• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Zabronić tzw. "dopalaczy"

    Efekty ich działania na mało odporne rozwinięte mózgi wizjonerów co rusz ujawniane są na tym portalu w postaci różnych wizji i koncepcji.
    Tymczasem wakacje za pasem a większość dziur w asfalcie jak była tak jest w dalszym ciągu (prawdopodobnie stały się naturalnym elementem drogi). O większych remontach szkoda nawet wspominać skoro nawet łatanie jest, jak to mówiła pewna pani w pewnym filmie "awykonalne".
    Tak więc oglądajmy sobie dalej wizje po dopalaczach...

    • 21 1

  • Platformowe kłamstwa - wizje wyborcze

    dajcie się oszukać i głosujcie !!!

    • 24 2

  • powiem jednobardzo proste zdanie (1)

    POrażka

    • 15 2

    • Porażką , raczej nazywać trzeba Twoją ortografię .

      • 0 3

  • Przecież to jest nierealne... (1)

    Nie wierze, że taki ogromny projekt ruszy.

    • 17 1

    • Jaki ogromny?

      Obecnie przeciętny duży supermarket z galerią handlową, parkingami i dojazdami powstaje w ciągu roku-dwóch i to za prywatne pieniądze, a tutaj mówi się o perspektywie 20 letniej?

      To świadczy tylko o tym, że ktoś bardzo chciałby coś poobiecywać, ale nie jest wystarczająco bezczelny, żeby podawać jakiś termin...

      • 1 1

  • W mieście w którym są jedne z największych korków w Polsce (1)

    przedstawiciel miasta podrzuca nam taką "wizję". Co zrobiliście przez ostatnie kilkanaście lat ? Jak nazwać wasze zachowanie ?

    • 15 3

    • zgadzam się,
      to co sie dzieje w tym miescie na drogach to żenada, tu sie nie da życ...
      A przez ostatnie kilka lat nic sie nie zminiło....

      Skoro wyprzedaż w FASHION HOUSE przyczynila sie do zatkania poludnia miasta to co sie wydarzy w 2012??

      • 4 0

  • Gdzie jest SŁOWACkiego ????

    No Gdzie ?

    • 21 3

  • JASNE...

    Juz to widzę... Gdańsk jak zwykle ma wielkie plany, z których nic nie wychodzi, bo....

    • 10 1

  • retro

    bardzo fajne!

    • 0 0

  • Wizja goni wizję, a na drogach korki i dziury !!!

    Taką mamy w Gdańsku rzeczywistość.

    • 13 3

  • Obietnica

    W latach sześćdziesiątych mówiło się, że przez Orunię /ul.Podmiejska/ do roku 2000 będzie poprowadzona linia kolejowa. I co mamy?

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane