• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • PLATWORMA OSZUSTOW !!!!! MIALA BYC IRLANDIA A WYSZEDL KATAR !!!! KIEDYS EDZIO BUDOWAL II POLSKE NASTEPNIE BOLEK (3)

    -II JAPNIE A TERAZ TUSKOWATY "WYBUDOWAL " II IRLANDIE GLOSUJCIE NA P LATWORME OSZUSTOW A BEDZIE II GRECJA

    • 13 12

    • a ile dziś stoi PKB fuska????

      że rosnie, to nie mam watpliwości

      • 2 0

    • pisze się: PLATFORMA

      • 0 1

    • Byłem w Katarze i powiem szczerze : Katar jest obrzydliwie bogaty.

      • 0 0

  • (1)

    Ohoho ,bajery rowery, kolejny projekt ,kolejna wizualizacja.
    Wćiskacie tak te ściemy tym mieszkańcom a oprócz stadionu to sie nic nie buduje.

    • 12 1

    • A wizja to nic ???

      • 1 0

  • (4)

    Nie łatwiej po'prostu wyremontować i powiększyć (ew. zrobić piętrowe) drogi i parkingi?? Czemu zamiast pozwolić nam na normalne dojazdy samochodem wkładają nas do śmierdzących autobusów i tramwajów i traktują jak sardynki które trzeba gdzieś "upchać". Kiedy skończy się ta komunistyczna mrzonka że wszystko musi być wspólne i kolektywne?? Czyżby nazwa Czerwony Most nie była tu kwestią przypadku?? A Orwell ostrzegał!

    • 2 8

    • (1)

      A dlaczego ja, mieszkaniec centrum mam wąchać spaliny z Twojego auta? Dlaczego ja, mieszkaniec, mam chodzić jakimiś śmierdzącymi tunelami, bo trzeba budować 10 pas na ulicy? Dlaczego, ja mieszkaniec, nie mogę sobie usiąść na ławce przy ulicy, bo hałaś i smród jest tak potężny, że ludzie muszą nosić maski? Auta to przeżytek.

      • 4 3

      • na Zachodzie odchodzi się od prywatnej komunikacji

        nawet Paryż i Londyn przepraszają się z tramwajami - wizja samochód dla bogatych, metro dla klasy średniej, autobusy dla biedoty - nie wypaliła. Nie wolno dzielić komunikacji według statusu majątkowego - inaczej skończymy na tym, że nowobogaccy będą się kisić w korkach, a co bardziej sfrustrowani będą - tak jak dzisiaj - wymuszać pierwszeństwo na autobusach i tramwajach - " bo ja ważniejszy, to nie poczekam". Czas zdjąć koronkę z głowy, zacząć poruszać się komunikacją zbiorową - która jest sprawniejsza od indywidualnej. Należy poszukać rozwiązań systemowych, które spowodują, że ludzie porzucą swoje prywatne graty. Drogi nie są z gumy. Autobus /tramwaj/kolejka mają bardzo dużą przestrzeń pasażerską w porównaniu z samochodem osobowym - starczy powiedzieć, że pasażer potrzebuje pół metra kwadratowego dla siebie i bagażu. Samochód zajmuje na drodze sześć - osiem metrów kwadratowych, a tak często przewozi tylko jedną osobę. Dodatkowo pojawia się kwestia bozpieczeństwa ruchu. Każdy pojazd to jedna osoba odpowiedzialna za kierowanie nim. Im więcej kierowców w przeliczeniu na ilość przewożonych osób, tym gorsze bezpiieczeństwo (zastanówcie się sami, dlaczego). Argumenty o stanie technicznym komunikacji zbiorowej odłóżcie na półki. Tak naprawdę jedynie pojazdy objęte nadzorem UDT mają porządne przeglądy.

        • 2 2

    • ciemnogród...

      Widać matołku że grajdołku swojego nigdy nie opuszczasz i masz zerowe( a nawet UJEMNE) pojęcie o rozwiązaniach komunikacyjnych jakie się stosuje w Europie w dużych aglomeracjach.

      • 5 1

    • to prowokacja, takich idiotow juz dawno by wyeliminowali...

      • 4 0

  • DWORZEC GŁÓWNY

    Lepiej niech wyremontują a potem niech snują jakieś wizje.
    20 lat hehehe w tyle to powstał cały Dubaj

    • 14 2

  • Uwierzę jak zobaczę realizację pięknej koncepcji z lat 50 ubiegłego wieku (1)

    budowy Drogi Czerwonej i Drogi Zielonej bo to są obecnie najpotrzebniejsze realizacje w celu odkorkowania głównej osi aglomeracji oraz nowy asfalt na wszystkich głównych trasach. Obiecanki budowy cudownych węzłów za 20 lat, to tak naprawdę kiełbasa wyborcza. Za obietnice bez pokrycia, za wydawanie kasy na koncepcje, które później nie będą realizowane, nikt nie ponosi odpowiedzialności, a Obywatele tego i innych miast stoją w korkach. Za 20 lat na polskich drogach będzie stało w korkach około 10 mln samochodów więcej.

    • 15 1

    • Miało być wielkie frum morskie .

      Zrobiono tylko początek , bulwar w Gdyni , a koniec miał być w Gdańsku Nowy Port .

      • 0 1

  • Taka Inwestycja i PERONY POD CHMURKA ! -To jakis absord

    Dworzec Gdansk Glowny bez dachu , to tak jak na wsi .Proponuje wziasc przyklad z Niemiec tam wszystkie duze miasta maja wielkie zadaszone dworce i to od wieku .Pozdrawiam

    • 13 2

  • A co z Nową Słowackiego, Trasą Sucharskiego, WZ do Obwodnicy, Nową Łódzką ?

    Niech najpierw to zbudują, potem Nową Bulońską i przebudują Świętoktzyską !

    • 13 1

  • Powiedzmy sobie szczerze: W powyższą wizję to chyba nawet Nietupski i Adamowicz nie wierzą, a

    tak samo jak w przebudowę ulicy Słowackiego i trasę Sucharskiego.

    • 14 1

  • w calym projekcie jednarzecz mnie zastanawia , na co komu galeria handlowa ??? chyba poto zeby odrazu szlak trafil polowe gdanszczan potym jak to wszysko sie zakorkuje

    • 8 1

  • Hehe. Wybory i cacanki.

    Węzel powstanie może albo i nie za 20, 30 lat a wybory tuż tuz. Będzie wesolo. Gruszki na dębie.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane