• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego jeszcze nie wiecie o tunelu pod Martwą Wisłą, a powinniście

Maciej Naskręt
15 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przekrój podłużny przez tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przekrój podłużny przez tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Tunel pod Martwą Wisłą przecieka, a maszyna TBM użyta do drążenia zużywa o połowę mniej energii elektrycznej niż zakładano. Przedstawiamy fakty, które dotychczas były znane generalnemu wykonawcy i inwestorowi.



W siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich - AmberExpo - w miniony czwartek odbyło się sympozjum pn.: "Tunel drogowy pod Martwą Wisłą. Doświadczenia z budowy pierwszej rury tunelu" organizowane m.in. przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Była to okazja, by bliżej zapoznać się z unikalną w Polsce technologią wykonywania tuneli podwodnych maszyną TBM oraz doświadczeniami z wykonanych już prac.

Przypomnijmy, że inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Wykonawca i inwestor szacuje, że budowany właśnie tunel pod Martwą Wisłą będzie nam służył bez gruntownych remontów minimum 50 lat.

- Elementy, z których wykonana jest rura tunelu, czyli tubingi, są tak wysokiej jakości, że powinny przetrwać co najmniej kilka pokoleń - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK i jednocześnie przewodniczącym Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.

Z placu budowy dotychczas wywieziono ok. 430 tys. metrów sześc. ziemi. Do tego celu potrzebnych było ok. 35 tys. kursów średniej ładowności wywrotek. Natomiast w czasie prac przy betonowaniu zjazdów i wanny do tunelu pod Martwą Wisłą dotarło 12 tys. ciężarówek-betoniarek.

Niemal pewne jest, że wykonawca mniej zapłaci za prąd na budowie, niż planował. Maszyna-kret drążąc pierwszą rurę pracowała tylko na 30 proc. swoich możliwości. Wszystko dzięki małym oporom podczas obracania tarczą. Szacuje się, że TBM zużyje do wydrążenia obu nitek tunelu 12 tys. MWh, czyli o połowę mniej niż zakładano przed rozpoczęciem drążenia.

Podczas sympozjum rozwiano też wątpliwości co do szczelności tunelu (w tym także samego wykopu). Zastosowana technologia pozwoliła otrzymać niezłe parametry. Z każdego tysiąca m. kw. powierzchni tunelu znajdującego się metr pod ziemią do jego wnętrza dostaje się od 0,3 do 2,5 litrów wody. Zgodnie ze sztuką inżynierską o tym, że konstrukcja jest szczelna można mówić, gdy przepływ wody wynosi od 3 do 5 litrów na sekundę na każde 1000 m kw.

Wykonawca podsumował tempo drążenia pierwszej rury tunelu. I tak rozruch i wyjazd maszyny z szybu startowego przy ul. Ku Ujściu to wynik ok. 3 metrów na dobę. Natomiast przewiert pod terenem portowym to już 8,5 metra na dobę. Tutaj też pracującej maszynie towarzyszyło największe osiadanie gruntów do... 5 cm. Z tego powodu m.in. port musiał zrezygnować z wykorzystywania wagi samochodowej, która znajduje się kilkanaście metrów od szybu startowego i uległa przechyłce.

Spacer pierwszą rurą tunelu pod Martwą Wisłą.

Spore przyspieszenie w drążeniu natomiast nastąpiło pod dnem Martwej Wisły. Tam maszyna drążyła tunel z prędkością 16,5 metra na dobę. Po dotarciu pod drugi brzeg i dalszym przechodzeniu w pobliżu bazy paliwowej Orlen obsługa zwolniła do 11 metrów na dobę. Przed maszyną TBM do pokonania wtedy pozostał grunt w glinach i iłach, co jeszcze bardziej spowolniło TBM - do 5 metrów na dobę.

Pracom podczas drążenia tunelu towarzyszyły też pomiary geotechniczne. Co godzinę badano odkształcenia terenu 30 metrów przed i 20 metrów za TBM. Gdy maszyna miała przestój, pomiary wykonywano dwa razy dziennie.

Podczas drążenia tunelu bezpośrednio pod Martwą Wisłą nie wykonywano badań. Powód? Nie ma technologii, która by temu zadaniu podołała. Niemniej teraz na terenie, pod którym przeszła maszyna TBM, będą prowadzone pomiary odkształceń terenu jeszcze przez rok.

Oficjalne zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Tunel pod Martwą Wisła zbudowany jest z tubingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonana została okrągła ściana tunelu. Tubingi tworzą pierścienie, tych w konstrukcji tunelu jest aż 536. Martwa Wisła znajduje się nad wykopem między 250 a 350 pierścieniem, czyli ma ok. 200 metrów szerokości.

Zobacz transport elementów maszyny TBM z szybu wyjściowego do szybu startowego.

W sumie przetransportowano z firmy w Kokoszach, a potem wbudowano z użyciem maszyny TBM 3,8 tys. tubbingów. Kolejne elementy - do budowy drugiej rury - już czekają na budowie, ale nie jest to komplet. Co ciekawe, podczas produkcji tubingów zdyskwalifikowano do wykorzystania ok. 30 prefabrykatów.

Drążenie kolejnej nitki tunelu pod Martwą Wisłą ruszy za trzy tygodnie. - Bardzo chciałbym, by był to 3 marca. Zobaczymy, czy uda się dotrzymać wykonawcy tego terminu - mówi Trykosko.

Drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą zajęło wykonawcy niespełna sześć miesięcy. W przypadku kolejnej rury ma być to ok. 95 dni, wliczając w to 15 dni na przegląd techniczny maszyny i wymianę narzędzi. By tak się stało na budowie trzeba zgromadzić na początku drążenia tubingi, z których będzie można utworzyć 380 pierścieni. Obecnie trwa scalanie maszyny w szybie startowym przy ul. Ku Ujściu.

Wiele osób zastanawia się, jak zostaną wykonane przejścia awaryjne z jednej do drugiej rury. Postanowiliśmy to ustalić. W przypadku gdańskiego tunelu będzie to technologia mrożenia gruntu. By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Miejsca

Opinie (111) 9 zablokowanych

  • A ile BURSZTUNU wydobyli podali? Czemu milczą? (6)

    ...

    • 94 20

    • Pryk

      15 metrów pod dnem rzeki oddalone sporo od morza i bursztyn... puknij się w ten pusty dekiel palancie

      • 0 0

    • Ile bursztynu wydobyli ? (3)

      Takie pytanie jest świadectwem, że w ogóle nie orientujesz się na czy polega drążenie tunelu maszyną TBM. A przecież o tej budowie piszę się od dawna. Drążenie TBM to nie kopanie kilofem i łopatą. TBM drążąc otwór, można powiedzieć, że mieli niemal wszystko. Chyba, żyjesz legendami z okresu budowy Portu Północnego.

      • 19 2

      • A widziałeś ten miał? (2)

        Tam były grudy wielkości czereśni i większe. A jak kopano szyb startowy i wylot, to chłopaki sporo zarobili na ponad półkilogramowych bryłkach.

        • 8 7

        • takie głupoty gadasz, że aż łeb boli (1)

          Zważ sobie bryłkę bursztynu, która ma wielkość czereśni. Wiesz jaką wielkość musiałaby mieć bryła o wadze 1/2 kg?

          • 7 1

          • Szybu startowego nie kopali TBM'em

            więc wielkość mogła być spora.

            • 1 0

    • Pan Janek już go łyknął

      • 10 1

  • Ls

    lepiej rozpuszczać ziemię Amerykanie od lat tak kopią tzn Kopią.. hmm

    ale wiedzy brak.. w Polsce czy forsy? raczej forsy finansiera się bawi a ludzie zdychają i żyją w budkach.. :D

    drogo.
    długo.

    gdyby nie ci politycy dawno byśmy kopali tunele w kilka sekund pod ulicami by ludzie nie tracili czasu na stanie na pasach ale wiadomo politycy wiedzą o co chodzi Polska nie ma być zalążkiem siły.. a Polacy nie mają się bogacić.. mają zdychać bez własności no i pracować całe życie :D

    a przy emeryturze Eutanazja :D

    • 0 0

  • tunelik (2)

    Wykopcie tunel, albo zbudujcie most z Gdanska do Helu, wtedy będziecie mieli się czym pochwalić...

    • 44 76

    • Mądrala

      • 0 0

    • tak, bo to najwazniejsza inwestycja

      Pierdu pierdu, byle biadolic.

      Wspolczuje. Najpierw narzekali, ze nie buduja nic. Potem, ze nie tak jak trzeba, ze za drogo, ze za wolno.

      Jak wychodzi na to, ze calkiem niezle i nie tak dlugo, to zaczynaja narzekac, ze za krotki. Dzieci w przedszkolu oceniaja wszystko na podstawie jednego parametru (samochod "ile ma na liczniku", kolega: jak jest wysoki itp.) - wydaloby juz dorosnac.

      Aha, jak Wam w zyciu slabo idzie, to Wasza wina. Nie Tuska, nie Kaczynskiego, nie elfow. Aby umniejszyc swoja wine probujecie wiecznie siac zwatpienie i krytyke. Nie kazdy ma ochote byc jak wy zgorzchnialym nieudacznikiem. Zamiast narzekac, ze komus sie udaje - wez z niego przyklad.

      Pozdrawiam

      • 28 5

  • nie mogę się doczekać....koniec z uciążliwym dojazdem do pracy przez centrum. (1)

    • 123 2

    • uciążliwe dojazdy

      Pojeździj po Warszawie

      • 0 0

  • czego ja nie wiem (26)

    1. Dlaczego taki drogi?
    2. Dlaczego tak długo kopany?
    3. Dlaczego trójmiasto pl tak się tym podnieca a zapomina o wszystkich rozkopanych drogach lub ciągłych opóźnieniach tzw inwestycji
    4. Dlaczego w normalnym kraju powstają inwestycje dziesięć razy większe a media nie piszą o nich co tydzień
    5. Dlaczego mimo takich wysokich podatków największym osiągnięciem jest zwykły tunel

    • 128 271

    • kontrpytania / odpowiedzi (22)

      1. Czy mozesz wskazac przyklad tunelu aktualnie wykonywanego, w podobnych warunkach, ale tanszego?
      2. Podaj prosze przyklad tunelu budowanego szybciej.
      3. Bo ludzi to interesuje. Jesli nie jestes zainteresowany - nie otwieraj artykulow o tunelu.
      4. ble ble ble. Podaj prosze przyklad takiego kraju, w ktorym nowatorska inwestycja nie wzbudzalaby zainteresowania. Biadolisz, az sie slabo robi. W zyciu sie nie udalo, ze od wszystkich wymagasz, aby byli nieudacznikami? A moze finansowo stoisz dobrze, ale po prostu nie mozesz zniesc faktu, ze ktos potrafi cos zrobic?
      5. Jesli jest to zwykly tunel, to powiedz mi prosze dlaczego jest pierwszy w Polsce?

      Co do podatkow sie zgodze. Jedyny sluszny punkt. Wez jednak ustawe budzetowa i pokaz, czego panstwo nie ma finansowac. A potem sluchaj Polakow narzekajacych, jak zle.

      Nie wierze, aby ktos narzekal na tunel... Po prostu nie wierze.

      • 114 11

      • entuzjasta

        > cymbalistów jest wielu, ale żaden nie śmie... spojrzeć realnie na zagadnienie<
        a tak zupełnie poważnie niech ci "mądrzy krytykanci" prześledzą budowę drugiego odcinka metra i przejście pod korytem Wisły. Na pewno byłoby jeszcze więcej krytyki. mocni w słowach, ale do czynu nie skorzy.

        • 0 0

      • niepełna lista rzeczy których państwo nie powinno finansować: (2)

        - leczenie,
        - edukacja,
        - zasiłki,
        - dotacje,
        - kolej,
        - lotnictwo,
        - emerytury,
        - renty,
        - media.

        Znajdzie się tego jeszcze więcej.

        • 9 15

        • No więc teraz pytanie do znawcy tematu (1)

          skoro państwo nie ma finansować kolei, to czy również nie ma finansować transportu drogowego? Prywatne drogi i prywatne linie kolejowe? A może darmowe państwowe drogi i linie kolejowe, ale bez dotacji dla przewoźników?
          Temat jest znacznie bardziej obszerny niż tylko hasło: państwo nie ma dotować czegoś tam.

          • 0 1

          • przecież wszyscy tak kibicują wolnemu rynku...

            prywatne powietrze do oddychania!

            • 0 0

      • nowatorska inwestycja (5)

        Taki tunel to w Hamburgu już sto lat temu wybudowali. Teraz wyzwanie to tunele po kilkadziesiąt kilometrów patrz Japonia czy Dania. Tamten koszt to miliardy ale gdyby je podzielic na km to nasz wyszedł drogo, podobnie z czasem realizacji.
        Ja tu widzę normalny tunel który już mógł być wybudowany ponad sto lat temu, czym tu się podniecac, raczej ten tunel i wielkie hallo wokół niego świadczy jak dzikusy się cieszą ze swiecidelek

        • 5 23

        • (2)

          No właśnie, sto lat temu już był taki tunel, a Ty przez sto lat nie potrafiłeś pojechać do Hamburga, zobaczyć jak jest zrobiony i zrobić taki w Polsce. Chłopie, przez 100 lat to mógł byś na pieszo tam dojść i wrócić i zacząć kopać łopatą to teraz by już był, a tak co, ktoś musi odwalać tą robotę za Ciebie :).

          • 15 2

          • podatki (1)

            Gdyby państwo nie zabieralo mi podatków i w moim imieniu by nie realizowalo tuneli to pewnie gdybym miał w tym interes to bym wybudował ten tunel. Na sto proc taniej i szybciej

            • 2 5

            • a ja mam słonia w butelce - naprawdę - przecież głupot bym w internecie nie pisał

              Przecież nie jestem anonimowy - podpisuję się z imienia i nazwiska.

              Internet powstał w innym celu

              • 2 0

        • (1)

          To dość normalne, że przy większych inwestycjach koszt jednostkowy potrafi być mniejszy. Pewne koszty są stałe, więc jak się podzieli przez większą liczbę kilometrów, to chyba logiczne, że wyjdzie wtedy taniej, prawda?

          • 15 1

          • wlasnie ze nie

            Tam to jest zastosowana całkiem inna technologia, każdy kilometr to podwojenie kosztów. Dochodzi cala masa kosztów których przy tym tuneliku w ogóle nie ma.
            Gdyby tak bo jak piszesz to nic tylko budować tunele pod Bałtykiem czy Atlantukiem.
            Zresztą są takie plany i to jest właśnie ta roznica. W cywilizowanym kraju osiąga się szczyty u nas pozostaje tunel który był możliwy do wykopania sto lat temu. No faktycznie jest o czym pisać przez kilka lat co tydzień

            • 1 7

      • W Meksyku robili linię metra w kilka miesięcy (4)

        Oczywiscie dystans kilkukrotnie dłuższy, a przekopać musieli sporo więcej w nieprzyjaznym, bardzo nasiąkniętym gruncie. Na Discovery o wielkich maszynach było ... i to podobną maszyną robili.

        W Polsce wszystko musi być droższe i trwać dłużej.

        Z tego co mówił operator maszyny kopali 12-15m dziennie, ale dlatego że zalewająca woda i odpompowywanie uniemożliwiało szybsze kopanie. Więc niby teoretycznie prędkość podobna ale jednak nie palnowali że będą ryć kilka lat.

        • 7 19

        • patrzysz tylko na długość jak zakomplesiony gimnazjalista

          a rodzaj gruntu? a średnica tunelu? a widzisz różnicę pomiędzy przekopaniem się na drugą stronę a wykończeniem całości (maszyna TBM nie rozkłada instalacji i nie wylewa asfaltu itd.)?
          Nie doczytałeś że jedna nitka została już wydrążona? (i nie zajęło to kilku lat)
          Taki "oczytany" na discovery ale nie potrafi tej wiedzy dostosować do innych warunków - przykre

          • 9 2

        • (2)

          Ile metrów wykopali. Bo jak 15 metrów dziennie kopali, to w rok mogli max 5,5 km zrobić. To naprawdę cała linia metra? Jeśli kopali kilka miesięcy tym tempem to ile zrobili? Kilometr? Żarty sobie stroisz?

          • 13 3

          • Dobrze policzyłeś

            Plusik

            • 0 0

          • mogli kopac z kilku miejsc na raz. Wtedy jest szybciej

            • 3 9

      • on jest z Gdyni (6)

        i gul mu skacze.
        Poza tym w infoboxie o tym nie powiedzą

        • 55 9

        • spoko spoko! (5)

          Gdynia i Gdańsk (i ten pokurcz w środku) to DZIELNICE jednego Trójmiasta

          może następny taki sam tunel trzeba by zrobić pod portem, z Oksywia do Dworca Morskiego?
          może by warto renegocjować umowę z Herrenknecht?
          może by warto wydać na to nawet znacznie więcej niż na Kossakowo?

          szkoda, że w Gdyni dali władze gnomom, bo gdyby nie ci mali ludzie, dawno by był jeden bilet na wszystko, a Warszawiacy jeździli by do roboty do nas, a nie odwrotnie (sam tam jeżdżę i się wkurzam)

          • 18 8

          • pleciesz... (2)

            Gdańsk i Gdynia to miasta a nie dzielnice

            • 5 11

            • Gdansk (1)

              Gdansk napewno

              • 2 5

              • na pewno, ale co?

                słoma

                • 0 2

          • (1)

            Tunel pod portem raczej nie ma tam sensu, zbyt mały ruch.
            Raczej bym proponował poszerzenie estakady kwiatkowskiego, ew. zrobienie jej przejezdną nie tylko górą, ale też dołem bo tam na dole cała masa miejsca się marnuje.

            • 8 3

            • i zatka się na węźle z obwodnicą

              • 2 1

    • idiot

      • 0 0

    • normalny

      Kolego, mam pytania ale odpowiedz konkretnie proszę:
      1. Czy dysponujesz jakimś porównaniem cenowym dla takiej technologii? Ale wiarygodnym! Chętnie je sprawdzimy wszyscy (gdańszczanie)
      2. Podobne pytanie - proszę o jakieś porównania. Oczywiście przy założeniu podobnej geologii. Pewnie ją znasz na pamięć..
      3. Proste! Bo tunel nam ułatwi życie.
      4. To pytanie do mediów - może znasz jakiegoś redaktora innych portali - przeprowadź z nim rozmowę i opublikuj ją. Proszę działaj!
      5. Proszę podaj konkretny pomysł z analizami finansowymi co możemy zamiast tunelu zrobić. Ale konkretne analizy a nie "wodolejstwo"!
      Pozdrawiam

      • 9 0

    • wiem dlaczego nie wiesz

      Bo to za trudne

      • 6 0

  • Super Budowa

    Jak ktoś pojęcia o budowie tuneli nie ma -to tu głupstwa pisze! A wszelkiej maści malkontenci-polityczni wichrzyciele, zawodowi dyletanci, etc.,to są w swoim żywiole! Zbudowali jedną nitkę tunelu- to zbudują i drugą! Doświadczenie wykorzystają przy budowie tej drugiej-i zapewne pójdzie im szybciej! Narzekacze kwestionują tę budowę- chyba tamtędy nie jeżdżą - i nie wiedzą, ile krócej i szybciej będzie się jechało do Portu i do S7- do Elbląga i na W-wę (omijając Centrum Gdańska)! Ale jak ktoś głupi-wybrzydza , to nawet nie chce się tego czytać!

    • 0 0

  • 100% MN

    "Z każdego tysiąca m. kw. powierzchni tunelu znajdującego się metr pod ziemią do jego wnętrza dostaje się od 0,3 do 2,5 litrów wody. Zgodnie ze sztuką inżynierską o tym, że konstrukcja jest szczelna można mówić, gdy przepływ wody wynosi od 3 do 5 litrów na sekundę na każde 1000 m kw." Swietnie, ale dlaczego PAN jak zwykle pisze nie na temat? TO co jest tutaj napisane, to kompletna bzdura! Odnosi sie to do szczelnosci blokow Jet-Grountingowych, nie samego tunelu... Terminologia na poziomie szmacianego FAKTu... Jak zwykle.

    • 0 0

  • Tbm

    Tbm - prowadz nas na sobieszewo !

    • 0 0

  • korekta

    "(...) w czasie prac przy betonowaniu zjazdów i wanny do tunelu pod Martwą Wisłą dotarło 12 tys. ciężarówek-betoniarek." Jak to 12 tysięcy ciężarówek? - chyba KURSÓW?

    • 1 0

  • kiełbasa wyborcza.... (3)

    jaworskiemu mówimy NIE !

    • 97 63

    • czego niewiecie ze BRACIA G. skazani wyrokiem za skladowanie (1)

      smieci-przyjmowanie skazonych i skazenie terenu niedaleko trabek (wod gruntowych i rzeki) - BUDUJA ten tunel!!!! juz wiecie kto i jak robi przetargi.

      • 3 9

      • czyżby z wiślinki?

        • 0 0

    • panie naskret...

      skoro masz takie przecieki z placu budowy to ciekaw jestem czemu nie piszesz o poziomie wiedzy inwestora (nadzor z jego strony hmmm.... przemilczmy), i innych ciekawych sytuacjach jak np na wytworni w kokoszkach inspektor odbiera tubingi a na placu budowy drugi nie.

      poza tym moje skromne zdanie jest takie piszesz co ci kaza i tyle, zaslanianie sie jakimis przeciekami jest zenujace, po prostu dostajesz i karmisz czytelnikow zdawkowymi informacjami ktore przekazuje ci KTOS od inwestora i tyle. czyzby umowa o dzielo??

      • 20 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane