• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy komunikacja publiczna może być za darmo?

Michał Sielski
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Flota autobsów dowożących za darmo na plażę? Wcale nie takie nierealne, ale na razie niemożliwe. Flota autobsów dowożących za darmo na plażę? Wcale nie takie nierealne, ale na razie niemożliwe.

Podczas gdy kolejne europejskie miasta eksperymentują z darmową komunikacją publiczną, u nas bilety wciąż drożeją. - Nie musi tak być - przekonują niektórzy gdyńscy radni i wskazują sposoby jak to zrobić.



Przesiadłbyś się z samochodu do autobusu, gdyby komunikacja publiczna była darmowa?

Na początek trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czy w Gdyni komunikacja publiczna może być darmowa? Jest tak choćby w belgijskim Hasselt. To miasteczko dużo mniejsze od Gdyni, zamieszkane przez ok. 75 tys. osób. Wycofanie biletów spowodowało tam znaczne zmniejszenie korków i kilkukrotny wzrost liczby pasażerów komunikacji publicznej. Tłoku nie ma, bo kupiono dodatkowe autobusy. Nowych dróg także nie trzeba budować, bo liczba samochodów nie rośnie. Zachęciło to władze Talinna. Mieszkańcy stolicy Estonii właśnie opowiedzieli się w referendum za darmowymi autobusami. Wbrew pozorom nie jest to bowiem drogie rozwiązanie.

Czy takie udogodnienie można wprowadzić w Gdyni? Policzmy. Miasto dopłaciło w 2011 roku ponad 52 mln zł do funkcjonowania komunikacji publicznej. Reszta wydatków została zbilansowana wpływami z biletów. Dla porównania koszt budowy IV etapu Drogi Różowej, czyli 700 metrów dwupasmowej ulicy, wyniósł 30 mln zł. Rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego pochłonęła ponad 72 mln zł, a Trasy Kwiatkowskiego aż 255 mln zł. Z prostego rachunku wychodzi, że bez tych trzech dróg komunikacja publiczna mogłaby być darmowa przez ok. 7 lat.

Utopia? Trochę tak, bo koszty komunikacji publicznej rosną wraz ze wzrostem cen paliw.

- W ubiegłym roku ceny benzyny wzrosły o 21 proc. Dlatego wpływy z biletów pokryły koszty funkcjonowania komunikacji tylko w 44 proc. A warto pamiętać, że nie było żadnych innych dodatkowych kosztów, np. wzrost płac pracowników transportu o 1 zł za godzinę, spowodowałby zwiększenie się kosztu o kolejne 5 mln zł - wylicza prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Gdyby komunikacja była darmowa, byłaby jeszcze droższa, bo ze względu na większy popyt, trzeba by było zainwestować w tabor. Dlatego władze Gdyni takiego pomysłu nawet nie rozważają.

- Jeszcze nas na to nie stać - podkreśla wiceprezydent Marek Stępa.

O wyliczenie ile można zaoszczędzić na likwidacji korków oraz mniejszej emisji spalin nikt się nie pokusił. Liczą się twarde dane i bezpośredni bilans ekonomiczny.

- Komunikację finansujemy przecież przez gdynian, bo dopłacamy do niej z podatków lokalnych. Trudno jednak połączyć wodę z ogniem, czyli taniość z utrzymaniem i podnoszeniem jakości. Nowoczesne pojazdy, spełniające wymogi ekologiczne to stały trend w Gdyni, ale wyższy standard życia musi kosztować - przekonuje radny rządzącej Gdynią Samorządności Marcin Wołek.

Czy musi jednak kosztować tak dużo? Bilety jednorazowe właśnie zdrożały z 2,80 zł do 3 zł, bilet godzinny zdrożeje z 3,40 do 3,60 zł. Ceny biletów 24-godzinnych wzrosną z 11 zł do 12 zł. O 20 gr zwiększą się też ceny biletów nocnych. Zmiany wchodzą od czerwca.

