• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy SKM-ka kupi pociągi od PKP Intercity?

Maciej Naskręt
25 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako. Pokaz pociągu serii ED-74 w Gdańsku Oliwie na targach Trako.

Szybka Kolej Miejska bierze pod uwagę możliwość zakupu 9-letnich pociągów, które od prawie trzech lat niszczeją na bocznicy w Krakowie. Elektryczne składy mogłyby zasilić tabor kursujący na trasie między Tczewem a Słupskiem. Stosunkowo nowe pojazdy bardzo by się przydały, bowiem wszystko wskazuje na to, że SKM będzie świadczyła usługi przewozowe w naszej aglomeracji także w 2017 roku.



Jak oceniasz ewentualny zakup używanych składów?

W poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk, w wywiadzie dla Radia Kraków powiedział, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście interesuje się zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED-74.

O pociągach zrobiło się głośno po tym, jak niedawno wyszło na jaw, że niszczeją w krzakach na bocznicy w krakowskiej dzielnicy Bieżanów.

Jak pociągi trafiły w odstawkę?

Składy ED-74 to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa w latach 2007-2008. W sumie na tory wyjechało wtedy 14 tego rodzaju jednostek. Wszystkie zostały zakupione przez spółkę Przewozy Regionalne i obsługiwały połączenia na trasie Łódź - Warszawa.

Jeszcze w 2008 roku tabor trafił do spółki PKP Intercity. Od tego momentu składy można było spotkać na trasie Warszawa - Białystok lub Kraków - Wrocław.

Po przejechaniu setek tysięcy kilometrów składy musiały przejść gruntowny remont (fachowo nazywany naprawą rewizyjną poziomu czwartego). Obejmuje on przegląd podzespołów i zespołów połączonych z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Trzy lata temu ogłoszono przetarg na wspomniane prace. Wygrała Pesa, która naprawę wyceniła na ponad 18 mln zł. Dla PKP Intercity ta kwota była zbyt wysoka, więc remont przeszła tylko połowa składów. Pozostałe siedem do dziś czeka na naprawę.

O sprawie niszczejących pociągów kilkukrotnie pisali dziennikarze branżowego portalu Rynek Kolejowy.

Nowe składy byłyby sporym wzmocnieniem dla trójmiejskiej SKM-ki. Władze spółki wypowiadają się jednak bardzo ostrożnie o możliwości zakupu ED-74.

- Nasza spółka ma w planach dalsze działania na rzecz odmładzania swojego parku taborowego. Jednak nie podjęliśmy jeszcze żadnych kierunkowych decyzji w tym temacie - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
O tym, czy Szybka Kolej Miejska będzie ostatecznie zainteresowana tymi pociągami przekonamy się na przełomie roku, gdy pojazdy trafią na licytację.

  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.
  • Od trzech lat pociągi ED-74 czekają na przegląd, który umożliwi im powrót na tory.

Pociągi dopasowane do wysokich peronów SKM

ED-74 to czteroczłonowe składy przeznaczone do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wszystkie człony posiadają po dwoje drzwi na każdą stronę. Drzwi dostosowane są do obsługi peronów od 300 do 1000 mm (perony SKM mają 960 mm), przy czym w przypadku niższych peronów wysuwają się stopnie ułatwiające wsiadanie.

Pociągi serii ED-74 mają 194 miejsca siedzące. Do składu wsiądzie w sumie ok. 310 osób. Dla porównania pociągiem Impuls, który od niedawna kursuje po torach SKM, może podróżować maksymalnie 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Ostatni zakup SKM-ki - pociągi Impuls



Pociąg rozwija maksymalną prędkość 160 km/h. W obu skrajnych wagonach są toalety, dodatkowo w wagonie wewnętrznym przewidziano przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się lub z dużym bagażem. Tam też są windy dla niepełnosprawnych. Wszystkie człony wyposażone są w klimatyzację, wyświetlacze, system nagłośnienia oraz monitoring.

Nowe biletomaty w najnowszych SKM-kach


W 2017 roku SKM-ka przewiezie pasażerów na linii PKM

We wtorek samorząd województwa otworzył oferty w przetargu na przewozy kolejowe w okresie od 11 grudnia 2016 do 9 grudnia 2017 roku. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza, aglomeracyjna, obejmuje linię PKM i trasę z Wejherowa do Gdańska Głównego. Druga część to kolej regionalna - poza Trójmiastem.

Niemal pewne jest, że przewozy kolejowe w naszej aglomeracji świadczyć będzie spółka Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik, jako jedyny, złożył ofertę na obsługę połączeń na linii PKM oraz na odcinku z Wejherowa do Gdańska. Opiewa ona na kwotę 48,7 mln zł. Oferta SKM-ki jest o 20 mln zł niższa niż ta, która obecnie obowiązuje, a została złożona w zeszłym roku. Wynika to przede wszystkim z planowanych przez samorząd województwa cięć w liczbie połączeń.

Na realizację drugiej części przetargu ofertę złożyło konsorcjum złożone z SKM-ki i Przewozów Regionalnych.

Przetarg zostanie rozstrzygnięty po szczegółowym przeanalizowaniu ofert przez Komisję Przetargową. Samorząd województwa planuje przeznaczyć łącznie na przewozy kolejowe 88 mln zł.

Miejsca

Opinie (151)

  • przy okazji - nowe impulsy to porażka (13)

    1. Ciasno
    2. Kto wymyślił miejsce służbowe kierownika pociągu w przedziale pasażerskim? Facet musi się przeciskać przez tłum do drzwi, zameldować przez radio, wrócić pod kabinę maszynistów.

    • 111 7

    • w europie takie pociągi maja jednosobową obsługę (3)

      Po co kierownik pociągu? W tramwajach o podobnej długości ich niema, wystarczają lusterka wsteczne.

      • 26 6

      • Poucz mnię :P (2)

        Pokaż mi tramwaj o podobnej długości:P Widziałeś kiedyś przystanek tramwajowy na łuku???? Na SKM zdarzają się przystanki usytuowane na łukach gdzie lusterka wsteczne nie mają racji bytu... :P

        • 4 3

        • ale nicka to se...

          Przystanek tramwajowy na łuku- pętle- Oliwa, Zaspa, trójkąt Brzeźno. A długość 64-150 m robi swoje. Nawet 3 wagony 105N to dopiero 40m.

          • 0 0

        • Combino Supra

          https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Combino_Supra_2036_in_Budapest.JPG

          Co do kolei, to berliński S-bahn też nie ma kierowników pociągów. Tam gdzie peron jest w łuku (gdzie jest zła widoczność) jest dyżurny ruchu peronowy i to on zamyka zdalnie drzwi.

          • 5 0

    • masakra jakaś (1)

      Pociągi Impuls są zbyt krótkie żeby puszczać je w godzinach szczytu tak jak ma to miejsce obecnie! Ludzie są ściśnięci jak śledzie już nie mówiąc o miejscach dla rowerzystów, które przy takiej ilości pasażerów nie mają nawet gdzie postawić rowerów. Zbliża się sezon letni a co za tym idzie napływ turystów, trzeba puszczać większe składy!!

      • 28 1

      • turystów no i rowerów.... Stare SKMki z przedziałami służbowymi, to w porównaniu z tą nową raj dla rowerów.

        • 1 0

    • impuls do słupska

      Najbardziej podoba mi się to pełne napięcia wyczekiwanie tłumu ludzi, czy na stację Gdańsk przymorze (w kierunku do slupska) wjedzie o godz 16.11 cudowny impuls czy jednak jakikolwiek inny pociąg skm.... co wyłoni się zza zakrętu.... i to poczucie ulgi gdy jednak nie jest to ciasny i krotki impuls,to poruszenie wśród pasażerów..... bezcenne ;)

      • 6 0

    • Klaustrofobia wróciła . (1)

      Ciasne , ciemne i za krótkie. Przestrzeni jest o wiele mniej niż w starych , zmodernizowanych SKM-kach .Niedopuszczalne jest umieszczenie tandemowych miejsc ( zamiast vis a vis ) przy oknach przeznaczonych do ewakuacji .Skutecznie utrudniają ewentualne wyjście. Kto to dopuścił do ruchu ?

      • 21 2

      • To nie wina dopuszczajacych

        To wina SKM która zamówiła za krótkie składy. Ale skoro "mleko już się rozlało" to powinni je łączyć po dwa.

        • 3 0

    • ciasno? tego bym nie powiedział, ogólnie są bardzo fajne (1)

      ale miejsce kierownika pociągu jest tak absurdalne że nie mogłem uwierzyć w t co zobaczyłem, Dalej wydaje mi się że to wręcz niemożliwe :)

      • 38 4

      • Jeździsz tym w ogóle?

        • 4 2

    • przynajmniej widzi jaki jest syf.

      • 3 2

    • trzeba było zaprojektować lepszy, i nie marudzić teraz

      • 3 46

  • to ma być muzeum kolejnictwa jak obecnie, czy firma przewozowa z taborem klimatyzowanym (4)

    • 64 11

    • ...klimatyzowanym.

      A co wiesz na temat ezt ED74 "Bydgostia"? Składy te są klimatyzowane i jakościowo nie odbiegają EN78 vel 31WE z Newagu. I przy 14 sztukach można znacznie zwiększyć ilość pociągów SKM w szczycie i zwiększyć długość pociągów. Dodatkowo prędkość 160km/h na szlaku Gdańsk- Tczew, Gdynia - Słupsk, czy obecnie nie oferowany "Sprinter" Gdańsk- Słupsk, a nawet Słupsk - Tczew po torach dalekobieżnych. Tylko modernizacja pojazdów SKM i dopasowanie do obecnych potrzeb jest szansą na skrócenie czasów przejazdu, zachęceniem większej ilości osób do przejazdu itd.

      • 0 0

    • (2)

      Pierwszy raz widzę brak minusów pod opinią!!!! :O

      • 2 4

      • (1)

        dalem wlasnie jeden co by tak kolorowo nie bylo.

        • 6 0

        • właśnie przez to zrobiło się kolorowo :P

          • 2 1

  • Pociągi zasilane ogniwem paliwowym a nie stare trupy! (3)

    Koleje Małopolskie (100 % spółka samorządu województwa małopolskiego) zamówiły 13 składów Impuls u producenta Newag, w tym 8 sztuk 4-członowych i 5 sztuk 5-członowych. Ciekawostką jest, że Koleje Małopolskie dogadały się z PKP i dojeżdżają do dworca głównego w Krakowie. Nasza PKM-ka ma z tym jakieś problemy. Koleje Małopolskie obsługują obecnie trasę z Lotniska do Wieliczki ze składami Pesa EN64 Acatus Plus. Goście z zachodu, którym pokazywałem Wieliczkę, byli pod wrażeniem jakie fajne pociągi jeżdżą w Polsce. Podobał im się tez Pendolino. Dobrze, że nie pokazałem im dworzec w Gdańsku, szczególnie peron dalekobieżny i tabor SKM. Po prostu wstyd!

    Pociąg ED-74 nadaje się na trasę do Kościerzyny. Tylko po co pakować więcej pieniędzy w SKM? Czy kiedyś uda się województwie i gminą przejąć całą infrastrukturę? Przez udział PKP i państwa w tym dziwnym stworze PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zawsze będziemy musieli się wstydzić za to co kursuje po naszym mieście.

    Niem. Związek Komunikacyjny Renu-Ruhry ogłosił w kwietniu przetarg na 12 pociągów zasilanych ogniwem paliwowym. Wiele dostawców takich pociągów nie istnieje, wygra prawdopodobnie Alstom ze swoim Coradia LINT. A SKM zastanawia się, czy ma nabyć stare trupy odstawione na bocznicy.

    Jedynym porządnym rozwiązaniem dla Trójmiasta i województwa Pomorskiego jest podział kolei na sieć, infrastrukturę i tabor. Tabor może sobie zatrzymać PKP, sieć i infrastrukturę musi należeć do województwa! Wtedy będzie można wyszukać usługodawców, którzy będą na zlecenie obsługiwali trasy. W Niemczech można wspaniale obserwować, jak wielka jest korzyść dla pasażerów po zmniejszeniu udziału narodowego przewoźnika. Konkrecyjność wzrosła, tabor został wymieniony!

    Tam gdzie usługi świadczą koleje zagraniczne, m. i. duńska i holenderska, usługi są na wysokim poziomie! Brytyjczycy jakoś nie mieli powodzenia i byli bardzo krytykowani, bo nie potrafili dotrzymywać rozkładu jazdy w okolicach Kolonii.

    Jedynym dobrym rozwiązaniem dla Trójmiasta musi być więcej konkrecji na szynie! Podział SKM na różne odcinki i różnych usługodawców. Coraz więcej tras dostaje SKM i wszystkie linie noszą nazwę SKM. Można się pogubić! Najlepszym rozwiązaniem byłyby duże kary za opóźnienia i brudne pociągi!

    • 4 4

    • (1)

      "Czy kiedyś uda się województwie i gminą przejąć całą infrastrukturę? Przez udział PKP i państwa w tym dziwnym stworze PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zawsze będziemy musieli się wstydzić za to co kursuje po naszym mieście."

      O czym ty bredzisz? Nie ma czegoś takiego jak PKP SKM, przecież zarówno SKM jak i Przewozy Regionalne NIE SĄ spółkami z udziałem PKP, są własnością samorządu i miast (SKM).

      "Jedynym porządnym rozwiązaniem dla Trójmiasta i województwa Pomorskiego jest podział kolei na sieć, infrastrukturę i tabor. Tabor może sobie zatrzymać PKP, sieć i infrastrukturę musi należeć do województwa!"

      Bredni ciąg dalszy. Przecież sieć, infrastruktura i przewoźnicy SĄ rozdzieleni od siebie, natomiast dzielenie infrastruktury (PKP PLK) na województwa to debilizm, bo żeby wyremontować kawałek torów na granicy województw, to albo dwa przetargi i osobne wyłanianie wykonawców albo w ogóle nie wyremontujesz, bo jedne województwo będzie chciało dać kasę, drugie nie i będzie bajzel. To tak jakbyś np. autostrady chciał podzielić na samorządy i oddać im we władanie.

      • 0 0

      • pekape

        akurat Trójmiejska SKM należy do PKP...

        • 0 0

    • Po co pisz3sz te żale jak i taknikt tego nie czyta hehe

      • 0 2

  • Minister adamczyk - tłuk po budowlanej zawodówie

    Ten ma pojęcie o kolei jak straSzydło o lotach kosmicznych

    • 1 1

  • (3)

    przy okazji to mi również nowe pociągi skm nie podobają się owszem są nowe, ładne i lśniące ale:
    - w środku jest ciaśniej niż w starych wiecznie remontowanych składach (może to przez monstrualnych rozmiarów siedzenia?)
    - co gorsza niektóre siedzenia są na podwyższeniu a już widziałem kilka osób nie tylko starszych które miały z tym problem (podłoga w pociągu winna być płaska)
    - mają dziwacznie rozwiązane okolice kabiny kierownika gdzie nie ma miejsca ani dla personelu sprzedającego bilety (siedzi wśród ludzi) ani dla pasażerów
    - za to są wyposażone w podświetlane napisy skm na szybach okołodrzwiowych
    dla mnie to kolejny przykład niekompetencji tej "firmy"
    a co do stojących w krzakach nowych pociągach to typowy Bolandyjski skandal, nie ma winnych...
    czy je kupić jak da się tanio to od razu!

    • 24 6

    • w starych / zmodernizowanych skmkach rowerzyści nie wadzą aż tak bardzo pasażerom.

      • 1 0

    • (1)

      Impuls reklama na pokaz a tak tragedia.Brak miejsca dla kierownika.Wszystko na wierzchu okazja czyni złodzieja : czytniki, stacja .Kiero przy drzwiach.Warunki do pracy tragedia.

      • 6 2

      • Najgorsze jest to, że kierownik

        musi chodzić do drzwi i przeciskać się między pasażerami na każdej stacji, aby dać sygnał do odjazdu.

        • 3 1

  • Sposób na komunikację miejską w trojmiescie: (2)

    1. skomplikowac i mnożyc taryfy
    2. podniesc ceny biletow
    3. likwidowac połaczenia

    Gratulacje.

    • 19 1

    • To co wymieniłeś

      To dzięki uruchomieniu PKM.
      Ktoś musi łożyć na przewożenie powietrza, tam i z powrotem.

      • 3 0

    • Uważaj, bo za ujawnienie tajemnicy służbowej grozi prokurator.

      • 9 0

  • SKM - syf kila i mogiła (13)

    PO miala tyle miliardów unijnych pieniedzy a skonczylo sie na odmalowaniu ponad 50 letnich trupów i wymianie siedzeń w składach, tragedia

    • 114 55

    • głupoty gadasz (3)

      a z tym PO to już nudne

      • 16 20

      • mi się na przykład znudziło 8 lat temu (2)

        Gdy ta zorganizowana grupa przestępcza zaczęła nas wszystkich rabować.

        • 16 14

        • piertolisz

          Rabują Nas od 26 lat, czego nie zrabowali, sprzedali.

          • 0 0

        • No to teraz masz niezorganizowane grupe glupcow

          PO bylo slabe, ale nie znaczy to, ze cokolwiek jest lepsze. Z reszta, poczekajmy - jeszcze sie okaze.

          • 11 6

    • Mały rozumek-po syfie...

      Szkoda słów na twój rozum, trollu za 1,50 zł... Czekaj, co będzie z miliardami na tory i jak je wyda "dobra zmiana".. A poza tym przyjedź chociaż raz do Gdańska, gdzie są wyremontowane składy i może zobaczysz te stare pociągi. No, ale faktycznie - te wobec lotniska w Radomiu nie mają szans porównania!

      • 6 4

    • Jak ktoś się nie zna... (2)

      ...to pisze takie głupoty, a ludzie mu lajkują. (trzeba być świadomym, że SKM nie może liczyć na ratunek Państwa jak w przypadku PKP Intercity)

      • 9 7

      • Jeśli prawie połowę udziałów w SKM posiada Skarb Państwa i Samorząd, a drugie pół PKP (czyli tak na prawdę znów SP), to czy w przypadku kłopotów finansowych, pozwoliliby na upadek, czy jednak dołożyli grosza?

        • 4 3

      • tlumacz to bezrobotnej pisowskiej biedzie umyslowej.

        • 16 9

    • A to PO siedzi we władzach SKM? (4)

      Jakaś nowość...

      • 26 27

      • (2)

        Oczywiście, że siedziała PO. Kapitał zakładowy SKM wnieśli: PKP SA, Skarb Państwa, województwo Pomorskie, Miasta Gdańsk, Gdynia, Sopot, Pruszcz Gd, Ruma.

        • 25 12

        • (1)

          No to tylko czekać, aż "dobra zmiana" wprowadzi nowe składy! Ale będzie fajnie!....

          • 21 14

          • gorzej już raczej nie będzie, nam zwykłym ludziom to żadna różnica kto siedzi na stołku, po-wcy już pokazali co potrafią - generalnie nic

            • 22 11

      • Sławek nie wydurniaj się

        • 24 10

  • PKP firma państwowa więc niegospodarność akceptowalna (6)

    • 112 3

    • (3)

      PKP jest spółką, a nie przedsiębiorstwem państwowym. Radzę zajrzeć do podręcznika i zapoznać się z definicją różnych form przedsiębiorstw państwowych takich jak np. zakład budżetowy czy gospodarstwo pomocnicze. Spółka to spółka - nawet gdy właścicielem jest skarb państwa.
      Przedsiębiorstwem "państwowym" (tzn. gminnym, ale działającym jak państwowe) jest np. szkoła - nie prowadzi ona własnej księgowości, bo prowadzi ją gmina.

      • 1 7

      • Radzę zrozumieć komentowaną wypowiedź (2)

        Autor podkreślił własność, nie stan prawny. PKP jest państwową własnością, i tylko o to chodziło.

        • 9 0

        • (1)

          Owszem, ale będąc spółką działa jak spółka (chodzi o filozofię działania).

          Trzymając się porównania do szkoły: nauczycielom nie zależy na zysku szkoły, ale na nauczaniu uczniów. Dyrektor szkoły nie jest rozliczany z bilansu, ale jakości nauczania.

          • 2 3

          • Kiepskie porównanie

            Nauczycielom nie zależy na nauczaniu, tylko na ciągłych podwyżkach pensji.

            Przepraszam ten 1% porządnych nauczycieli.

            • 2 0

    • Przecież wg PiS wszystko powinno być państwowe... (1)

      To jednak dobrze czy źle?

      • 11 14

      • jak rządzi PO to źle bo wały idą

        • 15 5

  • Ciągle nowe pociągi, a kursów skm jakby mniej :/

    • 2 0

  • Zkm kupi i przerobi na tramwaje

    Tak slyszalem w zarzadzie zkm

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane