- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (415 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (86 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (248 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (65 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (167 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (92 opinie)
Człowiek, który unowocześnił gdański port
W środę 25 września 1940 r. załoga "łodzi latającej" Sunderland, pełniącej służbę patrolową na północnym Atlantyku, dostrzegła dryfującą szalupę, wypełnioną pasażerami. Byli to rozbitkowie z transportowca "City of Benares", zatopionego przez niemieckiego ubota U-48. Szalup było więcej, ale w czasie akcji przeoczono jedną z nich. Rozbitkowie nie stracili nadziei i przetrwali ośmiodniowe wyczekiwanie na ratunek. Szczególna zasługa w podtrzymaniu na duchu ocalonych przypadła m.in. 50-letniemu dżentelmenowi z Polski.
Na początku XX wieku port gdański nie był nowoczesny. Na fotografiach z tego okresu dominują drewniane tratwy, ponieważ jednym z ważniejszych ładunków, eksportowanych przez Gdańsk, było drzewo, spławiane z dorzecza Wisły. W porcie panował niewielki ruch, mało było nabrzeży, do których mogłyby cumować duże statki, i urządzeń do przeładunku towarów masowych. Pewna ilość nowocześniejszego wyposażenia znajdowała się tylko w strefie wolnocłowej (dzisiejszy Wolny Obszar Celny).
Po powrocie do Polski, w 1922 r. powierzono Nagórskiemu zadanie reprezentowania polskich interesów gospodarczych w Gdańsku, który kilkanaście miesięcy wcześniej stał się Wolnym Miastem. Traktat wersalski przyznał Polsce prawo używania gdańskiego portu, a w umowie polsko-gdańskiej przyjęto zasadę podziału stanowisk kierowniczych w administracji portowej na równych zasadach: dyrektorem technicznym był obywatel Wolnego Miasta, a zatem równorzędne stanowisko dyrektora handlowego portu przypadło Polakowi. Został nim właśnie inżynier Nagórski.
Po przyłączeniu do Polski Śląska z jego kopalniami węgla pojawił się pomysł na eksport tego surowca na zachód, m. in. do Wielkiej Brytanii. Najkrótsza droga, prowadząca Odrą do Szczecina, była przecięta granicą polsko-niemiecką. Zdecydowano się więc na wywożenie węgla przez porty w Gdańsku i Gdyni.
W 1926 r. Bohdan Nagórski wystąpił z projektem budowy nowego basenu portowego dla towarów masowych, nie tylko węgla i koksu, ale też m.in. rud żelaza. Wybrany przez Nagórskiego teren na prawym brzegu Martwej Wisły , powyżej osady Wisłoujście, był także korzystny ze względu na łatwość doprowadzenia linii kolejowej od strony Przeróbki. Nowy basen portowy miał mieć 800 m długości, 150 m szerokości u wejścia i 100 m przy końcu, głębokość przy nabrzeżach 9 m. Nabrzeża zostały wytyczone pod takim kątem w stosunku do Martwej Wisły, by umożliwić swobodne wchodzenie dużych statków, a jednocześnie dobrą obsługę kolejową.
Pierwszy etap budowy, po uzyskaniu w amerykańskich bankach pożyczki w wysokości 4,5 mln dolarów (20 mln gdańskich guldenów), zrealizowano od 1927 do kwietnia 1929 r. Wykopano wówczas basen krótszy niż docelowo planowany, o długości 550 m. Południowo-zachodnie nabrzeże przeznaczono do wyładunku rudy żelaza: stanęły tu trzy charakterystyczne "mosty" przeładunkowe. Północno-wschodnią stronę basenu zajęło nabrzeże węglowe, wyposażone w trzy zestawy przeładunkowe, z których każdy posiadał dwie wywrotnice wagonowe, trzy transportery taśmowe i ruchomą wieżę przeładunkową. Wyposażenie to należało wówczas do najnowocześniejszych w świecie i pozwalało to na załadunek przeciętnego statku o nośności 3 tys. ton w ciągu jednego dnia, gdy wcześniej trwało to 2-3 razy dłużej.
Dzięki tym inwestycjom, znacząco wzrosła zdolność przeładunkowa portu w Gdańsku i poprawiły się jego obroty: pod koniec lat 20. przeładowywał on corocznie ponad 8 mln ton ładunku, co dawało mu pierwsze miejsce na Bałtyku (dla porównania: w 1913 r. obroty Gdańska wynosiły 2,112 mln ton, a Szczecina 6,244 mln ton).
Dokończenie budowy basenu odsuwano w czasie: prace ruszyły dopiero wiosną 1939 r. Były kontynuowane przez Niemców w okresie II wojny światowej i ukończone prawdopodobnie w 1944 r. Po wojennych zniszczeniach, basen węglowy dość prędko przywrócono do eksploatacji w 1945 r. W pierwszych latach powojennych dużą rolę odgrywała wymiana morska ze Szwecją, dokąd Polska eksportowała węgiel, a w zamian sprowadzała rudę żelaza (do obsługi tego handlu budowano "rudowęglowce", poczynając od słynnego S/S "Sołdek"). Jak wynika z archiwalnych zdjęć, przedwojenne wyposażenie nabrzeża węglowego zostało po wojnie zmienione, natomiast na nabrzeżu rudowym charakterystyczne "mosty" do wyładunku przetrwały wojnę i były eksploatowane prawdopodobnie do początku lat siedemdziesiątych, do czasu uruchomienia Portu Północnego.
Wróćmy do Bohdana Nagórskiego. W Gdańsku poznał Zofię Krzyżanowską, zatrudnioną w administracji portu jako sekretarka. Wkrótce wzięli ślub i zamieszkali w Sopocie, w położonej pod lasem willi przy dzisiejszej ul. Żeromskiego 28 .
Po wojnie pozostał na emigracji, co pewnie przyczyniło się do przemilczania jego zasług w okresie PRL-u. Jego wiedzę i doświadczenie doceniły agendy Narodów Zjednoczonych, które od 1952 r. zatrudniały go jako doradcę do spraw portów i żeglugi w krajach rozwijających się, m. in. na Bliskim Wschodzie. Dożył 96 lat, zmarł w Nowym Jorku i został pochowany wśród innych zasłużonych Polaków na cmentarzu w Doylestown w Pensylwanii.
W Gdańsku pamięć o nim niemal zaginęła, a szkoda - nie będzie wielką przesadą stwierdzenie, że to on wyprowadził gdański port z dziewiętnastowiecznego marazmu na drogę rozwoju, dzięki której po półtorawiecznej przerwie stał się on ponownie jednym z czołowych portów na Bałtyku.
O autorze
Marcin Stąporek
- autor jest publicystą historycznym, prowadzi firmę archeologiczną. Pracował w Muzeum Archeologicznym w Gdańsku i Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Gdańsku. Obecnie jest pracownikiem Biura Prezydenta Gdańska ds. Kultury.
Opinie (51) 4 zablokowane
-
2009-12-07 09:03
(2)
brawo, ciekawy artykuł, jakże inny od senscji typu: znów wybite okno na Obluzu, zderzenie roweru z burakiem pastewnym w kosakowie itp.
- 125 7
-
2009-12-07 16:12
Zgoda ale
Polskim portem byla Gdynia. Jej historia jest nawet burakom nieznana.
Licze kolejne ofiary propagandy niemieckiej.- 3 5
-
2009-12-07 19:25
jak widzisz, nie pisal tego artykulu nikt z tworcow trojmiasto.pl ;)
to chyba jest przepisem na sukces tutejszych artykulow.- 3 0
-
2009-12-07 09:04
Więcej takich artykułów. (2)
Przynajmniej można się czegoś ciekawego dowiedzieć.
- 93 1
-
2009-12-07 10:09
nie czytałem, chyba jakieś nudy
dajcie coś lepszego żeby można się było pokłócić Gdańsk vs. Gdynia, rowery vs. samochody czy cos
- 9 6
-
2009-12-07 12:40
Niektóre fotki, to jakbym nadal centrum Gdańska widział
;P
- 5 3
-
2009-12-07 09:08
To debiut na trojmiasto.pl?
Niezależnie od tego z przyjemnością przeczytałem tekst. Dziękuję i proszę o jeszcze.
- 79 3
-
2009-12-07 09:08
XX lecie międzywojennne: scalono Polskę z terytorium trzech zaborów, przegnano bolszewików, wybudowano Gdynię, COP, liczono się (3)
z nami w Europie i na świecie A w 20 lat "Naszej Młodej Demokracji" sprzedano, rozkradziono i oddano w pacht cały dorobek narodowy
- 44 26
-
2009-12-07 10:47
"XX lecie międzywojennne: scalono Polskę z terytorium trzech zaborów, przegnano bolszewików, wybudowano Gdynię, COP, liczono się z nami w Europie i na świecie "
Strasznie się liczono - czego dowodem była 2 wojna światowa- 9 5
-
2009-12-07 16:04
Dodatkowo wybudowano jeszcze Magistralę Węglową, która też była potężną inwestycją!
- 5 1
-
2009-12-07 16:10
nie było związków zawodowych
- 5 0
-
2009-12-07 09:10
Taka historia
Polak wymyślił , niemiec zrobił a rusek ukradł .... jak zawsze ta sama historia
- 45 9
-
2009-12-07 09:14
No proszę i pomyśleć, że tak dobrze się zapowiadało...
... a historia tradycyjnie zatoczyła koło i znów pogrążyliśmy się w maraźmie i szarości miernoty.
- 21 5
-
2009-12-07 09:21
Panie Stąporek, (2)
swoje Pan zdjęcie zamieścił w stopce, ale zdjęcia bohatera własnego artykułu już nie.
- 19 20
-
2009-12-07 10:04
zdjecia gohatera zdaje sie nie ma (1)
bo nie znalazlam nigdzie, wiec moze i autor nie dysponowal fotką bohatera albo nie dysponowal prawem do ujawniania foty jesli istnieje a nalezy do kogos innego :) szanuje sie prawa autorskie tak sie składa :P
proste- 10 0
-
2009-12-07 13:18
Jak to nie ma?
A tu:
http://www.funiaste.net/obrazki/5cc0ac28b26c41107d67fff59e71692e/4b1cf221/2009/grudzien/06/88015591.jpg- 0 1
-
2009-12-07 09:34
nareszczi 'coś' o kimś wartościowym i mądrym, a nie ciągle tusek ,kaczor pelo pis i inne glupoty... (1)
Doskonaly artykul !!!- należy upamiętniać takich ludzi chociaż by nazwą nabrzeża , ulicy ...
- 41 2
-
2009-12-07 09:54
jest ulica Nagurskiego
- 1 0
-
2009-12-07 09:36
dopoki nie bedzie rozrastal sie nadmorski lans dopoty nie bedzie w trojmiescie niczego na miare monako ... TYLKO LANS!
- 5 10
-
2009-12-07 09:36
Dobrze,że chociaż pamięta się o budowniczych Gdyni oraz portu gdyńskiego.
Dzięki takim Panom jak Wenda,Kwiatkowski i wielu wielu innych port gdyński był najnowocześniejszym portem w Europie.
Przykre,że o budowniczym portu gdańskiego zapomniano albo nie chciano pamiętać w czasach PRL-u.Czas to nadrobić i rozsławić budowniczych i portu w Gdańsku!- 36 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.