Poziom samorządowej dotacji przekroczył już w Gdyni 56 proc. kosztów komunikacji, ale w Polsce niczym szczególnym nie jest pokrywanie 70 proc. kosztów przez gminy. Według niektórych podobnie powinno być w Gdyni.

- Jeśli chcemy zachęcać ludzi do komunikacji publicznej, to musimy zachować konsekwencję. Jak ma się ktoś do niej przekonać, jeśli nie będzie tania, wygodna i względnie tak samo szybka jak samochód? Gdy kierowca usłyszy, że w kiosku za cztery bilety dla rodziny wyda 16-24 zł, to podziękuje i wróci do domu po kluczyki. Ostatnia podwyżka ma dać 2 mln zł wpływu do budżetu, a to ledwie 0,33 Infoboksa. Nie musimy dodatkowym kosztem obarczać pasażerów, budżet Gdyni na to stać - zauważa Marcin Horała, radny PiS.

Zgadza się z nim Łukasz Cichowski z Platformy Obywatelskiej. I wskazuje inne miejsce, w którym można szukać oszczędności. - Komunikacja powoli przestaje być tania i dostępna dla wszystkich. Powinniśmy więc ograniczyć zbędne wydatki z tegorocznego budżetu, a może przeorganizować przewozy. Nie musimy utrzymywać trzech komunalnych spółek przewozowych, można je połączyć i stworzyć jedną. W ten sposób na pewno oszczędzimy sporo pieniędzy - zauważa Łukasz Cichowski.

Opinie (320) 2 zablokowane

  • (22)

    Darmowa? Tak i tak ktoś za to zapłaci :) ktoś czyli my.

    • 235 26

    • My zapłacimy i my będziemy jeździć a tak płacimy dwa razy. (4)

      • 68 12

      • i tak płacimy więcej na takiego Wołka, Szczurka, Stępę i ekipę (3)

        "- Komunikację finansujemy przecież przez gdynian, bo dopłacamy do niej z podatków lokalnych. Trudno jednak połączyć wodę z ogniem, czyli taniość z utrzymaniem i podnoszeniem jakości. Nowoczesne pojazdy, spełniające wymogi ekologiczne to stały trend w Gdyni, ale wyższy standard życia musi kosztować - przekonuje radny rządzącej Gdynią Samorządności Marcin Wołek. "

        Panie Wołek, rozumiem że Pan jest kolejną tubą propagandową W.Szczurka? Stan taboru w Gdyni jest gorszy od wielu miast. Co z tego że nie mamy Ikarusów... u nas jeżdżą o wiele gorsze autobusy Jelcz-Mercedes. Średnia wieku pojazdów w Gdyni jest gorsza niż w W-wie czy Gdańsku także BRAWO

        • 25 13

        • płacimy na miasto i dorzucamy... (2)

          ...do ZTM czy ktoś jeździ komunikacja czy autem i tak za to płaci, wiec dla mnie nie ma logiki żeby dopłacać do tej spółki która tak naprawde akurat w gdańsku drwi i to bardzo sobie drwi z pasażerów - zresztą jaka spółka tacy kierowcy, miałem uszkodzony samochód po jeździe po naszych "rewelacyjnych" i to nawet niedawno wyremontowanych drogach którym studzienki juz sie na tyle zapadły że powstały niezłe doły to stwierdziłem że na czas naprawy czyli mniej wiecej 2-3 dni przesiąde sie na komunikację-za każdym razem jak to robie w ogóle nie widzę by cokolwiek ruszyło z jakimkolwiek kulturą kierowców autobusów czy motorniczych, nadal palą fajki podczas jazdy, nadal pyskują i robią łaskę że w ogóle bilet ci dadzą, JESTEM ZA CAŁKOWITYM ROZBUDOWANIEM INFRASTUKTURY DROGOWEJ I ZWIEKSZENIA RUCHU W INNYCH CZESCIACH MIASTA BY ROZŁADOWAC KORKI W CENTRUM KTÓRE I TAK SĄ JUZ MNIEJSZE NIŻ JECHAĆ TRAMWAJEM CZY AUTOBUSEM I PODEJŚĆ W OGÓLE DO KIEROWCY. TAKIE MAM WRAŻENIE O ZTM I ZKM PO KILKU RAZACH JAK BYŁEM ZMUSZONY DO SKOŻYSTANIA Z TRANSPORTU MIEJSKIEGO.

          • 6 4

          • a ile milionów kosztuje obsługa biletów, drukowanie, urzędnicy, pracownicy, kontrolerzy (1)

            ha!?
            do tego kasowniki plus ich serwis, czas kierowcy, cała sprawa z punktami sprzedaży, dzierżawą lokali pod tę działalność? Jakie to są koszty? Ile czasu i ludzi marnujemy na cały ten biznes. Ile godzin pierdzą w stołek urzędnicy ustalając nowe ceny co pół roku? Szczur kurka, pobudka!

            • 7 3

            • Zamiast ustalać ceny biletów będą ustalali kwotę podatku

              czyli urzędnik dalej będzie pierdział w stołek.

              • 1 0

    • dosłownie co to znaczy "za darmo" - ludzi mają za totalnych głupków.... (3)

      co miesiąc pod przymusem zabierają mnie ok 2 tyś pln z mojej pensji (ciężko wypracowanej) !!

      • 34 6

      • to ile ty masz tej pensji????!

        u mnie znaczna czesc dochodow to 300 pln

        • 3 0

      • hm no tak to stoj dalej w korku... (za ktory tez sam placisz) (1)

        i lodz sie ze wybudują ci droge(za twoje pieniadze) ktora po roku spęka

        • 3 7

        • ale mówimy o Gdyni więc skąd ta zmiana tematu na Gdańsk?

          • 1 1

    • a redaktor napisał jaka Tallin dostaje dotacje z Państwa?

      • 4 4

    • Tytuł tego artykułu, to totalna porażka redakcji i redaktora.

      • 8 6

    • tak i tak juz placimy nawet gdy nia nie jezdzimy.

      wystarczy wiec zeby byla za symboliczna oplata dla mieszkancow

      • 4 0

    • za przysłowiową złotówkę.. (6)

      Bilet dla każdego małego czy dużego, młodszego i starszego.... fajnie by było... może nie za darmo, ale duża grupa ludzi myślę spokojnie przesiadłaby się z samochodów i czekania w korkach, na komunikacje miejska za 1 zł za przejazd tym bardziej ze dzisiaj ona jest na wysokim standardzie (mowa o Gdyni, Gdańskowi troszkę jeszcze brakuje), a do tego pomiędzy godzinami 7:00 a 10:00 wprowadzić pas specjalny dla busów ... lewy pas wolny od samochodów... Pas winien byc przeznaczony dla zkm oraz rowerów.

      • 8 3

      • no , może prawy wolny nie lewy ale jestm za:-) (2)

        no , może prawy wolny nie lewy ale jestem za:-)

        • 3 0

        • (1)

          Zal d*pę ściska jak czytam te posty...
          przecież jesteście zadowoleni z ekipy Szczurka (największe poparcie w skali całego kraju)
          to teraz macie to co chcieliście i przestańcie stękać że wszystko drogie bo sami to wybraliście...
          mieliśmy mieć darmowe parkingi w centrum i najnowocześniejsza komunikację w Polsce tak nam obiecywał a co mamy??? drożynę, drożynę, drożynę, drożynę......

          • 4 5

          • zadowolonym można być ale wybraną władze trzeba kontrolowac i nią kierować, od tego ona jest aby słuchać i wypełniać polecenia

            nie to co w Gdańsku, gdzie grupas i szczerbaty łysol rąbią was w d*pę aż kurz leci.

            • 1 2

      • (1)

        a cóż to za kretynizm aby zedrzeć z ludzi podatki po to aby im dotować ich własne zakupy?

        • 8 0

        • zwykłe oszustwo

          i tworzenie sztucznych miejsc pracy dla znajomych

          • 3 1

      • złotówkę?

        szkoda kasy na drukowanie biletów, automaty z biletami i firmę z kanarami

        • 7 0

    • Kierowcy w Belgii mogli przesiąść się do komunikacji miejskiej, ponieważ

      oni w przeciwieństwie do Polaków nie muszą manifestować swojego statusu materialnego posiadanym samochodem.
      W PL to nierealne

      • 11 9

    • Tylko samochód !

      Zachęcam wszystkich do korzystania z własnego samochodu. Jedziesz wygodnie kiedy chcesz i gdzie chcesz. Nie muszisz liczyć na to, że jakiś urzędnik czy polityk zorganizuje tobie transport. Samochodem jest szybciej.

      • 11 2

    • może być daromowa, wystarczy oddać krew kilkakrotnie,a wtedy otrzyma się legitymację honorowego dawcy krwi

      i za free komunikację miejską

      • 0 0

  • Przykro mi ale do przyszłej zimy miesiecznego nie kupie bo chodze do pracy pieszo (7)

    • 109 3

    • kup sobie rower

      • 12 4

    • (4)

      a ja rowerem :)

      • 13 3

      • (3)

        chodzisz rowerem?

        • 7 3

        • a co, prowadzi rower

          Awangarda!

          • 9 2

        • dyluje noznie (1)

          kminisz?

          • 4 0

          • uwielbiam kminek

            • 2 0

    • komunikacja darmowa? Jestem za! Kasia Tusk chyba tez...ale....ona lata samolotem! :)

      • 3 0

  • komunikacja nawet będzie za darmo - dla posiadaczy biletu na mecz EURO 2012 (4)

    nie bardzo to rozumiem , ale takie są chyba standardy

    • 47 4

    • (2)

      Nie w polsce :):)
      Popatrz kto rzadzi...wlodaze pozal sie boze,gotowi sa wprowadzic podatek od uzywania chodnika,na nic im standardy,oni ich nie znaja :D

      • 15 5

      • tabletki odstawiłeś? (1)

        • 4 9

        • ty może jakaś zarzyj, może się nauczysz pisać pełnym zdaniem

          ograniczony jełopie.

          • 5 5

    • SKM -ka bez dodatkowych oplat !
      za organizacje i budowe peronow i tak to my zaplacilismy.

      • 4 0

  • Komunokacja musi być bezpłatna (18)

    i prędzej czy później do tego i tak dojdzie. Dlaczego bo inaczej ludzi posiadających samochód nigdy nie zachęcicie do jeżdżenia w tej waszej śmierdzącej komunikacji miejskiej.

    • 149 31

    • zgadzam sie! (8)

      przy zwiekszonej ilosci osob podrozujacych przy zakupie dodatkowych taborow, podroz bedzie wygodna i szybka! bo nie bedzie trzeba stac w korkach! o ekologii nie wspomne! widac w esstoni maja glowe na karku!

      ok wiadomo "bezplatna" bo i tak kasa idzie z naszych podatkow! ale przecierz podroz autem codziennie do pracy tez kosztuje i to duzo duzo wiecej! szczerze mowiac gdybym miala pewnosc iz jadac komunikacja miejska nie stane w korku to przeciadlabym sie! OCZYWISCIE zaraz bedzie wrzesk ze w samochodzie tez stoje w korku! ALE wowczas zyskuje czas ktorym autobus zajezdza na przystanki!

      • 25 6

      • plusy korków

        w korku w aucie możesz sobie porawić urodę. Miłego dnia

        • 3 9

      • (6)

        Jak ja nie znoszę socjalistycznego podejścia do sprawy. Otóż zrozumcie szanowni ludzie, że są tacy, którzy zwyczajnie nie mogą korzystać z komunikacji miejskiej, bo na przykład mają nieregularne godziny pracy, dużo jeżdżą po mieście etc. i muszą jeździć samochodem. Dlaczego to oni mają płacić (w podatkach) za coś, z czego nie korzystają? To jest ta wasza "sprawiedliwość społeczna" ?

        • 17 13

        • (1)

          Jeżdżący samochodem wcale nie są poszkodowani, ponieważ więcej korzystają z dróg. I tak naprawdę ta większa potrzebna ilość dróg kosztuje więcej niż dotowanie z podatków komunikacji zbiorowej.

          • 11 4

          • Ależ sa poszkodowani

            Bo kasa z akcyzy na paliwo przewyższa wydatki na infrastrukturę drogową!

            • 2 3

        • zapomniałeś, że ci ludzie jeżdżący komunikacją miejską dają ci zarobić na chleb (2)

          weźmy mój przykład, jestem inżynierem, wytwarzam jakieś urządzenia na które stać każdego. Kto chce kupuje, kto nie chce nie kupuje, w każdym razie ja daję ludziom coś za co chcą mi zapłacić i mam co jeść. Jakbym się wypiął na całe miasto i kazał każdemu za swoje jeździć do pracy to ludzie nie mogliby dojechać do pracy, potraciliby posady, nie stać by ich było na posyłanie dzieci do szkoły, mobilność czyli przepływ krwi w mieście by ustał i miasto by umarło. I komu miałbym sprzedawać moje urządzenia jak ludzie by całą kasę wydali na bilety i jedzenie? W d*pie bym się znalazł sam. Dlatego komunikacja miejska to życie dla miasta i dobro nas wszystkich. W ogóle to jeżdżę samochodem ale z pełną świadomoscią dotuję komunikację z moich podatków bo istnienie komunikacji to również i istnienie i miasta i moje.

          • 3 3

          • z drugiej strony "darmowa" komunikacja miesjka to wyższe podatki (1)

            Bo przecież kasa na dodatkowy tabor nie spadnie z nieba. trzeba zabrać podatnikom. A im mniej kasy pozostaje podatnikom, tymmniej przeznaczają na konsumcję. "I komu miałbym sprzedawać moje urządzenia jak ludzie by całą kasę wydali na..." podatki.

            • 0 0

            • no to pomyśl i przeczytaj wszystko jeszcze raz a potem podziękuj panu za dobrą radę

              tylko czytaj uważnie ile kosztuje podatnika utrzymanie Komunikacji Miejskiej i jaki udział w tych kosztach ma administaracja całego tego pitolnika od "biletów".

              • 0 0

        • coz ja nie mm auta i płace za budowe drog ktorymi nie vjezdze

          • 2 0

    • i piwo musi być bezpłatne (1)

      inaczej nigdy nie przestanę mieszać

      • 14 4

      • mam nadzieję , że jesteś z Gdańska

        bo nie chce mi się wierzyć, że w Gdyni takie tłumoki się rodzą. Ale to na pewno przyjezdny chomąt jakiś.

        • 0 2

    • (4)

      Jak bezpłatna? Nie ma czegoś takiego jak darmowe obiady - powiedział noblista z ekonomii Milton Friedman. A jeżeli władze zrobią coś takiego jak "bezpłatne" to znaczy że zapłacą za to podatnicy - więcej niż normalnie

      • 7 3

      • weź się dzieciaku zastanów następnym razem zanim coś pitolniesz równie głupiego (3)

        • 1 4

        • (2)

          bo przecież w darmowej służbie zdrowia lekarze pracują za darmo, podobnie jak pielęgniarki, a z wypłaty Polaków nie znika co miesiąc suma pod tytułem: "składka zdrowotna".

          POzdrawiam pożytecznych idiotów, takich jak: Nadszyskownik

          • 2 2

          • a dlaczego porównujesz służbę zdrowia do transportu miejskiego? (1)

            to tak jakbyś porównywał rolnictwo do astronomii. Bez sensu. Na starośc będziesz mi mówił mistrzu połamana deseczko.

            • 0 0

            • a jaka jest różnica? jedno i drugie jest usługą, jedno i drugie kosztuje. musisz być wyjątkowym mózgiem aby sądzić że istnieje coś za darmo

              • 0 0

    • napisz ten post jeszcze raz

      jak ropa bedzie po 8

      • 1 0

    • Od dwóch lat o tym piszę przy każdej możliwej okazji. Że to jest i za granicą działa, a do tego przynosi korzyści. Ale oczywiście my jak zawsze w tyle.

      • 1 0

  • (2)

    Panie Prezydencie Szczurku weź zrób autobusy za darmo , to będzie mniej korków itd

    • 59 8

    • W tym świecie komunikacja miejska nie może być za darmo.

      • 3 2

    • Cały ten artykuł to mydlenie oczu

      na nieudolność ekipy Wyszomirskiego.
      Jak to jest, że przy rosnących cenach biletów spadają mu wpływy i liczba pasażerów, podczas gdy na SKM i w Gdańsku obie wartości rosną?

      No, ale co się dziwić, gdy kontrola biletowa w Gdyni pracuje od 7 do 15, a na Szmeltę czy do J w ogóle się na zapuszcza... Bez porównania z Gdańskiem, gdzie o 5 rano kark idzie do autobusu bilet kupić, bo Renoma lubi od 4.00 jeździć...

      • 6 1

  • Tu nie chodzi tylko o koszt biletu. Tu chodzi również o warunki przewozu. (10)

    Czy komunikacja funkcjonuje zgodnie z rozkładem jazdy, czy jest czysta, czy jest bezpieczna. No i czy nie jest nadmiernie zatłoczona. Niestety te warunki często nie są spełnione a to sprawia, że znacznie częściej korzystam z samochodu niż z komunikacji. Mimo, że narażam się na stanie w korkach.

    • 74 15

    • (3)

      komunikacja miejska bywa opozniona ze wzgledu na fakt, iz stoi w korku! a kto brudzi i syfi te wszystie autobusy? oczywiscie ludzie podrozujjacy w nich!

      • 22 0

      • (2)

        racja to właśnie pasażerowie zostawiają po sobie taki syf! dajmy na to ze autobus wyjeżdża o 6rano z bazy, po 6h pracy niektóre pojazdy są już bardzo mocno zanieczyszczone, a gdzie tu koniec? śmierdzi? taka niestety jest kultura osobista niektórych pasażerów!

        • 7 0

        • Podzielić autobusy na niebieskie i czerwone (1)

          W niebieskich za darmo syf, w czerwonych za opłatą czysto. Wybór należy do pasażera.

          • 3 1

          • i dam głowę, że wszyscy zaczną po sobie sprzątać :)

            taka natura ludzka, żeby tylko nei płacić :)

            • 0 0

    • Napisz proszę kiedy ostatnio jechałeś do pracy komunikacją

      • 2 0

    • (1)

      ja dużo jeżdżę komunikacją miejską w Gdańsku, i jedynym jej problemem jest ew czas podróży - żeby się dostać do mojej pracy, potrzebuję gdzieś tak 40 min do godziny; samochodem to z reguły nawet i 15-20 min (jak nie ma jakichś strasznych korków). Biorę wtedy książkę czy jakąś robotę ze soba i jest w porządku! A tramwaje i autobusy są przyjemne i czyściutkie.

      • 9 2

      • oczy- kurka - wiście

        ty łysy, szczerbaty, budyniowy przydupasie. Z kilometra poznaję twoją nieudolną propagandę.

        • 1 0

    • nie kumam (1)

      jak jezdzisz autobusem to sie nie narazasz na stanie w korkach ?

      • 1 0

      • może jakimś latającym lata, albo Catbusem, takim onirycznym z Totoro

        • 0 0

    • napewno

      myślę, że skoro nie jeździsz autobusem to napewno jest zdrowsze powietrze ...

      • 0 0

  • Komunikacja miejska za darmo i wprowadzić opłaty dla wygodnickich (13)

    przemieszczających się samochodami. I oto at-hoc wymyśliłem ekologiczny sposób finansowania.

    • 54 46

    • ty to lepiej nie wymyslaj nic nowego (2)

      • 22 6

      • Zgadzam się! Kary, kary, kary! Za posiadanie samochodu, kara wartości połowy jego ceny, za używanie częściej niż raz w tygodniu, kara jednorazowa wysokości całości jego ceny (już nie bądźmy tacy, niech będzie aktualna cena rynkowa).

        • 9 7

      • a wymysle

        Kary za niechodzenie do kina i darmowe bilety na filmy dla reszty

        • 14 0

    • wow!! wow!! wow!!!!!!

      • 1 0

    • Gdybym pracował 8 godzin w biurze... (2)

      ... chętnie korzystałbym z ZKM. Jednak mam firmę w której jeżdzę po klientach po całym trójmiescie oraz okolicy i uwierz że płacenie 1000 zł za paliwo miesięcznie jest zarąbistą karą, więc nie cwaniakuj z jakimiś opłatami

      • 12 2

      • nie tlumacz sie bo i tak zaplacisz (1)

        kto Ci powiedzial ze nie mozesz zmienic pracy i zatrudnic sie np na poczcie?

        • 4 10

        • w celu korzystania z komunikacji publicznej?!

          No tak najlepiej równać w dół, żeby "plebs" był zadowolony. Myślenie w stylu: "ja mam nie najlepiej, ale najważniejsze, że sąsiad ma gorzej".

          • 5 1

    • AD hoc, nie at hoc. W dodatku nie do konca oznacza "na poczekaniu" jak sporo osob mysli.

      • 6 0

    • może łukaszenka będzie zainteresowany ?

      • 2 1

    • Nie wiem, czy wiesz, ale... (2)

      .. to dzięki wpływom z akcyzy i innym "opłatom dla wygodnickich" pokrywane są koszty ZUSu, mieszkań socjalnych, zasiłków dla nierobów i innych.

      Powinieneś dziękować, że ktoś w tym kraju "bierze na siebie" finansowanie całego otaczającego nas "ładu publicznego". Kierowcy więcej dopłacają niż wyciągają z budżetu państwa. Gdyby nagle zabrakło kierowców to w celu ratowania "dziury budżetowej" rząd "musiałby" wprowadzić nowe podatki obciążające takich pro-ekologicznych pożytecznych idiotów, jak Pasażer.

      • 7 2

      • jako jednostka duzo nie mogę, ale staram sie jak najlepiej wspomóc ZUS, socjal i zasiłki

        codziennie fajki, alkohol

        a autobusem to jeżdżę w kółko, jak zasnę (ale zawsze płacę za bilet!)

        gdyby więcej ludzi poszlo za moim przykładem, zlikwidowalibyśmy dziurę budżetową

        • 6 0

      • póki co kierowcy nie udowodnili

        że koszty leczenia kalek powypadkowych, raków od zanieczyszczonego powietrza, stawiania barier dźwiękoszczelnych, odśnieżania, czyszczenia, malowania, budowania, lepienia, znakowania ulic są niższe niż wpływy z akcyzy

        • 2 1

    • Czterdzieści pięciu wygodnickich

      zminusowało, hehe

      • 1 0

  • Ale news z rana..ło matko (6)

    i te marzenia..7 lat darmowej komunikacji bez kluczowych dróg w Gdyni...poziom absurdu sięgnął niebezpiecznego poziomu.

    • 61 21

    • (4)

      pomysl z darmową komunikacją w zamian za rezygnację budowy dróg jest totalną porażką, głupotą, a pan Sielski jest "miszczem" atrykułów bez sensu, więc dalej, do dziela czekamy na następne

      • 9 6

      • (3)

        ale michciu ma pewnie kredyt i miłą młodą żonę to i musi klecić artykuły co by zarobić. A że bez sensu pisze ? a co tam

        • 3 5

        • szkoda, że nikt nie przeczytał i nie zrozumiał artykułu... (2)

          ten "bezsens" stoje bowiem wiele miast w Europie - także biedniejszych od nas

          • 4 0

          • tak, a potem będziemy mieli drugą Grecję albo Portugalię

            nie dziękuję..darmowe autobusy...a za chwilę rekę po kasę zaczną wyciągać kolejarze. Nie mówiąc o wpływie na konkurencyjność: czy się pojedzie czy się nie pojedzie kasa i tak wpadnie...

            • 1 0

          • akurat ta obecna europa to najlepszy przykład jak stać się socjalistycznym bankrutem z roszczeniowym społeczeństwem bolszewików.

            Ludzie czy wy jeszcze nie rozumiecie? Państwo które wszystko "daje za darmo" się właśnie kończy. Po 50 latach rosnącego socjalu właśnie teraz co niektórym ignorantom w UE otworzyły się oczy że tak już nie można

            • 4 0

    • Nie becz anonimie

      kupiłeś auto i teraz beczysz, że dróg brak?
      Jak zwykle mundry Polak PO szkodzie

      • 2 1

  • (4)

    Darmowa być nie może - z takimi tekstami to proszę na pudelka. Może być natomiast w całości finansowana z podatków zamiast z biletów. A że taki wariant ma również wady, to moim zdaniem najlepsza możliwość to symboliczne opłaty za przejazd na poziomie na przykład 1zł. A brakujące środki można uzyskać chociażby z egzekwowania kar za nieprzepisowe parkowanie - miliony leżą na ulicach tylko trzeba chcieć się po nie schylić.

    • 84 8

    • Popieram!

      Gdy polski użytkownik zapłaci 50 groszy lub złotówkę, a nie skorzysta za darmo, to bardziej doceni usługę. Taka nasza postsowiecka mentalność, rzeczy darmowych nie trzeba szanować oraz to co należy do wszystkich to niczyje, więc po co o to dbać.

      • 17 2

    • Niby racja, ale przy całkowicie darmowej komunikacji (czyt. 100% dopłaty z podatków, zamiast obecnych 50%) odpadają koszty sprzedaży biletów i kontroli - a na tym zapewne kilka mln zł udałoby się zaoszczędzić.

      • 13 1

    • A co z wplywem z reklam ?

      Nie mam nic przeciwko temu, zeby w zamian za zniesienie oplat za przejazdy pozwolic firmom reklamowac sie zarowno 'w' jaki i 'na' autobusach i tramwajach, o przystankach nie wspominajac. Czemu o tych srodkach nie ma infromacji z artykule ?

      • 12 1

    • Dla wielu osób już problemem, żeby użyć komunikacji publicznej jest to, że nie ma biletu, musi gdzieś kupić, a nie ma drobnych, itp. I przez to nie chce się. A tak nie trzeba myśleć - jest darmowa i już.

      Po drugie, zazwyczaj porównujemy koszt samej benzyny z kosztem biletu, gdzie jest pełna amortyzacja, ubezpieczanie, itp. Przy darmowej komunikacji, mimo wszystko samochód nie ma szans.

      • 2 0

  • przeprowadzić konkretne badania natężenia ilości pasażerów w (2)

    danych porach dnia, wysłać WIĘCEJ SPRAWNYCH tramwajów i autob. - i wtedy mozna podnieść ceny paliw nawet 3 razy i ile kom.miejs. będzie atrakcyjną alternatywą.

    • 21 20

    • (1)

      Czy aby dobrze sie czujesz? :o

      • 7 6

      • 3 x droższe paliwo

        A do baku autobusu wlejesz 3 razy droższą ropę?? ...mało przemyślane !

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane