• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ZKM dobrze dba o Pesy?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Klejenie tylnej części tramwaju.
  • Prowizoryczna naprawa.
  • Otwarta osłona sprzęgu podczas liniowej jazdy.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Wyświetlacz prezentujący jedynie zdjęcie najbliższej okolicy przystanku.
  • Wyświetlacz z niewłaściwym kierunkiem i brakiem numeru linii.

Czy ZKM Gdańsk z odpowiednią troską traktuje swój najnowszy tabor tramwajowy? Od wielu miesięcy dostajemy wiadomości ze zdjęciami pojazdów naprawionych taśmą klejąca lub wyjeżdżających z różnymi usterkami. ZKM przekonuje, że to tylko incydentalne sytuacje.



Dostawy wszystkich 35 Pes Swing dla Gdańska zakończono w 2011 r. Od tego czasu codziennie wożą gdańszczan na wielu trasach, choć z naciskiem na Chełm i al. Havla, gdzie istnieją duże potoki pasażerskie, a jednocześnie trasa ta jest niedostępna dla wyeksploatowanych "stopiątek".

Ale czy Pesy za kilkadziesiąt lat nie będą wymagały również złomowania, jak to się dzieje obecnie z konstalami? Na razie ciężko mówić o poważnych uszkodzeniach taboru, ale normą stały się już odstające klapy pod sufitem, zaklejanie taśmą niektórych elementów i częste problemy z systemem informacji pasażerskiej.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

- Pesy Swing to dobre tramwaje i bardzo lubię je prowadzić. Problemem jest jednak nafaszerowanie ich elektroniką, która po prostu lubi szwankować. Często usterkom ulegają np. systemy informacji pasażerskiej czy czujniki temperatury i w efekcie w kabinie jest gorąco, podczas gdy u pasażerów panuje chłód. Do tego dochodzi po prostu zwykłe niechlujstwo obsługi na zajezdni, która zapomina dbać o elementy niezagrażające prowadzeniu ruchu - pisze do nas jeden z gdańskich motorniczych.

ZKM broni jednak się przed takimi opiniami, twierdząc, że troszczy się o tabor najlepiej, jak może.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie Swing.


- Jeżeli chodzi o ogrzewanie, to w trosce o motorniczych i pasażerów zalecamy prowadzącym, aby w przypadku awarii ogrzewania dokończyli wykonywany kurs i podmienili wóz na sprawny. Zabrania się motorniczym jeżdżenia niedogrzanym tramwajem. Nie spotykamy jednak sytuacji, aby były jakieś problemy, a często widać motorniczych ubranych w koszulę lub w swetrze, mimo że na zewnątrz temperatura utrzymuje się w okolicy zera - odpiera zarzuty Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

W zakresie otwierających się klap podsufitowych przewoźnik winę przerzuca na producenta i nieprzemyślaną konstrukcję, która w czasie liniowej jazdy i drgań pojazdu potrafi się odryglować.

- Absolutnie nie ma to nic wspólnego z brakiem śrub, których w ZKM nie brakuje! Omawiane zamknięcie nie jest oparte na zasadzie gwintu. Każdy tramwaj wyposażony został w odpowiedni klucz imbusowy (w pakiecie kluczy z dyspozytorni) i motorniczy podczas obchodu pojazdu na krańcu powinien sprawdzić pojazd również i pod tym kątem - dodaje Mongird.

Czy ZKM Gdańsk odpowiednio troszczy się o nowe tramwaje?

Jeżeli chodzi o klejenie różnych elementów taśmą, ZKM po raz kolejny podkreśla w naszej rozmowie, że są to wyłącznie sytuacje wyjątkowe i podyktowane naprawą tramwajów.

- W Swingach wiele elementów jest klejonych, a nie skręcanych. Czas wiązania odpowiedniego kleju oscyluje w okolicy 24 godzin, więc w przypadku braku wagonów taki tramwaj musiał się pojawić na trasie. Podobnie jest z samochodami i klejeniem szyb - kierowca ma prawo poruszać się po drodze z zabezpieczeniem w postaci taśmy samoprzylepnej - przekonuje rzecznik ZKM.

W podobnym tonie tłumaczone są kursy z otwartymi osłonami sprzęgu - winą nie jest ich uszkodzenie czy niechlujstwo, ale "ściąganie innego tramwaju z trasy na pętlę".

A co z wyświetlaczami, które niejednokrotnie prezentują informacje całkowicie niedopasowane do trasy? Także w tym przypadku przewoźnik zapewnia, że są to drobne usterki, które natychmiast usuwa.

- Wszystkie tramwaje są kontrolowane codziennie po zjeździe z trasy. Przed wyruszeniem w trasę motorniczy ma również obowiązek sprawdzić pojazd - zapewnia Alicja Mongird.

Pesy Swing nie są już objęte gwarancją producenta. Za ich serwis w pełni odpowiada ZKM Gdańsk. W przypadku pojazdów szynowych zakłada się na ogół ich eksploatację przez co ok. 30-40 lat, pod warunkiem odpowiedniego serwisu, czego dobrym przykładem mogą być niemieckie miasta, od których Gdańsk zakupił stare tramwaje N8C.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Nikt nie panuje nad tramwajami. Czas na zmiany w ZKM-ie.

Nowa informacja pasażerska w Jazzach

  • Informacja pasażerska, która pierwotnie funkcjonowała w Pesach Jazz Duo.
  • Nowa wersja informacji pasażerskiej w Jazzach.
Od kilku dni pasażerowie tramwajów Pesa Jazz Duo mogą zauważyć nową informację pasażerską. To kolejna już ewolucja tego systemu, bo zaraz po wprowadzeniu Jazzów do ruchu informacja była nieco bardziej estetyczna, ale z niezwykle nieczytelną, małą czcionką.

Czy teraz jest lepiej? Można mieć sporo wątpliwości. Nie udało nam się też uzyskać od przewoźnika jednoznacznej deklaracji, czy jest to już docelowa wersja komunikatów.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Poczekajcie aż na szefa przyjdzie ( a przyjdzie !)

    znana persona M.Lisicki. Tak to ten vicek ! Wtedy będzie pięknie !!!

    • 12 1

  • Fajne mapki zrobili na telewziroach,

    szkoda tylko, że na żywo są tak samo nieczytelne jak na zdjęciu.

    • 4 0

  • A wiesz, jakie wynagrodzenie dostaje pracownik sprzątający tramwaje i autobusy? 5zł/h! Za taką stawkę też nie sprzątałabym dokładnie. Jaka płaca, taka praca.

    • 16 3

  • hu8

    • 1 0

  • pffff (2)

    zart jestem bylym motorniczym i powiem ze zaplecze zajezdni ma wy.... byle do konca zmiany ile kroc zjezdzalem tramwajem z uszkodzeniami roznymi to niedoszedlem z kanalow do dyspozytora ksiazke zostawic to mnie moj woz juz wyprzedzal juz go ustawaiali po serwisie oczywiscie.... nieroby!

    • 20 3

    • Adaś (1)

      skąd wiesz że nie czekał tam na naprawe? jeśli jesteś byłym motorniczym to powinieneś znać specyfike pracy , na jednym torze wiele zjazdów tramwaj to nie autobus nie da się wyprzedzić.

      • 1 4

      • tak ale szansa na naprawe po wyjezdzie z hali zerowa dobrze ze chociaz piasek wsypywali

        • 0 0

  • Pojazdy niskopodłogowe (1)

    Wczoraj nie udało mi się wsiąść do tramwaju z wózkiem dziecięcym bo drzwi się nie otworzyły. Dwóch motorniczych próbowało je naprawić bez skutku. Po 10 minutach podszedł motorniczy i powiedział, że mu przykro ale centrala ruchu każe mu jechać dalej beze mnie. A wszystko w trosce o pasażera.

    • 3 5

    • trzeba było wziąć taksówkę, na koszt ZKM czy jak tam to sie zwie?

      • 0 0

  • Tramwaje tramwajami!,ale obejrzyjcie sobie jak... (1)

    ....Wyglądają przystanki,szczególnie pętla na świętokrzyskiej! Lepi się od brudu !!! Jedna tragedia

    • 12 1

    • Właściciel przystanku Z T M

      • 3 1

  • Drzwi w swingach .....

    w nowych pesach drzwi zamykały się cichutko ,a teraz przy zamykaniu walą głośniej jak w 105 n to coś nie tak z jakością ....

    • 12 0

  • Ale czy Pesy za kilkadziesiąt lat nie będą wymagały również złomowania, jak to się dzieje obecnie z konstalami?

    Konstale nie wymagały złomowania - to po pierwsze
    Zezłomowano je tylko dlatego, że budyń zapragnął mieć najnowszy tabor tramwajowy w mieście.
    Co do Pes - jakie kilkadziesiąt lat? Te tramwaje za 5-8 lat to będzie koszmar

    • 9 2

  • Dbają tak samo jak o każde inne tramwaje. Na nocnych zmianach w zajezdni się śpi, a usterki nie są usuwane. Łatwiej jest pobiec do miasta, że trzeba kupić nowe wozy, a miasto się na to nabiera. 105ki jeżdżą z powodzeniem w wielu miastach Polski, a u nas je złomują bo nie są na bieżąco obsługiwane.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane