• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?

Krzysztof Koprowski
1 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Takie ceny biletów obowiązywały w Gdańsku 13 lat temu. Gdyby nawet dzisiaj były one wciąż aktualne, i tak niekoniecznie zachęciłoby to kierowców do przesiadki na tramwaj i autobus. Takie ceny biletów obowiązywały w Gdańsku 13 lat temu. Gdyby nawet dzisiaj były one wciąż aktualne, i tak niekoniecznie zachęciłoby to kierowców do przesiadki na tramwaj i autobus.

Czy komunikacja miejska może być darmowa? Czy faktycznie całkowicie odmieniłaby ona oblicze naszych aglomeracji? W sobotę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bezpłatnej Komunikacji Publicznej. Taka forma przejazdów jednak niekoniecznie odniosłaby sukces - ocenia Krzysztof Koprowski.



Pomysł darmowej komunikacji miejskiej jest w Polsce promowany głównie przez Wolny Związek Zawodowy Sierpień 80, ale też przez inne ugrupowania lewicowe, na terenie Trójmiasta np. przez Młodych Socjalistów. Zdaniem związkowców, wprowadzenie darmowych przejazdów przyniesie same korzyści:

Mecenasi [związkowcy nie precyzują kim są "mecenasi" - dop. red.] darmowej komunikacji miejskiej, jako główny argument za jej wprowadzeniem, podnoszą zmniejszenie liczby samochodów prywatnych, co wpłynie na zmniejszenie liczby korków. To ma z kolei przyczynić się do zwiększenia przepustowości i podniesienia komfortu jazdy dla tych, którzy muszą wsiąść za swoje kółko.

Teoretycznie pomysł wydaje się dobry, ale należy się zastanowić w pierwszej kolejności dlaczego mieszkańcy Trójmiasta (i całej Polski) tak chętnie korzystają z samochodów. Wątpliwe, by chodziło tutaj wyłącznie o cenę biletu, który w zakresie miesięcznego jest jednym z najtańszy w Polsce.

Kierowców przede wszystkim do niezmieniania środka transportu zachęcają... samorządowcy. To oni przecież przy każdych wyborach obiecują, że kolejna trasa rozcinającą miasto zlikwiduje korki. Budowa drogi trwa mniej niż jedna kadencja, a do tego taka inwestycja ma na ogół szerokie poparcie społeczeństwa, które wierzy, że dzięki drogom będą inwestorzy i nastąpi błyskawiczny rozwój miasta.

Dodatkowo polityka parkingowa, która wbrew pozorom wcale nie jest rygorystyczna, sprawia, że znalezienie miejsca jest może czasami trudne, ale nie niemożliwe. Dodatkowo opłaty parkingowe nie są wysokie, bo 3 zł za godzinę (tyle opłata wynosi w Gdańsku) odpowiada cenie biletu jednorazowego, a wielu pracodawców zapewnia bezpłatne miejsca postojowe.

Wadą jest także brak priorytetu dla komunikacji miejskiej oraz "niestabilność" jej kursowania. Czy kierowcę można zachęcić do zmiany środka transportu na autobus, który stoi w tym samym korku i dodatkowo traci czas na przystankach? Czy kierowcę można zachęcić do zmiany środka transportu, o którym często słyszymy, że ma awarię? Czy wreszcie kierowca zmienia swój styl podróży, czekając i marznąc przez pół godziny aż przyjedzie upragniony autobus czy SKM?

Dla kogo zatem jest skierowana akcja WZZ Sierpień 80? Wcale nie do kierowców, ale tych, którzy korzystają z komunikacji miejskiej na co dzień. I też niekoniecznie powinno ich to ucieszyć.

Czytaj też: Opinia mieszkańców Trójmiasta na temat komunikacji miejskiej

Wprawdzie darmowa komunikacja brzmi kusząco, ale rodzi też wiele problemów. Przede wszystkim, niestety w Polsce (i także w innych krajach) nie ma szacunku dla tzw. wspólnego dobra. Coś co jest darmowe, jest niczyje i można to zniszczyć, wychodząc z założenia, że zostanie naprawione. Brak opłat za bilety nie oznacza więc, że samorząd będzie musiał wykładać pieniądze tylko na likwidacje luki finansowej wynikającej z braku wpływów, ale na coraz to większe naprawy.

Jaki czynnik jest lub może być najważniejszy przy wyborze w podróży komunikacji miejskiej a nie auta?

Jednak nie dewastacja jest największym zagrożeniem, a to, co wiele osób odstrasza od podróży komunikacją, czyli... osoby bezdomne i niedbające o higienę osobistą. Dziś ten problem jest często wyolbrzymiany na ogół przez tych, którzy nie jeżdżą komunikacją miejską.

Ten problem jednak istnieje i brak opłat może go spotęgować. To czy ktoś odpycha swoim wyglądem jest subiektywną opinią, ale często kontrolerzy mogą taką osobę wyprosić z pojazdu za brak biletu (i wystawić mandat, choć różnie z tym bywa). Gdy opłaty zostaną zlikwidowane, będzie o wiele trudniej taką osobę usunąć za drzwi. Zimą pojazdy komunikacji miejskiej mogą również stać się "mobilnym schroniskiem" dla bezdomnych.

Co zatem może sprawić, że mieszkańcy zaczną chętniej korzystać z komunikacji miejskiej? Przede wszystkim poprawa komfortu podróży, ale niekoniecznie rozumiana jako ultranowoczesny pojazd z klimatyzacją. Komfort podróży to punktualność, mnogość połączeń (przykładowo, obecnie brakuje dogodnych połączeń równoległe do obwodnicy) i krótki czas oczekiwania na przystanku, czyli to, co de facto gwarantuje w jakiś sposób samochód. Komunikacja miejska musi jednak oferować coś więcej, a więc szybkość w przejazdach przez zatłoczone części miast oraz wjazd tam, gdzie nie chcemy z różnych powodów widzieć aut.

Również samorządowcy, a na ich zlecenie urbaniści, muszą tak kształtować przestrzeń miasta, aby ta nie była robiona tylko pod samochody. Szeroka droga może i udrażnia ruch autobusów, ale jeszcze bardziej pobudza wyobraźnie tych, którzy nimi podróżują. Po co pasażer ma się zatrzymywać na każdym przystanku, skoro może zmienić środek transportu na samochód i mknąć sąsiednim pasem - oczywiście do czasu aż korki z jednego pasa, zamienią się na dwupasmowe.

Oczywiście, cena biletów też jest czynnikiem, który kształtuje wybór w zakresie środka transportu, ale nie jest on jedynym czynnikiem, a tylko jednym z wielu. Mieszkaniec jest bowiem w stanie zapłacić za usługę, która będzie dla niego na tyle dobra i na tyle atrakcyjna cenowo, by z niej skorzystać. Czy tak jest w przypadku naszych organizatorów transportu publicznego, każdy odpowiada sobie codziennie wybierając auto, pociąg, autobus, tramwaj, rower albo spacer na własnych nogach.

Czytaj też: O popularność różnych biletów oraz rentowności komunikacji w Gdańsku w ostatnich latach

Z okazji Międzynarodowego Dnia Bezpłatnej Komunikacji Publicznej trójmiejscy organizatorzy komunikacji miejskiej nie przygotowali żadnych specjalnych ofert i promocji. Dzień ten w Polsce obchodzony jest przypuszczalnie dopiero drugi raz i to wyłącznie za sprawą WZZ Sierpień 80. Związkowcy w br. swoje działania skupili głównie na Górnym Śląsku i w przededniu tego święta rozdawali pasażerom w Katowicach jednorazowe bilety na tramwaj i autobus.

Opinie (388) 1 zablokowana

  • wiele miast udowodniło ze jest mozliwa!! (21)

    Ale w tym mieście ludziom sie nie chcą nawet na projekty obywatelskie zagłosować to mamy takie władze na jakie zasługują!!
    A ZTM-ZKm to kolesie Polityków wieczne dozywotnie stołki jak i cała reszta urzedasów

    • 207 94

    • Udowodniła ale to, że menele robią sobie z autobusów sypialnię. (19)

      Bilet musi być i musi coś kosztować (nawet 10gr) bo inaczej menelstwo legalnie będzie śmierdzieć w autobusach od pętli do pętli.

      • 72 24

      • byłes widziałes?To dlaczego kłamiesz! (1)

        stać cie na bilet ale właśnie poziomem dorównujesz tym których menelami określasz

        • 19 54

        • ty menelu skad masz na alkohol i internet? do roboty sie bierz

          • 21 9

      • . (1)

        Myślisz, że taki menel ma bilet? Jeździ za free! Bo, jak sama nazwa mówi, to menel, który pewnie mieszka na ulicy. To nawet, jak będą kanary, to nie będzie miał dowodu osobistego, żeby mogli go spisać i z czego niby zapłaci, jak żyje na ulicy.

        • 59 4

        • Kanary są raz na sto kursów a jak menel ma prawo jechać za darmo to nie masz prawa go wywalać z autobusu!

          Właśnie miasta które wprowadziły darmową komunikację tego się nauczyły.

          • 9 6

      • Kanary omijają meneli... (11)

        nie chcą się pobrudzić :/ więc opłaty za bilety tego nie zlikwidują ... a prawda jest taka że produkcja biletów i serwis sprzętu i utrzymanie kanarów nie pozwala no to żeby komunikacja publiczna była wstanie się choć w pewnym stopniu utrzymać i tak miasto dokłada sporo do tego interesu. a w praktyce wygląda to tak że jak mam się przemieścić z Sopotu do Gdyni do miejsc oddalonych od SKM to lepiej się opłaca jechać samochodem, szybciej i niestety taniej

        • 38 7

        • taniej (4)

          Liczyles kiedys wszystkie koszty utrzymania samochodu a nie samo paliwo, tu placisz 3zl o nie interesuje cie oc, przeglad, naprawy, paliwo. Stanie w korku tez kosztuje.

          • 20 11

          • To jedź trajtkiem na urlop. (3)

            • 20 12

            • (1)

              Rozumiem, że jesteś z tym co 90% roku jeżdżą na urlop. Może dlatego Twoja odpowiedź ani trochę nie pokrywa się z tematem.

              • 12 2

              • Samochód to także wygoda. Będziesz miał małe dzieci, musiał się przesiadać kilka razy (autobus, tramwaj, SKM) to zrozumiesz, że wygody i komfortu nie przelicza się na pieniądze.

                • 18 6

            • nikt Ci nie każe sprzedać auta

              chcesz jechać na urlop - jedź autem, chcesz jechać na zakupy - jedź, ale może codziennie do pracy bardziej opłaci Ci się bus lub trajtek ? Jedna osoba w autobusie więcej, to korek krótszy o jedno auto. Niby niewiele, ale jeśli przesiądzie się 100 osób ?

              • 9 1

        • nie chodzi o to, czy opłaty wystraszą/wyeliminują meneli (1)

          chodzi o to, że likwidacja opłat może zwiększyć liczbę meneli w komunikacji publicznej

          • 9 7

          • Regulamin zabrania śmierdzenia, więc tak czy siak menel będzie tam nielegalnie.

            • 31 0

        • Autor artykułu nie zna przepisów (3)

          Kontrolerzy nie mają uprawnień do wystawiania mandatów, a nawet nie muszą zdobywać danych pasażera. Poczytajcie prawo przewozowe.

          • 7 3

          • Wystarczy, że kontroler będzie pełnił funkcję pracownika ochrony, nie wspomnę już o pracowniku z licencją,

            • 0 3

          • Pajac (1)

            Polecam się Tobie zaznajomić. . Najlepiej artykuł 33 i 75. .

            • 0 1

            • Zanim nazwiesz kogoś pajacem, polecam nauczyć się rozumienia artykułów które przytoczyłeś. Kontroler ma prawo ustalić tożsamość tylko w razie odmowy zapłacenia należności. Więc nie ma prawa tego robić w każdym przypadku. I wystawia wezwanie do zapłaty a nie mandat.

              • 1 0

      • przywrocic wszystkie polaczenia

        z jelitkowa do portu musi byc i kropka ! Tramwaj! Plus lepsze polaczenie (przesiadki) obecnie wysiadasz a drugi odjezdza w wekendy czekasz okolo 30min Zkm okrada! Ja wam dam podwyzke biletow.. Teraz jak jest zamknieta jana skolna szczegolnie starsi ludzie lubia isc ja musialem 2min i trmamwaj odjechał i zbuta i po h.. Mi bilet za 3,60,? I czemu nie piszecie -zeby zlikwidowali te chore bilety na czas(

        • 4 5

      • Menelstwo jeździ od pętli do pętli a zwykły pasażer za wąchanie smrodów musi płacić 3 złote.

        • 9 1

      • Osoba, która powoduje odrazę - np. zapachem - wśród innych pasażerów, może zostać wyproszona z autobusu/tramwaju. Taki zapis jest w każdym tramwaju i autobusie w Gdańsku, w których zainstalowany jest skrócony regulamin korzystania z komunikacji publicznej.

        • 6 0

    • pytanie - kto to jest Krzysztof Koprowski?

      z jakiej racji dziennikarz robi w tym artykule za eksperta od komunikacji miejskiej i wypisuje swoje prywatne opinie i stawia tezy? bardzo to nieprofesjonalne i już nie pierwszy raz to widzę w artykułach tegoż Pana...

      • 10 3

  • Nic nie jest darmowe!!! Tępi lewacy próbują wam wmówić takie bzdury (17)

    Trzeba wyczyścić kraj z sbków, ubeków i urzędasów, a będzie taniej, lepiej, szybciej!

    • 332 68

    • (3)

      a ty jestes z pokolenia co napewno wiedza czy z tego ktore jak bezmozgi szafuje pojeciami UB czy SB ale widze po tym ze z tego drugiego

      • 24 45

      • Co napisal zle? (2)

        Przeciez ludzie z SB wyrezyserowali przemiane ustrojowa. Gdyby byla przeprowadzona poprawna dekomunizacja to dzis bylibysmy gospodarcza potega a nie zakladnikami zwiazkow zawodowych i okraglostolowych ukladow.

        Tresura pozytywnego, czerwonego myslenia o darmowych cudach PRL trwa!

        • 32 8

        • (1)

          taaa, to na pewno wina niepoprawnej dekomunizacji.
          Nie zaś tego, że duża część naszego społeczeństwa to debile i nieroby. Czytając komentarze w Internecie można dojść do wniosku, że ta grupa społeczna czas swój poświęca wyłącznie na pisanie debilizmów pod artykułami.
          Ciekawe co robili przy transformacji jak jeszcze internetów nie wymyślono.

          • 6 7

          • Ludzie są zwyczajni. Ani specjalnie mądrzy ani głupi. Jeśli słyszą spójny przekaz resortowych dzieci ze wszystkich dużych mediów to co maja myśleć?
            Z TVN, Polsatu ani TVP nie dowiedzą się jaki odsetek naszych biznesmenów pracowało wcześniej dla służb PRLu. Nie usłyszą programów na temat przebiegu prywatyzacji. Jak to się stało że dziś praktycznie nie mamy polskich marek. Te przedwojenne sprzedano. Wszystko sprzedano na pniu. A co się stało z forsą?

            • 6 0

    • ale 40 milionów rocznie na pusty stadion to mozna tracic i doplacac (8)

      ale do biletów to juz nie mozna dopłacać co ?Urzędasy tego miasta marnują co roku setki milionów naszych podatków tak wiele ze spokojnie by starczyło na bezpłatne przejazdy dla wszystkich!!Ale typowy głupi leming godzi sie na wszystko by go okradali pod warunkiem ze robi to budyń i ich ukochany Donaldinio!!

      • 47 16

      • (2)

        Jarosław weź pigułkę

        • 14 22

        • Wazeliniarz dokupiłes juz wazeline?

          • 6 2

        • Boże, jeszcze jeden leming.

          • 1 0

      • (4)

        Oczadziałeś od tej polityki po 1 co ma tusk do miejskich autobusów po drugie widze regularnie takie teksty nie powinieneś być teraz w pracy? Czy utrzymuje cie kto inny? Pewnie siedzisz na państwowym garnuszku

        • 15 2

        • leming teksty beda tak długo jak długo bedziemy musieli doplacac ze swoich podatków do stadionu! (3)

          Gdybys leming niebyl głupi to bys wiedział ze urzedasy POlitycy ciagle sie tłumacza ze nanic niema kasy ale na ich nieudolnosc z naszych podatkówe wydaja lekka ręko miliony złotych!!Stadion jest najlepszym tego przykładem ale ostatnio budyń wydał z naszych podatków 10tys zł jako nagrode za wykonanie tamponu z bursztynu!!

          • 3 4

          • (2)

            lemingleminglemingleming
            Tylko tyle Cię nauczyli na spotkaniach Zjednoczonej Partii Prawdziwych Polaków?

            • 5 3

            • śmierdzi mi tu zazdrością śledzia że lechia ma stadion a szparka nie

              • 2 2

            • a czego ciebie nauczyli?

              że stadion ok, a reszta wiecie rozumiecie nierozgarnięte mamy społeczeństwo, ale wy aktywiści jesteście siłą przewodnią?

              • 0 0

    • A o tym Kosztownym GUANie zapomniałeś (2)

      Konkordat 10 mld zł rocznie na utrzymanie Watykanskich katabasów.

      • 16 7

      • sekciarzu z klanu Paligłupa wypaliłes juz trafkę? (1)

        jesteś wyjątkowo naiwny skoro myślisz choć najwyraźniej myślenie jest ci obce ze kto kol wiek wierzy w te twoje wypociny..

        • 5 10

        • a przepraszam gdzie się niby myli?

          • 0 2

    • ha ha ha takiej głupoty dawno nie czytałem

      do tego z 11.07

      • 1 1

  • (50)

    Ja wybieram komunikację miejską, bo nie mam auta. Jak będę miała samochód, to moja noga więcej nie postanie w autobusie czy tramwaju. Ścisk, niepunktualność, smród meneli, sapiące nad tobą babcie, którym musisz ustąpić, boś młoda (a przeca młody nie może być chory!), wyjące bachory w wózkach, które ledwo się mieszczą w autobusie i kierowcy wiozący pasażerów jak worki kartofli (szczególnie się to tyczy linii 108, 118 po Zaroślaku pędzących).
    Jak będę mieć auto to będę wolała czterokrotnie więcej zapłacić za komfort.
    Jedynym czynnikiem, który przekonałby mnie do komunikacji to czas - jeśli czas dotarcia autobusem byłby krótszy niż samochodem, to mogłabym nim jechać - ale szczerze: jest to niewykonalne.

    • 385 86

    • ha ha ha

      • 16 12

    • Paniusia (25)

      Oto się wypowiedziała miastowa paniusia. W ilu autobusach dziennie widzisz "śmierdzących meneli"? Codziennie Twój autobus się spóźnia? "Sapiące babcie"? Życzę Ci, żebyś dożyła wieku "sapiącej babci" - zobaczymy, jak wtedy będziesz reagować na młodych zajmujących Twoje miejsce. "Bachory w wózkach"? Swoje dzieci też będziesz nazywać bachorami? A może je już tak nazywasz? Hmmm... Kierowcy Cię wiozą jak worek kartofli. Nie no pewnie, to ich wina, że drogi są tak dziurawe. Jakby jechali wolniej, bo Szanowna Paniusia musi czuć się jak w limuzynie, to byś miała pretensje, że droga się wydłuża. Nie masz auta, ale jak będziesz miała, to czterokrotnie więcej wolisz zapłacić za komfort. Skoro teraz Cię nie stać na auto, to będzie Cię stać na jego utrzymanie? Ciekawe...

      • 92 121

      • (17)

        Twoje miejsce? A to te babcie maja wykupioną miejscówkę? Czy prywatne krzesełka? A dziewczyna moze nie ma jeszcze 18 l., dlatego nie ma prawka, a nie dlatego, że ją na auto nie stać. Ja też jak do szkoły chodziłem to byłem zmuszony jeździć busami, ale po 18 roku życia gdy zrobiłem prawko to już tylko autkiem.

        • 57 25

        • dużo w tym prawdy (8)

          Starszym powinno się ustępować. Ale część starszych osób zachowuje się po prostu skandalicznie widząc siedzącą młodą osobę, która mogła nawet nie zauważyć starszej osoby. Często tez inne "sprawiedliwe" osoby niepotrzebnie się wtrącają. Ostatnio moja żona wracała po 12 godzinnej pracy tramwajem. Z tyłu wolne miejsca, z przodu nieco więcej ludzi. Usiadła, bo dzień wcześniej przewróciła się i miała opuchnięte, bolesne kolano (jak się potem okazało, sprawa nie taka błaha). Fakt ten stał się pretekstem dla stojącej obok mającej się za zbawczynię świata obywatelki, która nie przebierając w słowach zaczęła obrażać moją żonę za to, że nie puściła stojącego pół wagonu dalej starszego pana. Chwilę później ktoś inny zwolnił mu miejsce, jednak pan i tak nie skorzystał, gdyż jechał jeden tylko przystanek. Tymczasem babsztyl z najprawdopodobniej wybujałym ego i poczuciem wypełnionej misji zdążył naubliżać mojej 35-letniej żonie, matce dwójki dzieci, która śmie wyglądać na 20 lat. Tak więc z komentarzami radzę się czasem niektórym powstrzymać, nie zawsze powierzchowna ocena faktów jest zgodna z rzeczywistością, Co ciekawe, najwięcej agresywnych starszych osób i ich "obrońców" widuję w Gdańsku, w innych miastach ludzie jakość sympatyczniej na siebie patrzą.

          • 137 8

          • ustępowanie miejsc w środkach komunikacji (7)

            Zgadzam się z MMM. Staram się ustępować starszym osobom miejsce, ale nie zawsze, ze względu na fakt, że któregoś dnia mogę czuć się źle lub jestem wykończona po 8-godzinnej pracy.
            Zawsze proponuję miejsce kobiecie w ciąży i osobie młodszej lub starszej, która porusza się o kuli. NIGDY nie ustępuję starszej osobie, która jest z wnukami. Dwa razy przejechałam się - starsza pani posadziła dziecko na siedzeniu, a sama stała.

            • 55 5

            • (4)

              "NIGDY nie ustępuję starszej osobie, która jest z wnukami. Dwa razy przejechałam się - starsza pani posadziła dziecko na siedzeniu, a sama stała."

              A może boi się o to, że ktoś je zadepcze, zgniecie, że przewrócą się gdy kierowca gwałtownie zahamuje ?!?!?!?!

              • 8 38

              • (3)

                a może wtedy logiczniej byłoby usiąść i wziąć smarka na kolana?

                • 41 0

              • Popieram (2)

                Jadąc autobusem ustąpiłam miejsce starszej pani z siatką i miała jeszcze wnuczka, na oko w wieku zbliżającej się zerówki. Tymczasem kobieta posadziła dziecko, a sama stała. Powiedziałam, że ustąpiłam to miejsce dla niej, a nie dla dziecka, może je wziąć na kolana, a jeżeli to dziecko ma siedzieć, to proszę je zabrać, gdyż wracam po ciężkim 24godzinnym dyżurze i nie uważam, że w takiej sytuacji ja mam stać, a dziecko siedzieć. I kobiecie zrobiło się głupio, wzięła wnuka na kolana i tu zaczął się niezły cyrk. Wnuk darł się na cały autobus jak rozwydrzony bachor mówiąc do babci, że ona ma sobie stać, a on chce sam siedzieć i nawet ze 2 razy jej przyłożył.
                Tak sobie przypominam z dzieciństwa - mama zawsze nas uczyła, że ustępuje się starszej osobie, a nas w tramwaju: moją młodszą siostrę brała na kolana, a mnie mocno ręką trzymała. Kurcze i jakoś przeżyłyśmy!
                Najgorsze są dzieci, które już od wejścia do autobusu krzyczą w niebogłosy: chcę siedzieć!!! Jak dziecko zostało tak wychowane, to niech się teraz rodzic martwi, dla wrzeszczących bachorów nie ustępuję

                • 42 1

              • precz z bachorami!

                • 14 3

              • obce dzieckow wezmiesz na kolana
                poomyslisz przy tym o zonie i nastąpi "reakcja"
                to cię tłum słusznie zlinczuje :-)

                mój syn by nie wyttzymał na moich kolanach, ani na siedzeniu, chyba żeby go przywiązać. a najlepsze, że Mały rozładowuje swe ADHD tak nieupierdliwie, ze nigdy nikt sie nie skarzy. np nie biega po tramwju, ale swiruje w miejscu, nie halasuje, ale zawsze se znajdzie kogos by z nim pogadac. Czy ja taki bylem!? NIE! Byłem niegrzeczny!!! Czyjego syna ja wychowuję!?!

                • 0 5

            • z wnuki minus durna babo obys nie miala dzieci

              • 0 28

            • ?

              I co ubyło Ci coś jak ustąpiłaś miejsca babci z wnukami?Na tym polega nasza małość.

              • 2 14

        • (2)

          Dziś każdy może mieć auto , widać to na ulicy . większość pojazdów nie kosztuje więcej niż 5-6 tysięcy . Tylko pytanie : czy każdy chce mieć samochód .Ja -nie .

          • 28 6

          • (1)

            Chciałeś powiedzieć ze wiekszość kosztuje 50-60 tysi. 5-6 tys to tylko te z rejestracją GWE.

            • 14 28

            • chciales powiedziec, kosztuja dzis 60 tys zlotych

              a za rok 50 tys zlotych :)

              • 4 1

        • (2)

          A gdzie jest powiedziane że kto pierwszy ten lepszy, są oznakowane miejsca dla inwalidów, osób chorych i matek z dziećmi,. I co z tego jak siedzi tam 18 letnia paniusia ze swoim ślicznym słodziutkim różowym smartfonikiem w ręku i pierdzieli głupoty z koleżanką jak to było na imprezce. Są miejsca na wózki ale co z tego jak zajęte przez grupki małolatów którym w głowach tylko krzyki śmiechy zachowanie głupola. Niestety większość cwaniaczków tak została wychowana, zero kultury i szacunku. Jestem ciekaw czy swojej babci czy matce nie ustąpią miejsca, ciekawe czy takie cwaniaczki będą gdy wejdzie matka z wózkiem obok jej mąż kwadrat.
          Taka sama kultura na drogach, co z tego że przeniosłeś się do auta jak tam pewnie zachowujesz sie tak samo, nie ustąpisz pieszym bo gdzie sie chamy będą pchały ja muszę jechać, nie pozwolisz kierowcy obok wjechać przed Ciebie bo co się burak będzie pchał lepiej niech stoi i robi korek.
          Żal mi takich ignorantów ze słomą w butach.

          • 24 8

          • czemu czepiasz się tylko małolatów? czemu nie czepiasz się dwudziestoparoletnich kolesi którzy na miejsce lecą z prędkością światła? czemu nie czepiasz się ryczących czterdziech które obowiązkowo muszą siedzieć bo halluksy ściśnięte w bazarowych butach dają o sobie znać?

            • 16 3

          • czemu miejsce nalezy sie tylko matce z dzieckiem.

            Ojciec rozumiem, ze z dzieckiem moze biec za autobusem? :)

            • 13 1

        • prawko mozna miec od 16 roku zycia w Polsce:) (1)

          Jest coś takiego jak kategoria b1

          • 0 3

          • ale nie każdy będzie wydawał kupę kasy na prawko, które daje możliwość korzystania z samochodu o ogranicznej prędkości (które ewentualnie również trzeba kupić chcąc nim jeździć), żeby za 2 lata znowu wydawać pieniądze na normalne prawko i normalny samochód.

            • 9 0

      • Twoje miejsce???

        Jakie Twoje?

        • 11 2

      • Problemem jest niedomyte towarzystwo.

        • 27 3

      • @Paweł

        Paniusi się nie czepiaj, bo ma rację ; to że ty ich nie widzisz, to nie znaczy że ich nie ma .
        niedobrze się robi, jak człowiek ma usiąść po takim syfiarzu ; dlatego niektórzy nie siadają, choć miejsca są

        • 14 2

      • 157 w godzinach rannych codziennie się spóźnia (1)

        Od lutego jeżdżę do pracy autobusem 157. Nie było dnia by ten autobus się nie spóźnił a zdarzyło się, że wogóle jeden nie przyjechał. Mówię tu o tych jadących o 8:07 i 8:29 z Dworca we Wrzeszczu.
        Skoro autobus spóźnia się codziennie to powinno być normą zmiana rozkładu i dostosowanie jej do korków na Słowackiego. A tak kierowca nie ma nawet chwili wytchnienia bo cały czas się spóźnia... Ale to jest Polska. Zamiast próbować naprawić problem to tłumaczy się, że się nie da...

        • 17 1

        • przestan zganiac na "polskosc".

          Byles gdziekolwiek na swiecie? Aktualnie mieszkam w tej uwielbianej "Europie zachodniej" i jakos nie widze, aby autobusy jezdzily cokolwiek punktualniej.

          To nie wina "polskosci", wiec przestan psioczyc na ojczyzne...

          • 10 2

      • Tak myślą tylko ci co faktycznie nie jeździli nigdy samochodem (1)

        "ja wybieram komunikację miejską, bo nie mam auta. Jak będę miała samochód, to moja noga więcej nie postanie w autobusie czy tramwaju. "

        => tak myślą tylko ci co faktycznie nie jeździli nigdy samochodem. Niestety jako ponad 10-letni kierowca muszę niestety to samo powiedzieć o jeździe samochodem. Korki (natrętni inni kierowcy utrudniający ci jazdę), niepunktualność (wynikająca z tego powodu), smród spalin, sapiące nad tobą tiry, którym musisz ustąpić, boś mniejszy, wyjące silniki w wozach, które ledwo się mieszczą pod maską i drogi sprawiające, że pasażer samochodu czuje się jak worek kartofli. Do tego dochodzi utrata kontaktu z normalnym światem, ze swobodną przestrzenią, konieczność skupienia się na drodze i znakach, strach przed policją polującą na niewinnych, konieczność oglądania asfaltu bez przerwy, wysiłek związany z kierowaniem auta - ryzyko zaśnięcia za kierownicą gdy jest się śpiącym, ryzyko stłuczki, wypadku, koszty benzyny i utrzymania wozu, konieczność ciągłego tankowania zajmująca dodatkowo czas, konieczność pielęgnacji wozu dodatkowo zajmująca czas itd... Jak będą komfortowe tramwaje nigdy więcej nie wsiąde do samochodu.

        • 19 8

        • ...

          ... no i do tego jeszcze problemy z parkowaniem. W Gdańsku i tak nie jest źle (pomijam wysokość opłat). W wielu miastach w Niemczech czasami trzeba jeździć w kółko ze 20-30 minut by w końcu znaleźć jakiś skrawek by móc zaparkować w ogóle... nic dziwnego, że tam już ludzie dawno się zniechęci do korzystania z samochodu...

          • 9 0

    • (2)

      Ja się z tobą zgadzam. W końcu raz się żyje i trzeba mysleć przede wszystkim o własnym szcześciu i wygodzie. Życie i tak jest stresujące to po co się jeszcze dodatkowo denerować.

      • 21 6

      • (1)

        A na ulicy to nie ma stresu ? Po 25 latach jazdy samochodem sprzedałam kolejne auto i jestem szczęśliwa .Nie wspomnę o pokaźniejszej co miesiąc kieszeni . Mnie w komunikacji przeszkadzają głównie ,,miłośnicy'' muzyki w tanich słuchawkach na uszach . Śmierdziele to raczej rzadkość . No może dodałabym jeszcze panów śmierdzących piwskiem i petami , zwłaszcza rano .

        • 32 1

        • No jest stres. Przecież ktoś napisał. Ale lepiej sięstresować w wygodnym fotelu niż w śmierdzącym autobusie.

          • 14 5

    • wybierz SKM, poczekaj na PKM, potem porozmawiamy.

      dodaj do tego system rowerów publicznych

      • 1 5

    • ja podobnie jak ty.

      • 1 0

    • Twoje dzieci , to bachory .

      • 3 7

    • upsa (2)

      a co ,d*pę cięzko młodemu podnieść? też kiedyś będziesz matką,a potem sapiącą babcią-zobaczysz jak to jest!!!!

      • 7 29

      • a może ma większe ambicje niż bycie sapiącą babcią (1)

        Byłem sporo czasu na niemiecko-języcznym zachodzie i jakoś tych sapiących babć nie widziałem. Kobiety w wieku 60 lat szczupłe i zadbane. ludzie biegają, jeżdzą na rowerze i rolkach, chodzą na zajęcia fitness - ogólnie wszyscy bardzo zadbani i w dobrej kondycji. U nas jak masz 40 lat to już musisz być kaleką...
        Osobiście ustępuję miejsca tylko osobom naprawdę potrzebującym. To przecież widać jak wchodzą do autobusu.

        • 34 1

        • Masz troszke racje ale nie ma co porównywać naszych babć do wielu babć z zachodu. U nas 50latkowie są już styrani za grosze, a tam 70letnie babcie mogą sobie pozwolić na wczasy i dobre ciuchy... Niestety, taka jest prawda.

          • 8 0

    • do (18) (1)

      Masz rację co do wątpliwego komfortu jazdy w pojazdach komunikacji miejskiej. Jak i znikomego miejsca dla wózków, ale zapamiętaj kretynko, że w tych wózkach są DZIECI, a nie bachory, a jeśli płaczą to zapewne przez smród w/w meneli, jak i kierowców rajdowców bez wyobraźni, którzy hamują tak gwałtownie, że niejedno dziecko ma guza na głowie jako pamiątkę z przejażdżki autobusem...

      • 5 22

      • nie przesadzaj

        to stado meneli w twojej głowie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. A dzieciaki w wózkach potrafią dać faktycznie w kość...choć ci z kiepskimi słuchawkami na uszach nie lepsi. Uprzejmych wobec siebie ludzi to czasami nawet nie uświadczysz....

        • 7 2

    • Ufff (3)

      To kup sobie wreszcie jakieś cudo i przestań narzekać.Jak znam życie za tydzień i tak będziesz dalej narzekać a to że paliwo drogie a to że opony trzeba kupić a to że znowu się popsuło.Na marudy nie ma rady zawsze znajdą powód do narzekania.Tak będzie jak amen w pacierzu!!!

      • 5 5

      • Pogarda! (2)

        Pisząca post, jest człowiekiem pogardzającym innymi ludźmi. Może po kilkunastu lub kilkudziesieciu latach przypomnisz sobie ten wpis. Chciałabym, aby tak się stało.

        • 3 6

        • zapomniales o oc i przegladzie...:-)

          • 0 0

        • o co Ci czlowieku chodzi?

          • 0 1

    • pędzące 108, 118 (1)

      Mika, jeśli jakiś baran z ZTM robi 3 do 5-ciu minut na końcowym postój wyrównawczy to nie dziw się ,że pędzi. Tam siedzi człowiek i też musi skorzystać n.p. z toalety

      • 5 1

      • 108, 118, tram

        rozpedzaja sie i owszem ale raczej jadac z chelmu do centrum...teraz i tak jest lepiej bo na czesci zjazdu jest nowa nawierzchnia ale i tak zdarza sie trafic na rajdowca...czasami az zeby bola jak slychac walace zawieszenie ktore brzmi jak by zaraz mialo sie pol autobusu urwac a solarisy na zachodzie sie sprawuja ok a u nas po roku jazdy po takich drogach wszystko lata i klekocze...
        co do spozniania w wielu przypadkach nie jest to wina kierowcy a zlych rozkladow (jezdzilem z chelmu do centrum kilka lat komunikacja miejska i rano autobusy w 90% byly spoznione) ale najlepsze widzialem na petli witosa...
        tram ma odjechac z przystanku powiedzmy o 8:30 a o tej godzinie kierowca palil peta, wsiadal do pojazdu 3min pozniej zanim podjechal wzial ludzi i ruszyl po zmianie swiatel juz mial przynajmniej 5min spoznienia na przystanku poczatkowym to jak to ma funkcjomowac?)

        • 5 0

    • 108

      Mika, zastanawiam się, jak można się rozpędzić na Zaroślaku. Jeżdżę 108 codziennie od pon do pt, a racji pracy dyżurowej i w weekendy, kiedy nie ma korka. Zaroślak jest tak krótkim odcinkiem, jeszcze prawie w połowie jest przystanek autobusowy, poza tym niezłe dziury i jeszcze nie zdarzyło mi się, żeby mną rzucało jak workiem kartofli. A nawet są tam mili kierowcy, nie raz czekali na przystanku, jak ktoś biegł do autobusu, innym razem na pętli na Więckowskiego kierowca wyszedł ze swojego stanowiska i zwrócił uwagę pasażerowi, który wchodząc do autobusu jeszcze brał macha papierosa, że jak jutro zrobi to samo, to go nie zabierze, bo to jest smród, który przeszkadza innym pasażerom.

      • 4 2

    • Obyś nigdy auta nie miała

      i całe życie musiała bachory swoje wozić w ścisku autobusami.

      Good luck & have fun

      • 1 4

    • Starość nie radość młodość nie wiecznośc pamiętaj o tym ty też będziesz stara i sapiąca a wyjące bachory ciebie też czekają wyjące bachory tylko proś Boga żeby stać ciebie było na auto i zdrowie żebyś na starość mogłaś nim sama jeżdzic

      • 3 2

    • Bachor

      Ty też kiedyś zapewne byłaś wyjącym bachorem,od dzieci się odczep one niczemu nie winne!

      • 3 4

    • mama

      Bachory wyjące w wózkach? A co mam zrobić matka, która odwozi dziecko do żłobka albo do lekarza jeżeli nie ma samochodu? Ma takie samo prawo jak Ty korzystać z komunikacji miejskiej. Jeżeli będzie Ci kiedyś dane być mamą, to doświadczysz tego samego co my. Zobaczymy jak Ci się pkt widzenia zmieni.
      Jesteś cyniczna i arogancka.

      • 5 1

    • Tramwajem zawsze jestem szybciej niż autem

      z autobusami gorzej- często się spóźniają

      • 1 0

  • Darmowa komunikacja- mniejsze korki w mieście (6)

    Dobry pomysł - popieram

    • 142 52

    • Darmowa komunikacja - wyższe podatki. Ale co tam, kto by się tym przejmował.

      • 23 10

    • co państwo ma z mniejszych korków ?? poza zadowoleniem reszty kierowców
      temu akurat państwu zleży na korkach, im większe tym więcej wpływów
      paliwo, ubezpieczenie, amortyzacja - to w największym skrócie

      • 12 2

    • Za mało autobusów i tramwajów

      Przybędzie tylko pasażerów, a pojazdy i tak już są przepełnione.

      Szybkość reakcji ZKM na zapotrzebowanie komunikacyjne jest zbyt wolna i ludzie wybierają samochody. Można mnożyć przykłady, ale chociażby od ponad roku kampus UG w Oliwie powiększył się o 2 wydziały, co oznacza codziennie kilka tysięcy więcej ludzi w komunikacji: studenci i pracownicy, do tego doszły centra biurowe Olivia Gate oraz Alchemia w tej samej lokalizacji - co daje kolejne osoby w komunikacji. Tramwaje 5 i 9 dalej kursują tylko do pętli Strzyża, a 6,11, i 12 jeżdżą w odstępie 3 minut, co oznacza zawsze czekanie 15min na kolejne chcąc dojechać do Oliwy. Dodatkowe zdenerwowanie powoduje fakt, że w tym czasie często mija nas 3 x tramwaj 5 i 2 x tramwaj 9. One mogłyby zawozić ludzi dalej.

      • 11 1

    • "Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?" (1)

      Skoro płatna i bezpłatna niczego nie zmienia, to niech będzie bezpłatna.

      • 8 1

      • Nic nie jest bezpłatne. Jest tylko opłacone bezpośrednio przez ciebie albo przez urzędników z pieniędzy które oni ci zabiorą w podatkach. Nic nie jest za darmo.

        • 2 0

    • Kierowcy z dobrego serca 8h dziennie beda jezdzic?

      Benzyna bedzie z nieba leciec?

      Zastanow sie jak cos moze byc darmowe.

      • 5 1

  • po co darmowa skoro są mądrzejsze rozwiązania ? (6)

    pamiętacie bilety 10-minutowe ? Kosztowały 60 groszy. Gdyby teraz wprowadzono takie bilety to sam niejednokrotnie porzuciłbym samochód na rzecz autobusu. Kompletnie darmowe to złe rozwiązanie bo co darmowe to do d*p*. Lewaki mają zawsze durne pomysły...

    • 141 41

    • u mnie to 10 minut autobus wyjezdza z dzielnicy (4)

      • 20 0

      • rzuciłem tylko pomysł tańszych biletów ;) (3)

        zamiast darmowych to o połowę tańsze. Wiadomo, że są dzielnice gdzie 10 minut to stoi w korku między przystankami...

        ale dla większości jest po prostu drogo jeździć autem na krótkich dystansach i nigdy nie zamienią samochodu na autobus. Gdybym chciał odwozić dziecko autobusem do szkoły to dziennie zapłaciłbym około 10 zł a autem tyle nie spalę benzyny i jestem szybciej.

        • 15 1

        • dziwny argument (2)

          Jak jeździsz codzienne to zwyczajnie kup miesięczny (a dla dziecka jeszcze tańszy bilet semestralny) i już zamiast 10 zł wyjdzie Ci z połowę tego.

          Po co utrudniać sobie życie kupując codziennie bilety jak można to zrobić raz w miesiącu i zarazem zapłacić o wiele mniej?

          Prędzej czy później (dzieci na szczęście szybko rosną i krytyczne klasy 1-3 mijają w mgnieniu oka) problemu nie będziesz miał już żadnego bo dziecko samo dojedzie do szkoły.

          • 6 4

          • tylko po co ? (1)

            miesięczny to relany koszt użycia samochodu na odcinku dom szkoła. Jeżeli wyjdzie 50 złoty drożej to też to przeboleje. To jest właśnie ta różnica...

            • 1 0

            • Zakup samochodu, paliwo, ubezpieczenie, przeglądy, amortyzacja, co jakiś czas warsztat itd. kosztuje cię 150 zł miesięcznie? Gdzie rozdają samochody za darmo i gdzie są darmowe warsztaty samochodowe?

              • 1 1

    • Zawsze te lewaki, a w Polszy jak na razie najwięcej rozdawać chce partia 'konserwatywna i prawicowa' do szpiku kości.

      • 1 1

  • wystarczy drastycznie podnieść opłaty za parkowanie powyżej 1godziny. (7)

    • 85 127

    • tylko jaki to ma cel ? (2)

      takie głupie rozumowanie. Mało osób jeździ komunikacją miejską to podnieśmy ceny za parking. Zamiast wybudować parking kilkupoziomowy w centrum to budujemy ecs a potem wmawiamy ludziom, że nie ma kasy.

      Rozumowanie na poziomie obecnej stawki za wywóz śmieci. Wystarczyło podnieść ceny ale nic się nie zmieniło...

      • 44 11

      • budowanie parkingów piętrowych w centrum miasta (1)

        zwiększa korki na dojazdach do niego

        • 10 17

        • Zawsze tak jest,gdy powstaje budynek bez drogi dojazdowej.

          • 8 3

    • nie przyniesie korzyści ! (2)

      Bo zmniejszyły by się wtedy wpływy z podatków za paliwo !!!

      • 7 10

      • dodam tylko, że niektórzy nie rozumieją

        że większość ludzi tam nie jeździ bo tak lubi czy robi na złość innym. Jeździ tam bo musi. Bo Tam gdzie jest najmniej miejsc parkingowych otwiera się najwięcej banków. Bo tam gdzie jest najmniej miejsc tam robimy halę targową największą w okolicy. Gdyby miasto zapobiegało to by nie pozwalało na typowo usługowy charakter tych miejsc. Tylko postawiłoby na rekreację.

        • 20 6

      • Miasto tych podatków nie dostaje.

        Nie wiem co to za argument.

        • 2 1

    • ale ty mondry jestes hohohoho...

      podam ci przyklad - dojedz do centrum gdanska z podchorazych komunikacja - 45 minut, autem 15... rano bo popoludniu masz autem 30 a komunikacja 1,5 h... albo z osowy do auchana - autem 20 minut - komunikacja 2 godziny :)...

      • 3 2

  • Tak, zmieniłaby - kolejne rzesze przyzwyczajałyby się do darmówki. (14)

    Zasada powinna być prosta: jest usługa - jest zapłata.

    Niezależnie od typu usługi - wypastowanie butów, przeprowadzenie lekcji, zagranie koncertu, wyleczenie dziecka - usługodawcy należy się zapłata.

    Tak samo z usługą przewozu. Może być dotowany z podatków, ale niech opłata zostanie.

    • 100 31

    • Tylko załatw godną minimalną krajową a będę cię popierał (12)

      Żeby wynosiła chociaż połowę Norweskiego zasiłku, nie chcę za darmo, chcę na wszystko zapracować, ale ku... nie za 1600 brutto, litości

      • 8 18

      • Zarabiać możemy więcej, jeśli obowiązkowe daniny które płacimy na rzecz państwa dostaniemy do ręki (9)

        a nie musimy dorzucać do "wspólnej kasy".

        • 11 0

        • Czy ja wiem, Norwegia duuuuużo większe podatki od nas (8)

          A wypłaty mimo to, największe w Europie

          • 1 4

          • W Norwegii mają duuuuuużo więcej ropy niż u nas i inną mentalność.

            Tak więc bym nie kalkował systemu norweskiego na naszym podwórku.

            • 11 2

          • (6)

            Noooo i tu dochodzimy do niebywałego wniosku, że Norwegowie - uwaga! uwaga! - są - jacy? - sąąą bogaaatsi. BO-GAT-SI

            Dlatego Norwegowie mają wyższe pensje, mimo że płacą wyższe podatki. Musimy więc ich wzorem zapracować sobie na bogactwo, albo znaleźć ogromne złoża bogactw naturalnych - a najlepiej i jedno i drugie. Nie ma możliwości żeby do tego czasu ktoś ustalił (ZAŁATWIŁ) ci wyższą pensję. Zacisnąć zęby i pracować jak wszystkie bogate kraje zachodu w przeszłości. I zanim padnie ten debilny argument - tak, na posiadanie kolonii też sobie zapracowali, nikt im ich nie sprezentował.

            Czy to tak trudno zrozumieć?

            • 7 2

            • Też mozemy być bogaci (5)

              Norwegowie mają wyższe pensje bo nie ma tam takiego rozwarstwienia społecznego jak w naszym kraju. Mamy te same ceny i podatki co na zachodzie, dlaczego wiec zarabiamy 4 czy 5 razy mniej? Dlatego ze szefowie muszą się dorobić i zabłysnąć . Stać ich na mercedsy czy BMW ale na podwyżki dla pracowników już nie. Jak ktoś jest głodny najpierw sam się naje potem zrobi zapasy a na końcu bedzie dzielił się z innymi.
              Co do biletów, starczyło by obniżyć ceny biletów. Nie musi być odrazu darmowa.

              • 4 4

              • Sam w swoim tekście tworzysz rozwarstwienie od którego chcesz sie odciąć - zauważyłeś to? (1)

                Powielasz stereotypowy dualizm my-oni, w tym przypadku szefowie - pracownicy. Ten rozłam, na który tak narzekasz jest w Twojej głowie. W naszym kraju taki podział jest faktem, zgadzam się. Ale jest faktem, bo siedzi w naszych głowach.

                I koło się zamyka...

                • 3 2

              • W mojej nie

                Ja jestem sam sobie szefem. Ale widzę jak się traktuje pracowników. Coraz wiecej ludzi tez się na taki układ nie zgadza i robi wyjazd za granicę. Kółko niedługo przestanie się krecić chyba ze przyjadzie tania siła robocza z ukrainy na co ostanio są duze szanse.

                • 2 0

              • (2)

                Haha no to trzeba w stolicy wyprodukować ustawę obniżającą ceny biletów komunikacji miejskiej i pensje na stanowiskach kierowniczych! Najlepiej też będzie przekazać pełnię władzy jednej partii i podporządkować się jakiemuś wschodniemu zacofanemu, despotycznemu państwu. Idąc dalej, wprowadźmy też kartki na żywność, żeby każdy miał po równo niczego.

                Tracę wiarę w zdrowie mentalne Polaków...

                • 0 2

              • No twoja wypowiedz swiadczy że ze zdrowiem kiepsko (1)

                O cenach biletów decydują samorządy wiec warszawie nic do tego, a ograniczenia płacowe to takowa ustawa jest i nazywa się kominowa. Nie wiem co ma wspólnego z obniżeniem ceny biletów podporządkowywanie się innym mocarstwom ale chyba ostatnio za dużo oglądasz wiadomości z ukrainy polecam wyłacz telewizor i idz na długi spacer np do lasu

                • 1 1

              • Dobrze, powiem wprost, bo sam pewnie nie pojmiesz. To była propozycja przywrócenia gospodarki centralnie sterowanej, zgodnie z poglądami tego tam wyżej.

                Ciągle sobie powtarzam, że to tylko Internet, poza nim poziom intelektualny jest pewnie wyższy. Musi być :(

                • 1 1

      • (1)

        Jesli pracujesz za około 1100zł to jsk cie stsć na internet????

        • 1 3

        • mam darmowy, prąd tworzę na prądnicy rowerowej a odżywiam się szczawiem i mirabelkami

          • 6 2

    • Pamiętam róznice między Gda a Gdy

      W Gdy bilety były po 1 pln, w Gda droższe.

      Ale prawdziwa masakra to była Warszawa bilety były o połowę tańsze.

      Ech nasz drogi Gdańsk.... W końcu ktoś musi płacić, aby nastęne miekszanie po preferencyjnej cenie mógł kupić ktoś...

      • 2 0

  • to jeszcze darmowe lunche poproszę i opłacone rachunki za gaz (17)

    • 111 32

    • Ale jak darmowe? przecież za komunikacje płacisz w podatkach (14)

      więc czemu jeszcze biletem ? Tak samo z płatnymi autostradami, przecież to wszystko jest z podatków !!!

      • 6 6

      • Skoro płacę podatki to powinienem mieć też darmowe jedzenie, nieprawdaż? (11)

        Chyba jedzenie jest ważniejsze niż komunikacja, wytłumacz dlaczego dlaczego muszę płacić za chleb a przejazd autobusem ma być darmowy?

        • 9 5

        • Uwaga, będę tłumaczył jak wołu (8)

          Jedzenie jest wytwarzane przez prywatne firmy. Komunikacja publiczna jak i drogi publiczne są utrzymywane z podatków
          Jeżeli nie odpowiada ci płacenie za chleb prywatnemu przedsiębiorcy to idź do przytułku, tam cię nakarmią za darmo z pieniędzy publicznych.
          A teraz jeszcze prościej:
          Za drogi płacę w podatkach, za autostrady płacę w podatkach a za chleb nie płacę piekarni w podatkach
          Dlatego drogi i komunikacja mają być za darmo.
          Dotarło?

          • 4 6

          • Przewoźnik ZTM Gdańsk - Warbus (7)

            Czy to firma państwowa? pierwsze słyszę...A jest przewoźnikiem ZTMu. Wozi gdańszczan.

            To według Twojej teorii mabyć darmowy czy powinniśmy im jednak płacić za przewóz?

            • 4 2

            • (6)

              Przewoźnik ZTM Gdańsk jest jak najbardziej utrzymywany z podatków jaki i dotacji Unijnych czyli też podatków.
              Celu nielicznej prywaty w komunikacji miejskiej nie znam. Ale skoro kursy zleca jej np. ZTM żyjący z podatków to już sam sobie odpowiedz

              • 1 0

              • Skoro nie znasz celu to odpowiedz sobie na pytanie: (5)

                Jaka jest różnica między podmiotem publicznym a państwowym?

                Może to pomoże Ci zrozumieć, że operator komunikacji może być prywatny. Jeśli chcesz, mogę Ci wytłumaczyć te zagadnienia, powoli, jak wołu...

                • 5 1

              • To dobrze że może być prywatny ALE W TRÓJMIEŚCIE NIE JEST (4)

                I jako osoba dojeżdżająca do pracy swoim autem całkowicie popieram pomysł darmowej komunikacji.
                A póki zaczniesz cokolwiek tłumaczyć dojdź najpierw do tego czemu jedzenie w sklepie nie może być za darmo a komunikacja może.
                To nie jest trudne, powodzenia

                • 0 2

              • A tak z ciekawości zapytam: masz swoją firmę czy pracujesz u kogoś? (3)

                bo to diametralnie odmienia percepcję co powinno być płatne, a co darmowe. Wartość pieniądza jest inna kiedy o sam coś musisz się postarać, a inna kiedy ktoś każe Ci coś wykonać.

                Dla mnie zasada jest prosta: usługi powinny być płatne. Niezależnie od ich natury. Mogą być dotowane z moich podatków, ale każde dodatkowe wykorzystanie usługi powinno być chociażby symbolicznie opłacone.

                I wbrew pozorom nie chodzi o kulturę pieniądza, ale o umiejętność wartościowania nie tylko rzeczy materialnych, ale również czynności.

                • 1 2

              • Pracuję u kogoś, (2)

                Już prawie byłem "na swoim" ale nie dałem rady "nakraść" klientów kiedy była okazja bo za uczciwy byłem. Za to inni to wykorzystali i całkiem dobrze sobie radzą. Cóż, pracuje nad kolejnymi, uczciwy już nie jestem, może się uda

                Co do płatności za każdą usługę typu Jankesi wolę socjal typu Europa. Szkoda że Polski nie idzie dopasować do żadnego modelu

                • 1 1

              • Usługi płatne (1)

                Można trywializować powiedzenie o 'płatnych usługach" do tego, że wszystko jest na sprzedaż, ale można to rozumieć jako umiejętność oszacowania wartości.

                Jesteśmy jednym z najciężej pracujących narodów w Europie (za "Polityką"). Mamy najkrótsze urlopy, najczęściej zabieramy pracę do domu, wykonujemy najwięcej nadgodzin. Jednocześnie zarabiamy stosunkowo niewiele w porównaniu do innych nacji.
                I tu warto zadać sobie pytanie dlaczego tak jest?

                Jedną z odpowiedzi jest to, że nie potrafimy poprawnie określić wartości naszej pracy. Zgadzamy się za pracę po zaniżonych kosztach, bo... nie potrafimy właściwie ocenić jej wartości. Ta społeczna ślepota jest uwarunkowana jest kulturowo - uważamy, że wszystko publiczne powinno być darmowe. Darmowa edukacja, darmowa opieka zdrowotna, darmowe występy artystów... A teraz odzywa się jeszcze darmowa komunikacja miejska.

                Utrzymanie chociażby minimalnych cen biletów za przejazd, paradoksalnie, traktuję jako edukację zbiorową wpływającą na polepszenie się waruknków pracy. Za ile ma pracować kierowca w darmowej komunikacji? Jak darmowo to popinien to robić za minimalną stawkę, prawda?
                Ale czy rzeczywiście o to chodzi?

                • 1 0

              • Na pracę po kosztach zgadzamy się bo z czegoś musimy żyć a socjal W Polsce nie istnieje. Widzisz gdybym miał zasiłek w wysokości powiedzmy 3 tysięcy zł to prace za 1600 brutto bym za przeproszeniem olał. Pracodawcy by musieli płacić godnie, pracownicy mieli by co wydawać i koniunkturę można by napędzać aby pracodawcy mieli z czego płacić. Tylko klasa średnia jest w stanie utrzymać stabilność

                Co do "darmowych" to podstawowa opieka medyczna istnieje nawet u Jankesów. Czy znasz jakieś rozwinięte kraje bez dużych podatków praktycznie od wszystkiego ?

                • 0 0

        • zlemingiem niema senzu dyskutowac bo on zrozumiec niechce!!W Niemczech są darmowe autostrady!! (1)

          na zachodzie jest wiele darmowych czyli oplacanych z podatków usług iitp !!Gdańsk stać na darmową komunikacje i jest wiele miast gdzie taka komunikacja darmowa jest! Wszystko zalerzy tylko od jednego czy urzedasy niemarnuja naszych podatków i nas nieokradają!!A w Gdańsku jest własnie niegospodarnosc najwieksza z naszych podatków i nas okradają marnuja nasze podatki na swoje zachcianki i Parti politycznych cele!

          • 1 2

          • Już kilka osób prosiło Cię, zgodnie z etykietą zachowania się na forum internetowym

            o szanowanie innych i nie przezywanie się. Jesteśmy dorośli, a to nie piaskownica. To, że jesteśmy anonimowi nie znaczy, że nie obowiązują nas zasady.

            Niezależnie od tego, czy masz rację czy nie - nie toleruję chamstwa w ypowiedziach publicznych, a Ty często wyrażasz się w obraźliwy sposób.

            • 1 1

      • (1)

        Tia, raz zbudowane będzie się samo utrzymywać przez kolejne 100 lat. Rany boskie, ludzie, wy piszecie te bzdury na serio, czy jaja sobie robicie?

        • 2 1

        • drogi nie są prywatą tylko publicznym tworem więc utrzymanie ich tak jak wybudowanie jest z podatków. Dramat

          • 1 0

    • co to sa te lunche? to jakas rasa psa?

      • 1 1

    • rozumiem, że czujesz żal i pomysł tobie sie nie podoba

      ale rozbudowa dróg też nie jest za darmo i sporo kosztuje podatników również tych, którzy jeżdżą komunikacją miejską. Akcyza na paliwo to nie wszystko.

      • 1 0

  • Bezplatne od zaraz! (9)

    Czlowiek placi kupe podatkow i jeszcze musi placic mase kasy za bilety i uzerac sie z koksami, szumnie nazywanymi kontrolerami.Pffffff!

    • 68 53

    • Spoko, Spoko

      Już US dobrałby się do d. każdemu darmowemu przejazdowi a tu o to chodzi. Darmowy przejazd to Twój zysk czyli większy dochód (nie wydałeś na transport czyli zarobiłeś) czyli większy podatek i to od wszystkich obywateli nie tylko od tych co to nie mają samochodu ale od wszystkich a to już jest ładny grosz. Już US wyliczy ile to razy masz korzystać z usług panienek towarzyskich i będziesz płacił człowieku podateczek, Tylko mi nie piszcie, że żonaty i ci wystarczy, bo żonka też co najmniej 5 dni w miesiącu jest nieczynna czyli 5x12 (m-cy) daje 60 dni, no to płać.

      • 3 5

    • (4)

      Tak! Skoro płacisz podatki to wszystko powinno być darmowe! No logiczne przecież.

      • 3 4

      • Urzedasy maja darmową komunikacje znaszych podatków u słuzbowe auta ale to lemingom nieprzeszkadza (3)

        dlatego waz wazeliniarze powinni trzymać w rezerwatach A urzędasy maja wszystko na nasz koszt!!

        • 2 4

        • Nie wszytsko ale mają sporo

          i nie wszystkie urzędasy. Ci z którymi mam wątpliwą przyjemność współpracować maja np. sanatorium co jakiś czas i urlop większy niż 26 dni. Im akurat szczerze fuchy zazdroszczę. Ale w np. w dowodach osobistych czy rejestracjach aut w UM nie chciał bym już pracować

          • 1 0

        • (1)

          Urzędnicy mają darmową komunikację? Mówisz pewnie o senatorach i im podobnym. Tylko co to ma do rzeczy, zamiast zabrać im te przywileje, chciałbyś wszystkich wrzucić do jednego wora idiotyzmu.

          I oczywiście wtedy nie będzie ci przeszkadzało, że płacisz 90% podatek żeby pokryć koszty tych rzekomo darmowych usług. Mój ty geniuszu, moja ty gazelo biznesu. Powinieneś zostać ministrem.

          • 3 1

          • leming tak mają darmową komunikacje wazeliniarzu

            jak widać urzędasy tez sowicie się udzielają boją się o własne stołki !!

            • 0 1

    • halinka jakie pfiii chowaj landrowe ciuchy i wskakuj za brak bilecikow do lozka

      • 1 2

    • dlaczego użerać się z koksami?

      • 2 0

    • jak ktoś ma bilet to nie użera się z kontrolerami

      • 0 0

  • (7)

    Właśnie przesiadłem się do samochodu. Komunikacją miejską jechałem do pracy godzinę o ile autobus się nie spóźnił i dałem radę się przesiąść.
    Samochodem jadę góra 15minut.

    • 144 17

    • Dokładnie ! 15 min w jedną stronę + 15 powrót x 20 dni w miesiącu daje 10 godzin dojazdu do pracy, a autobusem 40 godzin !
      sorry ale wole płacić za paliwo i mieć 30 godzin w miesiącu dla siebie i rodziny.

      • 46 6

    • ciekawe w jakiej relacji ? (3)

      pomyśl, co będzie, jak wszyscy zaczną cię naśladować i przesiądą się z komunikacji miejskiej na własne samochody.
      Uważaj także na długotrwałe skutki siedzącego trybu życia: serducho, brzucho lub kłopoty z potencją jak znalazł.

      • 11 24

      • Uwierz mi, gdyby pensje w Polsce były normalne (1)

        Większość już dawno by się przesiadła

        • 24 3

        • pensje sa niskie bo wlasnie lewactwo wymysla "darmowe" usługi

          a potem trzeba to w podatkach finansować.

          Gratisowo w IIIRP - skompilowanych podatkach, które juz z faktu skomplikowania podnoszą znowuż koszty wszystkiego.

          • 2 2

      • Właśnie w autobusie dużej siedzisz. I stoisz na przystanku.

        Jadąc autem więcej czasu zostaje mi na ruch.

        • 10 4

    • samochodem do pracy w 15 min (1)

      W tym czasie silnik ledwo zdąży się nagrzać, a to oznacza, że całą tę drogę przejeżdżasz na ssaniu ze spalaniem ok 15-30 litrów / 100km. W 15 min przejeżdżasz ok 10 km i spalasz w tym czasie ok 1,5 do 3 litrów paliwa.

      15 min przejazd w dwie strony, 22 dni w miesiącu, to koszt od 350 do 700zł.
      Natomiast koszt biletu miesięcznego to jakieś 110zł.

      Jeśli kogoś stać, to niech sobie jedzie do pracy czym chce. Pomysł darmowych biletów jest bardzo ciekawy i myślę, że warto spróbować.

      • 5 21

      • yhm?

        takie spalanie to chyba hummerem;/

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane