• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Crist i Nauta zbudują statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego

Wioletta Kakowska-Mehring
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Płynęliśmy "Oceanografem", statkiem badawczym UG
Oceanograf-2 służy naukowcom i studentom Uniwersytetu Gdańskiego od 34 lat. W połowie przyszłego roku dołączy do niego... Oceanograf-2 służy naukowcom i studentom Uniwersytetu Gdańskiego od 34 lat. W połowie przyszłego roku dołączy do niego...

Rozpoczyna się budowa statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Wartą 37 mln zł jednostkę zbuduje konsorcjum dwóch trójmiejskich stoczni.



...katamaran badawczy, który zbudują dwie trójmiejskie stocznie. ...katamaran badawczy, który zbudują dwie trójmiejskie stocznie.
O planie wybudowania statku UG informował już w lipcu 2011 roku, ale przetarg na projekt techniczno-klasyfikacyjny i budowę jednostki ogłoszono dopiero w październiku 2012 roku. O zlecenie walczyły wyłącznie trójmiejskie stocznie: konsorcjum zawiązane przez stocznię Crist i Stocznię Remontową Nauta oraz stocznia Remontowa Shipbuilding. Wygrała oferta konsorcjum. Podpisanie umowy nastąpi w najbliższy piątek. Statek ma powstać w ciągu półtora roku i być gotowy do końca kwietnia 2014 roku.

Jednostka została zaprojektowana wspólnie z naukowcami z Instytutu Oceanografii i zastąpi wyeksploatowany już statek "Oceanograf-2", zwodowany w ZSRR w 1977 r., z którego rocznie korzysta blisko tysiąc osób.

Nowy statek badawczy dla oceanografów:

Nowy "Oceanograf" będzie katamaranem o 40 m długości i 14 m szerokości. Silniki pozwolą mu osiągnąć maksymalną prędkość 12 węzłów. Na pokład będzie mógł zabrać maksymalnie 20 osób. Jednostka będzie wykorzystywana do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego.

Co ciekawe, na pokładzie "Oceanografa" będą odbywać się zajęcia dydaktyczne dla studentów - nomen omen - oceanografii, ale także innych kierunków. Dlatego oprócz kilku laboratoriów na pokładzie będą też obserwatoria oraz sala seminaryjna.

Portem macierzystym statku będzie Gdynia.

Pieniądze - 36 mln zł - na budowę katamaranu uczelnia otrzyma w ramach programu wspierania infrastruktury badawczej od Funduszu Nauki i Technologii Polskiej. Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł.

Jednostki należące do Instytutu Oceanografii UG

"Śmieszka" - wiosłowo-motorowa łódź wędkarsko-turystyczna, zakupiona w Chojnicach w 1972 roku. Zmagazynowana obecnie w Stacji Morskiej IOUG w Helu. Wykorzystywana w celach ekspozycyjnych - pierwsza jednostka pływająca Instytutu Oceanografii UG.

"Kurka Wodna" - dwumasztowy jacht z silnikiem, zbudowany w roku 1974 przez Piotra Legeżyńskiego i studentów oceanografii na bazie wycofanej z eksploatacji szalupy ratunkowej z m/s Puławski, którą od Polskich Linii Oceanicznych otrzymał Instytut Oceanografii. Obecnie zmagazynowany na terenie Stacji Morskiej IO UG w Helu.

"Oceanograf-1" - zbudowany w Szwecji w 1950 roku, eksploatowany w latach 1974-1990. Odbył 1600 rejsów, w których uczestniczyło około 7 500 osób.

"Oceanograf-2" - zbudowany w Leningradzie w 1977 roku. Statek od 30 lat do chwili obecnej jest eksploatowany przez Instytut Oceanografii. Wychodzi w morze przeciętnie 110 razy rocznie, czyli praktycznie w każdy pogodny dzień. Przez 30 lat statek odbył około 3 300 rejsów, w których wzięło udział około 20 tys. osób. W pierwszej połowie 2011 roku został wykonany duży remont klasowy, obejmujący m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, grzewczej i wodnej oraz generalną przebudowę wnętrza statku.

"Zelint", "Pomuchel" - łodzie turystyczne.

"Morsun" - motorówka kabinowa z silnikiem stacjonarnym. IO jest jej armatorem od 2008 roku.

Miejsca

Opinie (98) 3 zablokowane

  • Crist???

    Przecież wywalili wszystkich pracowników?

    • 7 2

  • katamaran

    i dobrze, że Uniwersytet będzie miał nowy statek.
    Problem w tym , że ani Crist ani Nauta nie mają odpowiedniego zaplecza do budowy statków - chodzi tu o kadrę techniczną - brak jest i w jednej i drugiej firmie okrętowców z prawdziwego zdarzenia.inna sprawa to ludzie - przecież ludzie mający problemy z nałogiem alkoholowym nie dają gwarancji wykonania prac.

    • 7 1

  • A dlaczego Gdynia ? (1)

    A dlaczego Gdynia ma być portem macierzystym skoro siedziba uniwersytetu (piękna, w budowie) jest w Gdańsku? Czy przy nabrzeżach gdańskich nie znalazłoby się dla takiego małego stateczku miejsce? "Oceania" ma swoje miejsce to i Oceanograf się zmieści !

    • 1 4

    • Może dlatego, że budynki instytutu są w Gdyni?

      • 4 0

  • 20 000 mil podmorskiej żeglugi

    Verne'a

    • 1 0

  • Za ile ???

    Ten rodzaj statku nie może kosztować mniej niż 40 mln EUR.
    Jeżeli ktoś planuje, że uda mu się zbudować taki statek na niższych kosztach to nie ma pojęcia co robi albo liczy,że ktoś (podatnicy ) potem będą dokładać do baknrut.
    Wiem z rynku, że podchodzili do tematu też Skandynawowie ale jak się dowiedzieli ile jest na to kasy to zrezygnowali z uśmiechem politowanaia.
    Reasumując UG też chce mieć swojego Gawrona.

    • 4 1

  • katamaran

    kto to zbuduje ?Nauta - nie bo nie ma ludzi o odpowiednich kwalifikacjach.
    Crist - to firma mająca sukcesy .... ale medialne.Obie firmy to dolina białych słoni
    dla kolesi jajogłowego i pijaka.

    • 9 0

  • Crist

    Już nie ma roboty,więc kołują pieniadze dla pracowników,myślą ze za 14 czy 12 zl brutto przytrzymia pracowników,ale się mylą,bo w przyszlych dniach wiekszość sie zwolni

    • 3 1

  • Oceanograf

    Zgłaszam się do objęcia funkcji bosmana

    • 1 0

  • Jaki Katamaran ? (1)

    Nauta i Crist wyjdzie na katamaranie jak Zabłocki na mydle. Trzeba mieć fachowca, a nie "maczałę"

    • 1 0

    • ej....

      każdemu się zdarza zasnać w kiblu na sedesie, nie badz drobiazgowy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane