• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy pięć osób może zablokować budowę Obwodnicy Metropolitalnej za 2,1 mld zł?

Maciej Naskręt
21 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

O tym, czy i kiedy powstanie Obwodnica Metropolitalna, zdecyduje Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. To on oceni skargę na decyzję środowiskową, kluczowy dokument niezbędny do rozpoczęcia tej inwestycji. Pod skargą podpisały się cztery osoby i jedna instytucja. NSA działa powoli i może się okazać, że kluczowa dla Trójmiasta inwestycja zostanie odłożona na niesprecyzowaną przyszłość.



Jeżeli nie uda się wybudować Obwodnicy Metropolitalnej to winę ponosić będą

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.



Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Tymczasem prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej może się odsunąć w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową, wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


- Skarga kasacyjna została wysłana 22 grudnia 2016 r. Nie mamy jeszcze informacji o wyznaczeniu terminu rozprawy - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Procedowanie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej rozpoczęło się w 2014 r. Procedowanie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej rozpoczęło się w 2014 r.
Możliwe, że sprawa w NSA zaszkodzi OM

Jak długo sprawy ciągną się w Naczelnym Sądzie Administracyjnym można było się przekonać przy okazji budowy linii PKM. Nad sprawą sędziowie pochylali się ok. dwa lata, by w końcu orzec, że kolej powstaje zgodnie z prawem.

W sprawie Obwodnicy Metropolitalnej może być podobnie. Ale wrzucenie inwestycji do tzw. zamrażarki w NSA może sprawić, że ewentualne środki unijne czy też z budżetu centralnego trafią do innej inwestycji drogowej.

Obwodnica Metropolitalna: ratunek dla Trójmiasta i Kaszub

- Obwodnica Metropolitalna jest szalenie ważna dla rozwoju Pomorza. Szanując prawo mieszkańców do zaskarżenia decyzji środowiskowej do NSA, trzeba zastanowić się nad innymi rozwiązaniami, jak choćby przeprowadzeniem ponownej procedury przed RDOŚ w celu wydania nowej decyzji uwzględniającej potrzeby wszystkich - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Nadmieńmy, że gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na opracowanie dokumentacji środowiskowej wydał do tej pory ponad 2,5 mln zł. Dodatkowo gdański oddział GDDKiA zakontraktował przygotowanie koncepcji programowej na kwotę 4,7 mln zł. Po wykonaniu koncepcji będzie można ogłosić przetarg na realizację w formule "projektuj i buduj".

Odwołujący się mieszkańcy: inżynierowie z nami nie rozmawiali

Udało nam się dotrzeć do wszystkich, którzy zaskarżyli decyzję środowiskową w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Chcieliśmy się dowiedzieć, dlaczego postanowili zablokować budowę jednej z najważniejszych dróg na Pomorzu.

Pierwszą z nich jest Genowefa Zasada, sołtys Glincza. Odwołanie złożyła ona wspólnie z Bartoszem Radko.

- Nie podoba nam się to, jak zostaliśmy potraktowani przez projektantów. Wytyczający obwodnicę nie dość, że nie uwzględnili naszych uwag, to podzielili miejscowość Glincz na pół - tłumaczy Genowefa Zasada.
Z kolei Eugeniusz Patoka przyznał, że wniosek odwoławczy złożył po tym, jak po przedstawieniu swoich postulatów został obojętnie potraktowany przez projektantów. Tłumaczył też, że nie chce, by jego miejscowość - Lublewo - została rozjechana przez tysiące pojazdów w czasie budowy obwodnicy i po jej oddaniu.

Kolejną osobą, która ma zastrzeżenia do wydanej decyzji środowiskowej jest pani Małgorzata Mejer.

- Oprócz tego, że moje postulaty nie zostały wysłuchane, planowana droga nie spełnia warunków technicznych - tłumaczyła nam w krótkiej rozmowie.
Rozmawialiśmy także z wójtem Kolbud Leszkiem Grombalą, który także zaskarżył decyzję środowiskową.

- Chcemy, by obwodnica powstała, ale mieszkańcy naszej gminy nie zostali wysłuchani przez drogowców, co właśnie poskutkowało złożeniem odwołania - mówi wójt.
W rozmowie z Trojmiasto.pl Leszek Grombala precyzuje, że liczy na jedynie drobne poprawki w projekcie, m.in. odsunięcie głównej jezdni od wytyczonego ostatecznego wariantu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
GDDKiA: działaliśmy profesjonalnie, traktowaliśmy wszystkich równo

Jak widać wspólnym mianownikiem, dla którego wspomniane osoby zdecydowały się na złożenie odwołania od decyzji środowiskowej, był brak rozmów ze strony projektantów i pracowników GDDKiA. Jak to tłumaczą najbardziej zainteresowani?

- Konsultacje w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej przeprowadziliśmy zgodnie z najwyższymi standardami. Potwierdza to statystyka, skoro złożono pięć odwołań, choć wzdłuż projektowanej trasy mieszkają tysiące osób, które miały prawo zaskarżyć decyzję środowiskową. Mimo to, tego nie zrobiły - mówi Karol Markowski, pełniący obowiązki dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
Inżynierowie podkreślają, że jakiekolwiek zakulisowe rozmowy z osobami, które złożyły odwołania nie wchodziły w grę. Ich zdaniem byłoby to nieprofesjonalne, a poza tym mogłoby godzić w interesy innych osób.

Drogowcy przypuszczają, że wnioski odwoławcze bardziej motywowane są emocjami, niż merytoryczną analizą.

Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla Obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Miejsca

Opinie (367) ponad 10 zablokowanych

  • P kłamie to Hipokryta (1)

    P ma w bliskiej odległości dom świeżo co pobudowany oraz pola i łąki przez które przejdzie obwodnica. Jego postulaty są związane z jego prywatnymi zyskami i obawami ma w d*p... Lublewo jest poprostu hipokrytą

    • 8 5

    • Obawy

      a twoje obawy i troska o Patoke to z czego wynikaja. Ma dom pola i łąki bo potrafi dbać o swoje sprawy. A ty pewnie jesteś bezdomny i przez to mu zazdrościsz. Ale zdradze ci tajemnice. Weż sie do roboty to też będziesz mial. Jak nie lubisz zysków to zawsze zarobione pieniądze możesz oddać biednym. Myślę że jedyny powód twoich wypocin to fałszywa zazdrość że on ma a ty nie

      • 0 0

  • Hipokryzja (1)

    Eugeniusz Patoka i Leszek Grombala są zaniepokojeni losem "rozjeżdżanego" Lublewa. Oj Aniołki Wy moje kochane, jaka troska i empatia. Nadal chcecie lobbować wariant tnący Lublewo na pół ale omijający wasze tereny pod działki? Obecny przebieg OM jest optymalny bo przebiega korytarzem linii wysokiego napięcia i trafia prawie dokładnie między dwie wioski Bakowo i Lublewo. Panowie, szczyty hipokryzji.

    • 1 0

    • po nazwisku to po pysku.

      jak coś piszesz to nie pisz bzdur. Widzę że nie masz pojęcia gdzie są granice sołectwa Lublewo. Jeśli podajesz z imienia i nazwiska osoby to chyba musisz mieć jaja tym bardziej że delikatnie mówiąc klamiesz. Jeśli wiesz gdzie oni mają na przebiegu obwodnicy dzialki budowlane to podaj numery tych dzialek. Niech wszyscy wiedzą które to dzialki. Jestem przekonany, mam pewność żę nie zrobisz tego bo to co piszesz jest wierutnym kłamstwem. Miej też tyle odwagi i podpisz się obrońco uciśnionych imianiem i nazwiskiem. Bez wyrazów szacunku i pozdrowień.P>P P.S Pocałujta w d*pe wójta

      • 0 0

  • (23)

    ludzie czasem nie rozumieją ze pewnych inwestycji nie można blokować, każdy chciałby mieszkać w mieście a zarówno w spokojnej wsi gdzie mu nikt d***nie zawraca, ale ludzie ta droga jest nam potrzebna, ona ma służyć wszystkim nie tylko tym gminom i skoro ktoś wytyczył trasę w taki a nie inny sposób to oznacza ze taka trasa jest najkorzystniejsza, ktoś kto nie ma pojęcia o projektowaniu i tak tego nie zrozumie,bo to nie tylko kreska na papierze.

    • 272 79

    • Jestem mieszkanką Chwaszczyna planowana droga bedzie przebiegała 50 m od mojego domu ...trudno stało sie ...ale dlaczego nie pomyślano o tym w jaki sposób my mieszkańcy Chwaszczyna mamy dostać sie do Gdyni ....brak zjazdów i wjazdów brak przejazdów oraz przesmyków dla zwierzyny pod trasą jest bardzo dużym błędem projektantów .Składane wnioski do GDDiA były wrzucane do kosza ,oczywiście przenośnia .Pozdrawiam Beata

      • 0 0

    • (8)

      Ludzie czasem nie rozumieją, że taka inwestycja może zniszczyć okolice, w ktorej ktoś mieszka. Nie blokują dla blokowania, tylko chcą konkretnych zmian.

      • 41 38

      • (7)

        Pan Patoka ma interes w tym, żeby OM nie powstała. Obwodnica ma przebiegać przez należącą do niego ziemię, która jest gruntem budowlanym i którą miał w planach sprzedać pod deweloperke. Taki oto przykład dbania o otoczenie. W Lublewie wszyscy o tym wiedzą.

        • 40 12

        • I co z tego? jego ziemia, jego prawo własności. (6)

          • 29 15

          • a dlaczego ma tracić na tym, że mu puszczą betonową drogę przez działkę? (5)

            niech poprowadzą w innym miejscu żeby ludziom nie włazić w szkodę i nie odsądzać od czci i wiary, że widzą czubek własnego nosa a tu taka inwestycja dla ludzkości powstaje a oni zaściankowi i mściwi bronią swego pola czy chałupy

            • 21 18

            • Inne miejsce to zabudowane działki gdzie mieszkają ludzie albo tak jak jest teraz - grunty orne należące do patoki I grombali

              • 0 0

            • (2)

              Nie da się inną drogą, bo i tak ślad będzie na czyjejś działce. Są odszkodowania za wywłaszczenie i jest OK.
              Tak by wszyscy byli zadowoleni to tylko TBM i 20 km tunelu. Ale znów, czy wszyscy by byli zadowoleni? O kosztach już nie wspomnę.

              • 7 4

              • Wiem jak wyglądają odszkodowania za wywłaszczenia

                Bardzo dobrze wiem, bo miałem przyjemność być wywłaszczany. Wojna z urzędasami trwała kilka lat. Wycena gminna była trzykrotnie zaniżona. I dopóki nie znalazłem rzeczoznawcy, który miał na pieńku z rzeczoznawcą gminnym to NIC nie można było zrobić - bo inni lokalni rzeczoznawcy nie chcieli robić wyceny wbrew gminie. I dopiero wtedy, jak zdobyłem wycenę trzykrotnie wyższą od gminnej, gmina się wycofała,
                Miałem fart, zdobyłem inna wycenę i gminny rzeczoznawca się przestraszył że może stracić uprawnienia. Ale nie każdy może mieć tyle szczęścia.

                • 15 4

              • Jakie koszty! Polska jest wielka i stać ją na wszystko!!!

                • 5 2

            • W innym miejscu też są ludzie i też są działki.

              • 23 7

    • Najkorzystniejsza dla tego co rysował kreski na papierze, on mieszka w Gdańsku albo w Warszawie i ma gdzieś resztę argumentów, aby było tanio.

      • 1 0

    • A do czego ci ta droga potrzebna? Codziennie jeździsz z Chwaszczyna do Żukowa? Po co? Przecież te miejscowości niewiele się różnią.

      • 0 0

    • dobrze piszesz - ta inwestycja jest przeciw Trójmiastu a za mieszkaniem na wsi (suburbiach)

      i za dalszą destrukcją Kaszub, całego województwa

      • 3 0

    • moze tobie potrzebna ale nie wszystkim (4)

      wielu ludziom wcale nie jest potrzebna, tak jak i tunel pod Wisłą nie był wielu ludziom potrzebny, szczególnie mieszkańcom Przymorza, którzy korki dostali gratis i żadna droga zielona na to nie pomoże a tylko może pogorszyć sprawę.

      • 23 22

      • Wielu niepotrzebna, ale pozostałym potrzebna.

        • 2 1

      • Wyczuwam...

        Coś jakby szkło, kształt walca.... A tak! To słoik;)

        • 13 4

      • Potrzebna jest tym wielu ludziom, tylko im brak kompletnie wyobraźni. Jak przez zakorkowane ulice nie dojedzie do niego karetka na czas to na już zakresu swoich potrzeb nie skoryguje, bo nie zdąży.

        • 12 1

      • Nie piszesz o tym jak było....

        Wcześniej bywało tak, że 3 godziny przebijałem się z Przymorza w okolice Rafinerii. Tego to już się nie pamięta? Teraz jest o 100 razy lepiej niż kiedyś. Te korki to śmieszna strata czasu w porównaniu do jeszcze kilkunastu lat wcześniej.

        • 39 1

    • I ten pan ma rację.

      Brawo trzeba nam więcej takich ludzi którzy by przemowili do pustych głów pisowskiego suwerenu.

      • 3 1

    • ona jest szkodliwa i dla gmin ale przede wszysktich dla obecnych mieszkańców Trójmiast

      Spowoduje dalszy eksodus do.. gmin. Dalszą suburbanizacje, jeszcze większych ruch i korki, a więc wyludnienie i Gdynia i Gdańska

      • 7 11

    • (1)

      Ciekawe, czy też byś tak mówił, gdyby obwodnica miała iść przez środek twojego pokoju. Raczej powinno się zadać pytanie, dlaczego były wydawane pozwolenia na budowę domów, a parę lat później chce się przez nie puszczać drogę??? To nie jest czyjeś widzi mi się, że się nie zgadza na wyburzenie własnego domu, to jest zwykła ludzka tragedia..

      • 23 11

      • O jakich wyburzeniach domów pieprzysz? Przecież ci protestujący nie będą mieli nic wyburzane.

        • 15 5

    • Niby do czego jest nam potrzebna ta droga? W tym kształcie jej powstanie jest kompletnie bez sensu

      • 8 23

  • lepiej trasa kaszubska niż ta obwodnica. (6)

    Albo droga czerwona. Istniejąca obwodnicę zrobić do 3 pasów.

    • 114 76

    • Już w latach 90 jak ja remontowano (1)

      Zgłaszano postulat o rozbudowę do 3. I nic z tego.

      • 10 0

      • obwodnica 3 pasmowa

        a jak chciałbyś poszerzyć istniejącą obwodnicę do 3 pasów bez blokowania jej?
        trzeba myśleć - najpierw OM musi powstać, potem można remontować / poszerzać istniejącą obwodnicę

        • 1 0

    • Kaszubska tak, czerwona nie, Obwodnica T. won

      to wieki kamlot do przerębla suburanizacja

      • 3 10

    • Nie czytasz dokładnie, w tekście jest informacja, że w aktualnych warunkach przeprowadzenie remontu obwodnicy (tzn. dobudowanie trzeciego pasa) bez obwodnicy metropolitarnej spowodowało by zakorkowanie Trójmiasta.

      • 11 3

    • I co Ci to da, jak węzły zjazdowe nie mają takiej przepustowości i będzie tam korek ogromny?

      • 4 4

    • Cóż, Trasa Kaszubska nie podoba się obecnym władzom centralnym.
      Ciekaw jestem też jak wyobrażasz sobie rozbudowę istniejącej obwodnicy bez możliwości przeniesienia z niej ruchu na inną drogę?

      • 14 5

  • Logicznym działaniem w odpowiedniej kolejności jest

    zaplanowanie przebiegu, wykupienie gruntów, a potem budowa!!. A u nas oderwany od rzeczywistości ćwok jedzie linijką po mapie wytycza trasę i chce zaczynać budowę kompletnie nie licząc się z warunkami lokalnymi i realnymi odszkodowaniami za straty poniesione przez okolicznych mieszkańców.
    Dla ciebie wygodna droga , a dla mnie utrata połowy wartości mojej posesji lub dorobku życia. I mam się z tego cieszyć ?? Wiadomo że będą protesty.

    • 0 1

  • Złożyć protest zbiorowy przeciw 5 osobom (2)

    Ponawiam mądrą opinię jak wyżej:
    proponuje złożyć pozew przeciwko tym 5 ''osobom''niech zapłacą za szkody innych ludzi,którzy w tej chwili są uziemnieni! Nie mogą budować,inwestować,żyją od kilku lat w zawieszeniu! Niech pokryją nasze straty! Czy te osoby mają nieruchomości na trasie omt? Czy biorą pod uwagę to, że coraz większa ilość kolizji na ot powoduje podwyżki oc? To,że ludzie tracą zdrowie i życie z powodu przeładowanej i bardzo niebezpiecznej obwodnicy w wypadkach? Jakim prawem kilka osób blokuje życie i niszczy zdrowie tysięcy?

    • 10 9

    • Złóż pozew

      No to złóż pozew.

      • 0 0

    • Bo kolesie i kolesiostwo w Kolebudach mówiąc łagodnie trzyma się dobrze.Ono liczą na jeszcze niezawisłe sądy.

      • 3 2

  • Oszołomy z PO w akcji

    Nie mieszajcie do tego PiS-u. Opóźnienie to akcja kilku oszołomów z PO..

    • 3 1

  • Zły wariant

    Oprotestowana ,bo z trzech finalnych koncepcji drogi wybrano, wbrew konsultacją ten najgorszy dla mieszkańców Gminy.

    • 1 2

  • oddajcie

    oddajcie Danzig i cale Pomern do Germanii i za trzy lata zobaczycie co mozna zrobic w temacie. Na Gdynie wawka sie juz dawno wypiela , cieple morze to w egiptowach i nawet kanalu do stoczni w Radomiu nie trzeba budowac.

    • 1 2

  • Czy to taka "świetlana przyszłość"

    Zanim zaczniecie krytykować ty którzy sprzeciwiają się temu co czynią urzędnicy kreśląc lekką ręką linie na mapie proponuję zapoznać się z kilkoma artykułami i jak wgląda realizowanie inwestycji w "PAŃSTWIE PRAWA"

    600 rodzin musiało oddać swoje domy i działki już w grudniu, a do dziś nie dostały za to odszkodowań. Chodzi o ludzi mieszkających wzdłuż nowo budowanej ..
    Budowa S-17 pod Lublinem. 600 rodzin bez domów, działek i ...
    Bez domów i odszkodowań. Budynki znikają - pieniędzy brak - TVP3 ...
    Mieszkańcy Nienadówki: chcemy odszkodowań za nasze domy ...
    Wywłaszczenia pod drogi krajowe: Na odszkodowania czeka się ...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane