• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czworo chętnych do projektowania Nowej Świętokrzyskiej

Krzysztof Koprowski
26 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami. Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami.

Cztery firmy zainteresowane są projektowaniem ul. Nowej Świętokrzyskiej, która będzie stanowiła główną oś komunikacyjną Południa. Droga wraz z torowiskiem tramwajowym może powstać w najbliższych latach.



Jeśli powstanie ul. Nowa Świętokrzyska, to w jaki sposób będziesz najczęściej z niej korzystać?

O wykonanie dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej starają się Mosty Katowice z Katowic oraz trzy lokalne biura projektowe: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Transprojekt Gdański i Europrojekt Gdańsk.

Firmy te mają czas do 4 grudnia na złożenie ofert przetargowych. O wyborze zdecyduje w 90 proc. cena oraz w 10 proc. zaproponowany okres rękojmi. Na opracowanie kompleksowej dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące, licząc od momentu podpisania umowy z miastem.

Wybór wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest prowadzony w formie przetargu ograniczonego.

Oznacza to, że zainteresowane firmy składają wniosek o dopuszczenie do przetargu, a dopiero po ich weryfikacji, m.in. pod kątem odpowiedniego doświadczenia, zapraszane są do składania ostatecznej oferty przetargowej z ceną swojej usługi (na tym etapie właśnie jesteśmy).

W przypadku dokumentacji dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, zgłosiły się cztery firmy i wszystkie zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie ominie zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową, która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej, Nowej Bulońskiej Północnej i (Nowej) Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ komunikacyjny okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych. Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych.
Ulica Nowa Świętokrzyska w pełnym układzie ma posiadać dwie dwupasowe jezdnie, torowisko tramwajowe oraz infrastrukturę rowerową i pieszą.

Decyzja o tym, czy układ drogowy będzie realizowany od razu w pełnej formie, nie została jeszcze podjęta. Niewykluczone więc, że podobnie, jak to miało miejsce w przypadku ul. Nowej Bulońskiej Północnej (dokumentację wykonał Europrojekt Gdańsk), powstanie najpierw tylko jedna jezdnia, torowisko, droga rowerowa i chodnik z zachowaniem rezerwy pod docelowy układ drogowy.

Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe

Nowa Świętokrzyska miała mieć wybranego projektanta już kilka miesięcy temu, ale w styczniu zapadła decyzja o nadaniu wyższego priorytetu projektowego dla ul. Nowej Politechnicznej i powrocie do tematu ul. Nowej Świętokrzyskiej w momencie wybrania wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Politechnicznej (zostały nim Mosty Katowice).

Czytaj też: Nowa wizja Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W)

Budowa nowej osi komunikacyjnej Południa ma być prowadzona w najbliższej perspektywie finansowej Unii Europejskiej do 2020 r. Miasto liczy, że z racji ujęcia w niej promowanego przez Brukselę ekologicznego transportu alternatywnego wobec auta (w tym przypadku tramwaju), zyska ona wysokie dofinansowanie.

Szacunkowy koszt pełnego przekroju drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.

Czytaj też: 3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Zobacz przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej.

Koncepcja przebiegu nowej wersji ul. Nowej Politechnicznej - Trasy GP-W.

Opinie (109)

  • (10)

    A kiedy nowa Jabłoniowa i Warszawska? Troszkę się tam ostatnio stoi

    • 32 23

    • Jutro o 15 proszę się zgłosić.

      • 14 2

    • chwila przerwy w projektowaniu bo ktoś cyrkiel zgubił

      .

      • 11 2

    • Durni ludzie (1)

      PRzecież to kiełbasa przedwyborcza była

      • 3 5

      • Dzień po wyborach?

        to jakas przegnita chyba? hę>

        • 0 0

    • Mam na południowym kochankę, zbudujcie tam droge bo nie wyrabiam żona dzwoni a muszę dwa domy obrobić.

      Po pracy do kachanki potem do domu i wszedzie korki róbcie tę świętokrzyską szybciej. Nie chce mi sie szukać nowej d*py.

      • 12 0

    • jeśli nie odspawasz się mentalnie od siedzenia samochodu (1)

      to będziesz stał w korkach bez względu na szerokość dróg budowanych w tym mieście

      • 6 2

      • komuną i tak wolniej

        • 1 0

    • (1)

      Hola hola,

      najpierw Świętokszyska, tutaj mieszka więcej słoików i na Kowale jakoś dojechać trzeba

      a potem te warszawskie i inne...

      • 3 1

      • To co polecasz z Kolorowego. Autobus jadący buspasem?

        Śmigłowiec Robinson raven 44 za jedyne 2 mln + pilot 12 tys miesięcznie. Chyba ze sam zrobisz kurs za 30 tysiaków. Do tego lądowisko z koncesją, decyzja srodowiskową, ekologami ULC i pozwoleniami bo Polska to nie USA i nie można lądować w ogródku. Może coś taniej - rower , hulajnoga za która jest mandat na ścieżce rowerowej....

        • 1 0

    • Jabłoniowa

      A co dewelołper o nazwie Robal naobiecywał Ci że będzie świetny dojazd do twojego pachnącego lawendą królestwa :-)
      Dałeś się wrobić.

      • 10 1

  • teraz po wyborach prędzej (8)

    chyba powstanie lotnisko we Włoszczowej niż nowa Świętokrzyska

    • 95 26

    • Akurrat możesz się zdziwić (3)

      Jak zaczną kontrolować PO to nagle pieniądze mogą trafić na budowę infrastruktury a nie wspieranie pustego stadionu muzeum czy strony internetowej.

      • 16 16

      • jak pójdą po rozum do głowy to przestaną myśleć wyłącznie o potrzebach kierowców i pasażerów samochodów (1)

        • 10 4

        • Pasażer samochodu? A co to takiego?

          • 0 5

      • tak, nie pojda na stadiony...

        ludziom zaslepionym propaganda proponuje zajrzec do kalendarza.

        EURO bylo wspierane przez rzad PiS. Rzad PO dostal je juz jako fakt i nie mogl w tej kwestii nic zrobic.

        • 4 5

    • (1)

      Dokładnie. Naród wybrał to teraz będziemy mieli wielkie nic.

      • 3 2

      • Środki z ministerstwa będą odcięte dla Pomorza.

        To kara za PO. Zresztą wystarczy , że minister podważy decyzje wojewody i przeciągnie decyzje na kilka lat. A nie zdziwię się jak będzie OC na rowery bo trzeba będzie ratować zyski państwowych spółek....

        • 5 3

    • Dokładnie, teraz muszą pokazać jak to źle za Adamowicza, więc dopiero gdy Jaworski czy inny PiSiak

      dorwie się do gdańskiego koryta to rzucą coś gawiedzi "za właściwe głosowanie".
      Poza tym kasa pójdzie głównie do tego katobetonu na wschodzie i południowym wschodzie (podkarpackie, lubelskie, małopolskie, podlaskie) gdzie poparcie PiSu sięga 50% a wielu tamtejszych wypizdziejewach nawet 80-90%. Aczkolwiek oni czekają głównie na zasiłki, pomniki i dotacje dla Kościoła a nie drogi czy tramwaje.

      • 3 1

    • synku

      idz i wypróżnij sie. Moze cos madrego napiszesz...

      • 2 2

  • A o nowej bulońskiej cisza, (6)

    miała być już budowana, był szereg spotkań, a teraz wszyscy nabrali wody w usta. Skoro pierwsza na liście inwestycja nie wiadomo kiedy powstanie, po co mamicie ludzi innymi, które najpewniej nigdy się nie ziszczą.

    • 17 14

    • Jaworski zrobi referendum, odwoła budynia

      i zlikwiduje plany ulic. Przecież ich elektorat jest bezrobotny i nie potrzebuje się przemieszczać. Nie mówiąc o samochodach- tylko burzuje i zlodzieje je posiadają.

      • 20 11

    • (1)

      Dokumentacja jest gotowa. Miasto czeka na pozostałe trasy, by zrobić jeden wielki projekt dla Południa = większa kasa = większy priorytet w UE.

      • 13 4

      • na jakie pozostałe trasy?

        • 0 0

    • Przecież nowa bulońska będzie budowana (2)

      • 7 2

      • Ciekawe kiedy? Mieliśmy po niej jeździć w 2016 (1)

        Takie były obietnice

        • 3 0

        • zrodlo prosze

          • 1 0

  • najważniejszy tramwaj. może nawet powstać bez jezdni samchodowych. (11)

    Tak samo z Nową Bulońską.
    Gdyby Havla powstało bez jezdni a jedynie tramwaj to korki byłyby takie same jak dzisiaj na tej wielopasmówce.

    • 46 20

    • tylko wtedy jeszcze nalezy ustawic swiatla dla tramwajow i puscic ich tyle, aby mozna bylo w miare wygodnie podrozowac (3)

      • 15 1

      • po prostu trzeba trzepnąć ZDiZ i zmusić do budowy dłuższych przystanków (2)

        wtedy można kupić tramwaje 5-członowe, wiozące nie 250, a 420 osób

        • 12 0

        • Akurat na Havla nie budował ZDiZ

          • 1 1

        • to pesy nie są 5-członowe?

          • 0 0

    • Tramwaj to gdańskie metro. (1)

      Jedynie remontowałbym obecny układ drogowy dla samochodów. Ale tramwaje budowałbym wszędzie gdzie się da.
      Tylko nie w systemie centralnych węzłów, a w systemie równorzędnych nitek siatki.
      tak aby pn-pł były 3-4 linie a wsch. zach. z 10.
      Mając taką sieć bezwęzłowych linii tramwajowych mielibyśmy namiastkę metra w Gdańsku

      • 12 3

      • Raczej porównałbym to do podziału w Chicago

        Czyli nasz tramwaj to taka METRA poruszająca się na wiaduktach nad ulicą wewnątrz centrum miasta, a PKM i SKM to coś w rodzaju linii METRA docierających na tereny podmiejskie.

        Do tego Gdańsk posiada tak jak Chicago naturalnie ograniczenia poprzez wodę z jednej strony.

        • 6 0

    • Tramwaj wzdłuż obwodnicy i PKM jako tramwaj. (3)

      • 5 1

      • po co tramwaj wzdluz obwodnicy? (2)

        • 2 1

        • po to żebyś nie stał w korkach na tej obwodnicy (1)

          • 0 2

          • Wzdłuż obwodnicy

            masz PKM

            • 0 0

    • Korki akurat na Łódzkiej i Warszawskiej oraz Wilonowskiej byłyby o wiele większe

      Widzę, że nie którzy nie pamiętają jak się jeździło Wilanowską i Warszawską i jak się stało i szukało objazdu.
      Dla przypomnienia wtedy mieszkańców południa było z 40% mniej.

      • 4 2

  • Ide o zakład, że pomimo zmiany władzy w Gdańsku będą dalej budować a w Gdyni szukać winnych przez których się mało dzieje (2)

    • 36 7

    • winny zastoju w Gdyni juz dawno jest znany.....to Gdańsk (1)

      Przeciez w Gdyni wszystko jest super, tylko ci wredni sąsiedzi.....

      • 7 1

      • bo w Gdyni jest spoko, ale akurat PiS w niczym tu nie pomoże (najniśze poparcie na PiSu w kraju)

        • 0 2

  • Jak się wymieni PO na coś nowego w Gdańsku to nie będzie informacji o planach jak za komuny. (8)

    Tylko o zakończonej budowie.
    Obecnie Gdańsk za sprawą władz PO które nim rzadzą wywala milion na stronę internetową.
    Firmy energetyczne mają wspierać kopalnie więc za afisz na stadionie nie zapłacą. Trzeba szukać pieniędzy na nasz piękny ale pusty w połowie stadion albo zamawiać buldożery bo są sprawy ważniejsze niż finansowanie pustego stadionu.

    • 19 40

    • (3)

      i wtedy się obudziłem. Dodaj jeszcze, że Euro 2012 to miała być katastrofa wizerunkowa Polski i gra na niegotowych stadionach.

      • 14 3

      • Znajomi z Niemiec do dziś pytają o pole namiotowe które opuścił własciciel i byli w kłopocie :-) (2)

        A o "Gdańskich Toaletach" ugruntowali sobie mocno opinię na lata. Inna sprawa że drogi które miały być na euro nadal w planach czy tam budowie?
        Fakty są takie że wszyscy turyści narzekają na fatalny stan dróg w Gdańsku chodników nie wspominając. Miejscowi już się przyzwyczaili.

        • 5 13

        • (1)

          no tak, to wina rządu. Na zachodzie oszustów nie ma!

          • 3 4

          • na zachodzie ich szybko rozliczają, w poorlandii od 25 mają się dobrze...

            • 3 9

    • Tramwaj w ciągu Małomiejska-Sandomierska-Chmielna

      I śródmieście się odkorkuje!

      • 8 1

    • (1)

      Żeby nie informować o planach, to trzeba by pozbyć się ustawy prawo zamówień publicznych.

      Bo póki co media informują o zakończeniu kolejnego kroku procedury przetargowej.

      No chyba że ktoś życzy sobie zrezygnować z przetargów i wybierać oferentów z wolnej ręki, za taką kwotę, jaką sobie zażyczą.

      To dopiero byłby raj dla cwaniaków!

      • 9 0

      • Do kwietnia 2016 Polska musi zmienic prawo

        o zamówieniach publicznych bo jest niezgodne z UE. Inaczej będą kary ...

        • 0 3

    • Zapytaj kogoś dorosłego

      niech ci opowie bajkę pt. "Jak PiS drogi budował"

      • 2 1

  • Lubię zdjęcie tytułowe! Na zdjęciu mamy pętle Świętokrzyska a w tle Orunia Górna (4)

    i nadal sądzicie że ta pętla dobrze się nazywa?

    • 7 18

    • oczywiscie, bo to granica Łostowic, kiedyś był w tym miejscu lasek i ferma lisów i nikt nie mówił o tym ze to Orunia Górna

      w rozrsatajacym sie miescie cięzko okreslic sztywne granice. A napisz jak okreslisz przynalezność ul Wawelskiej, Anny Jagielonki?
      Orunia Górna, Ujescisko? a moze Chełm ?

      • 10 1

    • W tle nie masz akurat Orunii Górnej (1)

      Problem z Orunią Górną jest taki sam jak z Moreną.
      Jest to tylko nazwa spółdzielni mieszkaniowej, którą zwyczajowo przyjęli mieszkańcy i zaczęli nazywać tak o wiele większy teren.
      Teren co pokazują to akurat zupełnie inne SM i Wspólnoty mieszkaniowe nie należące do Oruni Górnej.

      • 7 1

      • Powinna być nowa nazwa dla tej dzielnicy

        • 0 0

    • Fghh

      Bardzo dobrze

      • 1 0

  • mają rozmach skurczybyki (5)

    teraz już każdą drogę robią "na bogato" z tramwajem. czy ktoś się zastanowił na ile potrzebne będą kolejne kilometry torów. Już teraz przejazd tramwajem z pętli do np Jelitkowa do godzina, z okoli obwodnicy trzeba jeszcze ze 20 minut doliczyć. Transport miejski jeżeli ma być użyteczny musi być w miarę szybki. Zamiast wykorzystać tramwaj zrobiono z niego pojazd wycieczkowy przynajmniej jeśli chodzi o jego efektywność w poruszaniu się. Kiedy urzędnicy i projektanci zrozumieją, że ludzie chcą przejechać tramwajem jak najszybciej z pkt A do pkt B a nie zmarnować w wagonie jak najwięcej czasu. Przede wszystkim należy poprawić obecną komunikację przez przeniesienie niektórych przystanków i zmiany w sygnalizacji świetlnej, tak żeby uniknąć postoju tramwaju co 20 metrów i zaliczania po kolei "czerwonej fali"

    • 50 12

    • kasa misiu, kasa (1)

      żeby unia dała kasę musi być tramwaj. Jak będzie prikaz wyciągnąć dofinansowanie z UE to nawet na wyspie Sobieszewskiej zrobią tramwaj ;-)

      • 7 1

      • No to błogosławmy unię, bo gdyby nie tramwaje, to bym chyba w tych korkach rannych oszalał.

        • 5 2

    • Jest jeszcze PKM tylko jedzie od lasu do pola i do nasypu a dalej przez wąwóz. (1)

      Może by tak tory PKM przełożyć tam gdzie są potrzebne?

      • 10 2

      • zdefiniuj prosze gdzie dokladnie.

        doloz do tego informacje o uksztaltowaniu terenow

        • 1 4

    • jedziesz do SKM Śródmieście i dalej kolejką! ALe Janusze cisną się jak śledzie i jadą przeładowanym tramwajem aż do Jelitkowa. Szkoda wam tych parę zł miesięcznie?

      • 3 8

  • a co z reszta? (6)

    Lepiej niech powiedzą co maja zamiar zrobić z tym gigantycznym porannym korkiem w okolicach Armii Krajowej, Havla, Łostowickej, Kartuskiej, Wilanowskiej. Cały Gdańsk Południe tam stoi rano... Może by tak w końcu ten wiadukt czy tunel zrobić?!!!!!!

    • 36 22

    • (5)

      a co, widoki się opatrzyły i chcesz w innym miejscu w korku stać?

      • 16 4

      • a nie (4)

        A nie, chce szybko dojechać do węzła przesiadkowego na Kartuskiej mistrzu ciętej riposty

        • 1 8

        • (3)

          Myślisz że dzięki wiaduktowi szybciej dojedziesz do Siedlec ? Korek na sparaliżowanej Łostowickiej i tak rozlałby się na AK i Havla. Chyba, że pod wiaduktem samochody będą w tajemniczy sposób znikać :) Niech każdy komu się marzy wiadukt w ciągu AK pomyśli trochę szerzej niż jedno skrzyżowanie i weźmie pod uwagę jaki to miałoby wpływ na pozostałe skrzyżowania np jak wielki byłby korek do węzła Grodecka ? Gwarantuje, że zaczynałby się już od Chełmu a w godzinach szczytu nawet gorzej.

          • 11 3

          • Dziś już się zaczynał na Chełmie (2)

            Bez zmian na węźle Grodecka nie ma sensu nic zmieniać.
            Jedyny sens to wiadukt w stronę obwodnicy, bo tamta część trasy jest w stanie jeszcze jakiś ruch przyjąć.
            Choć też już nie dużo, bo na wysokości kokoszek też mocno się korkuje i przy wzmożonym ruchu może być problem z dalszym przyjmowaniem ruchu.

            • 3 3

            • (1)

              Bez sensu wydawać kilkadziesiąt baniek na wiadukt w stronę obwodnicy. Ile tam się stoi przed Łosrowicką ? Kilka minut góra w godzinach szczytu. Są chyba pilniejsze inwestycje w mieście...

              • 3 2

              • brz sensu, aby miasto wydawalo pieniadze na potrzeby mieszkancow spoza miasta

                • 3 2

  • (2)

    kiedy połączenie Małomiejskiej z aleja Sikorskiego

    • 26 2

    • Przebieg trasy bezsensowny!!! Jak można doprowadzić taką drogę do Kowal i ją zostawić, powinna iść do obwodnicy!!!

      • 1 0

    • Działka

      Jak TESCO da "działkę" temu komu trzeba . Już pięć lat temu temat był aktualny. Decydent "poległ" pod Smoleńskiem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane