• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę. Most Siennicki będzie nieczynny

Maciej Naskręt
17 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing. Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing.

Poznaliśmy oferty cenowe wykonawców, którzy zainteresowani są przebudową 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej w Gdańsku. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Budimex. Za realizację projektu zaproponowała 65,6 mln zł.



Otwarto koperty z ofertami w przetargu na przebudowę 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku - odcinek od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma budowlana Budimex, która prowadzi już prace torowe w Gdańsku - na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miasto na inwestycję przeznaczyło ok. 80 mln zł, a to oznacza oszczędności.

Teraz komisja przetargowa powołana w spółce GIK będzie badać złożone oferty. Na przełomie kwietnia i maja powinniśmy poznać ostatecznie wykonawcę.

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden zpierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Duże utrudnienia w ruchu po zamknięciu Mostu Siennickiego

Podczas przebudowy linii tramwajowej mieszkańców Przeróbki i Stogów czekają spore utrudnienia w dojazdach do pracy i szkół. Przynajmniej na kilka miesięcy będzie trzeba zamknąć dla ruchu kołowego Most Siennicki. Obiekt będzie można jedynie pokonać piechotą.

Na ten czas zostaną zlikwidowane wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza. Zastępcza komunikacja miejska będzie kursować do centrum przez Most Wantowy i ul. Elbląską.

Pasażerowie ze Stogów i Przeróbki przy Akademii Muzycznej mają przesiadać się z autobusu na tramwaj.

Most Siennicki ma być remontowany w pierwszej kolejności. Jest więc szansa, że uda się uczynnić ruch tramwajowy do pętli na Przeróbce nieco szybciej. To jednak nie zmieni za bardzo sytuacji mieszkańców Stogów - wciąż będzie kursowała komunikacja zastępcza, bo prace będą się toczyć na ul. Lenartowicza.

Potrzebny minibus dla mieszkańców Przeróbki

Mieszkańcy Przeróbki twierdzą, że w czasie prac torowych na ich osiedlu niezbędne jest uruchomienie minibusa, który dowoziłby zwłaszcza starszych mieszkańców do przystanku na ul. Wosia Budzysza, by stamtąd mogli autobusem T3 lub T8 pojechać do centrum Gdańska. Najbardziej ucierpią mieszkańcy ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska, którym oddali się przystanek prawie o kilometr.

Możliwość wprowadzenia minibusu ma analizować m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku z inwestorem i wykonawcą, którego niebawem poznamy.

Władze wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. - Mamy sprawdzony system działania. Wykonawca będzie płacił za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Będzie to dla niego dodatkowa motywacja do prac. Na podobnych zasadach pracowaliśmy na Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki temu już teraz mieszkańcy Nowego Portu mogą podróżować tramwajem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Stan Mostu Siennickiego na filmie z 2011 r.


Niezbędne zmiany w programach sygnalizacji na czas remontu

Standardowo podczas robót, które wymagają wyłączenia ruchu tramwajowego, nie wyłącza się sygnalizacji świetlnych właśnie dla ruchu szynowego. Kierowcy wtedy tkwią niepotrzebnie na skrzyżowaniach na czerwonym świetle, czekając na tramwaj, który i tak nigdy nie przejedzie przez skrzyżowanie.

Przykład takiej sytuacji? Kilka tygodni temu, gdy przebudowywano tory tramwajowe w związku z budową ul. Nowej Wałowej na ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska wyłączono z ruchu odcinek linii tramwajowej między Węzłem Kliniczna zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Wtedy to kierowcy i piesi przez ok. cztery tygodnie musieli ustępować przejazdu tramwajowi widmo na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Wały Piastowskie. zobacz na mapie Gdańska

Zatem w przypadku przebudowy linii na Przeróbce należy przeprogramować światła w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu przy Elektromontażu zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Oferty złożone w przetargu na przebudowę linii na Przeróbkę

1. Konsorcjum firm: Balzoa (lider) - 66,006 mln zł.
2. Konsorcjum firm: MTM S.A. Gdynia (lider) i Rajbud Tczew - 74,337 mln zł
3. Budimex S.A. - 65,606 mln zł
4. WPRD Gravel - 67,144 mln zł.


Prezentacja miejskiej spółki GIK o planowanych pracach torowych m.in. na Przeróbce.

Miejsca

Opinie (126) ponad 10 zablokowanych

  • Cała Polska- zero pomyślunku! (4)

    Teraz robią odcinek na Przeróbce- na Stogi tramwaje też nie będą jeździć, więc teoretycznie odcinek Przeróbka-Stogi też by można było zrobić (inna firma mogłaby to robić, w tym samym czasie). Stogi to najmniej doinwestowana dzielnica.

    Tak jak było na "Jana z kolana" najpierw remontują tory, a potem je przesuwają.

    • 29 6

    • (3)

      Ciekawe tylko skąd wziąć pieniądze mądralo. I nie mów o ECS, bo nie można przenosić pieniędzy między projektami o różnym przeznaczeniu.

      • 5 4

      • to jest bzdura.

        Ciągle są budowane nowe linie tramwajowe, jeżeli byłaby taka wola- to by się pieniądze na remont tego odcinka też znalazły. Remont byłby zrobiony kompleksowo i temat byłby zamknięty. Skończyłoby się też ciągłe spawanie torów na Stryjewskiego.

        Za jakiś czas remont torów na Stogi i tak będzie konieczny, wiąże się to tylko z dodatkowymi utrudnieniami dla mieszkańców.

        • 12 3

      • (1)

        Trzeba było nie spieszyć się z tramwajem na Morenę . Tam linii autobusowa jest dość sprawna . Stogi i Przeróbka powinny być priorytetem .

        • 8 5

        • A jeśli przeprowadzisz się na Morenę w tym roku, to priorytet się, jak rozumiem, zmieni natychmiast?

          • 6 3

  • będzie sajgon!!!!

    • 6 5

  • opinia

    Wygra najtańsza ale pewnie wezmie sobie do pomocy podwykonawców tak jak przy kolei metropolitalnej na odcinku buskupia gorka tam pracuje tylko sprzet i ludzie z Ted trans a glowny wykonawca to by w polowie roboty sie zakrecil taki on taki Firma Ted trans to porzadna firma

    • 1 0

  • Mamy przerąbane

    Jeżeli BUDIMEX wygra przetarg to nie będzie roku przebudowy tylko 2 lata max jak nie dłużej,

    JA SIĘ MODLĘ BY TO NIE BYŁ BUDIMEX!!!

    • 2 3

  • jak widać wygrał właśnie budimex.... najtańsza oferta...

    • 0 2

  • czemu most będzie zamknięty przez kilka miesięcy? (2)

    przez tyle czasu to można zburzyć i zbudować całkiem nowy, tym bardzie że nie będzie jego gruntownego remontu tylko nowe tory nowa jezdnia

    • 4 8

    • Tam,wiem,Ty byś ze szwagrem zrobił(a) w 3 m-ce... (1)

      A urzędasy to debile,wiemy... Taaaa...

      • 4 2

      • człowiek nie pisze nic o urzędasach

        masz jakieś kompleksy z tego tytułu, to się udaj do psychoterapeuty, studiowanie komentarzy na tym portalu może ci tylko zaszkodzić

        • 2 2

  • "Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków"
    Proponuję wybrać się z miarą i zobaczycie, ze jest to dużo mniej.

    • 10 4

  • (2)

    "Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza"

    Chyba kogoś pogięło? Przeróbka może nie jest dużą dzielnicą ale taki kawał do przystanku?

    • 9 7

    • Ciebie chyba pogięło. Bez jaj, to nie jest aż taki znowu kawał. Są dzielnice, w których ludzie mają dalej. Poza tym to nie na zawsze, tylko na jakiś czas.

      • 3 1

    • oczywiście

      Największe skupisko mieszkań jest w okolicy ul.Bajki i tam można by zlokalizować przystanek, a nie wyprowadzać go poza dzielnicę.

      • 0 2

  • Są zmiany na lepsze, ale istota tej linii pozostanie taka sama i będzie po remoncie tak jak było za Bieruta.

    • 3 4

  • Odwrócony ruch na petli tramwajowej na Przeróbce

    No to nieciekawie, zginie tam sporo osób. Bo tramwaj będzie nieoczekiwanie wyjeżdzał zza stojącego tam budynku na ścieżkę rowerową i chodnik. Ludzie tam poruszają się beztrosko. W ogóle zaprezentowano przy projektowaniu przebudowy brak pomuślunku. po co ul Lenartowicza ma być dwukierunkowa, skoro ulica Budzysza z którą się łączy jest jednokierunkowa ? Na Stogi można swobodnie dojechać ulicami Bajki i Sienną, omijając węzeł Budzysza Sucharskiego

    • 6 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane