• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na obwodnicy Witomina będą buspasy?

Patryk Szczerba
27 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Inwestycje mają odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską biegnącą przez środek Witomina. Inwestycje mają odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską biegnącą przez środek Witomina.

Czy na planowanej obwodnicy Witomina, której projekt ma być gotowy w 2021 roku, pojawią się buspasy? - Za wcześnie jeszcze, by mówić o niej tak szczegółowo - ucina Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, nie wykluczając jednak starań o dofinansowanie unijne na inwestycję.



Gdzie powinny powstać buspasy?

W najbliższych miesiącach zakończy się projektowanie Obwodnicy Witomina i rozbudowy ul. Chwarznieńskiej. Inwestycje mają rozładować notoryczne zatory na Witominie. Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską z ul. Kielecką. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Miasto za projekt zapłaci 2 mln zł.

Droga ma mieć długość 2,5 km z czterema pasami ruchu (po dwa w każdym kierunku). Będzie trzeba zbudować kładkę, wiadukt oraz dwa przepusty. Według władz miasta półtora roku wystarczy na realizację inwestycji.

Buspasy na obwodnicy Witomina? Nic nie jest przesądzone



W ostatnim czasie pojawiły się informacje, że na drodze mającej w założeniu pozwolić na szybki przejazd kierowcom z Chwarzna i Wiczlina planowane są buspasy. O takiej deklaracji po spotkaniu z władzami miasta na swoim oficjalnym profilu na Facebooku napisali przedstawiciele Rady Dzielnicy Witomino.

- Buspas powstanie na przyszłej Obwodnicy Witomina oraz jest w planach dobudowanie brakującego odcinka buspasa na ul. Małokackiej - można przeczytać na profilu FB rady dzielnicy.
W odpowiedzi na nasze pytania władze Gdyni przekonują, że nic nie jest jeszcze przesądzone.

- Inwestycja jest wciąż na etapie projektowania. Za wcześnie jeszcze, by mówić o niej tak szczegółowo - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Co z buspasem na Chwarznieńskiej?



Mieszkańcy zauważają, że buspas na drodze omijającej Witomino może oznaczać rezygnację z buspasa na ul. Chwarznieńskiej. Przypomnijmy, że buspas był w dokumentacji będącej bazą pierwotnej wersji inwestycji przebudowy ulicy wrócił wraz z podpisaniem umowy z projektantem.

Społecznicy z Miasta Wspólnego wskazywali, że w dokumentacji przetargowej, na bazie której wyłoniono projektanta nowej wersji, są wytyczne, by stworzyć drogę rowerową, zatoki postojowe i chodniki w miejscu "uprzednio zaprojektowanego buspasa w projekcie BBPK".

Władze miasta odpowiadały, że to, czy buspas powstanie, okaże się dopiero po zakończeniu tworzenia dokumentacji projektowej.

Z relacji radnych dzielnicy wynika, że sprawa wydaje się przesądzona.

- Wątpliwym (ocena negatywna prezydenta M. Łucyka) jest wytyczenie buspasa na ulicy Chwarznieńskiej, który łączyłby obecny buspas na leśnym odcinku Chwarznieńskiej z buspasami na ul. Rolniczej i Małokackiej, niemniej jednak sama ulica Chwarznieńska ma zmienić się w jezdnię z uspokojonym ruchem, bez tranzytu, który ma zostać skierowany na Obwodnicę Witomina - czytamy na profilu FB rady dzielnicy.

Unia Europejska może pomóc w sfinansowaniu inwestycji



Pojawienie się koncepcji powstania buspasów na Obwodnicy Witomina, której budowa jest szacowana na ok. 70 mln zł, może pozwolić na starania dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego. Buspasy na Obwodnicy Witomina mogą ich przekonać do tego, by wesprzeć finansowo inwestycję dotacją.

- Oczywiście, jeśli tylko będzie taka możliwość, będziemy o nią wnioskować - nie wyklucza w odpowiedzi na nasze pytania wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (112) 2 zablokowane

  • Jaki sens jest budować taką drogę. Jak dwa z 4 pasów

    będą wyłączone. lepiej nic nie robić. Gdynia stan umysłu i kucyka.

    • 43 15

  • budżet Gdyni to ruina. mamy rekordowe zadłużenie ponad miliard złotych. (1)

    • 36 16

    • To niecały milion na jednego zatrudnionego w UM....

      Jedynie 4000 pln na mieszkańca.

      • 4 1

  • Ludzie, przestańcie kłapać, gdy nie wiecie o co chodzi.

    Pięć lat po zbudowaniu można wprowadzać zmiany, a tyle to chyba wytrzymacie z buspasami. Mieć 40 mln gratis a nie mieć to duża różnoca.

    • 18 32

  • Ale po co pomoc z UE?Przeciez wstajemy z kolan.

    Wiekszosc mlodych oszolomow to " patrioci" nienawidzacy obcych.Ale srebrniki z kasy UE nie przeszkadzaja tak jak morda zagranicznego turysty,ktory mowi w jakims dziwnym jezyku i sie glupio usmiecha nie wiadomo dlaczego?

    • 31 13

  • Jak można wyciąć las w parku Krajobrazowym pod kolejną nic nie zmieniającą drogę?

    • 24 20

  • Brawo Marek ale im pokazałeś

    Czy oni nie wiedzą że jak powstanie ta obwodnica to w Gdyni będzie kolej magnetyczna na chwarzno? Albo takie metro górskie? Albo kolej linowo terenowa?Po co buspas??

    • 39 9

  • Odpowiedź na tytułowe pytanie: Tak, wyłącznie. Ta obwodnica powinna być wyłącznie dla autobusów.

    • 12 32

  • Opinia wyróżniona

    Zdecydowanie nie (2)

    Jezeli bedzie obwodnica Witomina, to teoretycznie na Witominie nie bedzie korkow. Po co autobus mialby omijac dzielnicę generujacą duży popyt na przewóz osób komunikacją miejską? Ewentualne skierowanie autobusow do Gdyni Zachód nową obwodnicą będzie musiało spowodować uruchomienie dodatkowych kursów autobusów na trasie Centrum - Witomino. Linie konczace swoje kursy na Witominie nie udzwigna ciezaru obsluzenia calego popytu.

    • 91 3

    • Racja, mało prawdopodobne, że obwodnicą będą jechać autobusy i omijać Witomino (1)

      ale jeśli poprzez namalowanie białej linii, możemy dostać z UE kasę, to czemu nie.
      Może do tego czasu wejdą też przepisy/rozwiązania, które z prawego pasa robią buspas tylko w określonych godzinach, bez wielomilionowych wydatków jak na leśnym odcinku Chwarznieńskiej, po prostu stanie znak, że w godz. 6.30-9 prawym pasem mogą jechać tylko autobusy. A po południu w drugą stronę.

      • 3 0

      • Przecież obecne przepisy pozwalają na wprowadzenie takiej organizacji ruchu. Takie rozwiązania są w Polskich miastach i... nie sprawdzają się bo kierowcy nie patrzą na znaki.

        • 0 0

  • to ma być obwodnica?

    Wow!

    • 24 1

  • mam nadzieję że nie

    bo to nic nie zmieni

    • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane