Czy Trójmiasto powinno przyjąć uchodźców z Afganistanu?
- Każda osoba poszkodowana w wojnie, jak dziś obywatele Afganistanu, ma prawo poszukiwać bezpiecznego schronienia. Polska i Pomorze takiego schronienia powinny udzielić - uważa marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, podkreślając, że Samorząd Województwa Pomorskiego deklaruje wsparcie strony rządowej, jeśli na taki krok się zdecyduje. Na uchodźców z Afganistanu z otwartymi rękami czekają już władze Gdańska i Sopotu. Wciąż jednak nie wiadomo, czy Afgańczycy w ogóle pojawią się w naszej części Europy.
Jeszcze większym były obrazy z lotniska w Kabulu, gdzie zdeterminowani Afgańczycy próbowali dostać się do samolotów, które odlatywały głównie z pracownikami ambasad i współpracownikami państw mających swoje przedstawicielstwa. Próbujący opanować sytuację Amerykanie otworzyli ogień. Kilka osób zginęło.
Talibowie przejmują Afganistan
Marsz talibów i zdobywanie kolejnych prowincji, a potem miasteczek i miast zaczął się jednak już przed kilkoma miesiącami.
Właściwie tuż po tym, gdy jeszcze poprzedni prezydent USA Donald Trump ogłosił, że wojska USA wycofują się z Afganistanu, bo misja antyterrorystyczna się zakończyła.
To przyspieszyło ofensywę talibów, którzy mimo siedmiokrotnie mniejszej liczebności od państwowej armii i policji zdobywali kolejne tereny, aż w końcu w ostatnią niedzielę prezydent Aszraf Ghani uciekł z kraju, co było równoznaczne z całkowitą kapitulacją.
Talibowie uwolnili więc 5 tys. więźniów uznawanych dotąd za terrorystów, przejęli 50 śmigłowców bojowych, całą masę pozostawionej przez amerykanów broni i sprzętu.
Do czego ją wykorzystają? Przekonują, że na nikim nie będą się mścić, a kobiety będą mogły się kształcić. Prawo szariatu ma być stosowane nie w tak restrykcyjnej jak wcześniej formie, choć mało kto w to wierzy.
Już docierają bowiem pierwsze informacje o strzelaninach na ulicach, o tym, że kobiety zostały wyrzucone z uniwersytetu, a inne wychłostane za brak burki...
Afgańczycy chcą więc masowo opuścić swój kraj. Tłumy ciągną w stronę lotniska w Kabulu. Inni jadą lub idą do granic państwa, uciekając przed talibami.
3 tys. uchodźców z Afganistanu miało być już teraz
Jeszcze przed upadkiem Kabulu rząd USA zwrócił się do Polski z prośbą o przyjęcie ok. 3 tys. Afgańczyków. Rząd ociągał się jednak z odpowiedzią, sugerując, że to za duża liczba, więc uchodźcy trafili na razie do innych krajów. To głównie tłumacze i współpracownicy wojsk USA.
Polska przyjęła natomiast kilkadziesiąt osób, które współpracowały z naszym kontyngentem wojskowym, który od 2002 roku działał w Afganistanie.
Nikt nie ma jednak wątpliwości, że już niebawem uchodźców, którzy opuszczą Afganistan, będą tysiące, jeśli nie setki tysięcy. Nie chcą oni jednak trafić do pobliskiego Pakistanu, bo (zapewne nie bez racji) uważają ten kraj za wroga i głównego sprawcę powrotu talibów do władzy. Część może wybrać Iran, ale tam im nikt nie pomoże, dopóki nie będzie na to finansowania. A trudno na nie liczyć w kraju, który z kolei przez USA uważany jest za wroga i na który nałożone są sankcje.
O Rosji nie ma nawet co wspominać, bo jak zwykle będzie tu rozgrywać swoją polityczną grę.
Pozostanie więc bogata Unia Europejska.
Pomorze czeka na uchodźców z otwartymi rękami?
Władze Trójmiasta już zadeklarowały, że jeśli rząd da zielone światło, to są gotowe na przyjęcie uchodźców.
- Solidarność z krzywdzonymi i prześladowanymi jest w naszym gdańskim DNA. Dlatego jeżeli polski rząd otworzy się na potrzebujących z tego rejonu świata, to jako samorząd aktywnie włączymy się w pomoc. A już teraz Gdańsk będzie bezpieczną przystanią dla naszych sąsiadów z Białorusi, ze zdelegalizowanego przez reżim Łukaszenki PEN Klubu. Gdańsk pomaga także pisarzom-uchodźcom w ramach Międzynarodowej Sieci Miast Schronienia ICORN - wylicza Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Uchodźców chce też przyjąć Sopot, który pomaga obecnie 30 Białorusinom. Wiadomo nawet, gdzie Afgańczycy mieliby mieszkać. Na początek mogliby znaleźć miejsce w Domu Gościnnym przy skwerze im. Kaczkowskiego. Są tam cztery moduły mieszkaniowe, po dwa pokoje w każdym.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski twierdzi nawet, że gdyby każdy samorząd przyjął po jednej afgańskiej rodzinie, kłopotu by nie było.
Pomoc deklaruje też marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, którego oświadczenie publikujemy poniżej.
Samorządowcy podkreślają jednak, że w tej sprawie pierwsze skrzypce gra rząd. A ten - jak wiadomo od ostatniego kryzysu migracyjnego - przyjmowaniu uchodźców jest niechętny. Podobnie zresztą jak spora część naszego społeczeństwa.
Wiele wskazuje więc na to, że zanim uchodźcy się pojawią (jeśli w ogóle się pojawią), ten problem może stać się w naszym kraju na długie tygodnie kolejnym frontem politycznej walki.
Oświadczenie Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego
Samorząd Województwa Pomorskiego wyraża zaniepokojenie rozwojem sytuacji w Afganistanie, a zwłaszcza rosnącą liczbą ofiar cywilnych oraz prześladowaniami osób zasłużonych w próbę demokratyzacji tego kraju.
Cierpienia mieszkańców Afganistanu poruszyły serca milionów ludzi na całym świecie. W obecnej sytuacji niezbędne jest okazanie solidarności z najbardziej poszkodowanymi oraz zapewnienie im pomocy humanitarnej. Samorząd Województwa Pomorskiego deklaruje gotowość wsparcia strony rządowej w ochronie życia i zdrowia bezbronnych obywateli Afganistanu.
Pomoc Afgańczykom to nasze moralne, ale i prawne zobowiązanie, gwarantowane Konwencją Genewską o ochronie ofiar wojny z 1945 roku. Pamiętajmy, że każda osoba poszkodowana w wojnie, jak dziś obywatele Afganistanu, ma prawo poszukiwać bezpiecznego schronienia. Polska i Pomorze takiego schronienia powinny udzielić.
Jesteśmy gotowi otoczyć opieką Afgańczyków, którzy przez lata, niejednokrotnie z narażeniem życia swojego i swoich bliskich, byli zaangażowani w pomoc polskim żołnierzom i dyplomatom, a dziś są narażeni na represje, prześladowania, a nawet utratę życia.
Wielokrotnie w polskiej historii środowisko międzynarodowe okazywało solidarność z Polakami prześladowanymi we własnym kraju bądź zmuszonymi do emigracji z powodów politycznych czy ekonomicznych. Dziś pragniemy się odwdzięczyć.
Rozmowa z Afgańczykiem Omranem Haydarym z Lechii
(wywiad z czerwca 2021 r.)- Kiedyś talibowie gratulowali nam występu reprezentacji. Z całym szacunkiem, ale czujesz się trochę nieswojo, gdy ktoś składa ci gratulacje za grę w piłkę, a wcześniej lub później pozbawia kogoś życia.
Zobacz całą rozmowę:
Omran Haydary o grze w Azji i talibach
Trójmiasto otwarte dla uchodźców (50 opinii)
Opinie wybrane
-
2021-08-18 11:25
To trudny temat. Z jednej strony człowiek chciałby pomóc a z drugiej ma się przed oczami np. Berlin, (144)
gdzie muzułmanie potrafią zablokować całe miasto bo akurat przyszła godzina modlitwy. I tak kilka razy dziennie a gdyby komuś przyszło do głowy zabronić im tego, puszczą z dymem całe miasto. Niestety, słowo "asymilacja" u nich nie istnieje i gdziekolwiek pojawią się islamiści, tam narzucają swoje prawa i to mieszkańcy muszą się do nich dostosować a
gdzie muzułmanie potrafią zablokować całe miasto bo akurat przyszła godzina modlitwy. I tak kilka razy dziennie a gdyby komuś przyszło do głowy zabronić im tego, puszczą z dymem całe miasto. Niestety, słowo "asymilacja" u nich nie istnieje i gdziekolwiek pojawią się islamiści, tam narzucają swoje prawa i to mieszkańcy muszą się do nich dostosować a nie oni jako goście. Czy zna ktoś miejsce w Europie, gdzie z powodu trudnych warunków w ich krajach, zostali przyjęci i nie narobili kłopotów? Osobiście nie znam takiego miejsca a byłem w kilku państwach Europy, którzy przyjęli emigrantów i widziałem co potrafią zrobić w ciągu bardzo krótkiego czasu. Czy jest nam to potrzebne?
- 1315 105
-
2021-08-19 21:40
Nie trolluj
Bzdury piszesz. Spędzam cały swój czas na jeżdżeniu po Europie Zachodniej. Jak się naczytałem takich kłamstw co ty tu szerzysz to też tak myślałem. To co ty wypisujesz nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Emigranci muzułmańscy w Europie to może max 5 procent. O wiele bardziej szkodliwe jest to co wyczynia w Polsce kościół katolicki.
- 0 1
-
2021-08-19 18:02
Nie
Czasy sie zmienily, populacja Afryki wystrzelila w kosmos, na swiecie jest niebezpiecznie, nie ma mozliwosci by mala Europa przyjela wszystkich z Iraku, Syrii, Somali, Afganistanu, Erytrei, Nigeri, Mali, Yemenu, Sudanu itd. itd. itd. Czasy gdy migracjami mozna bylo cos zmienic sie skonczyly. Populacje tych krajow sa dzis zbyt wielkie i rosna w
Czasy sie zmienily, populacja Afryki wystrzelila w kosmos, na swiecie jest niebezpiecznie, nie ma mozliwosci by mala Europa przyjela wszystkich z Iraku, Syrii, Somali, Afganistanu, Erytrei, Nigeri, Mali, Yemenu, Sudanu itd. itd. itd. Czasy gdy migracjami mozna bylo cos zmienic sie skonczyly. Populacje tych krajow sa dzis zbyt wielkie i rosna w bardzo szybkim tempie. Podbierajac ludzi z tych regionow skazujemy te regiony na wieczna wojne i kolejne fale migracji, a Europe na Afrykanizacje i wtedy nikomu nie bedziemy mogli pomoc. Pomagac, ale tylko na miejscu. Dziesieciolecia mijaja, a polowa swiata stoi w miejscu lub sie cofa i jest tylko coraz gorzej. Tak byc nie moze, musimy rejony swiata ktore sa w tyle ciagnac w gore, a nie sciagnac Europe do poziomu Bliskiego wschodu czy Afryki
- 1 0
-
2021-08-19 11:59
Czy my zawsze musimy komus pomagac?
Kto nam pomagal jak niemcy i ruski na mas napadly?
Jakie kraje inne nam pomogly??- 2 0
-
2021-08-19 10:18
Fake news
Zablokują całe miasto kilka razy dziennie bo się modlą? Gdzie ty to w Berlinie widziałeś? Co za ściema ...
Asymilacja idzie im ciężko ale żeby od razu straszyć i kłamać? Nieładnie ...- 0 3
-
2021-08-19 09:24
TAk, Tak i jeszcze raz TAK!
Powinnismy przyjać kolaborantów do Trojmiasta. A nie wróc ... pomyliłem słowo ... uchodzców, tak jestem pewnien, ze to ma byc słowo "uchodzców"
- 1 0
-
2021-08-19 07:22
W Polsce nie udało by sie.ciapakom.nic zrobic my nie jestesmy takimi pi*kami jak Niemcy
- 2 1
-
2021-08-19 07:20
Adamowicz niech przyjmie do swoich mieszkań
- 3 0
-
2021-08-18 23:03
Nieunikniona wojna nabiera tempa, co widać po napięciu między pogranicznikami Polski i Białorusi!
- 1 0
-
2021-08-18 21:39
To prawda :(
- 0 0
-
2021-08-18 20:10
fantazja
w Berlinie to nigdy nie byłeś
- 1 0
-
2021-08-18 19:29
Ja uważam,że napierw Miasto powinno pomóc
tym co się urodzili w Gdańsku, a z powodu niepełnosprawności, nie są w zastanie sobie samemu poradzić. Np czekam na mieszkanie socjalnie, które miałam otrzymać w czerwcu zeszłego roku, a z powodu braku (staranności) w znalezieniu ekipy remontowej nic z tego. Jak pomogą wszystkim takim osobom, to mogą zacząć pomagać innym
- 4 0
-
2021-08-18 18:15
pojedz do Berlina, i przestan pisać bajki, łykacie jak pelikany błoto wszystko co wam tvpis pokaze
- 3 2
-
2021-08-18 16:57
Hmm
kiedy takie sceny mialy miejsce w Berlinie? Z ciekawosci pytam bylem tam pare razy w roznych porach roku na dluzej z racji projektow robionych tam i nie pamietam takich akcji
- 1 3
-
2021-08-18 15:29
Dokladnie temat jest prosty ale trole sTuska juz zapomniały jak kłamał Tusk i najpier chciał karac Polske a potem przyznał
Identycznie Schetyna i całe PO najpierw chcieli przyjac kazdą ilosc tych z afryki a potem gadał ze jest przeciwko emigracji z afryki do Polski!!
Hipokryzja tych szkodników POkowskich jest nie pojęta !A teraz znowu sie kompromitują!!- 6 0
-
2021-08-18 15:08
Bo my jesteśmy narodem, który dostosowuje się do innych we własnym domu
Przed pandemią aby pracować jako sprzątaczka to trzeba było znać język ukraiński. Dlaczego? po to aby dogadać się z "koleżankami" w pracy. Wiele było takich ofert pracy. Teraz już nie wysyłam, bo firmy mi się "skończyły" i dostawałam tylko autoodpowiedzi typu "pani już dziękujemy, wiemy, że się pani nie nadaje". Niemcy potrafią wymagać znajomości języka niemieckiego, a my nie.
- 13 0
-
2021-08-18 14:40
10 raz więcej czytelników wskazało, że autor tego posta ma jednak rację i że Polacy nie są tacy głupi (2)
jak pozostałe 10% społeczeństwa. Pomagać TAK, ale z rozsądkiem. Barwy politycznie nie mają tu żadnego znaczenia, znaczenie ma doświadczenie innych krajów z uchodźcami, co wielokrotnie skończyło się tragicznie. Wpuszczanie emigrantów bez jakiejkolwiek kontroli, było głupie i do dziś ma swoje dramatyczne skutki. Świat powinien wyciągnąć z tego jakieś wnioski.
- 11 3
-
2021-08-18 15:44
A ile zła wyrządzili uchodźcy zaproszeni przez Adamowicza? Pokaż skalę zniszczeń, bo pamietam jak (1)
bardzo się tego baliście.
- 3 8
-
2021-08-18 19:13
bo w Polsce nie przekroczyli masy krytycznej
w Danni jak opanowali radę pewnego małego miasta ... natychmiast zaczęli wprowadzać swój szariat na ulicę...
i zabronili stawiania miejskiej choinki i śpiewania publicznego kolęd.- 12 0
-
2021-08-18 14:03
juz wystarczy że rydzykowi katolicy blokują pokojowe manifestacje.
- 0 2
-
2021-08-18 13:38
Boisz się Arabów a nasi Polscy katolicy (1)
Są jeszcze gorsi
- 5 19
-
2021-08-19 08:00
Wyprowadź się do Arabów,
jesli tak ciężko Ci żyć wśród katolików.
Zobaczymy, jak szybko wrócisz.- 6 1
-
2021-08-18 12:55
Dobrze, że katolicy nie blokują nigdy centrum miast jak idą w pielgrzymkach albo w boże ciało. Nie wspominam o rozjeżdzaniu trawników i zastawianiu ulic w niedzielę.
- 6 11
-
2021-08-18 12:37
??? (1)
Co za absolutna bzdura! Nie wierze moim oczom! Mieszkalem prawie 10 lat w Berlinie, rowniez na mniej bezpiecznych imigranckich dzielnicach (jak Neukoelln) i nigdy, przenigdy Berlin nie byl 'zablokowany' przez modlace sie tlumy! Na tych imigranckich dzielnicach takich prawdziwie religijnych ludzi jest duzo mniej niz by Ci sie moglo wydawac.
Co za absolutna bzdura! Nie wierze moim oczom! Mieszkalem prawie 10 lat w Berlinie, rowniez na mniej bezpiecznych imigranckich dzielnicach (jak Neukoelln) i nigdy, przenigdy Berlin nie byl 'zablokowany' przez modlace sie tlumy! Na tych imigranckich dzielnicach takich prawdziwie religijnych ludzi jest duzo mniej niz by Ci sie moglo wydawac.
Berlin jest dalej jednym z najfajniejszych miast w Europie do zycia pomimo tego ze 1/4 spoleczenstwa ma imigranckie korzenie (podobnie jak Londyn). W ciagu mojego zycia w tym miescie mialem tylko 3 nieprzyjemne sytuacje i z tego jedna byla przez Niemcow, jedna przez Polakow i tylko jedna przez Turkow. Wg. Twoich opowiesci to powinienem miec problemy 3 razy od Turkow albo Libanczykow...- 12 9
-
2021-08-19 07:42
1 przez Niemców, 1 przez Polaków i TYLKO 1 przez Turków.
Czy te 1 się od siebie różnią, że Turcy TYLKO 1 raz spowodowali niebezpieczna sytuacje? A Polacy i Niemcy co - AŻ po jednej?- 2 0
-
2021-08-18 12:22
Hmm (2)
Byłem w Berlinie kilkanaście razy i ani razu nie widziałem sytuacji o której piszesz. Nie czułem się też nigdy specjalnie zagrożony. Pół roku mieszkałem we Francji, tam także nie trafiłem na takie sytuacje. Często chodziłem do arabskich barów i spotykałem się tam zawsze z sympatyczną reakcją.
- 11 18
-
2021-08-18 15:38
KOchany, z Francją to pojechałeś. Pól Francuza nie widziałem w Paryżu i nie mam na myśli prusaków (1)
Atmosfera może miła, ale bród i smród gorszy niż w Algierze
- 14 0
-
2021-08-19 07:39
Bród na pewno
Ale przez Loarę.
- 1 0
-
2021-08-18 12:23
Źródło podaj (1)
"I tak kilka razy dziennie a gdyby komuś przyszło do głowy zabronić im tego, puszczą z dymem całe miasto." - serio? Mam znajomą w Berlinie i jakoś nikt jej nie zgwałcił, nie pobił i nie okradł; spytałem się o twój komentarz i odpowiedziała, że to kłamstwo; teraz mam dylemat - świadectwo kogoś na miejscu z jednej strony i komentarz anona z drugiej;
"I tak kilka razy dziennie a gdyby komuś przyszło do głowy zabronić im tego, puszczą z dymem całe miasto." - serio? Mam znajomą w Berlinie i jakoś nikt jej nie zgwałcił, nie pobił i nie okradł; spytałem się o twój komentarz i odpowiedziała, że to kłamstwo; teraz mam dylemat - świadectwo kogoś na miejscu z jednej strony i komentarz anona z drugiej; rozumiesz chyba, że ciężko mi się z twoimi obawami identyfikować; sam ze swojej strony dodam, że mieszkałem w małym miasteczku w Anglii (gdzie parę lat temu bezczelnie kradłem brytom pracę), które to było zdominowane przez arabów i polaków - zgadnij kto bardziej rozrabiał; podpowiem: nadwiślanie;
- 10 14
-
2021-08-18 12:41
tam telefony i internety na lewackogermańskim podsłuchu - powie prawdę i coś złego na emigrantów - to ją do berlińskiej turmy wsadzą! - za sianie rasowej nienawiści.
- 7 3
-
2021-08-18 12:25
Źle postawiony tytuł (1)
trójmiasto czyli kto powinien , mieszkańcy czyli kto może na ochotnika ktoś się zgłosi więc nie będę miał nic przeciwko
- 12 0
-
2021-08-18 12:40
Ci zaszczepieni z UM Sopot. Myślę, że powinni mieć przywilej, wręcz obowiązek...
- 9 2
-
2021-08-18 12:21
kto pisze oswiadczenia
może do swojego własnego mieszkania przyjąć przecież na swój koszt
- 14 0
-
2021-08-18 12:13
ana
dymem miasto tez inny moga zrobic w Berlinie nato uwazaja i w innych miastach tez.
taka glupote trzeba szukac- 1 9
-
2021-08-18 12:13
xD chyba w berlinie nigdy nie byłeś
- 10 1
-
2021-08-18 12:10
anna (2)
kazdy by tego niechcial ale polska taka katolicka i biednemu nie chce reki podac
Co do ich modlitw maja swoje koscioly a bardzo rzadko robia to poblicznym miejscu w tedy musza sie zmiescic w swoim obrebie.
Tylko w polsce jest bardzo malo innych narodowosci koscioly bo po wojnie zabrano wszystkie na katolickie pare zwrocono a ta reszta nawet w Gdansku K.Mariacki to Evangeliski byl. Ludzie troche history niemozna tego bylo robic ale teraz jest internet tam dowiesz sie duzo.- 7 17
-
2021-08-18 15:33
ja, ja evangeliski
- 3 0
-
2021-08-18 12:38
A może coś po polsku napiszesz?
- 17 0
-
2021-08-18 12:10
?
Nigdy nie widzialem zeby blokowali cale miasto.
Slyszales o "procesjach", ktore uskuteczniaja wyznawcy kosciola katolickiego? Tutaj jakos nie ma problemu z blokowaniem miasta. Bardzi dziwne podwojne standardy.- 10 21
-
2021-08-18 11:52
Zgadzam się z komentarzem (3)
Dodatkowo należy spojrzeć na zdjęcia z wnętrza samolotu z ewakuowanymi... sami młodzi mężczyźni, tchórze nie potrafiący walczyć o swoje, zostawiający kobiety, dzieci i słabszych...
- 29 8
-
2021-08-18 11:59
Jak niewyszkolony młokos ma walczyć z armią szkolonych non-stop fanatyków? (2)
To nie są idioci. A tchórzów akurat w Polsce nie brakuje. Stawiam flaszkę, że przy byle konflikcie wszystkie dresy z PW na plecach będą uciekały na zachód. Patrząc przy tym na odlatujące samoloty pełne działaczy PiS i ich rodzi.
- 11 16
-
2021-08-18 13:26
20 lat ich szkolili...
- 11 0
-
2021-08-18 12:12
Racja co nie zmienia faktu że
nie potrzebujemy tego rodzaju kłopotów, dość nam swoich
- 19 3
-
2021-08-18 11:47
odpowiedź jest tylko jedna - NIE! (1)
ciekawe ilu uchodźców pod własny dach jest w stanie przyjąć Pan Mietek...
- 32 6
-
2021-08-18 12:12
Odpowiadam: zero.
- 15 1
-
2021-08-18 11:44
A jak miasto jest zablokowane przez procesje Bozego Ciala, to ok? (17)
- 24 37
-
2021-08-18 15:25
To jest OK. I b.proszę odczep się od jednego z najb. urokliwych świąt tego kościoła (1)
Kiedy przez weekend po mieście buszują rowerzyści i naprawdę całe miasto od rana do wieczora jest zablokowane, to wg Ciebie jest w porzadku? Procesja Bożego Ciala nie blokuje całego miasta, no i nie trwa do popoludnia.
- 11 1
-
2021-08-18 15:41
Sugerujesz, że w boże ciało jest tylko jedna procesja?
- 0 1
-
2021-08-18 12:11
Tak tak, i ludzie uczyestniczący w procesji Bozego Ciała (raz w roku), ucinają niewiernym głowy, strzelają do nich (8)
i wysadzają w powietrze. Ogarnij się.
- 29 10
-
2021-08-18 13:25
Nie...
...ale robią syf na ulicy, którego potem nikt nie sprząta...
- 4 9
-
2021-08-18 12:37
fundamentaliści katoliccy mają takie zapędy. Nie ogarniają materiałów wybuchowych ale zdaje się popierają karę smierci
- 8 23
-
2021-08-18 12:37
ale puszczanie przed pedofilem dziewczynek w kusych strojach z koszykami płatków kwiatowych (5)
to już jest wodzenie na pokuszenie i publiczne prowokowanie do zła.
- 9 18
-
2021-08-18 23:20
Nigdy nie widziałem tam dziewczynek w kusych strojach. Twoje fantazje są niebezpieczne, pedofilu.
- 10 0
-
2021-08-18 15:43
Na co Ty patrzysz?! Dziewczynki mają zazwyczaj dlugi sukienki, no chyba że masz na myśli dziewczynki
w strojach krakowskich
- 7 1
-
2021-08-18 12:47
(2)
nie miałeś wrażenia że to dziwne że rodzice ubrali cie w sukeinke?
- 14 4
-
2021-08-18 19:09
masz dziwne doświadczenia ze swojego dzieciństwa
takie sukienkowo-traumatyczne
- 5 0
-
2021-08-18 15:41
a ty przestałeś brać łapówki?
- 2 2
-
2021-08-18 11:57
co ty porównujesz.. (5)
Procesja Bożego Ciała jest raz w roku, a muslimy modlą się codziennie
- 29 10
-
2021-08-18 14:32
Chyba tez powinieneś modlić się codziennie :))
- 5 1
-
2021-08-18 12:23
Ale dzwony kościelne biją kilka razy dziennie a ja mieszkam niedaleko kościoła i może mnie to przeszkadza ? (3)
- 15 31
-
2021-08-18 17:48
To akurat może przeszkadzać
- 2 1
-
2021-08-18 12:46
(1)
nie słuchaj, ktos ci każe kodziarzu?
- 14 12
-
2021-08-18 13:14
A ty PiSdziarzu nie patrz na tych co się modlą kilka razy dziennie :)
- 9 13
-
2021-08-18 11:45
Przyjmować to jest słuszna (1)
Koncepcja naszej opozycji. Gastronomia nasza jest zlodziejska, a tak będzie więcej kebsow w trójmieście
- 3 6
-
2021-08-18 12:11
No to jest słuszna koncepcja
- 2 0
-
2021-08-18 11:45
(1)
W każdym aspekcie Polsce jeszcze daleko żeby porównywać sie do Berlina. Nie ta polityka społeczna i nie ten poziom gospodarczy kraju aby liczyć tu na "tłumy modlących sie" na ulicach.
- 5 9
-
2021-08-18 11:49
Ale wystarczy, żeby postraszyć biedotę umysłową, która boi się, że Afgańczycy im socjal zabiorą.
- 13 20
-
2021-08-18 11:46
(2)
W jaki sposób muzułmanie blokują całe miasto w godzinach modlitwy? Jestem w Berlinie regularnie i nigdy tego nie zauważyłem.
- 22 15
-
2021-08-18 11:50
W TVP pokazywali. Zdjęcia co prawda były Mekki, ale podpis, że z Berlina :-) (1)
- 21 9
-
2021-08-18 12:12
Jeżeli Mekka ma Bramę Brandenburską, to OK. Zmień dilera.
- 18 8
-
2021-08-18 11:36
Marszałek Struk może we własnym domu przyjmować kogo tylko chce ale nie moze narzucać tego innym! (3)
- 57 14
-
2021-08-18 11:41
Ty mi jezuska najpierw nie narzucaj a potem się wypowiadaj. Nie narzucaj mi płacenia 500+ na nierobów, (2)
- 21 25
-
2021-08-18 12:03
jest TU full miejsca - willa Jarka lekko pomieści z 10sięciu (1)
talibów i talibanek.
- 13 12
-
2021-08-18 12:22
A jak wybuduje jeszcze 2 wieże na Nowogrodzkiej to zmieści się z tysiąc afgańczyków :)
- 8 14
-
2021-08-18 11:31
Pomagać powinny Izrael i USA. Oni chcieli robić porządki z terroryzmem w obronie własnych krajów, (59)
angażując w to inne państwa ze struktur NATO!
- 150 12
-
2021-08-19 12:05
Bajdan jest levacka pacynka
i jeszcze nie widzicie jak miesza by podpalic swiat tak jak lewacks euuropa.
Tak jak oszukane wybory w usa bajena!- 0 0
-
2021-08-18 12:13
(1)
Bo i na tym NATO polega, ze pomagamy sobie wszyscy zwalczac zagrozenia.
- 10 2
-
2021-08-18 14:11
nic o tym w statusie NATO nie ma!
mowa jest TYLKO o "udzieli pomocy Stronie lub Stronom napadniętym"
... a kiedy to Afganistan i Irak napadł na USA?
- bo ja jakoś nie przypominam sobie takiego faktu?
natomiast powszechnie wiadomo, że jedynymi sponsorami "Arabskiego Terroryzmu" są Arabia Saudyjska i Emiraty Arabskie. - to z tych państw płyną miliony dolarów dla terrorystów.
tyle że ich jakoś USA nie chce napadać ... nie wiedzieć czemu?- 7 3
-
2021-08-18 11:35
ale Polacy byli tam głęboko zaangażowani z WP - by bronić reźimu US-namiestnika (1)
strzelali, mordowali tubylców NergalKhel i nazywali to "MiSJA" - to są współwinni.... - tak samo jak ich amerykańscy mocodawcy.
- 8 26
-
2021-08-18 11:43
Nangar Khel, jak już.
Poczytaj sobie, to może zrozumiesz.
- 22 2
-
2021-08-18 11:32
Nikt nam nie kazał tam jechać. Jest mnóstwo krajów w NATO, które do Afganistanu wojsk nie posłały. (53)
My też załatwialiśmy tam swoje interesy. A jeżeli mówi się A, to trzeba powiedzieć B. To jest właśnie ten honor z hasła "Bóg, honor, ojczyzna", coś czego plebs nie rozumie.
- 64 70
-
2021-08-19 08:24
Pomyśl lepiej
Tyle, że oni mają innego boga i inne cele.
- 1 0
-
2021-08-18 13:46
Należy pamiętać, że my w oczekiwaniu na pomoc walczyliśmy w obronie ojczyzny z najeźdzcami ze wschodu i z zachodu, którzy byli o krocie silniejsi od nas.
A te pomazańce pomoc dostali, a jak przyszło co do czego to spie**zaj ą i teraz my mamy ich przyjąć, a najlepiej jeszcze za nich walczyć- 17 1
-
2021-08-18 12:42
dobrze z ze tym rozxumiesz i nas uswiadamiasz, ale zaczniej od Izraela i Usa.
- 4 0
-
2021-08-18 12:12
Bob homar ojczyzna jest wtedy jak pasuje. Jak nie pasuje, to jest typowe okazywanie milosci blizniemu;)
- 9 2
-
2021-08-18 11:39
(17)
Ściągnąć "naszych" i to wszystko. Sprzątanie po innych to już nie honor, a jakaś naiwność.
- 35 3
-
2021-08-18 11:40
Sprzątamy brud, który sami tam zanieśliśmy. Ty po sobie nie sprzątasz? (16)
Czy może jak hitlerowcy powiesz, że "my tylko wykonywaliśmy rozkazy" ?
- 13 28
-
2021-08-18 11:44
(5)
No z tymi hitlerowcami to pojechałeś. A może powiesz, że to my spowodowaliśmy cały ten syf?
- 15 3
-
2021-08-18 11:48
Powiem, że sami wysyłaliśmy tak żołnierzy. Myślałeś, że jechali tam dzieci zabawiać? (4)
- 10 6
-
2021-08-18 12:40
(2)
Nikt ich tam na siłę nie wysyła. Jadą tam dla kasy...
- 8 1
-
2021-08-18 15:40
CZyli urlopy brali i zaciągali się jako najemnicy? Czy może był rozkaz wyjazdu? (1)
- 2 1
-
2021-08-19 09:14
spytaj Kwaśniewskiego który ich tam pierwszy posłał
- 2 0
-
2021-08-18 12:40
Ja nie wysyłałam, nie utożsamiam się z decyzjami polityków. Zależy mi na dobru mojej Ojczyzny, a nie ich.
- 2 3
-
2021-08-18 11:42
Niemcy!!! Nie hitlerowcy!! Zapamiętaj to! (9)
- 42 14
-
2021-08-18 11:44
Nie. Tak samo jak Polak nie jest równoznaczny z PiSowcem. To ty sobie zapamiętaj. (8)
Było mnóstwo przyzwoitych Niemców, tak jak teraz jest mnóstwo przyzwoitych Polaków, sprzeciwiających się bydłu z PiSu.
- 25 34
-
2021-08-18 23:41
Nie lubię polityków, ale Twoje porównanie jest totalnie nieadekwatne, nie na miejscu. Zachowajmy proporcje.
- 0 0
-
2021-08-18 12:45
było? to przypomnij jakim poparciem cieszył się fhurer?
- 4 1
-
2021-08-18 12:08
Podobnie jak nie jest równoznaczny z lewackim POwcem. Bydło? I znowu oceniasz własną miarą. (1)
- 7 5
-
2021-08-18 12:21
PO nigdy nie było lewackie za to PiS jest narodowo socjalistyczny :)
- 11 17
-
2021-08-18 11:50
Bydło z pisu. I kto tu jest agresywny. (3)
- 22 19
-
2021-08-18 11:56
A czy ja komuś agresję wytykam? (2)
Tak, PiS uważam za bydło zadeptujące resztki przyzwoitości Polaków.
- 14 23
-
2021-08-18 12:07
Ty akurat nigdy jej nie miałeś. Nawet nie wiesz co to przyzwoitość. (1)
- 12 9
-
2021-08-18 15:39
No tak, wy jak nikt inny lubicie decydować kto jest "przyzwoity" i kto jest "pariotą" a kto nie.
- 3 6
-
2021-08-18 11:35
Plebs......powiadasz? Nie oceniaj własną miarą. (30)
- 51 32
-
2021-08-19 12:07
Ten plebs was z urzedu wygoni niebawem
Skonczy sie źrodełko plebsu gdulkiewicz!
Rodzinki szemrane won z m.sycyli
Idzie Wielka miotla.
Ojj co z waszymi leasingami??- 0 0
-
2021-08-18 11:37
Historia to ocenia. Powstania, również to warszawskie, to były zrywy inteligencji i mieszczaństwa a nie chłopstwa. (28)
Oni rozumieli czym jest honor i ojczyzna. Dla chłopstwa to zawsze była zaściankowa religijność a interes kończył się na własnym płocie.
- 44 29
-
2021-08-18 23:21
A Bataliony Chłopskie na Lubelszczyźnie, to co, kł\mco? (1)
W tym mój ojciec małolat?? On broni nie miał, chodził kilka razy na rozbijanie niemieckich tzw. punktów kontyngentowych, ale jego starsi koledzy ją mieli, w pewnym momencie BCh walczyły tam więcej i aktywniej od AK. Mimo gorszego uzbrojenia.
- 1 2
-
2021-08-19 09:12
i ten twój ojciec małolat zaraz po wejściu sowietów do Polski został członkiem PZPR i I sekretarzem?
- 0 0
-
2021-08-18 15:31
Co ty pociotku mamuta porównujesz tchórzostwo bam bu sów do Powstania warszawskiego? (1)
- 6 3
-
2021-08-18 15:38
Na pewno powstańcy nie nazywali innych bambusami. Tak robili chłopi i widać czyim potomkiem jesteś.
- 0 6
-
2021-08-18 15:18
Zapomniałeś/aś o Jakubie Szeli...
- 2 0
-
2021-08-18 12:04
powstania
powstania które przyniosły śmierć setkom tysięcy Polaków. jedynie powstanie wielkopolskie było jakoś przemyślane.
- 9 2
-
2021-08-18 11:42
tjaaa Obajtek Misiewicz Piotrowicz Sasin Kurski Szydło ... itd itd (13)
ludzie honoru ;)))
- 22 19
-
2021-08-18 12:19
Tak - tych których wymieniłeś to ludzie bez honoru :) (2)
Bóg Honor i Ojczyzna PiS zamienił na Bób Humus i Włoszczyzna :)
- 14 17
-
2021-08-18 13:05
Hahahaha, możesz sobie obrażać rządzących ile tylko chcesz bo i tak nie masz na nich najmniejszego wpływu. (1)
Masz dwa wyjścia, albo poczekać do terminowych wyborów albo ruszyć z bronią na rząd i elektorat PiS, co jest bardzo ryzykowną hipotezą. Ja rozumiem bezsilność i w związku z tym hasła ***** *** czy wy******ać, które przyświecają opozycji ale trzeba iść po rozum do głowy. Dla mnie to aż nazbyt oczywiste, ze nikt ze zwolenników PO i totalnej opozycji, za broń nie chwyci i rządu nie obali, pozostaje zatem czekać wszelkim zwolennikom i przeciwnikom.
- 7 4
-
2021-08-18 14:30
Z chęcią poczekam by zobaczyć Twoja pisowską minę, nic nie trwa wiecznie :))
- 4 9
-
2021-08-18 12:06
Temat jest o przyjęciu bądź nie, afgańskich uchodźców do Polski a nie o Panu Obajtku i innych. Swoją
nienawiść wylej przy innym temacie, jak będzie dotyczył wymienionych przez ciebie panów. Może wówczas poruszymy temat ludzi "honoru" jak Tusk, Sikorski, Wałęsa, Komorowski i innych.
- 18 4
-
2021-08-18 11:53
Ludzie honoru w PL to np: (8)
Tusk - Smoleńsk - odpowiedzialność wział na siebie :) NS1 - tutaj reprezentował interesy Niemiec i Rosji (spacerek z Putinem na molo), kontrakt na gas (pawlak) - interesy Rosji - najbardziej niekorzystna umowa w UE, Bruksela - ucieczka z PL przed odpowiedzialnością za wały VAT, Amber Gold / OLT...
to jest Wasz człowiek kryształ, uczciwy do bólu , takie ma super relacje zagranicą wszystko nam załatwi NS1,NS2, Brexit, kary unijne, zielony ład...- 33 38
-
2021-08-19 10:30
Kaczor to z kolei człowiek honoru:
Zwiększa dostawy węgla (SIC) z Rosji
Nie próbuje ściągnąć wraku jak obiecał
Rozbija UE wewnętrznie na korzyść Rosji
I najlepsze - elektrownię będzie z nimi budował ...- 2 0
-
2021-08-19 08:18
brexit to sobie Brytyjczycy załatwili sami, nikt im nie musiał pomagać.
- 3 0
-
2021-08-18 14:34
6 lat na zablokowanie NS1 i wielkie gunwo
Jak się jest słabym to nie należy o tym krzyczeć. Zamiast udowadaniać całemu światu, jak nie potrafimy zadbać o swoje interesy czasem lepiej przemilczeć sprawę.
- 4 1
-
2021-08-18 13:21
Hahahaha....
...wyjazd do Brukseli nie oznacza, że polski nieRząd nie może wytaczać procesów i rozliczać za grzechy. PiS już tyle lat u władzy i jakoś nie słyszę, żeby z tym wstrętnym Tuskiem robili porządek. Czyli co? Jednak nie ma dowodów?
- 15 7
-
2021-08-18 12:01
Smoleńsk ciągle w głowie Ci siedzi :D
Czemu Tusk miał brać na siebie? Kto wpychał ludzi do jednego samolotu? Kto chciał tam szybciutko być? Kto od 11 lat wymyśla nowe teorie? Kto miał zabrać wrak? Kto miał "posadzić" wszystkich odpowiedzialnych? Od 2015 roku jakoś nikt z tym nic nie robi. Może dlatego, że to jednak nie Tusk jest winien. Hm?
- 31 18
-
2021-08-18 12:01
ale jak twój kaczuś skakał na majdanie ...
... to OK?
- 7 17
-
2021-08-18 11:56
Skąd ty synuś możesz wiedzieć, kogo inteligentny człowiek uważa za honorowego człowieka? (1)
Jeżeli spacer na molo z Putinem uważasz za zdradę, to stanowczo twierdzę, że inteligencją nie grzeszysz.
- 25 27
-
2021-08-19 09:09
Co do honoru to skoro nie wiesz co to jest honor to lepiej sie nie wypowiadaj. Dlatego twierdzę stanowczo, ojcze ze popieranie ściskania się , robienia niedźwiadków, i żółwików donalda z putinem oraz oddanie bezwarunkowo śledztwa w ręce ruskich to brak inteligencji z twojej strony.
- 4 0
-
2021-08-18 11:40
Aha, to mieszkańcy wsi nie walczyli z Niemcami! Dobrze wiedzieć! (7)
- 33 11
-
2021-08-18 14:33
tak się składa, że najczęściej nie walczyli (1)
z opowiadań babci, która dorastała na kresach wynika, że akurat partyzanci polscy mogli konkurować w okrutności tylko z Ukraińcami.
Sowieci i Niemcy byli przy nich dobrymi ludźmi. Z akcentem na Niemców, którzy ogólnie byli cywilizowani (w stosunku do nieżydów).- 5 24
-
2021-08-19 09:04
Czyli twoja babcia i jej rodzina jako cywilizowana witała kwiatami w 1939 roku bolszewików wkraczających do Polski a w 1941 niemców
- 3 0
-
2021-08-18 11:49
Jeżeli znasz historię to powinieneś wiedzieć że owszem były bataliony chłopskie ale to była rzadkość :) (2)
Tak jak z bolszewikami w 1920 chłopów do obrony kraju namówił dopiero Wincenty Witos :)
- 14 7
-
2021-08-19 08:05
a czego chłopi mieli bronić?
tego nieoPiSanego Warcholstwa, Złodziejstwa, Bezprawia?
- 5 2
-
2021-08-18 14:49
o ziemniaku raz Ci się coś udało mądrego
- 6 2
-
2021-08-18 11:45
owszem, walczyli ale nie zawsze z Niemcami.Został taki nastolatek siłą wcielany do wojska ( niekoniecznie polskiego) i często już nie wracał
- 9 3
-
2021-08-18 11:44
Jak widzisz zapewne, pisałem o powstaniach a nie o zaciągu do wojska, najczęściej obowiazkowym.
- 13 20
-
2021-08-18 11:31
To bardzo prosty temat bazując na dotychczasowych doświadczeniach - NIE. (10)
- 159 25
-
2021-08-19 00:21
Kłamiesz (3)
Żeby nie powiedzieć wulgarnej. Gdzie ty widziałeś Berlin zablokowany przez muzułmańskie modlitwy? Chyba w jakimś filmie propagandowym na szkoleniu w centrali?
- 15 31
-
2021-08-19 09:00
Oj, teraz mam wrażenie, że jednak Ty nie odwiedzałeś Berlina (1)
Lub nie zwiedzałeś go poza turystyczną częścią. Choć to się odnosi również do innych miast w krajach z lepszym socjalem, np. Szwecja
- 14 2
-
2021-08-19 16:06
odwiedziłem - dosłownie potykałem się o modlących muzułmanów na każdym kroku
- 3 1
-
2021-08-19 08:55
A mistrzem w narzucaniu swojej ideologii są raczej PISlamiści z tymi swoimi antyLGBT i zakazem aborcji
- 4 14
-
2021-08-18 12:03
(5)
Przecież Ci ludzi uciekają trzymając się koła samolotu. Serio myślicie że przyjadę tu szerzyć islam?
- 51 94
-
2021-08-18 14:01
xxx
A może to na rozkaz Talibów, mieli uniemożliwić start samolotom
- 18 9
-
2021-08-18 12:15
uciekają chwytając się za koła - bo tam złodziejom obcinają ręce... (1)
a u nas już nie!
- 26 31
-
2021-08-18 14:31
tak, u nas jest chrześcijańskie miłosierdzie.
- 20 11
-
2021-08-18 12:11
(1)
Gwalcic nasze kobiety, zabijac naszych ksiezy i glosowac na pis. Poza tym powoduja defekty w pamieci SSD. Zabronic!
- 28 42
-
2021-08-19 12:01
Bron wiedza jak trzymac!
I machac nozykiem
- 3 0
-
2021-08-18 11:19
Spokojnie. Nie po to uciekasz z Afganistanu przed talibami, żeby trafić do Polski (37)
- 668 56
-
2021-08-19 09:24
Też uważam, że te Gdańsk pod rządami pani prezydent
jest średnio konkurencyjny.
- 1 1
-
2021-08-18 12:01
Jeszcze będą chcieli żeby pracować i nie dadzą takich socjali jak w Niemczech czy Anglii.
I znowu będzie że kobiety z dziećmi a finalnie okaże się że znowuż nieroby, dorośli zdrowi faceci bo po drodze wyrzuca kobiety i dzieci.
Na szczęście jesteśmy w Polsce i dzięki temu mało ich u nas- 8 5
-
2021-08-18 12:03
Na fotkach (1)
W tych samolotach sami faceci a gdzie kobiety i dzieci?
- 18 0
-
2021-08-18 15:09
spisane na straty, kobiety sie tam nie liczą
- 5 0
-
2021-08-18 11:48
Niech walczą i umierają za swój kraj
Kolumn
- 11 3
-
2021-08-18 11:29
Jest w tym dużo racji - z jednego reżimu do drugiego reżimu chyba nie będą chcieli :) (5)
Jest tyle pięknych Państw na Świecie :)
- 19 11
-
2021-08-18 11:38
ławka rządowa krótka, a i wiele jeszcze zarządów spółek sk.państwa do obsadzenia (4)
przyda się tych kilku dodatkowych talibów w Sejmie... - do tych co już mamy.
- 10 6
-
2021-08-18 11:51
Spoko, nowe kadry katolibów już kształcą się w prywatnych szkołach Ordo Iuris. (3)
- 12 3
-
2021-08-18 12:16
A kształcą się za nasze pieniążki - dotacje dla rydzyka ciągle idą a sprawozdań z wydanej kasy dalej nie ma :) (2)
- 10 3
-
2021-08-18 15:20
Fanatyku, jakiej religii jesteś wyznawcą? (1)
- 1 3
-
2021-08-19 07:04
ty pewno covidowej
- 1 0
-
2021-08-18 11:27
Właśnie po to (20)
religia każe im nawracać nie wiernych i tych nie korzących się przed ich Panem mordować, nawet za cenę własnej śmierci. Także, tak do Polski też chcą trafić, ekspansja trwa
- 38 57
-
2021-08-18 22:02
Ekspansja piszących komentarze z błędami ortograficznymi także trwa.
- 4 0
-
2021-08-18 12:18
ale jak w czasach komuny i zamordu z Polski ludzie uciekali (15)
na Zachód, i tam przyjmowali ich z otwartymi ramionami to było ok, nie ?
- 29 29
-
2021-08-18 15:34
Z cywilizacji do cywilizacji to było okey. Ale z tak odmiennej kultury, w której zniszczono wspaniałe dzieła sztuki, to nie
- 3 0
-
2021-08-18 14:19
A czemu oni chca do Polski? (1)
Jest tyle innych krajów po drodze
- 12 0
-
2021-08-19 09:55
Wielka i niezaludniona Rosja - tyle miejsca i możliwości...
- 2 0
-
2021-08-18 12:31
(11)
Ludzie z Polski uciekali i jechali tam ciężko pracować a nie pasożytować na socjalu. Nie narzucali swoich obyczajów tylko asymilowali się w nowym środowisku. Co ty w ogóle porównujesz pracowitych i wykształconych Polaków do tych analfabetów i nierobów.
- 46 27