• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • STRASZNE DZIADOSTWO

    Powstanie następna dziura w ziemi -jak koło NOt-u, wyspie spichrzów, Nowa Wałowa. Ogromne pieniadze dla planistów, projektantów, a tam sam beton, samochody, wszystkorazem, tylko po co?Rower samochod, tramwaj ,kolej, pieszy ... a skuter, motorower?Poupychane na ogromnych przestrzeniach, zero estetyki (bo czy betonowe klocki sa ciekawe, funkcjonalne, estetyczne? Zero ciszy spokoju zadumy, wody-
    Aby wiecej kupić, wydać, byle do przodu-dokad i po co lepiej nie pytać)... Bagno

    • 1 0

  • wybory tuż,tuż....

    To może niech zaplanują i wykonają nawierzchnie ulic:
    pomorskiej,chłopskiej ważne z uwagi na dojazd do argo-areny,hoteli:marina,posejdon,dojazd do najpiękniejszego stadionu wreszcie plaży w jelitkowie itp. ...

    • 0 1

  • mam 30 lat

    i zastanawiam sie czy dozyje tez... smieszy mnie ten projekt bo wyglada jak z poczatku lat 80-tych. I ten termin realizacji 30 lat... +-30 lat poslizgu... sa kraje na swiecie w ktorych w kilka lat powstaja kulkuset tysieczne nowe miasta...

    • 0 1

  • W roku 2014

    Nadal są to tylko dalekosiężne plany.
    A szkoda, bo to jest bardzo potrzebne.
    Nawet postawienie zwykłego przystanku SKM-ki by pomogło.
    I byłoby tanie, bo tory od budowanej stacji Gdańsk-Śródmieście już tam dochodzą.

    • 2 1

  • ..

    piczek.a bo mnie wywali.ą z mojej ukochanej dzielncy

    • 0 0

  • W grudniu 2017 (1)

    Nic się jeszcze nie stało. Mają zbudować nowe wiadukty przy ul. Biskupiej więc można by już projektować przedłużenie SKM. Jest nadal kilka koncepcji, ale PKP w ogóle ten temat nie obchodzi.
    W nowym planie rozwoju miasta do 2030 roku uznano, że ten przystanek będzie mniejszy

    • 0 0

    • Acha, znowu zbliżają się wybory

      i dlatego Budyń (wiecznie żywy) publikuje nowe dalekosiężne i ambitne plany

      • 0 0

  • rewolucyjne budy jarmarczne z parkingiem.

    To ma być rozwój miasta?

    • 1 1

  • Czyli na terenach obecnej zajezdni autobusowej na Hallera i tramwajowej w Nowym Porcie będą apartamenta stały

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane