• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery oferty na budowę bajpasu kartuskiego, trzy mieszczą się w budżecie

ms
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Miejsce, w którym bajpas kartuski odbije od obecnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na dole zdjęcia widać obwodnicę Trójmiasta, na zdjęciu tereny na zachód od obwodnicy. Miejsce, w którym bajpas kartuski odbije od obecnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na dole zdjęcia widać obwodnicę Trójmiasta, na zdjęciu tereny na zachód od obwodnicy.

W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych samorządowego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego, trzy firmy złożyły oferty, które mieszczą się w budżecie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak często podróżujesz koleją po Pomorzu (poza Trójmiastem)?

Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - od pięciu lat obsługiwany przez pociągi kursujące po trasie PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 - tłumaczy Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Faktycznie: gdy bajpas kartuski powstanie, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mogli cały czas dojechać koleją do Trójmiasta, nawet podczas prac prowadzonych przez PKP PLK na linii Gdynia - Kościerzyna.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części:

  1. modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej),
  2. odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).


Na realizację "samorządowego" odcinka "bajpasu kartuskiego" PKM przeznaczyła 56,82 mln zł (brutto). Po otwarciu ofert w przetargu na te prace okazało się, że trzy z czterech ofert zmieściły się w tym kosztorysie:

  1. Torhamer z Gdyni - 43,25 mln zł
  2. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska - 49,16 mln zł
  3. Roverpol z Warszawy (lider konsorcjum) - 51,84 mln zł
  4. NDI i NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu - 65,8 mln zł


O wyborze wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacji złożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie ww. kryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu.

Projekt, nowy nasyp i nowe tory w dwa lata



Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń i dopuszczeń przewidziano 24 miesiące od momentu podpisania umowy pomiędzy wybranym wykonawcą i PKM SA.

Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte.
Trzeba jednak zaznaczyć, że by bajpas kartuski działał, potrzebuje także 16-kilometrowego odcinka budowanego przez PKP PLK. Kolejowa spółka już dwukrotne usiłowała znaleźć wykonawców tych robót. Za każdym razem przetarg unieważniano, ponieważ oferty nie mieściły się w budżecie.
ms

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • A tyle było narzekania jak budowali PKM (3)

    I bardzo dobrze ,budować i niech się rozwija nasz region moi drodzy I kochani..

    • 77 6

    • Próg opłacalności inwestycji wynosił 6 mln pas/rok (1)

      Obecnie jest 4 mln pas/rok. Także w PKM trzeba wsadzić jeszcze o połowę więcej ludzi, by inwestycja wyszła na zero.
      Natomiast bajpas powinien powstać od razu i to najlepiej w poprawionych parametrach. To okno na południowy-zachód dla Trójmiasta.

      • 6 8

      • Dostajesz minusa

        Nie lubię Wiewióra. Dlatego dostajesz minus (za przypominanie, że taki ktoś w ogóle istnieje).

        • 4 4

    • Jak tam rodzicielka taki synu?

      • 1 0

  • PKM jeden z sukcesów pomorskiego samorządu (13)

    a nie władzy centralnej jak SKM kontrolowana przez PKP

    • 72 28

    • Skm tez realnie kontroluje marszałek :) (7)

      I to marszałek odpowiada za burdel np w trakcie pandemii i oszczednosci w postaci odwolanych polaczen.

      • 15 18

      • Taaaa... Może naucz się liczyć (6)

        Kto kontroluje spółkę pkp skm w Trójmieście?
        Ten kto ma w niej zaledwie kilkanaście procent udziałów ? (czyli marszałek)
        Czy ten, kto ma w niej ponad 50% udziałów? (czyli PKP/Skarb Państwa)
        I z pretensjami o stan trójmiejskiej SKM zgłoś się do tego, kto jest większościowym właścicielem tej spółki...

        • 14 11

        • Mylisz się (3)

          Zamówienia na przewozy aglomeracyjne i regionalne składa Marszałek. SKM je realizuje (wraz z PolRegio) "pracownik SKM"

          • 11 4

          • To ze skm je realizuje nie znaczy ze marszałek rzadzi w skm (2)

            • 8 5

            • Równie dobrze można powiedzieć że miasto Gdańsk nie odpowiada za jakość przewozów na liniach obsługiwanych przez BPTour. A odpowiada na takiej samej zasadzie jak marszałek za obsługę SKM na linii PKM. na starej SKM sprawa jest trochę inna bo tam SKM jest właścicielem infrastruktury

              • 3 5

            • Nasz Klient, nasz Pan

              Znasz to?
              Podobno to podstawa strategii rynkowej. To marszalek ma kase i dyktuje zasady funkcjonowania. Maly "problemik", ze zapomnial o torach. Jednak wzorem UKE czy URE mozna zmusic monopoliste do uzyczenia infrastuktury po realnych kosztach. Wiec PKM moze wjechac na tory SKM. Choc nikt nie twierdzi, ze to latwe.
              Marszalek chcialby zjesc ciastko a jednoczesnie je miec. Na dodatek, nie robia "krzywdy" rodzinie. Wszystko to mozna zorganizowac ale latwiej liczyc na darowana gotowizne...

              • 4 3

        • Ale to marszałek wybiera firmę i ja nadzoruje. Mogła to być firma państwowa albo zupełnie prywatna. Choćby do obsługi linii PKM chciała przystąpić arriva ale marszałek tak skonstruował przetarg że było to praktycznie niewykonalne.

          • 8 1

        • Herr Marshalek niech nie płacze. Miał 8 lat na usamorządowienie SKM za PO. Wystarczyło dobry krem kupić Lolopindolo.

          No ale Regio to podobno firma rodzinna

          • 7 4

    • Mowmy szczerze, niechciany sukces i kleska urodzaju... (1)

      Kasa do przerobu z Unii sie znalazla a lotnisko potrzebowalo transportu. A raczej lotniska, bo na wczesnym etapie to rowniez Gdynia brana byla pod uwage. Miasta klocily sie o sposob realizacji (tramwaj vs. pociag) to Marszalek je pogodzil i przekierowal priorytety na komunikacje satelit Trojmiasta. Odmiennie niz w dotychczasowej "strategii kolejowej", likwidacji czego sie da. Oczywisty sukces, wynikajacy z wygaszonego popytu, powalil na kolana wydajnosc i wykazal, ze realizowane sa jedynie bardzo podstawowe potrzeby komunikacyjne. A jest to chyba jedyna wyremontowana regionalna linia. Nie, bylbym niesprawiedliwy, jeszcze Szczecinek-Ustka, wyciagnieta ze stanu agonalnego.

      • 6 1

      • a kiedy obiecane tuż przed wyborami

        kolejowe połączenie z Trójmiasta do Bytowa?

        • 1 0

    • (1)

      i juz bydło polityke wkłada....pier...bydło

      • 0 2

      • Jak sa duze pieniadze

        To polityka zawsze sie u nas pojawi.

        • 0 0

    • pkp tylko wynajmuje dla miasta skm-jest zarzadzana przez miasto. trzeba byc d**ilem zeby tego niewiedziec.

      • 0 0

  • Oby nic nie pokrzyżowało planów realizacji.

    Teraz vzas na rozbudowę kolei w Gdyni.

    • 26 1

  • Unieważnienie (1)

    A kiedy to unieważniono drugi przetarg PLK-kowski? Bo na stronie PLK-i nie ma takiej informacji.

    • 6 1

    • Nie unieważniono...

      ...teraz będzie "dogrywka" w postaci licytacji elektronicznej.

      • 4 0

  • karczemki (13)

    Proszę o przystanek PKM na Karczemkach , pomóżcie mieszkańcom tego osiedla jakoś żyć , bo chyba podatki płacą takie same , jak mieszkańcy innych dzielnic

    • 33 6

    • (5)

      A na budowę infrastruktury dla osiedli w polu, bo przecież taniej i w 10 minut do centrum, o kilka rzedów wielkości więcej niż w zurbanizowanych dzielnicach...

      • 5 4

      • Czyli dokładnie to samo, co 50 lat temu w tych zurbanizowanych dzielnicach. (3)

        Może trzeba było postawić 300m bloki w promieniu 1km od Długiej i po sprawie z drogą komunikacją?

        • 4 4

        • (2)

          Nie, ale budowanie miasta 15 km od centrum jest nieodpowiedzialne i potem płacz, że kłopoty transportowe. Tanio kupujesz mieszkanie, to drogo użytkujesz.

          • 3 9

          • Falowiec na Przymorzu jest 7km od centrum, Karczemki - 8km. (1)

            Czyli co, zrównujemy z glebą Żabiankę i pół Przymorza?

            • 15 2

            • Dokładnie, Karczemki nie są żadnym odludziem a tak są traktowane

              • 8 1

      • "taniej i w 10 minut do centrum"
        takie slogany już dawno przestały być prawdziwe i są wręcz śmieszne.
        Nic nie piszą o innej komunikacji, ale ważne że 10 minut do centrum. Tylko powinna być jeszcze gwiazdka małym druczkiem napisana że o 22 :)
        Nie każdy chce mieszkać w ścisłym centrum gdzie jest miliard samochodów i ludzi. Miasto to nie tylko centrum. Nie wszyscy kupują mieszkania trochę dalej bo "10 minut do centrum", ale że jest trochę spokoju. Nie każdy ma samochód, niektórym nie jest do niczego potrzebny, albo rzadko go używają. Dlatego dobrze że są takie inwestycje jak PKMka.
        Ja jakbym wyprowadzał się do miasta to z myślą, że samochód będzie używany rzadko, gdy będę musiał coś większego przywieźć (np. duże zakupy). No chyba, że będę miał pracę na drugim końcu miasta, ale to też zależy jaka komunikacja tam będzie.

        • 4 1

    • A nie wystarczy 500m chodnika do PKM Kiełpinek? (3)

      • 10 1

      • (2)

        500 metrów? Dobry żart :D

        • 2 3

        • A zmierz. (1)

          Przystanek PKM w Karczemkach byłby równo 500m od przystanku Kiełpinek.

          • 7 1

          • Zdaje się, że masz spore problemy z oceną odległości :D
            Proponuję, żebyś zerknął(ęła) w dokumentację przetargową, gdzie miał być zlokalizowany przystanek Karczemki.

            • 1 2

    • Głupia argumentacja (1)

      To ja poproszę o przystanek na Suchaninie. Przecież płacę takie same podatki.

      • 5 2

      • A czy budowana linia przebiega przez Suchanino?
        Bo przez Karczemki jak najbardziej przebiega

        • 4 3

    • odp karczemki

      Przeciez w okolicy jest przystanek Kiełpinek pkm lub Matarnia pkm

      • 0 2

  • (1)

    Pewnie wygra PPMT, mają największe doświadczenie i obecnie modernizują linie w całej Polsce.

    • 7 4

    • torhammer

      ale torhammer ma podobno najlepsze młoty i opieke Thora

      • 0 0

  • PKM Karczemki zamiast Firoga

    Firoga przystanek donikąd

    • 25 6

  • A ten most zabytkowy w Rutkach? Będą wysadzać? (4)

    Ekipa z Mission Impossible by się ucieszyła, w Pilchowicach już im zepsuli zabawę, a i kto wie, może nawet Tom Cruise przyjechałby na Kaszebe.

    • 16 5

    • 50 milionów? To chyba na zrobienie dokumentacji był ten przetarg. (2)

      Przecież za tyle nie zrobi się remontu linii kolejowej, co najmniej 10 razy tyle potrzebne!

      • 2 11

      • No patrz...

        ...jacy ci wykonawcy głupi, skoro podskładali oferty. Najwyraźniej nie czytali mądrości Janusza kosztorysowania.

        • 15 0

      • Że śwagrem coś pomyślimy i będzie tanio i solidnie. Jedyny problem jest taki, że daleko z tamtąd do sklepu monopolowego, a skąś te harnasie trzeba brać żeby nie było przestoju jak chłopaki zaprostestuja

        • 2 0

    • Oby nie

      swoją drogą bardzo podobne są te mosty do siebie

      • 4 0

  • a może odbudowa linii Pszczółki - Kościerzyna? (12)

    Znakomity objazd do Trójmiasta i okolic

    • 29 3

    • Czemu nie zrobili elektryfikacji gdy budowano PKM? (7)

      przez to zrobią sobie pod górkę

      • 4 15

      • Może dlatego, że pkp plk nie chciała kilk lat temu elektryfikacji u siebie? (5)

        PKM nie mogła być od razu zelektryfikowana bo pkp plk dopiero teraz planuje elektryfikacje swojej linii Gdynia - Kościerzyna, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Więc gdyby PKM od razu wybudowano elektryczną, druty kończyłyby się w Rębiechowie i... niszczałyby sobie od 5 lat, bo dalej i tak wszyscy musieliby czekać aż pkp plk zelektryfikuje swoją linię. Bo jak w 2013 roku ruszała budowa PKM, pkp plk nie chciały słyszeć o elektryfikacji swojej linii, a bez tego elektryfikacja samej PKM nie miała sensu.

        • 13 0

        • Fefnascie kabzylionow

          Razy bylo tlumaczone, ale pytek zawsze sie znajdzie

          • 6 4

        • (3)

          Czyli lepiej zamykać po raz kolejny linie kolejową na kilka lat? Aż dziwne że budując linie tramwajową robi się dodatkowe rozjazdy z fragmentami torów po to by potem nie rozwalać po raz kolejny ulicy. Czyli zamiast zrobić wszystko za jednym zamachem przepłacą

          • 2 5

          • (2)

            Ale PKMki akurat zamykać nie będą, więc nie trollu.

            • 7 0

            • (1)

              Jestem ciekaw jak będą zakładać sieć gdy będą jeździły pociągi do tego jeszcze wstawianie słupów. Czyli bez zamknięcia minimum jednego toru się nie obejdzie

              • 0 5

              • Jeden tor to nie cała linia. Do tego na PKMce jest wiele przejść międzytorowych, więc zamknięcia będą dotyczyły krótkich fragmentów.

                • 4 0

      • Dżisus! Co za dzban!

        • 0 0

    • Pomysł dobry lecz spóźniony (3)

      Musieliby o tym pomyśleć przed rozpoczęciem budowy autostrady A1. Niestety w projekcie A1 nie uwzględnili budowy wiaduktu nad lub pod torami linii 233 na wysokości Żelisławek. Druga sprawa jest taka, że większość odcinków (grunt) tej lini pkp plk oddało samorządom a te pobudowały w tych miejscach ścieżki rowerowe.

      • 8 0

      • Gdzie na przykład? (1)

        • 1 3

        • Ścieżka rowerowa Pszczółki - Sobowidz.

          • 2 0

      • akurat nowy wiadukt nie byłby problemem. Gdy budowano PKM to musiano ich kilka wybudować od podstaw

        • 6 0

  • Na wuj budować nowe linie kolejowe? (4)

    Jak po dotychczasowych pociągi jeżdżą co trzy godziny i tylko do dziewiętnastej?

    • 22 9

    • (1)

      aha, to najlepiej nic nie robić, budować tylko drogi dla samochodów, a ludzie bez nich będą fruwać nad drogami.

      • 3 0

      • może po prostu efektywniej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę zamiast ładować miliardy w nową?
        No ale wtedy nie zarobią krewni i znajomi królika...

        • 0 0

    • Zdejmij czasami klapki z oczu i zobacz to co potrzebne też innym (1)

      Choćby dlatego, że kolej nie stoi w korkach i dojazd jest w miarę punktualny. A gdy masz w na swojej trasie przejazdu przesiadkę ( podpowiadam, że przesiadka wymaga dojazdu do miejsca przesiadkowego na określony czas)) to punktualność przybycia na miejsce jest kluczowa.

      • 2 0

      • masz absolutną rację - kolej nie stoi w korkach bo po 19.00 nie jedzie tylko idzie spać

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane