• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • PP można zamienić na ulice jak Grunwaldzka we Wrzeszczu ale dopiero po wybudowaniu Nowej Wałowej z tunelem pod Motławą.

    • 2 3

  • (2)

    Rozumiem, że pomysłodawcy idą w stronę przedwojennej zabudowy tej części miasta. Tyle, że wtedy ruch samochodowy był znikomy i przejmowała go Długa i Długi Targ. Pomysły, że ludzie będą jeździć Obwodnicą Południową i tunelem to paranoja. Nikt jadący na Chełm czy w stronę lotniska nie pojedzie dookoła nadkładając dziesiątki kilometrów. Poza tym tunel będzie prowadził do nikąd bo trasa kończy się na dziurawej Al. Hallera.

    • 17 3

    • Wystarczy rozwinąć komunikację miejską (1)

      i po problemie.

      • 4 4

      • To se rozwijaj.

        • 2 3

  • zamiast bezpiecznych tuneli

    będą teraz przejścia dla pieszych, na których będą ginąć ludzie. O korkach już nie wspomnę. Pewnie chcą spowolnić ruch bo setna galeria w gdańsku - forum radunia korków narobi. I w ogóle co tam jest po drugiej stronie? Psy sr*.. i to wszystko, nikt tej meliny nie będzie zwiedzał

    • 14 5

  • Zasypać tunele

    Zasypać tunele? Zburzyć estakadę? A może zwinąć asfalt, sadzić ziemniaki i buraki.
    Pięknie będzie. Siedziby mądrali zamienić na ziemianki!

    • 17 3

  • Skandal

    Mega debilizm o jakim świat nie slyszał!!

    • 12 4

  • Kpina- Budyń niszczy nasze miasto (1)

    Trzeba było popierać jeszcze bardziej w wyborach ekipę Budynia. Tej pajac szkodzi miastu. Psuje się w Gdańsku rzeczy, które dobrze funkcjonują. Zapewne chodzi o to że Budyń idąc z Lastadii do roboty jest za leniwy by przejść na drugą stronę jezdni wchodząc do tunelu, boi się że mu w tunelu korona spadnie.
    Budyń traktuje Gdańsk jak swój prywatny folwark.

    • 14 4

    • Miasto to niszczy ta "przecudna" estakada.

      • 3 4

  • Wkur..a człowieka kiedy piszą jakieś bzdety, w sytuacji gdy chodzi tylko i wyłącznie o deweloperkę.

    • 14 4

  • Urzędnicy niemyslący

    Po co my mieszkańcy mamy chodzić na Dolne Miasto i Przedmieście?
    Tam nic nie ma. Niech właściciele lokali zrobią knajpki gdzie piwo będzie za 4-4,5 zł to się okolica ożywi, Tak to i Wyspę Sobieszewską można ożywić!
    Świetnym przykładem była gdańska Browarnia która w ten sposób dokonała ożywienia Szafarni i nikomu nie przeszkadza że musi taki kawałek zasuwać.
    Zrobić więcej darmowych miejsc dla samochodów i okolica się ożywi.

    • 16 5

  • Rozkrada się miasto !!!

    Taniej jest namalować pasy na dziurawej jezdni jak wyremontować tunel dla pieszych.
    Ciekawe ile w tej kadencji Budyń nowych mieszkań przytuli?
    Likwiduje się szkoły i trwają zapędy dzikich połączeń by tereny przekazać dwewloperom. Proszę zobaczyć jak niszczeje budynek na Lastadii po dawnej szkole chemicznej! Skandal!!!

    • 10 4

  • Zanim takie pomysły zostaną wdrożone (3)

    1. Wybudujcie Nową Wałową z tunelem.
    2. Ukończcie Drogę Zieloną do Ergo Areny
    3. Udrożnijcie skrzyżowanie Hallera z Uczniowską, bo już teraz się korkuje.
    4. Wybudujcie brakujący odcinek trasy słowackiego.

    Tyle w temacie. Potem róbta co chceta.

    • 15 7

    • Dorzuciłbym nową Sandomierską łaczącą się z Chmielną. (1)

      • 5 0

      • j/w

        Racja, trasa WZ przestanie spełniać założone zadanie
        więc niezbędne jest połaczenie alternatywne j/w.
        Na "pięknych" wizualizacjach nie narysowano korka ciągnącego się od Bramy Żuławskiej do Armii Krajowej.

        • 4 0

    • Nie dokonczyli z jednej strony miasta, to zaczynaja za drugi.
      Przyszly pieniadze.... a moze by te pieniadze dac na pielegniarki, na darmowe zlobki i szczepionki la wczesniaczkow i dziewczynek w wieku rnastolatkow...na domy hospisyjne, domy starcow, domy wsparcia dla mlodziezy.... Gdzie sa programy spoleczne??

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane