Fakty i opinie

Czy korytarz życia zwiększyłby bezpieczeństwo na obwodnicy Trójmiasta?

Najnowszy artukuł na ten temat

Utrudnienia na węźle Lotnisko do listopada

Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas?
Korytarz życia to standard na niemieckich i zachodnich drogach szybkiego ruchu. Czy podobne rozwiązanie powinno pojawić się także u nas? fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Jeden z czytelników zaproponował, by na wiaduktach nad obwodnicą Trójmiasta zarządca umieścił znaki instruujące kierowców, jak w razie wypadków, kolizji i powstających korków utworzyć tzw. korytarze życia, stosowane m.in. na niemieckich autostradach. Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się zarówno do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i policji. Zdania służb są podzielone.



Czy wizualne instrukcje zachowania sie w razie wypadku poprawiłyby bezpieczeństwo?

tak, to świetne rozwiązanie, na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo 72%
nie, kierowcy powinni bez znaków wiedzieć jak się zachować w takiej sytuacji 28%
zakończona Łącznie głosów: 1431
- Przeglądając Raport z dróg Trójmiasta wpadłem na pomysł, by na obwodnicy wdrożono rozwiązanie rodem z niemieckich autostrad. Chodzi o powieszenie na wiaduktach banerów informujących kierowców, jak się zachować w czasie formowania zatoru drogowego. Głęboko wierzę, że przy niewielkim nakładzie finansowym można poprawić bezpieczeństwo wszystkich podróżujących tą arterią - proponuje pan Paweł, czytelnik Trojmiasto.pl
Korytarz życia to rozwiązanie stosowane na autostradach i drogach szybkiego ruchu - głównie na zachodzie Europy. W sytuacji, gdy droga jest zablokowana i potrzebna jest pilna interwencja służb ratunkowych czy drogowych, kierowcy stojący w korku rozjeżdżają się na lewe i prawe pobocze lub pas awaryjny. O obowiązku udrożnienia środkowej części jezdni przypominają im specjalne banery i znaki instalowane na bramownicach, masztach lub wiaduktach przebiegających w poprzek trasy. Piktogramy sugerujące kierowcom zjazd na pobocze mogą być także wyświetlane na elektronicznych znakach zmiennej treści, których w Trójmieście nie brakuje.

Straż pożarna przeciska się przez korek na obwodnicy (wideo archiwalne).


O tym, że z tworzeniem korytarzy życia wciąż bywa u nas różnie, można się przekonać głównie na obwodnicy Trójmiasta, gdzie od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi. Empatia na drogach - a zwłaszcza na trójmiejskiej obwodnicy - to towar wciąż mocno deficytowy, co potwierdzają także policjanci z gdańskiej drogówki, wyjeżdżający do zgłoszeń z obwodnicy po kilka razy dziennie.

Policja: to bardzo dobre rozwiązanie



- Policjanci ruchu drogowego obsługujący m.in wypadki drogowe na trójmiejskiej obwodnicy, wciąż jeszcze mają problem z dojazdem na miejsce zdarzenia. Kierowcy słysząc pojazd uprzywilejowany zachowują się w różny sposób, jedni stają w miejscu, inni z tego samego pasa zjeżdżają na prawo lub lewo, blokując w ten sposób szybki przejazd radiowozu. Dlatego wciąż potrzebne jest uświadamianie kierowców i akcja informacyjna dotycząca tego, jak tworzyć korytarza życia. Jednym z takich sposobów może być montaż banerów informacyjnych. Każda inicjatywa, która dotyczy poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest bardzo cenna, w szczególności taka, która ułatwia dojazd służb ratunkowych na miejsce zdarzenia i może przyspieszyć moment udzielania pomocy osobom poszkodowanym - uważa Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreślają eksperci w sytuacji ratowania zdrowia i życia osób poszkodowanych w wypadkach najważniejszy jest czas reakcji służb i dojechania ich na miejsce wypadku. Kluczową rolę mogą odegrać tu właśnie stojący w korku kierowcy, którzy powinni nie czekając na sygnał karetki udrożnić przejazd zjeżdżając na lewe i prawe pobocze drogi. Określają to także przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Art. 9 mówi, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".

- Oznacza to, że kierowcy, którzy widzą i słyszą pojazd uprzywilejowany, nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie taki samochód i zjechać mu z drogi, a piesi zrezygnować z przejścia przez "zebrę" przed nadjeżdżającą karetką, radiowozem czy wozem strażackim - precyzuje Ciska.

GDKKiA: pomysł może i sensowny, ale... niezgodny z prawem



- Pomysł jest znany i jak najbardziej słuszny, szczególnie biorąc pod uwagę natężenia ruchu i ilość zdarzeń drogowych na drodze ekspresowej S6 obwodnicy Trójmiasta. Rozważaliśmy jakiś czas temu umieszczenie podobnego oznakowania na naszej drodze. Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych. W związku z tym nie możemy tego zrobić. Ewentualne wprowadzenie takiego lub podobnego oznakowania wymagałoby zmian w obowiązującym prawie - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Opinie (173) 1 zablokowana

  • Dlatego obwodnicą musi być poszerzona do trzech pasów plus pas awaryjny. (30)

    • 176 40

    • (5)

      Daj słojom trzy pasy to będą dzwony co dwie godziny.

      • 34 10

      • Potrzebna akcja informacyjna? (1)

        Może Polska Fundacja Narodowa zadziała, ma doświadczenie w ważnych akcjach informacyjnych!
        Myślę, że kolejne 19 mln zł powinno wystarczyć na jakieś 5 banerów i ogłoszenie w radiu.

        • 7 1

        • Kochany, nic co kosztuje poniżej 30 milionów nie jest funta kłaków warte!

          • 2 1

      • Ja z kolei proponuję całkowicie zamknąć lewy pas. (2)

        Lepiej jechać 30 km z prędkością 80km/h niż stać w korku pół dnia.

        • 4 6

        • (1)

          Ja proponuje zamknac buzie i robic co sie nalezy z glowa.

          • 4 1

          • No

            • 0 1

    • (7)

      ludzie o czym wy piszecie jakis tunel pod pacholkiem przekop mierzei jakies pasy pirdoly mydlenie oczu
      wiekszosc drog jest tak zoranych ze strach po tym jezdzic nawet pasow nie ma pomalowanych na bierzaco autobusy w godziach szczytu wygladaja jak zaparowana sklana puszka sciezki rowerowe to tylko na pokaz pomaluja pas na asfalcie i jedz tak obok tira obwodnica zamiast chociaz glupie plyty polozyc nie od razu trzeba wywalac miliardy na pas po ktorym nikt nie bedzie jezdzic a prawda jest taka ze na obwodnice czesto smieglowiec i tak lata bo jest szybciej a straz pozarna zamiast modz wjezdzac pod prad pustym pasem pcha sie biedna po zakorkowanej obwodnicy
      kiedys bylem swiadkiem stluczki 2 samochody otarly sie stanela baba na srodku i dzwoni na policje a w ciagu 5 min kielkaset aut stanelo wszyscy sie wkurzyli zepchneli auta na pobocze tak ze 2 pasy wolne i sie mozna dogadywac a czesto ta jest ze jakas drobna stluczka to stoja na srodku i czekaja na fachowcow powinien byc obowiazek jezeli to mozliwe porobienia samemu zdjec i i usunieciu aut z 2 pasow jak nie to po 500 zl od auta to sie od razu naucza innaczej oczywiscie jak powazny wypadek z uszkodzeniem ciala lub smierci wtedy trzeba oczywiscie poczekac jednak wiekszosc tych korkow jest w czasie sniezyc i sa niegrozne a ludzie zamiast wysiasc zawolac kilku ludzi siedza na srodku i czekaja jak debile za to powinni karac

      • 15 5

      • Nie wspomne ktore ulice to wstyd!

        Okopowa ! Al. Zwyciestwa Gdansk Główny to tragedia nie wspomne o tymczasowo zrobionych torach na hucisku !Toruńska, Rzeczpospolita... Spacerowa dziurawa Kielnienska wstyd ! Moge tak wymieniac do jutra !

        • 4 1

      • (2)

        Cóż za elaborat. Tylko ani jednego polskiego znaku o interpunkcji to już szkoda nawet wspominać.

        • 6 6

        • Ale w temacie, w przeciwieństwie do ciebie.

          • 4 2

        • Jedno zdanie. Jak dla mnie mistrzostwo.

          • 4 1

      • (1)

        Ale przepisy jasno mówią i jest taki obowiązek usunięcia pojazdów, gdy nie ma osób poszkodowanych.

        • 3 0

        • Tak, Nie, Ponieważ, E, Y, Ten no, proszę nie grozić no.

          • 0 1

      • widac ze przepisow nie znasz

        "czesto ta jest ze jakas drobna stluczka to stoja na srodku i czekaja na fachowcow powinien byc obowiazek jezeli to mozliwe porobienia samemu zdjec i i usunieciu aut z 2 pasow jak nie to po 500 zl"

        nie powinien byc a JEST

        samochodu nie mozna ruszac tylko w przypadku WYPADKU z ofiara smiertelna w przypadku kolizji blokowanie pasa ruchu jest karane mandatem
        jak mamy do czynienia z wypadkiem to nic nie mozna ruszac do czasu przyjazdu prokuratora
        ale prawie nikt o tym nie wie ty tez skoro mowisz ze "powinien byc obowiazek"

        • 2 0

    • po raz kolejny, może kiedyś dotrze (6)

      Nawet dużymi literami napiszę co byś zauważył:
      trzeci pas wymaga przebudowy wszystkich obiektów na obwodnicy.
      wyłóż kasę na budowę nowych wiaduktów to szybko pójdzie :)

      • 9 5

      • ale z tego wszyscy zdają sobie sprawę (1)

        Nadal będzie to tańsze niż budowa autostrady do Miszewa znanej także jako Obwodnica Metropolitalna.

        • 3 6

        • nie będzie tańsze i do tego wymaga decyzji środowiskowej

          bo S6 znana jako ZOT przechodzi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy ciołku.
          Ech...

          • 1 1

      • (1)

        zostawmy jak jest bo jest bardzo dobrze :)

        • 2 4

        • Na samochodziki zdalnie sterowane idealnie!

          • 0 1

      • Przecież to nie problem pieniędzy. (1)

        Jeśli przejeżdża dziennie tą drogą 90 tysięcy aut i jest to dojazd do portu i połączenie z północną cześci województwa to inwestycja nią ma uzasadnienie.

        Problem w tym, że w trakcie tych prac będzie kompletnie sparaliżowana, a za nią całe Trójmiasto bo część ruchu przeniesie się na Grunwaldzką-Niepodleglości-Morską.

        I trwało by pewnie minimum dwa lata jak nie pięć..

        • 6 0

        • Prosze pana nie 10 lat lecz 7 i w ogóle myli pan pojecia Mowimy o o o o tej sprawie tu i to już dawno jest w resorcie Panie co pan panie.

          • 0 2

    • Ja juz 15 lat temu (5)

      Bylem nauczony takiego zachowania.
      Polowa polskich kierowcow to chamy i prostacy...
      Ale od czegos należałoby zaczac, mimo wszystko.
      I tutaj juz tyle razy pisalem ze problem tkwi w sposobie szkolenia kierowcow!!!!
      Nie parkowanie bokiem, czy cofanie w rekawie.
      Nauka zachowan i kultury jest potrzebna a to powinno wynosic sie z osrodkow szkolen .

      • 16 2

      • (2)

        Dokładnie, niby skąd wypadek przed chwilą na pasie rozbiegowym na Karwinach? Tylko chamstwo, brak kultury. Nieumożliwienie włączenia się do ruchu.

        • 9 2

        • (1)

          Nie koniecznie czasem ktoś wjeżdża na pas rozbiegowy staje sam z siebie i czeka

          • 3 1

          • To też bardzo inteligentne. No ale cóż poradzić jak tam stoi znak ustąp pierwszeństwa i niektórzy tak to interpretują.

            • 1 1

      • Dokładnie,szkoły nie uczą jeździć tylko zdać egzamin

        • 0 1

      • Tytytylko nie cham no!

        • 0 1

    • Dlatego twój mózg powinien byc powiekszony bo niepotrafisz przestrzegac przepisów drogowych!

      Jak udowodniono dla pirata drogowego nawet 10 pasów nic niezmienia .

      • 2 4

    • (1)

      Nie chodzi wcale o 3 pasy lecz o pobocza i szerokości pasów przystosowane do nowoczesnych szerokich aut i ciężarówek.

      • 1 0

      • Ale najważniejsze to przeciwdziałania w miejscach o wysokiej F gołoledzi, aquaplaningu, silnych porywów wiatru i innych odcinków"!".

        • 1 0

  • Na obwodnicy jest tyle zdarzeń drogowych, (5)

    bo kierowcy jeżdżą tam jak dzicz. I dotyczy to zarówno trójmiejskich lokalsów, jak i "weki".

    • 178 9

    • (1)

      i warszawioków jadących na Hel i innych ślązaków

      • 7 6

      • Bo oni wcale nie jado do Helu lecz to Hell.

        • 0 2

    • (1)

      w pl korytarz życia to jak sprawiedliwość wprowadzić, jakiś żart, albo może lepiej drogi budujcie, bo te co Gierek zbudował są już zatłoczone (jakby ktoś nie zauważył)

      • 5 3

      • Właśnie, dwa pasy dla syrenek i nysek.

        • 0 1

    • Weki

      Weki to też Trójmiejscy lokalsi jadący do pracy do Wawy S6-A1-A2 :P

      • 2 0

  • polecam filmik z s8 jak karetka nie mogła dojechać do wypadku. (6)

    Tiry zastawily lewy pas, u nas plagą są szeryfowie.

    • 125 2

    • Wyjściem w wielu takich sytuacjach jest jazda na suwak, tyle że statystyczny Janusz nie ogarnia jak to działa. (2)

      • 25 3

      • Wręcz przciwnie, ogarnia bardzo dobrze (1)

        I nigdy nie pozwoli, żeby inny kierowca go wyprzedził! Nawet w korku.

        • 31 0

        • Nawet w Nowym Jorku!

          • 1 1

    • To ja sie pytam: po co jest pas awaryjny? (2)

      Na obwodnicy moze jest i waski ale na autostradach jwst wyatrczajacy (jest kilka filmikow w sieci jak podczas normqlnego ruchu znajda sie tacy co nim wyprzedzaja). Skoro jest utwozony taki pas to czemu sluzby ratunkowe nim nie jezdza tylko kaza robic korytarz zycia?

      • 15 8

      • (1)

        a jak na awaryjnym stoi rozwalony woz (bo ktos zlapal gume czy cokolwiek) to co wtedy? Karetka czy straz ma przeskoczyc?

        • 11 2

        • szansa 1 do 1 i dużo zer

          • 3 2

  • Sedno całego artykułu: Zdania są podzielone. (6)

    Niemcy - czołówka światowego rozwoju gospodarczego, autostrad mają w bród, stosują to z powodzeniem, ale u nas zdania są podzielone. Ja proponuję zatem przy każdym zjeździe postawić kapliczkę, a na całej trasie możliwość słuchania tylko częstotliwości 88.9 lub 102.3.
    Tylko jedno słowo ciśnie mi się na usta:

    • 99 20

    • Witamy (1)

      Zapraszam do Gdańska na Srebrniki.

      • 12 14

      • Nie nie ,niech się rozpędzi i do Tworek , niech się cywilizuje na autostradzie.

        • 7 2

    • Wejdz na youtube i poogladaj jak wyglada puszczanie karetki na zachodzie. Polscy kierowcy wypadaja na tle francji czy uk jak bohaterowie. Ale zawsze fajnie ponarzekac na Polakow. Jadu tyle ze glowa mala.

      • 19 6

    • To jak właściwie powinnismy sie zachować? (2)

      Zjeżdżać na boki i robić miejsce w środku, czy trzymać się swoich pasów i zostawić wolny pas awaryjny co sugeruje wypowiedz z GDDKiA na końcu artykułu?

      • 19 1

      • Olać GDDKiA (1)

        Ich wypowiedź sugeruje, że należy mieć ich wypowiedzi w d*pie. Wyżej cytowana wypowiedź drogówki, która między innymi w razie zdarzeń na obwodnicy też tam musi dojechać jasno wskazuje, że utworzenie korytarza jest przez nich pożądane. Tak więc, jeśli traficie na korek na obwodnicy, rozjeżdżajcie się do krawędzi. Ja tak robię.

        • 20 0

        • Tak! A ich akronim powinni rozszerzyc o NWPMwD
          hahahaha

          • 0 0

  • W polskich warunkach byłby to korytarz dla cwaniaków, podobnie jak buspasy. (13)

    A ponieważ policja nie panuje nad buspasami, to i w przypadku korytarza głównie buraki miałyby okazję do omijania korków. To stwarzałoby dodatkowe zagrożenia. Nie dorośliśmy mentalnie do takich rozwiązań. Może za jakieś 30 lat? To co w innych krajach jest oczywiste, tutaj niestety nie. U nas bez bata ani rusz!

    • 154 16

    • Zaraz zaraz (5)

      Jak "buraki" omijaliby korki ? Przecież ideą korytarza jest odpowiednie zjechanie pojazdów na lewy lub prawy skraj pasa po którym jedziemy w przypadku zbliżającego się pojazdu uprzywilejowanego ! A jazda za pojazdem uprzy. jest wykroczeniem i podlega karaniu . Szkoda że , instruktorzy nie uczą kursantów odruchów uprzejmości i zachowań zdroworozsądkowych .

      • 8 2

      • Nie zrozumiałaś idei korytarza. (3)

        Korytarz tworzymy nie tylko podczas jazdy (to jest logiczne), ale też, gdy jest korek, czyli gdy auta stoją. A wtedy buractwo ma wolny cały środek na ominięcie korka.

        • 11 2

        • z praktyki widać że niektórzy kierowcy w korytarzu zawracają (2)

          i próbują dojechać korytarzem do najbliższego zjazdu pod prąd
          bezmyślność nie ma granic

          • 6 0

          • (1)

            A teraz se wyobraź rok 3000 i kurna latające auta!

            • 1 1

            • Armagiedon panie ,armagiedon...

              • 0 1

      • to wina nieudolnosci panstwa

        na obwodnicy masz kamery

        gdyby z kazdym razem jeden burak z drugim dostawal mandat to by sie oduczyl

        znajoma mieszkajca w londynie raz zatrzymala sie ponad metr za linia zatrzymania na swiatalch
        po 2 tygodniach poczta przyszedl mandat za to wykroczenie

        W londynie rozlicza cie z kazdego bledu
        skutek? w 9 milionowym miescie jest mniej kolizji i wypadkow niz w gdansku

        • 1 1

    • (3)

      Chyba nie zrozumieliscie artykułu. Korytarz życia tworzy się dopiero jak jedzie pojazd uprzywilejowany. Na zachodzie nawet jak jest pas awaryjny, to też tworzy się korytarz życia, a pojazdy z prawej strony uciekają na awaryjny. Po awaryjnym uprzywilejowany nie jedzie, bo za dużo niebezpiecznych śmieci.

      • 10 5

      • (1)

        I na awaryjnym może już stać jakiś zepsuty pojazd.

        • 9 1

        • I jakiś ptyś robi siusiu

          • 0 1

      • Nie. Korytarz się zostawia na wypadek gdyby jechał.

        Rozpierzchanie się w popłochu na boki, kiedy uprzywilejowany pojazd siedzi już na ogonie, to jest to, co mamy aktualnie.

        • 2 1

    • Pas awaryjny

      A teraz buraki jadą pasem awaryjnym do najbliższego zjazdu. Masa jest takich filmów. Ostatnio w Niemczech stałem w korku a tu pasem awaryjnym pędzą jeden za drugim osobowki i TIRy. Oczywiście 99 procent rejestracja PL. Cwaniaków niestety nie brakuje.

      • 1 3

    • A policja śpi i czeka na emeryturę.

      • 1 0

    • a wiec potrzeba bata!

      Nalezy wprowadzic nowy przepis do kodeksu drogowego i drakonskie kary za niestosowanie sie. Zareczam, ze narod zostanie bardzo skutecznie i bardzo szybko wyedukowany - poprzez kieszen!

      • 0 0

  • Niech nie kombinują, tylko dodatkowy lub dodatkowe pasy poprawią bezpieczeństwo.

    Edzio wam wszystko wytłumaczy.

    • 12 39

  • 3 pasa nie domalują

    więc robią wszystko byle tylko nie dobudować

    ehehe

    • 29 10

  • Zastanowmy sie... (6)

    czy obwodnica to droga szybkiego ruchu? Moze i kiedys tak...

    • 63 3

    • (1)

      Niektórzy z uporem próbują to udowadniać.

      • 16 1

      • A potem dzwon.

        • 2 0

    • już dawno nie

      • 7 0

    • obecnie szybciej niż 140 faktycznie rzadko można pojechać (1)

      • 1 4

      • 140 to możesz jechać na cmentarz

        • 1 0

    • 120 wystarczy, to nie tor wyscigowy

      • 8 1

  • (3)

    To bardzo dobre rozwiązanie. Już nie raz pisałem. Polskie prawo nie przystaje do autostrad i europejskich rozwiązań. Jak zwykle 100 lat do tyłu a zmiany potrwają pewnie z 5 lat. Bo trzeba badania i analizy przeprowadzić.

    • 49 4

    • I sejmowa komisję powołać. (1)

      • 7 2

      • Z podkomisją na każdy odcinek i tyleż umowami i tyleż poprawkami i procesami i ponowne rozpisy i odwolania i odwolania odwolan i wybory lokalne i sejmowe i europejskie i przepisy od odcienia bialej farby i czerni asfaltu.

        • 2 1

    • 100 lat temu nie było autostrad

      i zupełnie inne były prędkości samochodów, nie było zsynchronizowanej skrzyni biegów, skomputeryzowanych systemów wspomagania itd,itp

      • 0 0

  • Jakie to typowo polskie... (3)

    Nie da się...

    • 63 4

    • Taa... (2)

      Aż ręce opadły po przeczytaniu wypowiedzi Pana z gddkia. Pas awaryjny, którego nie ma... To lepiej nic nie robić. Co on pie*rzy? Czy ustawienie się kierowców po prawej i po lewej gdy nie ma pasa awaryjnego jest niezgodne z prawem?

      • 15 0

      • (1)

        Tak, nie bo.

        • 2 1

        • A ten, pani Jadziu no tak to jak zareagujemy?
          No tak nalezaloby przeprowadzic ustawe o wykluczeniu chamstwa i braku kultury na pasie i przy oknje życia.
          Dobrze mowie pani Jadziu?... E co przpraszam Achahahaha
          Oczywiscie dotyczy to korytarzy smierci tfu zycia!

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.