- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (157 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (97 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (169 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (84 opinie)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (68 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (445 opinii)
Czy korytarz życia zwiększyłby bezpieczeństwo na obwodnicy Trójmiasta?
Jeden z czytelników zaproponował, by na wiaduktach nad obwodnicą Trójmiasta zarządca umieścił znaki instruujące kierowców, jak w razie wypadków, kolizji i powstających korków utworzyć tzw. korytarze życia, stosowane m.in. na niemieckich autostradach. Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się zarówno do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i policji. Zdania służb są podzielone.
Korytarz życia to rozwiązanie stosowane na autostradach i drogach szybkiego ruchu - głównie na zachodzie Europy. W sytuacji, gdy droga jest zablokowana i potrzebna jest pilna interwencja służb ratunkowych czy drogowych, kierowcy stojący w korku rozjeżdżają się na lewe i prawe pobocze lub pas awaryjny. O obowiązku udrożnienia środkowej części jezdni przypominają im specjalne banery i znaki instalowane na bramownicach, masztach lub wiaduktach przebiegających w poprzek trasy. Piktogramy sugerujące kierowcom zjazd na pobocze mogą być także wyświetlane na elektronicznych znakach zmiennej treści, których w Trójmieście nie brakuje.
Straż pożarna przeciska się przez korek na obwodnicy (wideo archiwalne).
O tym, że z tworzeniem korytarzy życia wciąż bywa u nas różnie, można się przekonać głównie na obwodnicy Trójmiasta, gdzie od początku 2017 r. średnio na każdym kilometrze dochodziło do 40 wypadków i kolizji, które przynajmniej raz na trzy dni powodowały poważny paraliż drogi. Empatia na drogach - a zwłaszcza na trójmiejskiej obwodnicy - to towar wciąż mocno deficytowy, co potwierdzają także policjanci z gdańskiej drogówki, wyjeżdżający do zgłoszeń z obwodnicy po kilka razy dziennie.
Policja: to bardzo dobre rozwiązanie
- Policjanci ruchu drogowego obsługujący m.in wypadki drogowe na trójmiejskiej obwodnicy, wciąż jeszcze mają problem z dojazdem na miejsce zdarzenia. Kierowcy słysząc pojazd uprzywilejowany zachowują się w różny sposób, jedni stają w miejscu, inni z tego samego pasa zjeżdżają na prawo lub lewo, blokując w ten sposób szybki przejazd radiowozu. Dlatego wciąż potrzebne jest uświadamianie kierowców i akcja informacyjna dotycząca tego, jak tworzyć korytarza życia. Jednym z takich sposobów może być montaż banerów informacyjnych. Każda inicjatywa, która dotyczy poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest bardzo cenna, w szczególności taka, która ułatwia dojazd służb ratunkowych na miejsce zdarzenia i może przyspieszyć moment udzielania pomocy osobom poszkodowanym - uważa Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreślają eksperci w sytuacji ratowania zdrowia i życia osób poszkodowanych w wypadkach najważniejszy jest czas reakcji służb i dojechania ich na miejsce wypadku. Kluczową rolę mogą odegrać tu właśnie stojący w korku kierowcy, którzy powinni nie czekając na sygnał karetki udrożnić przejazd zjeżdżając na lewe i prawe pobocze drogi. Określają to także przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego. Art. 9 mówi, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się".
- Oznacza to, że kierowcy, którzy widzą i słyszą pojazd uprzywilejowany, nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie taki samochód i zjechać mu z drogi, a piesi zrezygnować z przejścia przez "zebrę" przed nadjeżdżającą karetką, radiowozem czy wozem strażackim - precyzuje Ciska.
GDKKiA: pomysł może i sensowny, ale... niezgodny z prawem
- Pomysł jest znany i jak najbardziej słuszny, szczególnie biorąc pod uwagę natężenia ruchu i ilość zdarzeń drogowych na drodze ekspresowej S6 obwodnicy Trójmiasta. Rozważaliśmy jakiś czas temu umieszczenie podobnego oznakowania na naszej drodze. Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych. W związku z tym nie możemy tego zrobić. Ewentualne wprowadzenie takiego lub podobnego oznakowania wymagałoby zmian w obowiązującym prawie - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Opinie (173) 1 zablokowana
-
2019-09-24 16:09
Prawo
"Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych" - nieprawda, pas awaryjny nie służy do przejazdu takich służb
- 0 0
-
2018-01-31 06:16
W polskich warunkach byłby to korytarz dla cwaniaków, podobnie jak buspasy. (13)
A ponieważ policja nie panuje nad buspasami, to i w przypadku korytarza głównie buraki miałyby okazję do omijania korków. To stwarzałoby dodatkowe zagrożenia. Nie dorośliśmy mentalnie do takich rozwiązań. Może za jakieś 30 lat? To co w innych krajach jest oczywiste, tutaj niestety nie. U nas bez bata ani rusz!
- 154 16
-
2018-07-19 15:05
a wiec potrzeba bata!
Nalezy wprowadzic nowy przepis do kodeksu drogowego i drakonskie kary za niestosowanie sie. Zareczam, ze narod zostanie bardzo skutecznie i bardzo szybko wyedukowany - poprzez kieszen!
- 0 0
-
2018-01-31 08:33
Zaraz zaraz (5)
Jak "buraki" omijaliby korki ? Przecież ideą korytarza jest odpowiednie zjechanie pojazdów na lewy lub prawy skraj pasa po którym jedziemy w przypadku zbliżającego się pojazdu uprzywilejowanego ! A jazda za pojazdem uprzy. jest wykroczeniem i podlega karaniu . Szkoda że , instruktorzy nie uczą kursantów odruchów uprzejmości i zachowań zdroworozsądkowych .
- 8 2
-
2018-02-01 01:06
to wina nieudolnosci panstwa
na obwodnicy masz kamery
gdyby z kazdym razem jeden burak z drugim dostawal mandat to by sie oduczyl
znajoma mieszkajca w londynie raz zatrzymala sie ponad metr za linia zatrzymania na swiatalch
po 2 tygodniach poczta przyszedl mandat za to wykroczenie
W londynie rozlicza cie z kazdego bledu
skutek? w 9 milionowym miescie jest mniej kolizji i wypadkow niz w gdansku- 1 1
-
2018-01-31 10:28
Nie zrozumiałaś idei korytarza. (3)
Korytarz tworzymy nie tylko podczas jazdy (to jest logiczne), ale też, gdy jest korek, czyli gdy auta stoją. A wtedy buractwo ma wolny cały środek na ominięcie korka.
- 11 2
-
2018-01-31 11:33
z praktyki widać że niektórzy kierowcy w korytarzu zawracają (2)
i próbują dojechać korytarzem do najbliższego zjazdu pod prąd
bezmyślność nie ma granic- 6 0
-
2018-01-31 13:06
(1)
A teraz se wyobraź rok 3000 i kurna latające auta!
- 1 1
-
2018-01-31 23:06
Armagiedon panie ,armagiedon...
- 0 1
-
2018-01-31 23:27
A policja śpi i czeka na emeryturę.
- 1 0
-
2018-01-31 08:33
(3)
Chyba nie zrozumieliscie artykułu. Korytarz życia tworzy się dopiero jak jedzie pojazd uprzywilejowany. Na zachodzie nawet jak jest pas awaryjny, to też tworzy się korytarz życia, a pojazdy z prawej strony uciekają na awaryjny. Po awaryjnym uprzywilejowany nie jedzie, bo za dużo niebezpiecznych śmieci.
- 10 5
-
2018-01-31 17:42
Nie. Korytarz się zostawia na wypadek gdyby jechał.
Rozpierzchanie się w popłochu na boki, kiedy uprzywilejowany pojazd siedzi już na ogonie, to jest to, co mamy aktualnie.
- 2 1
-
2018-01-31 09:13
(1)
I na awaryjnym może już stać jakiś zepsuty pojazd.
- 9 1
-
2018-01-31 13:08
I jakiś ptyś robi siusiu
- 0 1
-
2018-01-31 13:27
Pas awaryjny
A teraz buraki jadą pasem awaryjnym do najbliższego zjazdu. Masa jest takich filmów. Ostatnio w Niemczech stałem w korku a tu pasem awaryjnym pędzą jeden za drugim osobowki i TIRy. Oczywiście 99 procent rejestracja PL. Cwaniaków niestety nie brakuje.
- 1 3
-
2018-01-31 07:32
(2)
Jestem za, ale niestety marnie widzę skuteczność takich znaków informujących.
Od kilku lat mamy w niektórych miejscach znaki informujące, jak zachować się na zwężeniach - słynna jazda na suwak. I co? Coś to daje? Mało to szeryfów choćby na Jana z Kolna?
Póki nie będzie to rozwiązanie uregulowane w przepisach (korytarz życia, czy wspomniana jazda na suwak) znaki, które tylko informują będą mało skuteczne. Niektórzy, póki nie dostaną mandatu to się nie nauczą. Przykre to.- 5 1
-
2018-02-04 12:57
to jest regulowane przepisami zawartymi w Prawie o ruchu drogowym
polecam zajrzeć, tzw. kodeks drogowy dostępny jest także poprzez aplikację sr...foniową
- 0 0
-
2018-01-31 08:09
Nawet uregulowanie przepisami nie gwarantuje sukcesu: ilu kierowców zatrzymuje się na zielonej strzałce?
- 2 0
-
2018-01-31 06:21
(3)
To bardzo dobre rozwiązanie. Już nie raz pisałem. Polskie prawo nie przystaje do autostrad i europejskich rozwiązań. Jak zwykle 100 lat do tyłu a zmiany potrwają pewnie z 5 lat. Bo trzeba badania i analizy przeprowadzić.
- 49 4
-
2018-02-04 12:52
100 lat temu nie było autostrad
i zupełnie inne były prędkości samochodów, nie było zsynchronizowanej skrzyni biegów, skomputeryzowanych systemów wspomagania itd,itp
- 0 0
-
2018-01-31 06:26
I sejmowa komisję powołać. (1)
- 7 2
-
2018-01-31 13:12
Z podkomisją na każdy odcinek i tyleż umowami i tyleż poprawkami i procesami i ponowne rozpisy i odwolania i odwolania odwolan i wybory lokalne i sejmowe i europejskie i przepisy od odcienia bialej farby i czerni asfaltu.
- 2 1
-
2018-01-31 07:08
Jaki korytarz życia? (2)
Dlaczego nie pas awaryjny? Dlaczego mam się domyślać jakiegoś nieintuicyjnego korytarza, kiedy obok widzę pusty pas awaryjny. Jest to gotowe i bezpieczne rozwiązanie - ten pas co do zasady jest pusty. Na pewno bardziej pusty niż pasy ruchu. I wiem z rozmów, a także widzę z doświadczenia że strażacy często chętnie z niego korzystają.
- 10 9
-
2018-02-01 11:52
źle mówisz..
Przejedź może chociaż raz Obwodnicą , popatrz dokładnie jak wiele odcinków nie ma pasa awaryjnego i wtedy odpowiedz jak tam ma jechać uprzywilejowany.
Wytłumacz też co ma zrobić uprzywilejowany gdy na pasie awaryjnym będzie stała ciężarówka zepsuta. TO jest pas awaryjny do zabezpieczenia awarii pojazdu a nie bezpiecznej jazdy uprzywilejowanych i służb pomocy.!- 0 0
-
2018-01-31 07:44
sami to napisali a się do tego nie stosują
"Niestety, uregulowania prawne są takie, że pas awaryjny jest przeznaczony do poruszania się pojazdów uprzywilejowanych."
w taki razie proszę mi wytłumaczyć dlaczego na obwodnicy południowej policyjny radiowóz pchał się w korek zamiast jechać pustym pasem awaryjnym i jeszcze dodatkowo zjechał na zachodnią obwodnicę -.-- 7 0
-
2018-01-31 06:03
Dlatego obwodnicą musi być poszerzona do trzech pasów plus pas awaryjny. (30)
- 176 40
-
2018-01-31 07:52
po raz kolejny, może kiedyś dotrze (6)
Nawet dużymi literami napiszę co byś zauważył:
trzeci pas wymaga przebudowy wszystkich obiektów na obwodnicy.
wyłóż kasę na budowę nowych wiaduktów to szybko pójdzie :)- 9 5
-
2018-01-31 07:54
ale z tego wszyscy zdają sobie sprawę (1)
Nadal będzie to tańsze niż budowa autostrady do Miszewa znanej także jako Obwodnica Metropolitalna.
- 3 6
-
2018-02-01 05:39
nie będzie tańsze i do tego wymaga decyzji środowiskowej
bo S6 znana jako ZOT przechodzi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy ciołku.
Ech...- 1 1
-
2018-01-31 07:55
(1)
zostawmy jak jest bo jest bardzo dobrze :)
- 2 4
-
2018-01-31 13:18
Na samochodziki zdalnie sterowane idealnie!
- 0 1
-
2018-01-31 11:31
Przecież to nie problem pieniędzy. (1)
Jeśli przejeżdża dziennie tą drogą 90 tysięcy aut i jest to dojazd do portu i połączenie z północną cześci województwa to inwestycja nią ma uzasadnienie.
Problem w tym, że w trakcie tych prac będzie kompletnie sparaliżowana, a za nią całe Trójmiasto bo część ruchu przeniesie się na Grunwaldzką-Niepodleglości-Morską.
I trwało by pewnie minimum dwa lata jak nie pięć..- 6 0
-
2018-01-31 13:17
Prosze pana nie 10 lat lecz 7 i w ogóle myli pan pojecia Mowimy o o o o tej sprawie tu i to już dawno jest w resorcie Panie co pan panie.
- 0 2
-
2018-01-31 07:09
(7)
ludzie o czym wy piszecie jakis tunel pod pacholkiem przekop mierzei jakies pasy pirdoly mydlenie oczu
wiekszosc drog jest tak zoranych ze strach po tym jezdzic nawet pasow nie ma pomalowanych na bierzaco autobusy w godziach szczytu wygladaja jak zaparowana sklana puszka sciezki rowerowe to tylko na pokaz pomaluja pas na asfalcie i jedz tak obok tira obwodnica zamiast chociaz glupie plyty polozyc nie od razu trzeba wywalac miliardy na pas po ktorym nikt nie bedzie jezdzic a prawda jest taka ze na obwodnice czesto smieglowiec i tak lata bo jest szybciej a straz pozarna zamiast modz wjezdzac pod prad pustym pasem pcha sie biedna po zakorkowanej obwodnicy
kiedys bylem swiadkiem stluczki 2 samochody otarly sie stanela baba na srodku i dzwoni na policje a w ciagu 5 min kielkaset aut stanelo wszyscy sie wkurzyli zepchneli auta na pobocze tak ze 2 pasy wolne i sie mozna dogadywac a czesto ta jest ze jakas drobna stluczka to stoja na srodku i czekaja na fachowcow powinien byc obowiazek jezeli to mozliwe porobienia samemu zdjec i i usunieciu aut z 2 pasow jak nie to po 500 zl od auta to sie od razu naucza innaczej oczywiscie jak powazny wypadek z uszkodzeniem ciala lub smierci wtedy trzeba oczywiscie poczekac jednak wiekszosc tych korkow jest w czasie sniezyc i sa niegrozne a ludzie zamiast wysiasc zawolac kilku ludzi siedza na srodku i czekaja jak debile za to powinni karac- 15 5
-
2018-02-01 01:03
widac ze przepisow nie znasz
"czesto ta jest ze jakas drobna stluczka to stoja na srodku i czekaja na fachowcow powinien byc obowiazek jezeli to mozliwe porobienia samemu zdjec i i usunieciu aut z 2 pasow jak nie to po 500 zl"
nie powinien byc a JEST
samochodu nie mozna ruszac tylko w przypadku WYPADKU z ofiara smiertelna w przypadku kolizji blokowanie pasa ruchu jest karane mandatem
jak mamy do czynienia z wypadkiem to nic nie mozna ruszac do czasu przyjazdu prokuratora
ale prawie nikt o tym nie wie ty tez skoro mowisz ze "powinien byc obowiazek"- 2 0
-
2018-01-31 12:43
(1)
Ale przepisy jasno mówią i jest taki obowiązek usunięcia pojazdów, gdy nie ma osób poszkodowanych.
- 3 0
-
2018-01-31 13:15
Tak, Nie, Ponieważ, E, Y, Ten no, proszę nie grozić no.
- 0 1
-
2018-01-31 10:19
(2)
Cóż za elaborat. Tylko ani jednego polskiego znaku o interpunkcji to już szkoda nawet wspominać.
- 6 6
-
2018-01-31 12:41
Jedno zdanie. Jak dla mnie mistrzostwo.
- 4 1
-
2018-01-31 11:31
Ale w temacie, w przeciwieństwie do ciebie.
- 4 2
-
2018-01-31 08:05
Nie wspomne ktore ulice to wstyd!
Okopowa ! Al. Zwyciestwa Gdansk Główny to tragedia nie wspomne o tymczasowo zrobionych torach na hucisku !Toruńska, Rzeczpospolita... Spacerowa dziurawa Kielnienska wstyd ! Moge tak wymieniac do jutra !
- 4 1
-
2018-01-31 06:47
(5)
Daj słojom trzy pasy to będą dzwony co dwie godziny.
- 34 10
-
2018-01-31 10:37
Potrzebna akcja informacyjna? (1)
Może Polska Fundacja Narodowa zadziała, ma doświadczenie w ważnych akcjach informacyjnych!
Myślę, że kolejne 19 mln zł powinno wystarczyć na jakieś 5 banerów i ogłoszenie w radiu.- 7 1
-
2018-01-31 13:37
Kochany, nic co kosztuje poniżej 30 milionów nie jest funta kłaków warte!
- 2 1
-
2018-01-31 12:35
Ja z kolei proponuję całkowicie zamknąć lewy pas. (2)
Lepiej jechać 30 km z prędkością 80km/h niż stać w korku pół dnia.
- 4 6
-
2018-01-31 13:21
(1)
Ja proponuje zamknac buzie i robic co sie nalezy z glowa.
- 4 1
-
2018-01-31 13:30
No
- 0 1
-
2018-01-31 07:57
Ja juz 15 lat temu (5)
Bylem nauczony takiego zachowania.
Polowa polskich kierowcow to chamy i prostacy...
Ale od czegos należałoby zaczac, mimo wszystko.
I tutaj juz tyle razy pisalem ze problem tkwi w sposobie szkolenia kierowcow!!!!
Nie parkowanie bokiem, czy cofanie w rekawie.
Nauka zachowan i kultury jest potrzebna a to powinno wynosic sie z osrodkow szkolen .- 16 2
-
2018-01-31 13:31
Tytytylko nie cham no!
- 0 1
-
2018-01-31 10:41
Dokładnie,szkoły nie uczą jeździć tylko zdać egzamin
- 0 1
-
2018-01-31 08:04
(2)
Dokładnie, niby skąd wypadek przed chwilą na pasie rozbiegowym na Karwinach? Tylko chamstwo, brak kultury. Nieumożliwienie włączenia się do ruchu.
- 9 2
-
2018-01-31 10:04
(1)
Nie koniecznie czasem ktoś wjeżdża na pas rozbiegowy staje sam z siebie i czeka
- 3 1
-
2018-01-31 10:24
To też bardzo inteligentne. No ale cóż poradzić jak tam stoi znak ustąp pierwszeństwa i niektórzy tak to interpretują.
- 1 1
-
2018-01-31 12:47
(1)
Nie chodzi wcale o 3 pasy lecz o pobocza i szerokości pasów przystosowane do nowoczesnych szerokich aut i ciężarówek.
- 1 0
-
2018-01-31 12:51
Ale najważniejsze to przeciwdziałania w miejscach o wysokiej F gołoledzi, aquaplaningu, silnych porywów wiatru i innych odcinków"!".
- 1 0
-
2018-01-31 09:39
Dlatego twój mózg powinien byc powiekszony bo niepotrafisz przestrzegac przepisów drogowych!
Jak udowodniono dla pirata drogowego nawet 10 pasów nic niezmienia .
- 2 4
-
2018-01-31 22:54
A jednak GDDKiA ma rację (1)
Pas awaryjny (na obwodnicy to raczej szerokie pobocze) jest naturalnym pasem dla służb ratowniczych. Zamiast rozpychać pojazdy na boki (efekty były już pokazywane) trzeba przesunąć je maksymalnie w lewo, tak aby umozliwić pojazdom ratowniczym w miarę szybki ruch po prawym poboczu. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż jazda pomiędzy zatrzymującymi się nierówno samochodami. Osobiście nie widywałem na autostradach w krajach rozwiniętych przepychania się pomiędzy samochodami. Pojazdy uprzywilejowane zazwyczaj jadą prawym poboczem (pasem awaryjnym). W miastach sytuacja wygląda zupełnie inaczej bo nie ma pasa awaryjnego i rzeczywiście lepiej aby pojazdy zjechały maksymalnie na boki i się zatrzymały (nawet z kołami na chodniku) by umozliwić przejazd środkiem. Tak więc wszystko zależy od sytuacji i trzeba trochę mysleć i przewidywać.
- 2 3
-
2018-02-01 05:36
Najlepiej niech staną kołami dęba na barierach!
- 1 0
-
2018-02-01 05:34
no i niedasizm w pełnej krasie!
poza tym na obecnej S6 nie ma nawet pasa awaryjnego, szczególnie na jezdni wschodniej.
- 0 0
-
2018-01-31 23:15
w kaczystanie korytarz ? chłopie, dziki kraj, dzicy ludzie, nie uda się (1)
- 1 0
-
2018-02-01 00:19
Bo policja od lat śpi.
- 0 0
-
2018-01-31 11:15
(1)
Proponuję by pierwszy wóz ratowniczy to była potężna obciążona ciężarówka z lemieszem co rozgarnia blokujące auta na boki. Janusze szybko się nauczą zjeżdżać na bok.
- 3 1
-
2018-02-01 00:16
Proponuje zainstalować karabin maszynowy i dobijać rozjechanych....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.