Fakty i opinie

Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę. Most Siennicki będzie nieczynny

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdańsk: przystanki wiedeńskie do remontu

Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing.
Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Poznaliśmy oferty cenowe wykonawców, którzy zainteresowani są przebudową 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej w Gdańsku. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Budimex. Za realizację projektu zaproponowała 65,6 mln zł.



Otwarto koperty z ofertami w przetargu na przebudowę 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku - odcinek od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma budowlana Budimex, która prowadzi już prace torowe w Gdańsku - na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miasto na inwestycję przeznaczyło ok. 80 mln zł, a to oznacza oszczędności.

Teraz komisja przetargowa powołana w spółce GIK będzie badać złożone oferty. Na przełomie kwietnia i maja powinniśmy poznać ostatecznie wykonawcę.

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden zpierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Duże utrudnienia w ruchu po zamknięciu Mostu Siennickiego

Podczas przebudowy linii tramwajowej mieszkańców Przeróbki i Stogów czekają spore utrudnienia w dojazdach do pracy i szkół. Przynajmniej na kilka miesięcy będzie trzeba zamknąć dla ruchu kołowego Most Siennicki. Obiekt będzie można jedynie pokonać piechotą.

Na ten czas zostaną zlikwidowane wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza. Zastępcza komunikacja miejska będzie kursować do centrum przez Most Wantowy i ul. Elbląską.

Pasażerowie ze Stogów i Przeróbki przy Akademii Muzycznej mają przesiadać się z autobusu na tramwaj.

Most Siennicki ma być remontowany w pierwszej kolejności. Jest więc szansa, że uda się uczynnić ruch tramwajowy do pętli na Przeróbce nieco szybciej. To jednak nie zmieni za bardzo sytuacji mieszkańców Stogów - wciąż będzie kursowała komunikacja zastępcza, bo prace będą się toczyć na ul. Lenartowicza.

Potrzebny minibus dla mieszkańców Przeróbki

Mieszkańcy Przeróbki twierdzą, że w czasie prac torowych na ich osiedlu niezbędne jest uruchomienie minibusa, który dowoziłby zwłaszcza starszych mieszkańców do przystanku na ul. Wosia Budzysza, by stamtąd mogli autobusem T3 lub T8 pojechać do centrum Gdańska. Najbardziej ucierpią mieszkańcy ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska, którym oddali się przystanek prawie o kilometr.

Możliwość wprowadzenia minibusu ma analizować m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku z inwestorem i wykonawcą, którego niebawem poznamy.

Władze wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. - Mamy sprawdzony system działania. Wykonawca będzie płacił za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Będzie to dla niego dodatkowa motywacja do prac. Na podobnych zasadach pracowaliśmy na Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki temu już teraz mieszkańcy Nowego Portu mogą podróżować tramwajem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Stan Mostu Siennickiego na filmie z 2011 r.


Niezbędne zmiany w programach sygnalizacji na czas remontu

Standardowo podczas robót, które wymagają wyłączenia ruchu tramwajowego, nie wyłącza się sygnalizacji świetlnych właśnie dla ruchu szynowego. Kierowcy wtedy tkwią niepotrzebnie na skrzyżowaniach na czerwonym świetle, czekając na tramwaj, który i tak nigdy nie przejedzie przez skrzyżowanie.

Przykład takiej sytuacji? Kilka tygodni temu, gdy przebudowywano tory tramwajowe w związku z budową ul. Nowej Wałowej na ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska wyłączono z ruchu odcinek linii tramwajowej między Węzłem Kliniczna zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Wtedy to kierowcy i piesi przez ok. cztery tygodnie musieli ustępować przejazdu tramwajowi widmo na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Wały Piastowskie. zobacz na mapie Gdańska

Zatem w przypadku przebudowy linii na Przeróbce należy przeprogramować światła w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu przy Elektromontażu zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Oferty złożone w przetargu na przebudowę linii na Przeróbkę

1. Konsorcjum firm: Balzoa (lider) - 66,006 mln zł.
2. Konsorcjum firm: MTM S.A. Gdynia (lider) i Rajbud Tczew - 74,337 mln zł
3. Budimex S.A. - 65,606 mln zł
4. WPRD Gravel - 67,144 mln zł.


Prezentacja miejskiej spółki GIK o planowanych pracach torowych m.in. na Przeróbce.

Opinie (126) ponad 10 zablokowanych

  • No i fajnie (6)

    bo do tej pory mieszkańcy tej częsci miasta byli mocno dyskryminowani w kwestiach tramwajowych ;)

    • 134 8

    • w Nowym Porcie jest w 100% nowe torowisko,a i tak jezdza stare trupy....... (2)

      • 5 3

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Jaki pan taki kram ...

        ... życie.

        • 0 0

    • Mieszkańcy Stogów nadal są...

      • 4 2

    • ul. Sienna

      Ciekawe jak chcą puścić przez ul Sienną autobusy zastępcze skoro w ramach Budżetu Obywatelskiego ma ona jeszcze w tym roku być wyremontowana?

      • 1 4

    • transport szynowy(publiczny) w mieście to skansen .......

      ...... no ale liczy się miś na jaki nas stać.......parodia
      a kierowcy którzy płacą wysokie podatki w paliwie będą dalej stać w korkach - brak mostów, estakad

      • 1 8

  • Zgłaszam się na piątego do tej przebudowy!

    • 16 11

  • Dobra, znowu o najtańszej ofercie. (7)

    A dlaczego przy przetargach nie są odrzucane najtańsze i najdroższe oferty?

    Chyba po to aby za rok-dwa zrobić modernizajcę

    EHEHEHE

    • 49 22

    • ... (2)

      Druga w kolejności oferta jest droższa tylko o 400tyś zł.
      Uważasz, że druga gwarantuje wysoką jakość a pierwsza już nie?

      Lepszym rozwiązaniem jest wymuszenie na oferencie dokładnego uzasadnienia tak niskiej ceny. Jeśli nie będzie potrafił, to go odrzucamy.

      • 20 1

      • Nobliści udowodnili że można uzyskać nawet o 30 % leszą cenę przy takim założeniu (1)

        pod warunkiem że nie ma zmowy cenowej i innych czynności korupcyjnych

        • 9 2

        • Lech Wałęsa też jest noblistą.

          • 4 2

    • 1. Ponieważ takie mamy prawo.
      2. W czym oferta druga, droższa o 400 tys. zł (0,6% ceny), miałaby być lepsza od najtańszej?

      • 6 1

    • bo ustawa PZP

      tego nie przewiduje

      • 3 0

    • ANEKSY DO UMOWY PÓJDĄ.

      Wystarczy potem z panem Ździchem, Zbychem czy też Rychem z komisji zrobić pięć aneksów do umowy i tak wyjdzie więcej niż najwyższa oferta.

      • 0 3

    • ...

      W tym przypadku wygrywa firma ,,Budimex". Wydaje mi sie, ze jest to firma. ktora nie partaczy robot ;) Wiec spij spokojnie ;p

      • 0 0

  • Wiadomo (2)

    Wybiorą najtańszy co nie zawsze znaczy że najlepszy

    • 44 9

    • już wybrali;)

      przetargi - pic na wodę fotomontaż

      • 7 9

    • Może nie najlepszy, ale pod stołem najwięcej w kopercie daje.

      • 2 2

  • wkońcu sie doczekaliśmy (3)

    Bo tam wygląda gorzej jak po wojnie

    • 75 1

    • * w końcu

      • 6 0

    • "Przystanek Wiedeński"??? (1)

      Doprawdy?! A nie przypadkiem a'la przystanek na ul. Mickiewicza w Gdańsku??? Tam pasażerowie również wysiadają wprost na jezdnię.

      • 1 6

      • ale nie ma podwyższenia nawierzchni ulicy czyli nie jest przystankiem "wiedeńskim"

        • 4 1

  • Może warto za oszczędzone pieniądze zakupić nowe tramwaje? (2)

    Prawdopodobnie zaoszczędzono prawie 80 mln zł to za to mogliby kupić dodatkowych 10 nowoczesnych tramwajów.

    • 7 35

    • Matematyka wyższa i czytanie ze zrozumieniem (1)

      Koleżanko chyba coś źle zrozumiałaś.
      Miasto miało na ten cel zarezerwowane 80 mln.
      Wykonawca (najtańszy) wycenił koszt przebudowy na 65 mln.
      Co oznacza, iż oszczędności jest ~15 mln. Za to 10 nowoczesnych składów się nie kupi.

      80 - 65 = 15

      Miłego dnia.

      • 28 0

      • ...

        Kupi się 1,5 nowego tramwaju.

        • 18 0

  • Poprawcie błąd (2)

    Przesiadka ma być przy Akademi Muzycznej a nie Medycznej.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 45 1

    • poprawcie błąd

      Czterech chętnych na przebudowę tramwaju. Po jakiemu to? Tu chodzi o tramwaj czy linie tramwajowa.

      • 6 4

    • cadrusy

      To ja się pytam gdzie tramwaje będą zawracać??Most zamknięty więc do pętli nie dojedzie a po drodze żadnej niema.Są tramwaje dwukierunkowe ale kolizja murowana np koło lotu.Czy tylko tory czy nawierzchnia też będzie wymieniana?

      • 2 1

  • wygra najtańszy

    i splajtuje

    • 13 8

  • tak tak

    wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach - już znamy efekt tych urządzeń choćby we Wrzeszczu na wysepce czy na Chełmie.Każdy przejazd tramwaju jest koszmarnie hałaśliwy a i do tego te płyty typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.Jeśli chodzi o pieszych płyty zdają egzamin a jeśli chodzi o samochody to tylko tam gdzie natężenie ruchu jest małe ... pod zieleniakiem czy skrzyżowanie 3-maja/Armii krajowej płyty są w opłakanym stanie.Sorry ale za fuszerkę dziękuję ....

    • 37 2

  • pesa Swing (2)

    PESY POJADĄ ale tylko do przeróbki na stogi na pewno nie bo pętla przy pasanilu na to nie pozwala a już o plaży nie wspomnę :)

    • 51 4

    • Szkoda gadać. Zamiast od razu zrobić modernizację całej linii, bo woła o pomstę do nieba, to będzie za kilka lat pewnie i wyjdzie drożej.

      • 9 3

    • SWING

      nawet do przeróbki jeździć nie będzie przecież potrzebne są by na łostowice jeździć :) a niedługo na morenę.

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.