- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (59 opinii)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (58 opinii)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (454 opinie)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (702 opinie)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (58 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (246 opinii)
Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?
Czy powstający przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście będzie równie popularny jak Gdańsk Główny? Kolejarze zastanawiają się, czy nie wysyłać tu tylko części pociągów, które dziś kończą bieg na dworcu głównym.
Tak ma wyglądać cały nowy odcinek trasy SKM od dworca głównego do przystanku Śródmieście.
Informacja ta obiegła lotem błyskawicy wszystkie fora internetowe poświęcone transportowi publicznemu. Pytamy zatem powtórnie prezesa zarządu SKM, czy faktycznie po to buduje się przystanek za ok. 66,7 mln zł, by kierować na niego tylko wybrane pociągi?
- Do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście technicznie i organizacyjnie w ruchu co 7,5 minuty, 15 minut itd. będzie mógł dotrzeć i wyjechać każdy pociąg. Natomiast obecnie nie mamy jeszcze uzgodnionego rozkładu jazdy pociągów z organizatorem przewozów, stąd nie chciałbym już teraz gwarantować, że każdy pociąg SKM będzie kończył i rozpoczynał bieg na tej stacji, a szczególnie gdy np. faktycznie nie będzie takiego uzasadnienia pod względem organizacyjnym i ekonomicznym - wyjaśnia Maciej Lignowski.
Nowy przystanek pod al. Armii Krajowej , oddalony o ok. kilometr od dworca głównego, będzie wprawdzie rodził nowe koszty funkcjonowania pociągów, ale mają one nie być na tyle duże, by miały decydować o tym, że część pociągów będzie kończyła bieg na stacji Gdańsk Główny.
Zdaniem prezesa zarządu SKM, ewentualne ograniczenie ruchu do nowego przystanku ma być podyktowane jedynie sensownością i celowością uruchamiania pociągów w pewnych porach dnia lub nocny, gdy będzie wiadomo, że może nie być tam podróżnych.
Warto przypomnieć, że przystanek SKM Śródmieście ma służyć nie tylko pasażerom, którzy kolej wybiorą jako jedyny środek swojej podróży, ale przede wszystkim w tzw. podróżach łączonych, czyli z przesiadkami. Już w latach 70-tych, gdy wykonano zalążek infrastruktury w tym miejscu, przewidziano przesiadki z tramwajów na SKM. W realizowanym już projekcie, zakłada się także, że na płytę wiaduktu nad torami zajeżdżać lub nawet kończyć bieg będą także autobusy.
- Tak szczegółowych informacji o organizacji ruchu nie otrzymaliśmy od kolejarzy. Pasażerowie tramwajów czy autobusów nie będą jednak zmuszani do korzystania z tego węzła, gdyż głównym punktem na mapie komunikacyjnej będzie nadal dworzec główny - zapewnia Zomkowski.
Zatem jaki jest sens budowy przystanku, z którego pasażerowie będą korzystać niechętnie, nie mając gwarancji, że zyskają wygodną przesiadkę na pociąg. Mogą przecież od razu pojechać autobusem lub tramwajem do dworca głównego
- Projektując i wykonując prace studialne zakładaliśmy, że zdecydowana większość pociągów będzie kończyła bieg i rozpoczynała bieg na stacji Gdańsk Śródmieście. Budowa tego przystanku jest skorelowana z Gdańskim Projektem Komunikacji Miejskiej i daje funkcjonalne powiązania z węzłem tramwajowo-autobusowym. Zgadzam się, że podróżnemu winno się udostępnić pełną gamę połączeń, aby mógł sprawnie i szybko przemieścić się pomiędzy poszczególnymi środkami transportu publicznego - odpowiada Lignowski.
Czytaj też: Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa
Opinie (148)
-
2013-12-21 08:59
sztuka dla sztuki
Śródmieście niczego nie rozwiąże.
Wszyscy widzimy gdzie kończą się tory SKM.
Co któryś pociąg pojedzie do Pruszcza, może kiedyś dalej a inwestycja jest zbędna.- 0 0
-
2013-12-21 10:40
Skomunikowanie (1)
Jaki będzie dostęp do tego przystanku dla pieszych od strony Głównego Miasta / Długiego Targu? Czy z tego przystanku będzie można dojechać bez przesiadek na lotnisko?
- 0 0
-
2013-12-21 12:57
Popatrz na mapkę, to się dowiesz. Blisko nie będzie, ale nie można budować przystanków co długość składu kolejki.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.