• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Rower Metropolitalny będzie lepszy od warszawskiego?

Krzysztof Koprowski
29 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością. Warszawski Rower Miejski funkcjonuje już od pięciu lat i wciąż cieszy się rosnącą popularnością.

Choć system roweru miejskiego na Pomorzu obejmie aż 14 gmin, będzie mniejszy od funkcjonującego w Warszawie. Na jego uruchomienie potrzeba jeszcze ponad roku, podczas gdy w stolicy zajęło to tylko kilka miesięcy. O tym, jak wygląda rower miejski w Warszawie i jak będzie wyglądał w ramach naszej metropolii rozmawiano podczas VIII Kongresu Mobilności Aktywnej.



Czy będziesz korzystał(a) z Roweru Metropolitalnego?

Rower miejski w Warszawie to jeden z najpopularniejszych systemów tego typu w Europie. Obecnie liczy prawie 5 tys. rowerów (w tym 100 rowerów elektrycznych, 60 dziecięcych oraz 45 tandemowych), które wypożyczyć można w 344 stacjach rozlokowanych na terenie całego miasta.

- Rower miejski wdrożyliśmy w kilka miesięcy - umowę podpisaliśmy w marcu 2012 r., a wystartował już w sierpniu tego samego roku. Wiele osób mówiło wówczas, że cały system zostanie natychmiast rozkradziony. Na szczęście prognozy te całkowicie się nie sprawdziły - mówi Marcin Czajkowski z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Rozbudowa systemu w Warszawie przebiega błyskawicznie. Na początku liczył on zaledwie 55 stacji i 1100 rowerów. Po pięciu latach rowery miejskie stanowią już 12,4 proc. całego udziału w ruchu rowerowym w mieście, a tylko w tym roku odnotowano ponad 3,2 mln wypożyczeń.

- Na fali sukcesu roweru miejskiego, nasza Rada Miasta zdecydowała się przekazać na rozwój infrastruktury rowerowej ponad 100 mln zł - dodaje Czajkowski - Dzisiaj każdego dnia porusza się po Warszawie prawie 75 tys. rowerzystów.
Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo. Statystyki warszawskiego systemu roweru miejskiego Veturilo.
Czy podobny sukces odniesie nasz System Roweru Metropolitalnego? Podczas prezentacji na Kongresie Mobilności Aktywnej wypowiadano się o nim w samych superlatywach.

- Nasz rower miejski będzie naj: największy w Polsce pod względem obszarowym [14 gmin - dop. red.], najnowocześniejszy i najbardziej efektywny poprzez integrację z węzłami przesiadkowymi - wylicza Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu Systemu Roweru Metropolitalnego.
W momencie startu Rower Metropolitalny liczyć ma 3866 rowerów (w tym ok. 10 proc. wszystkich rowerów w Trójmieście będzie elektrycznych) oraz 7732 dedykowanych stojaków. Rower będzie można również zostawiać w tradycyjnym stojaku (tzw. system IV generacji), ponieważ jego wypożyczanie będzie się odbywało z wykorzystaniem telefonu komórkowego lub panelu wbudowanego bezpośrednio w pojazd.

Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym. Tegoroczną nowością w Warszawie są pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym. Podobne rozwiązanie ma być również wdrożone w Rowerze Metropolitalnym.
- Wbudowany w rower system GPS pozwoli nie tylko badać potoki ruchu, ale również ułatwi relokację rowerów. Niewykluczone, że operator będzie mógł też promować w jakiś sposób przejazdy rowerem pod górę, aby ograniczyć kosztowny transport rowerów w miejsca o większym zapotrzebowaniu - dodaje Perycz-Szczepański.
Obecnie zakończono konsultacje lokalizacji stojaków rowerowych, w ramach których otrzymano ponad 190 uwag od mieszkańców. Cały system powinien wystartować w "fazie pilotażowej" jesienią przyszłego roku, a w pełnym zakresie na wiosnę 2019 r.

Wydarzenia

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • (9)

    W Gdyni konsultacje i analizy mogą potrwać nieco dłużej... i może się okazać, że się po prostu nie da :)

    Keep smiling :)

    • 71 14

    • był w Sopocie i upadł bez dotacji (7)

      moim zdaniem lepiej tramwaje wodne na Hel dotować

      • 5 15

      • (5)

        a tym tramwajem wodnym na Hel do pracy to jak dojadę ?

        • 6 3

        • (4)

          Rowery będą leżeć gdzie popadnie, będzie wandlaizm, kradzieże, inne kombinacje, kłótnie, plajta, rozprawy, a na koniec ... Uf, piękne jest życie bez city bajków!

          • 2 8

          • (3)

            Każdy powinien sam posiadać rower. Najlepiej jakiś zwykły, tani którego zlodziej nie tknie. Ja mam taki, starszy model aluminiowego pseudo gorala z 28kami i szoksami z przodu. Specjalnje obdrapany i brudny.

            • 1 3

            • (2)

              szkoda, że w tym kraju wszyscy myślą żeby tylko zepsuć, ukraść, kombinować i się sądzić. nic dziwnego, że każdy tęskni za czasami Piastów, Piłsudskim, czy wszystkim podoba się obecna władza... Polaków trzeba trzymać za mordę wtedy są szczęśliwi.

              • 1 3

              • Każy? Czyli ty też?

                • 1 1

              • Ja o rowerach, a on o Polakach, ojej..

                • 3 0

      • spróbuj porównać liczbę korzystających z rowerów publicznych

        z liczbą pasażerów tramwajów wodnych pływających na Hel niewiele dłużej niż 2 miesiące w roku.

        • 1 0

    • I jak zwykle pierwszy komentarz w tym samym stylu - pogratulowac, cale zycie przed kompem w jednym celu?

      • 1 1

  • super (6)

    Nie mogę się już doczekać. Nie chcę kupować roweru bo jeżdżę tylko okazjonalnie. To coś dla mnie.

    • 63 3

    • Dla mnie też (2)

      Ja z kolei nie mam gdzie trzymać roweru i już kilka mi ukradli. Wtedy można rozważyć rezygnację z auta a po jakieś zakupy albo gdy pada zamawiać bibera - za samo OC + paliwo mam około 20 kursów miesięcznie, czyli prawie jeden dziennie. A dodaj stratę wartości auta i naprawy/przeglądy/parkingi to na pewno dobrze wyjdziesz na tym finansowo.
      Na wakacje czy dalsze wycieczki auto można wynająć - sprawdzałem, koszt 100-200 PLN/dzień.

      • 13 5

      • Jeśli kilka rowerów Tobie ukradziono (1)

        może warto rozważyć zakup poważnych zapięć rowerowych, polecam też zapoznanie się z informacjami jak bezpiecznie zapiąć rower. Lub zakup tańszych rowerów używanych.

        • 3 0

        • Polecam Abus, kryptonite

          Warto poczytać o ich skali zabezpieczeń :)

          • 2 0

    • (2)

      Rower nowy kosztuje 150zł to nie majątek

      • 3 6

      • Co? (1)

        Nowy rower 150zl ?
        Za 150 to nie rower to narzędzie do samookaleczenia. Nie wsiadłbym na rower za 150 zł i jechał np Słowackiego w dół.

        • 4 3

        • Ja nie wsiadłabym nawet na rower za 1500 zł biorąc pod uwagę bezpeczeństwo. Dobry rower to w widełkach 2000-2500 raczej... Nie jest to przedmiot dla bidoty, której na samochód nie stać. Porządny rower to większy koszt niż ten samochodowy złom, co jeździ po ulicach.

          • 2 3

  • (3)

    Moim zdaniem to będzie wielki sukces

    • 51 2

    • To będzie sukces, że wystartuje, jeśli wystartuje :)

      • 12 2

    • sukces tak, ale błagałam sprawnie naprawiajcie uszkodzone rowery, bo w stolycy ciężko było trafić na w pełni sprawny rower, który nie miałby popsutych przerzutek, kierownicy, pedałów, etc

      • 3 1

    • Teraz to sukces...

      a jeszcze nie tak dawno, w opiniach można było wyczytać, że to nie ma szans i miliard powodów, czemu to nie wypali. Ale wystarczy kilka pochlebnych artykułów i już opinia publiczna wychwala w pod niebiosa ten projekt. Oczywiście trzymam kciuki za ten rower, ale to pokazuje jak łatwo można urobić czytelników (raz są na nie, a za kilka dni na tak, a niedługo może znowu na nie?).

      • 1 1

  • (2)

    Dowiemy sie za jakies 30 lat bo u nas wszystko tyle trwa.

    • 35 8

    • Horała, a co z obiecywanym przez ciebie OPATem? Na ile lat o tym zapomniałeś?

      • 6 3

    • moze u was tak jest

      na szczęście u nas jest inaczej

      • 2 0

  • Czy to coś przynosi jakiekolwiek korzyści finansowe? Czy tylko generuje straty dla nas podatników? (16)

    żeby zaspokoić lobby rowerowe?

    • 22 88

    • Uwaga! Uwaga! (2)

      Oficjalnie informujemy, że wygrałeś konkurs na największego, zawsze wk**wionego i wiecznie obrażonego na cały świat smutnego frustrata roku 2017. Gratulujemy wygranej i mamy nadzieję, że uczcisz to odpowiednio ciepłym piwem VIP.

      • 41 9

      • Nie uczci! (1)

        W Biedronce nie mówią po polsku!

        • 16 1

        • Ale w Baninie.

          • 6 0

    • (1)

      Na pewno większe korzyści niż drogi, na które musimy płacić wszyscy w podatkach, a korzysta z nich mniej niż 50 proc. mieszkańców, z czego większość to sfrustrowani Janusze, którzy myślą, że z podatku drogowego da się zbudować drugą Amerykę.

      • 26 1

      • A po czym jeżdżą autobusy? :)

        • 0 1

    • Oczywiście korzyści jest mnóstwo (2)

      -brak smrodu
      -brak hałasu
      -nie trzeba rozbudowywać dróg pod auta ( ogromna korzyść finansowa dla miasta)
      -nie trzeba rozbudowywać parkingów (ogromna korzyść finansowa dla miasta i przedsiebiorców)
      -mniej chodników będzie rozjeżdżanych (korzyść także finansowa, nie będzie ich trzeba naprawiać)
      -mniej trawników będzie rozjeżdżonych (korzyść także finansowa, nie będzie ich trzeba naprawiać)
      -mieszkańcy będą zdrowsi ( (korzyść także finansowa, nie będzie trzeba ich leczyć)
      -będzie mniej wypadków (korzyść także finansowa, mniej szkód)
      ......

      • 19 3

      • i dostawy do sklepów i cały handel będzie dowoził towar dronami (1)

        • 2 0

        • a tu się zdziwisz bratku i to niebawem :-)

          okazuje się, że "dostawy ostatniej mili" to fantastyczny sposób dojenia firm quasipodatkiem i nie wierzę, że Gdańsk się od tego powstrzyma, skoro forsa aż sama się pcha, więc módl się o dostawy rowerami towarowymi, a nie dronami

          doczytaj o velocelogistics i jego polskim klonie
          jeszcze zatęsknisz za rowerzystami dostawcami

          • 1 1

    • podliczyles, ile kosztuje budzet miasta lobby samochodowe?

      Przypominam, OC, VAT czy akcyza ze sprzedazy paliwa NIE zasilaja budzetu miasta

      • 15 0

    • Lobby rowerowe ma własne rowere wiec ztego korzystac nie bedzie on jest tworzony dla takich jak ty! (2)

      By taki śmierdziel jak ty przestał zatruwać spalinami siebie i wszystkich wokoło!I by dożył emerytury ,bp dostajesz zadyszki przy wejsciu na 1 pietro.Wiec to my bydziemy doplacac by takich jak ratowac od głupoty i krzywdy którą wyrzadzaja innym i sobie

      • 10 0

      • Leniwce (1)

        No i wozić rowery w pociągach i autobusach.

        • 1 1

        • Ten system jest właśnie po to żeby nie wozić rowerów pociągiem, tylko wypożyczyć na miejscu

          • 1 2

    • Ciekawe ze pod kazda krytyczna opinia o rowerzystac zawsze pojawiaja sie obcislogacie sfrustrowane odpowiedzi. Chyba jakies dyżury maja. Siedza, patrza na swoje brody, rozmawiaja o fit jedzeniu, co minute fejsa sprawdzaja. Gacie w tylki cisna, pampersy uwieraja, nocniki na głowach ciąza ale hipsterska brac twardo na dyzurze przez kompen siedzi aby dac opór znienawidzonym samochodom, pieszym, rolkarzon itp.

      • 1 11

    • Rachunek jest bardzo prosty (ale nie dla każdego) (1)

      W W-wie codziennie korzysta z systemu roweru miejskiego ok. 75 tyś osób!!! Nawet jeżeli jest to liczba zawyżona i nawet, gdy dotyczy to tylko okresu wiosna-jesień, to i tak jest to kolosalna korzyść dla wszystkich, rownież samochodowych malkontentów, bo ci ludzie nie smrodzą im na ulicy i pod ich oknami, nie hałasują, i nie rujnują zdrowia innym.

      • 3 1

      • Zawyzona to jest frekwencja na Lechii albo na jarmarku. :) W Veturilo sa konta elektroniczne i kazde wypozyczenie ewidencjonowane.

        • 6 0

    • Oczywiście.Korzyścią bedzie zachecenie do zmiany środka lokomocji - czasem nawet z samochodu

      Rower metro w połączeniu z SKM ma naprawdę duży zasięg. To są dziesiątki milionów zaoszczędzone na infrastrukturze, która normalnie byłaby zbudowana dla kierowców. Do tego mniej spalin, hałasu etc.

      • 1 0

  • dlaczego to tyle trwa? rower czy wspólny bilet???? (7)

    dlaczego Gdynia blokuje trójmiejskie inicjatywy???

    • 26 8

    • podobno się nie da

      • 5 3

    • dlaczego? musimy to skonsultowac

      • 4 1

    • bo Gdynia nie będzie Gdańskowi finansować zbior-komu (2)

      pamiętaj, że Gdynię (240 tys mieszkańców) obsługuje więcej autobusów od Gdańska (450 tys)(!!!).

      • 4 10

      • No ale mniej tramwajów. (1)

        • 10 0

        • Nawet znacznie mniej

          • 4 0

    • przepraszam za plusa:)

      • 1 2

    • Gdanskie trole maja dyzur?

      • 1 3

  • (1)

    Bardzo dobrze że jest taki trend, bo rowery najlepsze.

    • 35 8

    • milcz

      • 0 22

  • W Warszawie maja dobrego prezydenta miasta

    Więc system rowerowy jest ok

    • 19 26

  • Jak w czymś macza palce Budyń, to będzie sprawne jak tramwaje, drogie jak ECS i zarządzane jak tut. Zarząd. Jednym slowem wielka pulpa.

    • 19 22

  • No to...

    Budyń znów że cztery mieszkania nowe kupi dzięki kasie z kolejnych przetargów, które oczywiście wygrają jego kumple z Patologii Oszustów.

    • 20 25

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane