• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym. Choć prace przy budowie nowego przystanku trwają, wciąż nie wiadomo, czy część pociągów nadal nie będzie kończyć biegu na dworcu głównym.

Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.



Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.

Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg. Nowy węzeł przesiadkowy w Śródmieściu może być nieatrakcyjny, jeżeli pasażerowie tramwajów i autobusów będą musieli długo czekać na pociąg.
Sprawa potencjalnej organizacji ruchu na nowym przystanku pojawiła się wywiadzie z prezesem zarządu SKM, Maciejem Lignowskim na branżowym portalu Rynek Kolejowy. Na pytanie o rozkład jazdy padła odpowiedź: wyobrażamy sobie to tak, że w okresach międzyszczytowych, jeżeli nie będzie takiego zapotrzebowania, to do Śródmieścia dojeżdżałby np. co drugi pociąg.

Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?

- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.

Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.

Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.

Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.

Czy do przystanku SKM dojeżdżać powinny wszystkie pociągi?

- Zakładamy, że na węźle tym kończyć będą bieg linie autobusowe, które nie mogą zostać skrócone do węzłów przesiadkowych z dala od centrum oraz te, które docierają obecnie do pętli Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska, gdyż ta pętla wkrótce zostanie zlikwidowana. Pozostałe linie, w tym te ze wschodu i południa, będą nadal dojeżdżały co najmniej do dworca głównego zobacz na mapie Gdańska - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który nie kryje zaskoczenia pomysłem Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.

Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego

- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.

Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Opinie (148)

  • Na Śródmieściu powinny zatrzymywać się wszystkie pociągi. (1)

    • 7 0

    • Także ICE, ECE oraz przystanek pośredni dla lotniska

      • 1 0

  • Dlaczego nie Przystanek Biskupia Górka? (2)

    Dlaczego Przystanek Śródmieście, a nie Przystanek Biskupia Górka?

    • 5 0

    • Albo Petershagen

      • 0 1

    • uhm

      si

      • 0 0

  • nie ma podróżnych (1)

    "Nie ma podróżnych" - buahahaha😅

    • 2 0

    • Buahahaha 😃

      • 0 0

  • taaa

    Jezu, ludzie, przyczepiacie się do przerwy między peronem, a pociągiem jakby jakbyście musieli się rozpędzić żeby ją przeskoczyć.
    Jeżeli problemem dla Was jest zrobienie TROSZECZKĘ większego kroku niż normalnie, to zamknijcie przeglądarkę i ruszcie swoje cztery litera. Trochę ruchu nie zaszkodzi.

    • 0 0

  • Z czego mi wiadomo z Gdańska Głównego ma kursować też PKM-ka , i pociągi regionalne jadące nią na Kaszuby. Czy dworzec główny chce to wszystko zmieścić , chyba po to jest SKM Śródmieście by odciążyć Gdańsk Główny

    • 1 0

  • Trzeba było nadać stacji starą nazwę - Biskupia Górka...

    Byłoby lepiej dla każdego. PKP także.

    • 3 0

  • KONIECZNOŚĆ

    nie wyobrażam sobie jak można negować konieczność dojazdu kolei miejskiej do historycznego i realnego centrum miasta

    • 1 0

  • a BTC leci na 2000 papiera :))))

    a BTC leci na 2000 papiera :))))

    • 0 0

  • Jaka to idea i jaki to ma sens?

    Budowany jest przystanek SKM, który tak właściwie jest ślepy. Jaki to ma sens? Jeżeli to nie będzie dobrze skomunikowane z Chełmem, Orunią itd., to po co to budować. Czy to ma być czyś pomnik? Według mnie budowanie tego przystanku, z takim wykorzystaniem jak opisany w artykule powyżej, nie ma sensu. To tak jak pieniądze wyrzucić w błoto, albo w ECS (jeden pies). To powinien być przystanek PRZELOTOWY do Pruszcza Gd. Wtedy rzeczywiście część pociągów może zakończyć bieg tam, a część pojechać dalej do Pruszcza. Wiem, że do Pruszcza SKM musi korzystać z torów PLK, ale to wszystko jest do uzgodnienia, tylko minimum dobrej woli. 66,7 mln zł to nie jest mała kwota. Ja bym się mocno zastanowił. Tyle pieniędzy może uratować np. stocznię

    • 0 0

  • duży deszcz

    I ten przystanek będzie pierwszym podwodnym. Przystanek w fosie. ....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane