- 1 Uziemił się przez skradziony miernik (49 opinii)
- 2 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (103 opinie)
- 3 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (82 opinie)
- 4 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (84 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (738 opinii)
- 6 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (524 opinie)
Czterech chętnych na przebudowę tramwaju na Przeróbkę. Most Siennicki będzie nieczynny
Poznaliśmy oferty cenowe wykonawców, którzy zainteresowani są przebudową 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Lenartowicza i ul. Siennickiej w Gdańsku. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma Budimex. Za realizację projektu zaproponowała 65,6 mln zł.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma budowlana Budimex, która prowadzi już prace torowe w Gdańsku - na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miasto na inwestycję przeznaczyło ok. 80 mln zł, a to oznacza oszczędności.
Teraz komisja przetargowa powołana w spółce GIK będzie badać złożone oferty. Na przełomie kwietnia i maja powinniśmy poznać ostatecznie wykonawcę.
Plan budowy
W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.
Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.
Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden zpierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.
Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.
Odwrócony ruch na pętli Przeróbka i przystanki wiedeńskie
Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie zmusi kierowców także do jazdy z niewielką prędkością - poprawi bezpieczeństwo w ruchu.
Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż do centrum mieszkańców Przeróbki odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.
Duże utrudnienia w ruchu po zamknięciu Mostu Siennickiego
Podczas przebudowy linii tramwajowej mieszkańców Przeróbki i Stogów czekają spore utrudnienia w dojazdach do pracy i szkół. Przynajmniej na kilka miesięcy będzie trzeba zamknąć dla ruchu kołowego Most Siennicki. Obiekt będzie można jedynie pokonać piechotą.
Na ten czas zostaną zlikwidowane wszystkie przystanki autobusowe i tramwajowe wzdłuż ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Komunikację z centrum miasta zapewnią autobusy zastępcze T3 i T8, na które mieszkańcy Przeróbki będą musieli dojść do przystanku przy ul. Wosia Budzysza. Zastępcza komunikacja miejska będzie kursować do centrum przez Most Wantowy i ul. Elbląską.
Pasażerowie ze Stogów i Przeróbki przy Akademii Muzycznej mają przesiadać się z autobusu na tramwaj.
Most Siennicki ma być remontowany w pierwszej kolejności. Jest więc szansa, że uda się uczynnić ruch tramwajowy do pętli na Przeróbce nieco szybciej. To jednak nie zmieni za bardzo sytuacji mieszkańców Stogów - wciąż będzie kursowała komunikacja zastępcza, bo prace będą się toczyć na ul. Lenartowicza.
Potrzebny minibus dla mieszkańców Przeróbki
Mieszkańcy Przeróbki twierdzą, że w czasie prac torowych na ich osiedlu niezbędne jest uruchomienie minibusa, który dowoziłby zwłaszcza starszych mieszkańców do przystanku na ul. Wosia Budzysza, by stamtąd mogli autobusem T3 lub T8 pojechać do centrum Gdańska. Najbardziej ucierpią mieszkańcy ul. Przetocznej , którym oddali się przystanek prawie o kilometr.
Możliwość wprowadzenia minibusu ma analizować m.in. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku z inwestorem i wykonawcą, którego niebawem poznamy.
Władze wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. - Mamy sprawdzony system działania. Wykonawca będzie płacił za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Będzie to dla niego dodatkowa motywacja do prac. Na podobnych zasadach pracowaliśmy na Węźle Marynarki Polskiej przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą. Dzięki temu już teraz mieszkańcy Nowego Portu mogą podróżować tramwajem - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Stan Mostu Siennickiego na filmie z 2011 r.
Niezbędne zmiany w programach sygnalizacji na czas remontu
Standardowo podczas robót, które wymagają wyłączenia ruchu tramwajowego, nie wyłącza się sygnalizacji świetlnych właśnie dla ruchu szynowego. Kierowcy wtedy tkwią niepotrzebnie na skrzyżowaniach na czerwonym świetle, czekając na tramwaj, który i tak nigdy nie przejedzie przez skrzyżowanie.
Przykład takiej sytuacji? Kilka tygodni temu, gdy przebudowywano tory tramwajowe w związku z budową ul. Nowej Wałowej na ul. Jana z Kolna wyłączono z ruchu odcinek linii tramwajowej między Węzłem Kliniczna a ul. Podwale Grodzkie . Wtedy to kierowcy i piesi przez ok. cztery tygodnie musieli ustępować przejazdu tramwajowi widmo na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Wały Piastowskie.
Zatem w przypadku przebudowy linii na Przeróbce należy przeprogramować światła w dwóch miejscach - na skrzyżowaniu przy Elektromontażu i przy Bramie Żuławskiej .
1. Konsorcjum firm: Balzoa (lider) - 66,006 mln zł.
2. Konsorcjum firm: MTM S.A. Gdynia (lider) i Rajbud Tczew - 74,337 mln zł
3. Budimex S.A. - 65,606 mln zł
4. WPRD Gravel - 67,144 mln zł.
Prezentacja miejskiej spółki GIK o planowanych pracach torowych m.in. na Przeróbce.
Miejsca
Opinie (126) ponad 10 zablokowanych
-
2014-05-08 14:07
Co to za BALZOA ???
Wywalic to z przetargu kolejni chinczycy :/
- 0 0
-
2014-05-08 14:08
Co to za BALZOA ???
Wybrac MTM przynajmniej jakis poziom jest a nie ze za pol roku bedzie rtyle samo opoznien a potem nowy przetarg i suma summarum wyjdzie o 30% drozej niz MTM planowo..
- 0 0
-
2014-05-11 13:13
A kiedy przyjdzie czas na Stogi...
...bo na stogach też tramwaje dużo hałasują i torowisko ma wiele do życzenia. Czy tych prac nie można połączyć i za jednym razem i kłopotem komunikacyjnym zrobić dwóch dzielnic?? Teraz będzie objazd bo będą robić tory na Przeróbce a później będzie zastępcza komunikacja żeby dojechać na Przeróbkę ze Stogów!!
- 4 0
-
2014-05-11 14:25
Brak słów...
Remont Most Siennickiego, torowiska na Przeróbce, nawierzchni asfaltowej, nowe przystanki autobusowo-tramwajowe - koszt 65 mln zł
Teatr Szekspirowski - koszt 95 mln zł
ECS - koszt 300 mln zł
Zobaczcie ile dróg, torowisk, ścieżek rowerowych, chodników możnaby zrobić za taką kasę... Komu potrzebne to ECS i kolejny już Teatr... I to za taką kasę jakiś kawał betonu...?- 2 0
-
2014-05-11 19:56
Znowu coś na "pół gwizdka"...
Do jasnej ho.ery , dlaczego autobusy tylko do Akademii muzycznej, znowu trzeba się przesiadać na 3-4 przystanki do centrum...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.