- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (50 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"
- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.
Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei
Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.
To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.
Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy
Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).
Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.
Inwestycje wpływające na kolej
Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.
Warto wspomnieć o kilku z nich:
- - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
- - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
- - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
- - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.
Inwestycje SKM
Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.
Chodzi zwłaszcza o:
- - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
- - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
- - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
- - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
- - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.
Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby
Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.
Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.
Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?
Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?
- Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
- co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
- co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
- co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.
Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.
Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).
Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.
Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna
Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.
Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.
I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.
Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.
Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.
Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.
Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2019-08-27 09:27
Informacja !
Dlaczego brak Czytelnej informacji o kasownikach oraz brak kasowników na peronach ? Robione jest To celowo ?
- 2 0
-
2019-01-31 07:08
(1)
A nie przyszło Ci do głowy że może rozkład jazdy jest super i nie trzeba nic poprawiać bo się sprawdził rok temu.
- 23 83
-
2019-02-03 15:38
Rozkład jazdy nie jest super i właśnie w tym problem
W 2017 był słaby i w 2018 został poprawiony. Ale w 2019 nic się nie zmieniło i to jest błąd. Powinien być zmieniany żeby był coraz lepszy.
- 0 0
-
2019-01-31 13:56
Sprintery (2)
Zamiast sprinterów z leborka do Gdańska są pociągi PR. Połączenie pociągów - z pominięciem przystanków, a zatrzymywanie się tylko na stacji -nadal istnieje. Z ta różnica, ze obsługuje inny przewoźnik. Ten artykuł nic nie wnosi.
- 3 3
-
2019-02-02 13:49
Co z tego jak to inny bilet (1)
Kupisz dwa? Bo mało kto jest chętny
- 0 0
-
2019-02-03 08:21
Chyba nie jeździsz pociągami, skoro nie jesteś w temacie. Jest wzajemne honorowanie biletów na tym odcinku
- 0 0
-
2019-01-31 08:27
Przede wszystkim (1)
Powinni wyprowadzić ruch towarowy z tej linii. Wtedy dopiero można układać rozkład
- 5 4
-
2019-02-03 08:15
A widziałeś, żeby pociąg towarowy jechał pomiędzy pociągami SKM? Pociągi towarowe jeżdżą inna linia (202). Mam wrażenie, Ze czytelnicy tego portalu lubią sobie ponarzekać. Szkoda, ze niekiedy piszą glupoty
- 0 0
-
2019-01-31 17:05
komunikacja upadla (1)
miasto zlikwidowalo ranne polaczenia i ja zrezygnowalem z pkmemki,miasto zrezygnowalo z pociagu o 5,25 w oliwie wiec zrezygnowalem z pkp, jeszcze brakuje zeby miasto zlikwidowalo ranne tramwaje to wogle zrezygnuje z tej waszej gownianej komunikacji miejskiej.
- 4 0
-
2019-02-02 13:51
Pociągów nie organizuje miasto
- 0 0
-
2019-01-31 12:59
(1)
Co 6 minut SKM jeździła w latach 80 - tych.
Teraz się nie da?- 7 1
-
2019-02-02 13:47
Da się ale nie ma chętnych, którzy za to zapłacą
A że pasażerowie chcą i potrzebują to mało kogo obchodzi
- 0 0
-
2019-01-31 12:39
8 zmaronowanych lat Peło -PSL (4)
Podział PKP na kilkadziesiat spółek i mamy co mamy
- 10 1
-
2019-02-02 13:45
Chyba za krótko żyjesz
Podział PKP rok 2001, czyli AWS, wg obecnej nomenklatury PiS
- 0 0
-
2019-01-31 20:01
Jednolite PKP zaorało Sierakowice, Skarszewy, Bytów i Krokową (2)
dalej będziesz idiotyzmy wypisywał?
- 1 0
-
2019-02-01 00:02
to nie jednolite PKP (1)
A pierwsze ruchy neoficko-liberalnego samorządu z końca lat 90. Bo im ten "kłopot" na plecy wrzucono. A kłopotów nalezy się pozbywać a nie rozwiązywać...
Ta sama ekipa siedzu obecnie na tych samych stołkach i w pocie czoła oraz za grubą kasę odbudowuje to co zepsuła...- 0 1
-
2019-02-01 08:54
pudło, pekapiarzu
Samorządy wojewódzkie powstały w 1999, wy w 2000 zrobiliście asekuracyjnie wielką rzeź połączeń, żeby nikt wam w tym nie przeszkodził.
- 1 0
-
2019-01-31 10:13
Panie Bartoszu. Takie zmiany są możliwe, zwłaszcza przesiadki we Wrzeszczu, (6)
ale musi być spełniony jeden podstawowy warunek związany z układaniem rozkładów jazdy PKP: PKP Intercity nie może być traktowane jak święta krowa blokująca wszystko i wszystkich ! To właśnie PKP Intercity powinna się wpasować swoimi kursami (regularnymi ? cyklicznymi ? ciekawe kiedy ?) w regularny cykliczny rozkład SKM i PKM Trójmiasto. Nie może być tak, że przyjeżdża takie spóźnione TLK czy inne Pendolino i blokuje PKM-kę czy Regio we Wrzeszczu czy w Gdyni. To niedopuszczalne i czas najwyższy to zmienić, przynajmniej w Pomorskiem.
- 15 5
-
2019-02-02 12:54
Być może rozwiązaniem byłaby zmiana organizacji ruchu we Wrzeszczu
Jeden peron dla pociągów dalekobieżnych w obu kierunkach (czyli jak przed modernizacją), drugi peron tylko dla pociągów jadących na linii PKM. Być może to zmniejszyłoby kolizyjność we Wrzeszczu. A, i jeszcze jedno - przy proponowanym układzie przesiadek wszystkie pociągi z Kartuz powinny kończyć bieg we Wrzeszczu - to zmniejszyłoby obciążenie odcinka do Gdańska Głównego.
- 0 0
-
2019-01-31 13:12
jest hierarchia ważności (1)
I dla przewoźnika ważny jest zysk. Zysk jest z przewozów Intercity. Można się z tym nie zgadzać ale chyba "tęskniliśmy" to tego aby takie kryterium miało priorytet?
To od strony ideologicznej.
Technicznie podchodząc do sprawy, ograniczeniem przesiadek we Wrzeszczu nie jest obciążenie torowiska - powstał nowy peron. Ograniczeniem jest brak sprawnych dróg przemieszczania się pasażerów pomiedzy peronami (żadnych ułatwień - po taniości) oraz katastrofa, jeśli chodzi o sterowanie tymi przepływami. A to wydaje się być takie oczywiste...
Nalezy równiez mieć świadomość faktu, że wydajność tej magistrali jest na granicy dopuszczalności i np. postulaty bezpośrednich połączeń do Gdańska Głównego rozbijają się o brak torów na nasypie odcinka Wrzeszcz - Politechnika.
Kłaniają się skutki oszczędności na "ciasnocie" rozwiązania przyłączenia linii PKM do głównego ciągu a nie do torów SKM...
I można jeszcze tak długo o rozwiązaniach "pod presją czasu"... Ale za to bez perspektyw.- 1 1
-
2019-01-31 21:34
Tory do Gdańska z gumy nie są, więc ok, ale na Boga
do Gdyni i tak wszyscy się zatrzymują w Oliwie i Sopocie, więc na jaką cholerle te priorytety ? Kto pierwszy ten lepszy i nikt nikogo nie blokuje
- 0 0
-
2019-01-31 15:45
Tak. Czesto stoje w Rumii bo priorytett mają dalekobiezne innych spółek i musimy czekac by je przepuscic. Nawet do 20min. Jesli jest ich kilka. A w srodku parę osob, a u nas sardynkowo
- 2 0
-
2019-01-31 13:28
Problem jest jeden - PKP. Tu się wszystko zaczyna. Dlaczego powstało PKM? Dopóki PKP będzie robić co chce i nikt nie będzie od nich egzekwował standardu to niestety będzie jak jest.
A druga kwestia - dlaczego Urząd Marszałkowski zakupił Pesy, które ledwo jeżdżą, nie ma w ogóle w nich obiegu powietrza bo od dawna klima padła, i co? I nic. Nikt nie egzekwuje napraw ani utrzymania taboru w jakimś sensownym stanie. Pociągi jeżdżą coraz wolnej i przyjeżdżają opóźnione. Zabrali trzy Newagi, które są dużo bardziej komfortowe, mniej awaryjne i jeżdżą poza godzinami szczytu jako Przewozy Regionalne. No żart jakiś.- 3 0
-
2019-01-31 11:43
Tym bardziej, że wszystkie te pociągi zatrzymują się na tych samych stacjach
- 0 0
-
2019-01-31 09:56
Będę częściej jeździł transportem publicznym zamiast samochodem, jeśli zostaną spełnione (5)
przynajmniej dwa warunki jednocześnie, czyli będzie:
- taniej (cena biletu jednorazowego przynajmniej o 1/3 niższa niż koszt paliwa z punktu A do B)
- szybciej
-wygodnie (miejsce siedzące)
Obecnie na trasach którymi się poruszam, żaden z nich nie jest spełniony.- 17 9
-
2019-02-02 12:48
Panie Hrabio
Już podstawiam Pana pociąg
- 0 0
-
2019-01-31 10:17
(1)
Haha zostań w samochodzie
- 3 1
-
2019-01-31 19:55
i uczciwie płać za postój
- 1 0
-
2019-01-31 10:11
Brednie (1)
Tylko nie mów, że jadąc od punktu A do punktu B w Trójmieście płacisz mniej za paliwo, niż za miesięczny.
- 7 4
-
2019-01-31 10:18
Czytać nie umiesz? Pisałem o bilecie jednorazowym. Nie kupię miesięcznego, bo całkiem
nie zrezygnuje z samochodu, więc miesięczny mi się nie opłaca.
- 4 2
-
2019-01-31 09:06
Widać (2)
że autor nie ma pojęcia o funkcjonowaniu kolei. Polecam trochę zgłebić temat, a dopiero potem się wypowiadać.
- 11 9
-
2019-02-02 12:43
Za to jestem pasażerem
I widzę, że kolejarze z PKP nie mają pojęcia o potrzebach moich, jak i innych pasażerów.
- 0 1
-
2019-01-31 19:50
Ot, geniusze pekapizmu się objawiają
EN57 o czasie gnojki nie wypuszczą z Gdyni przed spóźnionym TLK, choć przy tempie wymiany pasażerów aż do Pruszcza kibello jest i tak nie do dogonienia, a puszczają jako pierwsze TLK, czopujące linię na każdym trójmiejskim dworcu.
Właśnie takich jak wy z kolei wyrzucić trzeba najszybciej. Beton mentalny i nieumiejętność korzystania z posiadanej infrastruktury.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.