• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę. Most Siennicki będzie nieczynny

Maciej Naskręt
17 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing. Dzięki przebudowie linii na Przeróbkę za Martwą Wisłę pojadą wreszcie nowe składy Pesa Swing.

Poznaliśmy oferty cenowe wykonawców, którzy zainteresowani są przebudową 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej w Gdańsku. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Budimex. Za realizację projektu zaproponowała 65,6 mln zł.



Otwarto koperty z ofertami w przetargu na przebudowę 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańskaul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku - odcinek od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma budowlana Budimex, która prowadzi już prace torowe w Gdańsku - na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miasto na inwestycję przeznaczyło ok. 80 mln zł, a to oznacza oszczędności.

Teraz komisja przetargowa powołana w spółce GIK będzie badać złożone oferty. Na przełomie kwietnia i maja powinniśmy poznać ostatecznie wykonawcę.

Plan budowy

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden zpierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Duże utrudnienia w ruchu po zamknięciu Mostu Siennickiego

Podczas przebudowy linii tramwajowej mieszkańców Przeróbki i Stogów czekają spore utrudnienia w dojazdach do pracy i szkół. Przynajmniej na kilka miesięcy będzie trzeba zamknąć dla ruchu kołowego Most Siennicki. Obiekt będzie można jedynie pokonać piechotą.

Na ten czas zostaną zlikwidowane wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza. Zastępcza komunikacja miejska będzie kursować do centrum przez Most Wantowy i ul. Elbląską.

Pasażerowie ze Stogów i Przeróbki przy Akademii Muzycznej mają przesiadać się z autobusu na tramwaj.

Most Siennicki ma być remontowany w pierwszej kolejności. Jest więc szansa, że uda się uczynnić ruch tramwajowy do pętli na Przeróbce nieco szybciej. To jednak nie zmieni za bardzo sytuacji mieszkańców Stogów - wciąż będzie kursowała komunikacja zastępcza, bo prace będą się toczyć na ul. Lenartowicza.

Potrzebny minibus dla mieszkańców Przeróbki

Mieszkańcy Przeróbki twierdzą, że w czasie prac torowych na ich osiedlu niezbędne jest uruchomienie minibusa, który dowoziłby zwłaszcza starszych mieszkańców do przystanku na ul. Wosia Budzysza, by stamtąd mogli autobusem T3 lub T8 pojechać do centrum Gdańska. Najbardziej ucierpią mieszkańcy ul. Przetocznej zobacz na mapie Gdańska, którym oddali się przystanek prawie o kilometr.

Możliwość wprowadzenia minibusu ma analizować m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku z inwestorem i wykonawcą, którego niebawem poznamy.

Władze wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. - Mamy sprawdzony system działania. Wykonawca będzie płacił za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Będzie to dla niego dodatkowa motywacja do prac. Na podobnych zasadach pracowaliśmy na Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki temu już teraz mieszkańcy Nowego Portu mogą podróżować tramwajem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Stan Mostu Siennickiego na filmie z 2011 r.


Niezbędne zmiany w programach sygnalizacji na czas remontu

Standardowo podczas robót, które wymagają wyłączenia ruchu tramwajowego, nie wyłącza się sygnalizacji świetlnych właśnie dla ruchu szynowego. Kierowcy wtedy tkwią niepotrzebnie na skrzyżowaniach na czerwonym świetle, czekając na tramwaj, który i tak nigdy nie przejedzie przez skrzyżowanie.

Przykład takiej sytuacji? Kilka tygodni temu, gdy przebudowywano tory tramwajowe w związku z budową ul. Nowej Wałowej na ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska wyłączono z ruchu odcinek linii tramwajowej między Węzłem Kliniczna zobacz na mapie Gdańskaul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Wtedy to kierowcy i piesi przez ok. cztery tygodnie musieli ustępować przejazdu tramwajowi widmo na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Wały Piastowskie. zobacz na mapie Gdańska

Zatem w przypadku przebudowy linii na Przeróbce należy przeprogramować światła w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu przy Elektromontażu zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska.

Oferty złożone w przetargu na przebudowę linii na Przeróbkę

1. Konsorcjum firm: Balzoa (lider) - 66,006 mln zł.
2. Konsorcjum firm: MTM S.A. Gdynia (lider) i Rajbud Tczew - 74,337 mln zł
3. Budimex S.A. - 65,606 mln zł
4. WPRD Gravel - 67,144 mln zł.


Prezentacja miejskiej spółki GIK o planowanych pracach torowych m.in. na Przeróbce.

Miejsca

Opinie (126) ponad 10 zablokowanych

  • Wkoncu

    Jeszcze przy okazji mozecie droge na stogi zrobic bo tez tragedia

    • 8 2

  • Czemu najtańsza...

    Ciekawe na czym Budimex zaoszczędzi... pracuję przy inwestycjach różnego typy i jeśli chodzi o najtańsze oferty to albo wykonawca oszczędza na materiałach lub na odpowiedniej jej ilości (podbudowa np).

    • 3 2

  • Nareszcie ! (1)

    Nie wierzę,że w końcu doczekałem tej chwili. Ale tutaj prosba do ZTM : po zakończeniu wszystkich prac skorygujcie rozkład 9 , ponieważ powinna ona jezdzic również w weekendy i z czestotliwością 10 minut, a nie co 20 , jak jest do tej pory.. !!

    • 9 3

    • a moze pod twoja klatke ma tramwaj podjezdzac??

      zacznij leniuchu korzystac z komunikacji z przesiadkami bo dla twojego lenistwa nikt nie bedzie dublowal linii tramwajowych bo ty leniuchu tak chcesz. ogarnij sie wreszcie . masz bilety czasowe i karty miejskie wiec zacznij z nich korzystac a nie placz .

      • 1 5

  • (2)

    A co ze ścieżką rowerową czy będzie przejezdna. Przez most wantowy trochę kiepska droga dla rowerów.

    • 4 3

    • Kiepska jak kiepska... niebezpieczna i w realu praktycznie NIEMOŻLIWA.

      Trzeba będzie rowerek pod pachę i grzecznie wąskim chodniczkiem na Siennickim przeprowadzić ;)

      • 2 2

    • Być może będzie objazd przez Park Siennicki , Głęboką , Bajki i Sienną , można tam przecież wydzielić kontrapasy dla rowerów. Oby nie doszło do powtórki z remontu przy Operze gdzie zamknięto drogę rowerową bez wytyczenia objazdu , który później po wielkich awanturach w końcu poprowadzono

      • 2 1

  • wiecie co się stanie gdy jeździć będą minibusy? (3)

    Ludzie z przeróbki zapełnią te busiki w całości, po drodze busik zbierze uczniów z VILO i 6 gim, z ekonomika i z samochodówki....Realne? NIE. I tak człowiek lewituje w tramwajach bo tylu ludzi jest a teraz jeszcze minibusiki ? Na 500 uczniów? Żenada

    • 3 9

    • te minibusy jeździły by ewentualnie do skrzyżowania Budzysza/Sucharskiego.......

      • 0 1

    • (1)

      Szczerze? Młodzieży z wyżej wymienionych szkół naprawdę tylko i wyłącznie na zdrowie by wyszło, gdyby się ten kawałek przeszli, skoro most siennicki będzie dostępny dla ruchu pieszego. Zresztą latem do szkoły i tak nie chodzą.

      • 4 1

      • Na stogi jedzie moze grupka 100 osób za to w druga....

        • 1 0

  • ....

    o rzesz k**** starczy na 100 rond jak w Kiełpinie :)

    • 0 2

  • za te oszczędności

    można by przedłużyć remont na Stogi, ale nikt nie przewidział takiej sytuacji i nie wykonał rysunków, a bez nich i planów, za diabła nie można. A swoją drogą oszczędności są zawsze na początku, potem okazuje się... wiadomo.

    • 5 3

  • Remont ul Siennej.

    Ciekawe jak chcą puścić autobusy zastępcze przez ul Sienną skoro w ramach Budżetu Obywatelskiego będzie ona jeszcze w tym roku remontowana?

    • 2 4

  • zlikwidować tramwaj na Przeróbkę, na torowisko wylać asfalt, wymalować buspasy i puścić autobusy (1)

    • 2 5

    • Ped...

      Sam się puszczaj pedal.....!!!!

      • 2 0

  • po kosztach i z oporem byleby kase zaoszczędzić :)

    No tak wielka wdzięczność i chwała dla miasta że wgl wzięli się za temat remontu torowiska w kierunku Przeróbki, ale już na Stogi nie będzie tego "komfortu" jazdy, bo jak widać bez sensu przeznaczyć więcej pieniędzy na to by ułatwić i uprzyjemnić ludziom dojazd do/z tej dzielnicy nikt ważny przecież tam nie mieszka.. Najważniejsze to inwestować w jakieś wypi*dowia miasta. A o starych dzielnicach się zapomina...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane