację, zauważając, że w czasie pandemii ruch na drogach znacząco zmalał i przyda się więcej przestrzeni pieszym i rowerzystom.

Utwierdzali się w tym przekonaniu także sami urzędnicy, wskazując, że inne europejskie miasta wprowadzały zmiany jeszcze bardziej radykalne, zabierając kierowcom nie pojedyncze pasy na szerokich arteriach, ale wręcz całe ulice - przekształcając je w deptaki albo zielone skwery.

Nie brakowało też głosów nieco bardziej krytycznych. Oponenci wskazywali, że zmiany są na tyle kosmetyczne, że w żaden sposób nie poprawią komfortu pieszych, a mogą znacząco pogorszyć komfort kierowców, zwłaszcza gdy zakażenia koronawirusem uda się ograniczyć i ruch na drogach wróci do poziomu sprzed pandemii.

Już na etapie wprowadzanych zmian urzędnicy podkreślali, że są one tymczasowe, ale część z nich - jeśli się sprawdzi - pozostanie na dłużej. Tak się stało m.in. w przypadku al. Grunwaldzkiej i ul. Piramowicza. Już na etapie wprowadzanych zmian urzędnicy podkreślali, że są one tymczasowe, ale część z nich - jeśli się sprawdzi - pozostanie na dłużej. Tak się stało m.in. w przypadku al. Grunwaldzkiej i ul. Piramowicza.

Testy zakończyły się pomyślnie



Obawy te najwyraźniej się nie potwierdziły, bo urzędnicy (już bez pośrednictwa mediów) uznali, że korekty w organizacji ruchu się przyjęły. Żółte - tymczasowe - oznakowanie w Oliwie zostało niedawno zastąpione białymi pasami, co oznacza, że "covidowe tymczasówki" zostaną z nami na stałe.

Urzędnicy podkreślają, że zmiany były wcześniej konsultowane z radnymi dzielnicy i policją, a zyskali na niej nie tylko piesi i rowerzyści, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej.

- W ubiegłym roku zostały wprowadzone tymczasowe rozwiązania na prawym pasie al. Grunwaldzkiej w Oliwie na odcinku od Kaprów do Derdowskiego. Po kilkumiesięcznym okresie funkcjonowania rozwiązanie to zostało wprowadzone jako stała organizacja ruchu. Projekt zyskał pozytywną opinię Rady Dzielnicy Oliwa, a także policji. Przeniesienie pasa postojowego w SPP na jezdnię pozwoliło na wydzielenie dodatkowego przystanku dla obsługi pętli autobusowej, a przede wszystkim umożliwiło poruszanie się pieszych po chodniku pełną jego szerokością - tłumaczy Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.

Proste sposoby na miejską "betonozę"



Nieco dłużej na docelowe zmiany trzeba poczekać na odcinku we Wrzeszczu, między Klonową a Partyzantów. Tam w projekt również zaangażowała się rada dzielnicy. Docelowo odzyskany fragment jezdni ma zostać "rozbrukowany", a w miejscu dotychczas zastawionym przez samochody pojawią się nowe nasadzenia. Prace mają zostać przeprowadzone jeszcze w tym roku.

Urzędnicy zdecydowali, że ruch na Piramowicza nie zostanie już odwrócony. Urzędnicy zdecydowali, że ruch na Piramowicza nie zostanie już odwrócony.

Piramowicza też nie wróci



To nie koniec zmian zapoczątkowanych wiosną ubiegłego roku. Zakończyły się uzgodnienia z konserwatorem zabytków dotyczące wydzielenia nowych pasów ruchu dla rowerów w ciągu ul. 3 MajaMapka między budynkiem Urzędu Pracy a ul. Dąbrowskiego. Rowerzyści pojadą tym odcinkiem w obu kierunkach jeszcze w tym roku.

Poprawą bezpieczeństwa rowerzystów tłumaczono też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka między al. Hallera a al. Zwycięstwa. Ten cel - zdaniem urzędników - również udało się osiągnąć i ruch w kierunku al. Zwycięstwa już nie wróci.

- Tam także tymczasową organizację ruchu zastąpiła już stała organizacja ruchu - dodaje Agata Lewandowska.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (473)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane