• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Czekam, aż tymi nowymi wynalazkami pkm, skm, ale także autobusami i tramwajami (21)

    będzie można jeździć na jednym, wspólnym, tanim bilecie. Na wzór stolicy.

    • 145 4

    • Jest już od lat bilet metropolitalny (10)

      mzkzg. org

      • 2 13

      • Trochę za słaby ten bilet... (2)

        • 9 0

        • pomysł może i OK, tylko cena. (1)

          Dla przykładu miesięczny na wszystko 230zl, autem cena podobnie. Pisze tylko o cenie, słowa nie wspominam o siatce połączeń. Są autobusy ktore potrafią jeździć raz na godzinę.

          • 2 2

          • autobusy raz na godzinę da się przełknąć

            ale że i pół godziny potrafią się spóźnić ... to już ZONG!

            • 0 0

      • jest, ale bardzo drogi (6)

        podam przykład: bilet 24h na wszystko, 23zl.

        Dla dwóch osób wyprawa 46zl. Taniej autem.

        • 5 0

        • (5)

          No jeszcze musisz kupić i utrzymać to auto. Miejmy nadzieję, że też zapłacić za parkowanie.

          • 1 0

          • no i co z tego? (3)

            Skoro jazda z Kartą Dużej Rodziny 4 osób z Pruszcza do Sopotu to lekko 50 zł, to kto o zdrowych zmysłach zostawi samochód w garażu i będzie się kisił w przeładowanych pociągach?

            • 2 0

            • Nie ma niczego złego w tym, aby czasem używać samochodu (2)

              Albo nawet często.

              Problemem jest to, że bardzo wiele osób z założenia nawet nie pomyśli o tym, aby zamiast samochodu wybrać czasem autobus / pociąg.

              • 1 0

              • Problem jest w tym (1)

                komunikacja publiczna jest droga w użytkowaniu

                • 2 0

              • i brudna oraz niepunktualna z wieloma niesfornymi pasażerami

                o higienie osobistej nie wspomnę

                • 0 0

          • Za parkowanie nie płacę, auto mam gratis, utrzymuje się samo. Jakieś pytania?

            • 0 0

    • à propos wynalazków (1)

      mogliby wzdłuż torów zbudować drogę rowerową

      • 9 2

      • A po cholerę?

        • 0 0

    • Faktycznie,marzyciel z Ciebie

      To ja dla równowagi zażyczę sobie 100-metrowego mieszkania komunalnego o standardzie apartamentu i... muszę pomyśleć,bo rozpaliłeś mój apetyt na życie na cudzy koszt ;)

      • 4 6

    • XXI wiek - Gdańsk elektryfikuje koleje (3)

      • 0 5

      • XXII wiek - Gdańsk buduje bezpieczne chodniki z osiedli do szkół?

        • 1 3

      • Londyn - Bristol w Wielkiej Brytanii wciąż bez elektryfikacji (1)

        Ta linia akurat od lat '90 była uznawana za drugorzędną. Dopiero jak skala nadużywania samochodów osiągnęła odpowiedni, trudny do zaakceptowania, poziom to zaczęło się poszukiwanie alternatyw.

        I kolej zwyczajnie wygrywa. Stąd te inwestycje. Czy z tego faktu, że przez długi czas robiono błędy w sprawie utrzymania i rozwoju kolei mielibyśmy teraz wcale ich nie używać ani nie poprawiać warunków?

        • 0 0

        • elektryfikacja PKM kilka lat po oddaniu do użytku?

          • 0 1

    • szlag mnie trafia jak se pomyślę, że Chińczyk linię 1400km szybkiej kolei w 3lata postawił

      i to ichnie pendolino naprawdę pędzi tam 250km/h ... a nie jak u nas ledwo 160km/h i bez wifi :/

      • 0 1

    • cena biletu nie jest tak istotna jak prostota kupna

      Jak i gdzie dokładnie mogę kupić taki bilet?

      Dlaczego ogólnie to jest tak skomplikowane? Próbowałem to wyjaśnić znajomemu zza granicy i jest to strasznie głupi system. Wliczając w to np. fakt, że zlikwidowano kwartalny bilet SKM, bo PR nie umiały dodać takiej opcji...

      Kpina

      • 1 0

    • Popieram!!

      • 0 0

  • Nie mogę się doczekać połączenia Gdańsk Wrzeszcz- Kościerzyna (7)

    Przez starą piłę i glincz!!!

    I elektryfikacja!!! Już nie będzie tych durnych spalinowych szynobusów!!!

    • 76 12

    • Bajpas kartuski nie będzie elektryfikowany. (1)

      • 3 4

      • 1. I 2.

        1. Dobrze mówisz, Tam raczej nie pojadą Kible EN57.

        Ale
        2. To nie bajpas kartuski tylko kościerski.

        • 1 0

    • harnasie juz sie chłodza? (1)

      • 3 1

      • Powoli, powoli...

        Wcześniej trzeba most w Rutkach wyremontować. A że stary, zabytkowy, z kratownicową nitowaną konstrukcją, to pracy i pieniędzy trzeba będzie wyłożyć sporo.

        • 1 0

    • (2)

      Chciałbym zauważyć, że brak bezpośrednich połączeń do G.Głównego to żenada.

      • 6 1

      • Chciałbym zauważyć, że brak elementarnej wiedzy o tym co się komentuje, to też żenada.
        Takie połączenia były i zostały tylko zawieszone na czas trwającego obecnie remontu stacji Gdańsk Główny, a potem wrócą, kiedy pociągi będą znów miały się gdzie zatrzymywać.
        Komentować powinno się tylko to, o czym ma sie chociaż minimalne pojęcie...

        • 6 1

      • Ja myślę

        Że tor gdzie SKMka niegdyś kończyła trasę, powinien powstać peron PKM

        Albo peron 3 PKP (który jest w remoncie)

        • 0 0

  • Pkm pkp (3)

    A kiedy remonty dróg, które są dziurawe ja ser

    • 24 43

    • ja szynka

      • 1 1

    • Masz Kolej na Kaszuby?

      To wywal twojego Fiata 126p i jedź koleją.

      • 0 0

    • No to...

      Po co ci remontują tą kolej? Żebyś się na nią gapił?

      • 0 0

  • GD

    Oby sie nie rozplynela , jak PKM po tzw. nawalnicy .

    • 25 12

  • pkp plk

    państwo w państwie

    • 23 9

  • (4)

    "Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" Pisze sie by-passa moi drodzy.Oj byłem swego czasu drwalem,ciężka to praca i mało płatna ale można odpocząc od pogoni za hajsem.W Bieszczadach znalazłem spokój ducha niczym Janek Pradera w Siekierezadzie.

    • 16 33

    • (1)

      Nie, można spolszczać słowa pochodzenie obcego. Każdy dziś mówi o piżamie, dżinsach, nieprawdaż?

      • 11 2

      • I seksie..

        • 0 0

    • Dlatego słowo bajpas jest w cudzysłowie.

      • 3 1

    • Pisz tak jak mówisz, czytaj tak, jak jest napisane

      • 5 0

  • A później reaktywacja linii ze Starej Piły do Pruszcza (9)

    W ten sposób powstałaby alternatywna linia towarowa do portu oraz oczywiście poprawiłoby to komunikację z Kolbudami.

    • 92 4

    • Szansa dla wojewody. (5)

      Dariusz Drelich jest z Kolbud - niech walczy!

      • 17 1

      • Nie,niech zapłaci,a nie walczy! (4)

        Plany są piękne,a ja tylko spytam: czy po remoncie 201-ki bajpas kartuski zarośnie chwastami czy jednak samorządy kaszubskie raczą sfinansować pociągi,które beda po nim jeździć? Bo oczywiście szanowna gawiedź oczekuje już pewnie po co najmniej kilkanaście par pociągów obiema trasami,a ja pytam: kto za to zapłaci? ;)
        Bo marszałkowi raczej się cierpliwość skończyła i jedyne co zrobi, to zdejmie kilka par z głównego ciągu.

        • 4 8

        • marszałkowi raczej się cierpliwość skończyła (3)

          to niech skończy z finansowaniem pociągów Gdańsk Śródmieście - Gdynia Cisowa.

          To nie jego brocha.
          Zwolniona kasa przyda się jak znalazł na nowe relacje w rejonie Kościerzyny i Chojnic.

          • 1 0

          • (2)

            Po co na te wiochy jeździć?

            • 0 1

            • Bo te "wiochy" mają ciekawe okolice i Park Narodowy

              do których bez bryki dziś się ni diabła nie dojedzie

              • 2 0

            • Bo ludzie tam mieszkają i chcą dojeżdżać do pracy w Gdańsku.. zaraz wyprzedzę kolejne pytanie, ludzie wolą budować domy na obrzeżach za swoje niż żyć na kredyt w centrum. Połączenia kolejowe redukują korki.

              • 0 0

    • jak w horoskopie

      w pobliżu ciebie znajduje się człowiek życzliwy - to znaczy podpisujący się życzliwy :)))

      • 0 0

    • Nie ma na to zgody (1)

      Puszczanie cystern przez tereny podmiejskie

      • 0 0

      • goń się!

        • 1 0

  • Prędzej ktoś to zaora

    Jak na Kokoszkach

    • 15 11

  • Ja tam moi drodzy i kochani lubię Kaszuby i Kaszubów (14)

    Zresztą sam nim jestem mieszkając w Gdańsku, nie gadam po kaszubsku Ale lubię latem pojechać sobie i pozwiedzać i piękne jeziora i lasy A jesienią na grzybki ,nikt nam tego nie zabierze. Usmiechajmy się do siebie moi drodzy i kochani

    • 39 16

    • A ja nie lubię kaszubów bo żle traktują swoje psy trzymając je na łańcuchach ,głodne w (6)

      dziurawych budach

      • 12 12

      • a ja mieszczuchów (1)

        bo razem z psami mieszkają w blokach na kilkudziesięciu metrach kwadratowych, męczą te biedne zwierzaki. Trzymają psy w tych klatkach a jak nabrudzi to, wpier dziel dostaje

        • 11 8

        • Jak ty za dzieciaka za to samo..

          • 0 0

      • (1)

        To musisz też nie lubić ludzi z Podlasia, Podkarpacia, Małopolski, Wielkopolski, Warmii, Mazur, Pomorza Zachodniego, Śląska, itd.

        W sumie to musisz nie lubić ludzi ze wsi bez względu na region, bo i na wioskach pod Warszawą też psy na łańcuchach, głodne, w dziurawych budach.

        • 11 0

        • Ogolnie, to zadnych ludzi nie lubie...

          • 0 0

      • ?

        Piszesz o tych psach, które nam podrzucacie rokrocznie ? Wyrzucacie je z samochodów po wioskach bo się znudziły albo za drogie w utrzymaniu. U mnie pies na noc jest spuszczany bo mamy ogrodzoną posesję.

        • 2 0

      • i na dodatek w dziurawych butach. i muszą te biedne pieski przez cały dzień szyć ubrania

        dla znanych marek odzieżowych

        • 0 0

    • Ty Sven jesteś kaszubą? (1)

      A podobno twoi rodzice zamieszkali w Gdańsku po II wojnie.....

      • 2 2

      • A co to przeszkadza? Mama kaszubka, ojciec Kaszub, więc jest kaszubą.

        • 2 1

    • Widać, że nie jesteś Kaszubą...

      ... skoro twierdzisz, że nim jesteś, bo mieszkasz w Gdańsku.

      • 1 2

    • "Nikt nam tego nie zabierze" (2)

      Poczekaj aż rudy z ekipą wrócą do władzy. Będziesz miał prywatne lasy, ogrodzone lepiej niż nowe osiedla.

      • 3 7

      • ? (1)

        Jakie lasy? Chyba te których Szyszko nie zdążył wyciąć i sprzedać....popij rumianek od czasu do czasu.

        • 3 2

        • Ech, leming...

          Szyszko nie wyciął lasów, tylko drzewa na prywatnych posesjach, to raz. A lasy zaczęli ciąć, jak rudy nałożył na LP kontrybucje (gdy się nie udało nocne głosowanie nad prywatyzacją). Ską bieżecie tę alternatywną rzeczywistość?

          • 0 0

    • Zaorać te wiochy w pi*du!!!

      • 0 2

  • Czekam na powrót SKM do Tczewa przez Pruszcz (8)

    Śmiech, że chcą walczyć z korkami, a zrezygnowali z tego połączenia.

    • 76 4

    • (1)

      Nie możliwe do realizacji.
      Raczej perspektywa 2040-50 rok.
      Trasa zajęta przez trupy Marszałka ruch cargo i icc

      • 4 2

      • zajęty to jest d**ilizmem umysł odpowiedzialnych kolejarzy

        Pociągi z Gdańska na Tczew da się trasować nawet co 3 minuty, a cargo nie musi wjeżdżać do Gdańska o 7 rano ani z niego wyjeżdżać o 16.

        Jakoś do k nędzy podejścia do Monachium lepszych parametrów nie maja, a ruch na nich o wiele gęstszy.

        • 2 0

    • Pisz do marszałka (1)

      on zamawia rozkład. Masz przecież super derme z PR

      • 2 0

      • marszalek ma betonowy mozg i jest nierefolmowalny

        • 0 1

    • (3)

      SKM niech się skupi na ruchu miejskim. Do Tczewa i Pruszcza jeżdżą Regio. Fakt, mogłyby częściej poza szczytem.

      • 4 1

      • Tyle, że ta taryfa Regio to przez i**otę wymyślona (2)

        Bilet kolejowy do Gdańska Głównego kosztuje 5 zł tam, gdzie za autobus płaci się 2,5-3,20 zł. Na pytanie, czy nie chcą zarobić na nowych pasażerach usłyszałem rozbrajającą odpowiedź "nie, bo nam pociągi już Tczew zapełnia".

        A cena 2 biletów np. PR Gdynia Orunia - Gdańsk + SKM Gdańsk Gł. - Przymorze to jakiś efekt aberracji pensjonariusza Kocborowa. Albo celowe wypychanie ludzi z pociągów.

        • 3 2

        • nie jest niczym niezwykłym, że bilet na pociąg jest droższy (1)

          to w sumie norma. Jedynie w Polsce w latach '90 próbowano utrzymywać sztucznie cenę na tym samym, albo nawet niższym poziomie.

          • 0 0

          • to i**otyzm, nie norma

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane