• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • plany...

    to powinno być już teraz a nie Kiedyssss tamm...

    • 3 1

  • Bardzo ciekawa wizja (2)

    • 2 7

    • Za 20 lat hahahaha.

      Dobre.

      • 3 0

    • I tylko wizja za wielkie pieniądze .

      • 1 0

  • a ja czekam na kładkę do nieba dla nawiedzonych styropianowców

    xxxx

    • 8 1

  • No nie ,bo pęknę ze śmiechu. Za 20 lat to ja będę mistrzem Wimbledonu.

    I to w singlu, deblu i mixie.

    • 7 1

  • Coś przegapiłem ?

    Czyżby w najbliższym czasie miały odbyć się jakieś wybory samorządowe .Jeszcze chyba nie pora na mydlenie oczu .

    • 10 1

  • Nic tak dobrze w Gdńsku nie wychodzi , jak wizje .

    A ja miałem też wizje . Nastąpiła całkowita wymiana władz wraz z wszystkimi urzędasami .

    • 14 1

  • Co to za bzdury? (3)

    Co mnie obchodzi Gdańsk za 20 lat? Wczoraj mało koła mi nie urwało w centrum Gdańska. Stan naszych dróg jest skandaliczny. Po co budować ECS, kiedy nie ma po czym jeździć? Cwaniaki szykują sobie kolejne intratne posady. Ludzie, nie dajmy się ogłupić.

    • 20 2

    • (2)

      Albo masz niesprawny wóz wtedy, albo chciales przykozaczyc 100/h w centrum... Puknij sie w ta biedna zakompleksiona lepetyne. Ja od 5-ciu lat nie jezdze wozem i zyje (duzo lepiej) :) powodzena

      • 0 6

      • A co ? Konia sprzedałeś ?

        • 3 1

      • Co mnie to obchodzi że ty nie jeździsz?

        Ja jeżdżę bo mam taką ochotę. A jak nie masz pojęcia o drogach (bo nie jeździsz) to się pajacu nie wypowiadaj.

        • 3 0

  • A lotnisko?

    Przecież tam do kompletu można by jeszcze zrobić lotnisko, do którego łatwiej byłoby dojechać niż do Rębiechowa. Jak wizja, to wizja!

    • 7 1

  • Wezel integracyjny ? ? ?

    Nigdzie na świecie nikt nie buduje w centrach miast odkrytych parkingów o dużych powierzchniach tylko wielopoziomowe - z wiadomych przyczyn.

    Dwa perony SKM i dwa dalekobieżne - to zdecydowanie za mało, nawet w Gdynia posiada dworzec z większą liczba peronów, po 10 latach od wybudowania tego pseudo "wezla integracyjnego" okarze sie, ze trzeba dobudować perony i powiększać parkingi.

    Śmiechu warte...

    • 12 1

  • Perony bez całkowitego zadaszenia?

    Perony powinny być w hali. Tak jest w cywilizowanym świecie.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane