Fakty i opinie

stat

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. fot. Wikipedia/Commons

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

pozytywnie, tabor trzeba odmładzać

66%

pozytywnie, ale skład może się nie sprawdzić w Trójmieście

14%

negatywnie, ale jeśli cena będzie atrakcyjna, nie widzę problemu

10%

negatywnie, wolał(a)bym zakup całkiem nowych składów

10%
W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.


Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Opinie (151)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.