• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Crist i Nauta zbudują statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Płynęliśmy "Oceanografem", statkiem badawczym UG
Oceanograf-2 służy naukowcom i studentom Uniwersytetu Gdańskiego od 34 lat. W połowie przyszłego roku dołączy do niego... Oceanograf-2 służy naukowcom i studentom Uniwersytetu Gdańskiego od 34 lat. W połowie przyszłego roku dołączy do niego...

Rozpoczyna się budowa statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Wartą 37 mln zł jednostkę zbuduje konsorcjum dwóch trójmiejskich stoczni.



...katamaran badawczy, który zbudują dwie trójmiejskie stocznie. ...katamaran badawczy, który zbudują dwie trójmiejskie stocznie.
O planie wybudowania statku UG informował już w lipcu 2011 roku, ale przetarg na projekt techniczno-klasyfikacyjny i budowę jednostki ogłoszono dopiero w październiku 2012 roku. O zlecenie walczyły wyłącznie trójmiejskie stocznie: konsorcjum zawiązane przez stocznię Crist i Stocznię Remontową Nauta oraz stocznia Remontowa Shipbuilding. Wygrała oferta konsorcjum. Podpisanie umowy nastąpi w najbliższy piątek. Statek ma powstać w ciągu półtora roku i być gotowy do końca kwietnia 2014 roku.

Jednostka została zaprojektowana wspólnie z naukowcami z Instytutu Oceanografii i zastąpi wyeksploatowany już statek "Oceanograf-2", zwodowany w ZSRR w 1977 r., z którego rocznie korzysta blisko tysiąc osób.

Nowy statek badawczy dla oceanografów:

Nowy "Oceanograf" będzie katamaranem o 40 m długości i 14 m szerokości. Silniki pozwolą mu osiągnąć maksymalną prędkość 12 węzłów. Na pokład będzie mógł zabrać maksymalnie 20 osób. Jednostka będzie wykorzystywana do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego.

Co ciekawe, na pokładzie "Oceanografa" będą odbywać się zajęcia dydaktyczne dla studentów - nomen omen - oceanografii, ale także innych kierunków. Dlatego oprócz kilku laboratoriów na pokładzie będą też obserwatoria oraz sala seminaryjna.

Portem macierzystym statku będzie Gdynia.

Pieniądze - 36 mln zł - na budowę katamaranu uczelnia otrzyma w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej. Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł.

Jednostki należące do Instytutu Oceanografii UG

"Śmieszka" - wiosłowo-motorowa łódź wędkarsko-turystyczna, zakupiona w Chojnicach w 1972 roku. Zmagazynowana obecnie w Stacji Morskiej IOUG w Helu. Wykorzystywana w celach ekspozycyjnych - pierwsza jednostka pływająca Instytutu Oceanografii UG.

"Kurka Wodna" - dwumasztowy jacht z silnikiem, zbudowany w roku 1974 przez Piotra Legeżyńskiego i studentów oceanografii na bazie wycofanej z eksploatacji szalupy ratunkowej z m/s Puławski, którą od Polskich Linii Oceanicznych otrzymał Instytut Oceanografii. Obecnie zmagazynowany na terenie Stacji Morskiej IO UG w Helu.

"Oceanograf-1" - zbudowany w Szwecji w 1950 roku, eksploatowany w latach 1974-1990. Odbył 1600 rejsów, w których uczestniczyło około 7 500 osób.

"Oceanograf-2" - zbudowany w Leningradzie w 1977 roku. Statek od 30 lat do chwili obecnej jest eksploatowany przez Instytut Oceanografii. Wychodzi w morze przeciętnie 110 razy rocznie, czyli praktycznie w każdy pogodny dzień. Przez 30 lat statek odbył około 3 300 rejsów, w których wzięło udział około 20 tys. osób. W pierwszej połowie 2011 roku został wykonany duży remont klasowy, obejmujący m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, grzewczej i wodnej oraz generalną przebudowę wnętrza statku.

"Zelint", "Pomuchel" - łodzie turystyczne.

"Morsun" - motorówka kabinowa z silnikiem stacjonarnym. IO jest jej armatorem od 2008 roku.

Miejsca

Opinie (98) 3 zablokowane

  • No to sobie... (1)

    Ekipa buduje luksusowy jacht:D

    Pierwszy rejs: badanie fauny okolic wysp kanaryjskich dla władz Uczelni:)

    • 7 6

    • A drugi rejs...

      to badanie okolic Trójkąta Bermudzkiego w poszukiwaniu twojego mózgu.

      • 6 6

  • statek uniwersytecki

    szkoda ,że budowa nie będzie wykonywana w GSR.
    Dziś ani Nauta ani tym bardziej Crist nie są w stanie zbudować jakiegokolwiek statku samodzielnie.Brakuje kadry technicznej- projektantów, konstruktorów i technologów.
    Pobożne życzenia i mrzonki po wypitych flaszkach
    i wypalonych ziołach nie mogą i nie gwarantują wykonawstwa tego z pewnością potrzebnego statku.
    Przecież kumpel pijaka nie mający pojęcia o statku nie zorganizuje i nie przeprowadzi budowy statku.

    • 5 1

  • następny gawron.

    • 1 1

  • A gdzie jest OPAT?

    • 1 2

  • (1)

    A w GDAŃSKIEJ WYPŁATA na Raty.....

    • 2 1

    • ?

      Poważnie cz trolujesz?

      • 0 0

  • Stateczek

    Remontowa to klasa ma i zaplecze techniczne i kadrę na poziomie a crist to tylko potrafi zatrudnić firmy jedno osobowe i je później oszukać ciekawe jak długo pociągną.

    • 4 2

  • sadzilem ze juz wybudowany i lad chwila wodowanie

    a tu w stylu T.pl - będą podpisywać umowę na budowę za parę dni - a na portalu wiadomość dnia

    • 0 2

  • yeyeye

    nowy oceanograf!!!

    • 0 0

  • DP

    statek ma miec DP ciekawe tylko gdzie UG znajdzie DPO za mniej niż 500$ dniowki

    • 0 0

  • studentki

    może się zatrudnie, rejsy ze studentkami UG;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane