• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Znowu farmazony!!! Drogi najpierw połatac!!!!!!!!!!!!!!!

    • 16 3

  • xxx (3)

    Lepszy budyń PO niź śmietanka PIS

    • 8 18

    • Nie jest ważne kto rządzi , ale jak . (1)

      • 2 0

      • Dokładnie. Przestańcie parzeć kto kogo reprezentuje, tylko co ma do powiedzenia

        Debil pozostanie debilem niezależnie od koloru partyjnego

        • 4 0

    • wymyśl sobie inny podpis, bo tym "xxx" podpisuje się ktoś inny

      • 2 0

  • zadaszenia na przystankach tez nie bedzie )
    taka wizja w przyszlosc ...

    • 3 0

  • nie powstanie wcześniej niż za 20 lat

    i to wszystko na ten temat

    • 6 1

  • Litości! (8)

    Budujcie teraz linie tramwajowe na górnym tarasie.
    Zrewitalizujcie i załatajcie Orunie Dolną gdzie już jest pełna infrastruktura i nie trzeba robić monstrualnych węzłów komunikacyjnych .
    Przestańcie zabudowywać pustkowia na południu bez szkol przedszkoli drog, torow, sieci burzowej, przychodni, sklepow, targowisk... bez wszystkiego co jest w normalnym miescie!
    Nie wymyślacie jakiś obłąkanych wizji. Kto będzie chciał z tego węzła przesiadkowego, korzystać jeśli dojście z ogromnego parkingu na przystanek będzie zajmowało 10 minut? Po cholere ta gigantomania w polmilionowym miescie? Skala absolutnie wystarczajaca to petla na chelmie tylko to trzeba powielic - no i nie rozbudowywac bez ladu i skladu sypialni przez firmy deweloperskie typu "szybki zysk bez zobowiazan"
    Szkoda kasy na te projekty, wizualizacje itp.
    Lud tego nie kupi - nie jest glupi

    • 38 1

    • (3)

      i należałoby Ci postawić dobre piwo gdyby nie jeden błąd.
      lud jest bardzo głupi. kupi każde gówno byle ładnie wyglądało.
      niewielu jest takich co kupiła nieruchomość na terenie tzw. Gdańska Południe z pełną świadomością. prawie wszyscy patrzyli na demo 3d dewelopera i atrybuty: blisko ale na uboczu, infrastruktura za friko od miasta, wzrost wartości w czasie.
      okazało się, że to najgorzej skomunikowana dzielnica miasta. jedna dziurawa droga jednopasmowa ze światłami średnio co 200m, najuboższa i najdroższa oferta oświatowa w regionie, kiepski zwrot z inwestycji.

      lud jest bardzo głupi i kupi wszystko.

      • 10 0

      • ;-)

        No ponioslo mnie troche zyczeniowo

        • 2 0

      • Nie obrażaj nas (1)

        Kupiłem mieszkanie na Oruni Górnej jak była jeszcze przejezdna, trudno było przewidzieć, że władze miasta doprowadzą do takiego stanu, że osiedla będą budowane bez inrastruktury. Straciłem na wycenie mieszkania kupe forsy ale cóz z tymi władzami życie to jak gra w ruletkę, szkoda tylko, że to bzawsze my gdańszczanie płacimy

        • 9 0

        • rozumiem Twój ból. uciekaj jak tylko możesz. ja mieszkam za obwodówką i dla mnie Gdańsk Południe to jak obóz wojskowy w wędrówce przez las; jak nie obejdziesz to masz areszt za nic.

          • 3 0

    • Niestety, niedlugo cale rzekome 'Poludnie' to beda wielkie slumsy, gdzie smrod z wysypiska, ferm lisich i sznura niekonczacych sie korkow bedzie powodowal choroby. Zero drzew, tylko blokowiska. Brud.

      Bronmy sie przed deweloperami i chronmy tamte tereny!!!!!!!

      • 2 0

    • jeszcze jedno!

      przeczytalem tylko tekst a nie przyjrzałem sie mapce i wizualizacjom. A to błąd!
      Nie wiem jak Was, ale moją uwagę przykuła wielkokabarytowa kostka z ladowiskiem dla smiglowcow na dachu o nazwie "budynek obslugi podroznych". Co mozna obslugiwac w takiej bryle na wezle przesiadkowym komunikacji miejskiej? Moznaby to latwo wykorzystac gdyby tam zrobic jedyny w trojmiescie punkt sprzedazy biletow miesiecznych. Takie fajne miejsce spotkan. Mi sie rozmach kojarzy z wysmienitym wiaduktem na skrzyzowaniu Jana Pawla 2 i Rzeczpospolitej.
      No i jeszcze jedno bardzo pragmatyczne pytanie do wladz a nie planistow:
      Jakie bieżące arcypilne inwestycje chcielibi okroić lub odpuścic skoro powstanie takie arcydzielo

      • 1 0

    • TU NIE MA CO ANALIZOWAĆ

      to kolejna ściema nieudaczników z cyklu teraz nic nie zrobimy ale za 20 lat...

      • 2 0

    • Litości c.d.

      Popieram w 100%. Często mówi się też o tym, że pozwalając na budowę takiej ilości osiedli w szczerych polach nie pomyślano o drogach dojazdowych. Teraz, kiedy do niedawna lokalne, spokojne uliczki zaczęły pełnić rolę tras przelotowych i zatykają się na kilka godzin dziennie, nagle mówi się o konieczności budowy tras szybkiego ruchu. Siłą rzeczy, muszą one przebiegać przez tereny ze starą, zasiedziałą zabudową, niszcząc tradycyjną tkankę miejską. Kiedy mieszkańcy buntują się, zarzuca im się egoizm, że niby wszyscy chcą dróg, byle nie pod swoimi oknami. Chyba nic w tym dziwnego - a kto by tego chciał. Miasto niedługo zamieni się w posiekaną autostradami szachownicę resztek dzielnic.
      A może tak jakieś długoterminowe plany urbanistyczne by się przydały? Najpierw kierunki rozwoju miasta, potem plany przewidywanych tras i węzłów oraz infrastruktury komercyjnej i instytucjonalnej i wszelakiej innej, a dopiero potem pozwolenia na budowę?

      • 2 0

  • a na każdym parkingu...

    pilnujemy kierownik autko ?

    • 5 1

  • Brawo Prezydent Miasta Gdańska

    Oby jak najdłużej rządził moim pięknym miastem

    • 0 15

  • predzej tubylcy z orunii rozkradna czesci niz to wybuduja...

    • 13 1

  • k..wa ludzie wyluzujcie z tymi bajkami! moze napiszcie jak planisci widza danzig za 1000lat!!!

    • 10 1

  • Podobno już za 150 lat w Gdańsku będzie 148 budek do teleportacji.

    Plany zakładają też ,że 98% Gdańszczan będzie w posiadaniu minielektrowni jądrowo-solarnych.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane